Aktivita s appletom „Vyvažovanie“, ktorý si môžete siahnuť na stránke https://phet.colorado.edu/sk/simulation/legacy/balancing-act. Umožňuje modelovať rovnováhu na páke animáciou, overovať podmienky rovnováhy výpočtom momentov síl. Pre mladších žiakov môžeme podmienky rovnováhy modelovať pomocou hojdačky.
Ročník: 3. ročník SŠ
Overenie zákona zachovania hybnosti – práca s appletom
V applete môžeme modelovať rôzne situácie – zrážky telies a sledovať, ako sa pri zrážke mení hybnosť jednotlivých telies a celková hybnosť zachováva. Aktivita je zameraná na vytvorenie modelov zrážok telies a ich vysvetlenie s využitím zákona zachovania hybnosti. Applet je dostupný na https://phet.colorado.edu/sims/html/collision-lab/latest/collision-lab_sk.html.
Overenie zákona zachovania hybnosti – Newtonove kyvadlo
Newtonove kyvadlo je určené na ukážku zachovania hybnosti pri náraze oceľových guličiek. Aktivita je zameraná na vysvetlenie rôznych odrazov s využitím zákona zachovania hybnosti.
Meranie tiažového zrýchlenia z voľného pádu lopty
Na fyzikálne pozorovanie pohybujúcich sa telies a meranie, napr. ich dráhy, či času pohybu, sa využíva v digitálnom fotoaparáte záznam snímok v režime „sekvenčnej expozície“.
Ide o vytvorenie postupnosti (sekvencie) niekoľkých snímok pri jednom stlačení spúšte prístroja v slede rýchlo za sebou v presne určených časových odstupoch rádovo v zlomkoch sekúnd. Presne určený časový interval medzi dvoma polohami objektu a objektívne určenie jeho momentálnej polohy sú základom pozorovania a fyzikálnych meraní parametrov rôznych druhov, napr. mechanických pohybov.
Aktivita je zameraná na určenie tiažového zrýchlenia pomocou sekvenčnej expozície pádu telesa.
Rovnomerne zrýchlený pohyb v animovaných grafoch
Animácia pohybov vozíkov spojená s grafickou závislosťou dráhy od času. Učíme sa čítať z grafu a počítať ďalšie možné údaje o rovnomerne zrýchlenom pohybe.
Rovnomerný pohyb v animovaných grafoch, alebo skúsme porozumieť čiaram v grafikone
Animácia pohybov vozíkov spojená s grafickou závislosťou dráhy od času. Učíme sa čítať z grafu a počítať ďalšie možné údaje o rovnomernom pohybe.
Prečo sa kváder zastaví?
Aby sa teleso začalo pohybovať, musí ho nejaká sila „rozbehnúť“. Pri kontakte s podložkou rozbiehanie a pohyb „brzdí“ trenie. Prekvapivý experiment, pre ktorého dynamický opis a vysvetlenie musíme vedieť rozložiť sily na zložky, počítať treciu silu a chápať 2. pohybový zákon.
Experiment je možné uskutočniť online – potrebné údaje zistiť z videozáznamu. Súčasťou materiálov je pracovný list.
Určenie tvarového koeficientu odporu
Odpor prostredia je jav, ktorý vzniká pri vzájomnom pohybe telesa a tekutiny. Prejavuje sa odporovou silou Fo , ktorá smeruje proti smeru pohybu telesa. Veľkosť odporovej sily závidí okrem iného aj od tvaru telesa, ktorý charakterizuje tzv. tvarový koeficient odporu C. V tomto experimente určíme tvarový koeficiet odporu telesa, pričom využijeme dynamický ops rovnomerného pohybu.
Experiment je možné uskutočniť online – potrebné údaje zistiť z videozáznamu. Súčasťou materiálov je pracovný list.
Zotrvačnosť – fľaša s vodou
Podľa zákona zotrvačnosti teleso zotrváva v pokoji, alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe dovtedy, pokiaľ nie je nútené vonkajšími silami tento svoj stav zmeniť. Pokúsme sa pozrieť na zotrvačnosť trochu inak. Prekvapivý pohyb bublinky vo fľaši s vodou nás donúti hlbšie sa zamysliet nad vysvetlením experimentu.
Experiment je možné uskutočniť online – potrebné informácie zistiť z videozáznamu, ale aj ako reálny domáci experiment. Súčasťou materiálov je pracovný list.
Určenie zrýchlenia pohybu guľôčky na naklonenej rovine
Zrýchlenie pohybu telesa môžeme určiť meraním dráhy a príslušného času pohybu. Zrýchlený pohyb v tomto experimente je realizovaný pohybom oceľovej guľôčky na naklonenej rovine. Pri stálom uhle sklonu naklonenej roviny je pohyb guľôčky rovnomerne zrýchlený.
Experiment je možné uskutočniť online – potrebné údaje zistiť z videozáznamu. Súčasťou materiálov je pracovný list.