Navigované cvičenie na past continuous

Priatelia, dostalo sa mi do uší, že čas past continuous vás stále mierne znepokojuje a potrebovali by ste trošku nakopnúť pri tvorbe viet. Preto som pre vás nachystal ďalšie video, kde si tvorbu jednoduchých viet prejdeme spoločne. K tomu, aby ste si z neho naozaj aj niečo odniesli, je dôležité poznať teóriu, ktorú sme si spoločne prešli v súvisiacich videách, pretože práve z nich budeme vychádzať. Konkrétne sa jedná o sloveso byť v minulom čase, prácu s koncovkou -ingvšeobecné video o čase past continuous. Ak toto všetko máte v malíčku, ste na správnom mieste. Ak nie, mrknite sa na ne ešte raz, pretože tvoriť vety bez toho, aby ste vedeli ako, je naozaj náročné.

Celý postup môžeme popredu zhrnúť do pár oporných bodov:

1. určíme podmet vety (na podmet vety sa pýtame otázkou kto?/čo?),

2. následne podľa podmetu vyberieme správny tvar pomocného slovesa byť – was/were (was platí iba pre 1. a 3. osobu jednotného čísla, všetky ostatné osoby používajú tvar were),

3. was a were musí byť umiestnené v kladných vetách rovno za podmetom, v otázkach pred ním a v zápore zaň umiestňujeme not,

4. teraz len k slovesu doplníme koncovku -ing, nezabúdame pri tom na pravidlá, ktoré s tým súvisia,

5. a všetko ostatné dáme až na koniec vety.

Hotovo. Presne týmto istým spôsobom si spolu zanalyzujeme vzorové vety vo videu a verím, že vďaka tomu sa nám podarí odstrániť všetky nejasnosti, ktoré ste ohľadom tvorenia viet v minulom priebehovom čase doteraz mohli mať. Good luck!

Cvičenie vychádza z publikácie Project 3 Fourth Edition Workbook vydavateľstva Oxford.

Práca s koncovkou -ing v čase past continuous

Je mi jasné, že po pozretí nášho úvodného videa o čase past continuous nemôžete spávať, keďže vám v hlave vŕta myšlienka o koncovke -ing. Ale nebojte sa, je tu pre vás prichystané ďalšie video a v ňom si posvietime práve na ňu.

Tí z vás, ktorí si stále pamätajú prácu s koncovkou -ed v čase past simple, sú za vodou, pretože väčšina toho platí aj pre koncovku -ing. Ale ani vy ostatní nemáte dôvod zúfať, pretože aj ak ste niečo zabudli, prejdeme si to opäť. Okrem štandardného pridávania koncovky -ing sa pozrieme aj na „pravidlá“ o nepísaní koncového -e, o zdvojovaní poslednej spoluhlásky a zakončení slovesa na -ie.

Aby ste si boli istí, že všetkému, čo súvisí s časom past continuous, naozaj rozumiete, uzavrieme video krátkym cvičením, kde sa môžete otestovať. Nech sa vám darí!

Minulosť v čase past continuous

Priatelia, ak ste si mysleli, že celá minulosť v angličtine pre nás skončila časom past simple, musím vás sklamať. Až také jednoduché to nebude. Gramatický čas past simple nám umožnil vyjadriť iba jednorazové deje, o ktorých sme chceli povedať, že sa jednoducho odohrali a bodka. Lenže, čo ak by sme chceli rozprávať o dlhšej udalosti, ktorá trvala nejakú dobu, prípadne by sme chceli opísať jej priebeh? K tomu tu máme práve past continuous, čiže minulý priebehový čas, na ktorý sa teraz spoločne pozrieme.

Ukážeme si, ako vyzerá na časovej osi, ilustrujeme si jeho použitie na slovenských vetách, objavíme čaro koncovky -ing, no tiež aj to, že sloveso byť, ktoré sme v minulom jednoduchom čase prebrali naposledy, môže mať aj funkciu pomocného slovesa. A práve teraz nám bude pomáhať tvoriť nový gramatický čas.

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať mierne náročný, po tomto všetkom sami uvidíte, že práca s ním je naozaj jednoduchá a rovno zvládneme nielen tvorbu kladných a záporných viet, ale aj otázok. Takže, veľa šťastia pri učení!

Slovná zásoba School rooms (interaktívne cvičenia)

Na tejto stránke nájdeš rozmanité cvičenia, v ktorých si môžeš precvičiť slová, ktoré sa spájajú so školou. Niektorí do nej chodíme veľmi radi, iní možno trošku menej. V našej škole sa ti ale určite bude páčiť. Vieš, ako po anglicky povieme knižnica, jedáleň alebo riaditeľňa? Ak nevieš aspoň jedno slovíčko z vymenovaných, moje cvičenia sú práve pre teba! Ak aj všetky tieto slovíčka poznáš, tak si to poď pre istotu overiť na mojich cvičeniach.

Ešte predtým si pozri video, v ktorom nájdeš všetko potrebné, čo potrebuješ vedieť o miestnostiach v škole a predstaví ti ich už stará známa kamarátka Lucy.

Zaručujem ti pri cvičeniach veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Máš radšej vôňu papiera a nechceš sedieť za počítačom? V tom prípade tu mám pre teba aj tlačenú verziu niektorých cvičení.

Správne odpovede k materiálu Školské miestnosti cvičenia č. 1:

assembly hall – aula

canteen – školská jedáleň

classroom – trieda

entrance – vchod

gym – telocvičňa

head’s office – riaditeľňa

library – knižnica

Music room – hudobná miestnosť

playground – ihrisko

playing field –  športové ihrisko

Science lab – laboratórium

staffroom – zborovňa

stairs – schodisko

toilet – toaleta

Správne odpovede k materiálu Školské miestnosti cvičenia č. 2:

ACROSS

1 assembly hall

3 classroom

4 entrance

11 Science lab

12 staffroom

DOWN

2 canteen

5 gym

6 head’s office

7 library

8 Music room

9 playground

10 playing field

13 stairs

14 toilet

Správne odpovede k materiálu Školské miestnosti cvičenia č. 3:

1A, 2C, 3B, 4A, 5C, 6A, 7B, 8B, 9A, 10D, 11C, 12B, 13A, 14C

Správne odpovede k materiálu Školské miestnosti cvičenia č. 4:

  1. assembly hall
  2. canteen
  3. classroom
  4. entrance
  5. gym
  6. head’s office
  7. library
  8. Music room
  9. playground
  10. playing field
  11. Science lab
  12. staffroom
  13. stairs
  14. toilet

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

GOOD BYE 🙂

Slovná zásoba School rooms (vysvetlenie učiva)

Na tejto stránke nájdeš video, v ktorom sa zoznámiš s rozmanitými miestnosťami v škole, kde trávi naša Lucy veľa času. Predstaví ti nielen triedy, laboratória, ale aj ihriská či telocvičňu. Ak nevieš pomenovať aspoň jednu z týchto miestností, toto video je presne pre teba! Ak aj všetky tieto slovíčka poznáš, tak sa aspoň niečo nové dozvieš o Lucy.

Zaručujem ti s videom veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

https://youtu.be/p9Rsm8CogVs

Ak si chceš po pozeraní videa precvičiť či si všetkému porozumel, tak si vytlač aj naše flashcards. Skús si jednotlivé miestnosti sám pomenovať, prípadne aj odpoveď na otázky, ktoré sú hneď na začiatku.

Verím, že sa ti video páčilo. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

GOOD BYE 🙂

Navigované cvičenie na „will“ a „going to“

Pochopiť používanie anglickej gramatiky je niekedy naozaj náročné. A ani vyjadrenie budúcnosti toho nie je žiadnou výnimkou. Nikdy preto nie je na škodu poriadne si to precvičiť. Mnohým z nás však nepomáhajú veľmi cvičenia, ktoré si máme urobiť sami a v závere len skontrolovať správne odpovede podľa kľúča. Prečo? Pretože si tieto odpovede nie vždy dokážeme odôvodniť. A tak vzniklo aj nasledujúce video. V ňom si základné rozdiely používania will a going to prejdeme spoločne a verím, že potom vám bude rovnaký spôsob práce nápomocný aj pri iných cvičeniach, s ktorými sa budete môcť stretnúť na vašej nekonečnej ceste osvojovania si tohto krásneho cudzieho jazyka.

Hoci je pointou analyzovaného cvičenia iba výber správnej možnosti z dvoch typov vyjadrovania budúcnosti, všímajte si aj spôsob, ako sa jednotlivé formy tvorili. Vďaka tomu bude prínos tohto videa ešte vyšší. Jeho obsah vychádza z poznatkov, ktoré sme spolu prešli v súvisiacich videách. Preto ak niečomu nebudete chápať, nezúfajte. Zapnite si ich opätovne a v problematických častiach zbystrite pozornosť. Keď sa potom vrátite k tomuto cvičeniu, nič vás už nebude môcť prekvapiť. Good luck!

Cvičenie vychádza z publikácie Project 3 Fourth Edition Workbook vydavateľstva Oxford

Budúci čas s „going to“

Verím, že po pozretí posledného videa už iste zvládate vyjadriť budúcnosť súvisiacu s neplánovanými a nepravdepodobnými udalosťami. Čo však robiť v prípade, ak chceme predsa len niečo plánovať?

Vtedy budeme musieť používať väzbu going to, na ktorú si práve teraz trošku posvietime. Zistíme, že k tomu budeme musieť oprášiť aj poznatky o slovese byť, a ak s ním nemáme žiadny problém, tak žiadny problém nám nebude robiť ani going to, nakoľko sa riadi úplne totožnými pravidlami. Aby sme si však boli naozaj istí, že vieme vytvoriť jednoduché vety aj sami, na konci videa budeme mať priestor aj na krátke cvičenie. See ya!

Budúci čas s „will“

Vyjadriť budúcnosť v anglickom jazyku nás môže niekedy pekne potrápiť a to najmä z toho dôvodu, že ju vieme vyjadriť viacerými spôsobmi. Tie sa odvíjajú od toho, s akou pravdepodobnosťou sa dané udalosti v budúcnosti majú šancu naozaj aj stať, prípadne ako veľmi ich plánujeme.

V tomto videu sa pozrieme na veci neplánované a tiež tie, u ktorých nemáme veľkú istotu, že sa v budúcnosti naozaj aj odohrajú. A používať k tomu budeme sloveso will. Naučíme sa tvoriť nielen kladné vety, ale aj otázky a zápor. Vďaka tomu potom určite zvládneme aj krátke cvičenie, ktoré nás čaká v závere. Enjoy

Členovia rodiny (interaktívne cvičenia)

Na tejto stránke nájdeš rozmanité cvičenia, v ktorých si môžeš precvičiť slová, ktoré sa spájajú s členmi rodiny. Vieš, ako po anglicky povedať mama, otec, sestra či brat? Určite si odpovedal áno. Ale vieš aj, ako sa po anglicky povie neter, synovec, švagriná, manžel, teta alebo ujo? Ak nevieš aspoň jedno slovíčko z vymenovaných, moje cvičenia sú práve pre teba! Ak aj všetky tieto slovíčka poznáš, tak si to poď pre istotu overiť na mojich cvičeniach. Ešte predtým si pozri video, v ktorom nájdeš všetko potrebné, čo potrebuješ vedieť o členoch rodiny a predstaví ti ich kamarátka Lucy.

Zaručujem ti pri cvičeniach veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Máš radšej vôňu papiera a nechceš sedieť za počítačom? V tom prípade tu mám pre teba aj tlačenú verziu niektorých cvičení.

Správne odpovede k materiálu Členovia rodiny cvičenia č. 1:

1A, 2A, 3A, 4A, 5A, 6C, 7A, 8B, 9C, 10A, 11D, 12B, 13C, 14A, 15A, 16A, 17A, 18C, 19A, 20D, 21B, 22A, 23B, 24B

Správne odpovede k materiálu Členovia rodiny cvičenia č. 2:

Across

1 aunt

2 brother

5 cousin

8 grandfather

9 grandmother

10 grandparents

12 great-grandmother

15 nephew

20 stepbrother

21 stepfather

22 stepsister

24 wife

DOWN

3 child

4 children

6 daughter

7 father

11 great-grandfather

13 husband

14 mother

16 niece

17 parents

18 sister-in-law

19 son

23 uncle

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

GOOD BYE 🙂

Členovia rodiny (vysvetlenie učiva)

Na tejto stránke nájdeš video, v ktorom sa zoznámiš s rozmanitými členmi rodiny našej Lucy. Predstaví ti nielen svoju mamu, otca či brata, ale aj nevlastnú mamu, prababičku, tetu či uja. Ak nevieš pomenovať aspoň jedného z týchto členov, toto video je presne pre teba! Ak aj všetky tieto slovíčka poznáš, tak sa aspoň niečo nové dozvieš o Lucy.

Zaručujem ti s videom veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Ak si chceš pri pozeraní videa precvičiť či si všetkému porozumel, tak si vytlač aj pracovný list nižšie. Na správne odpovede ale ešte nepozeraj! Nemalo by to pre teba potom veľký zmysel. Najprv si ho samostatne vypracuj, a potom skontroluj, či si mal všetko správne.

Verím, že sa ti video páčilo. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

GOOD BYE 🙂