Určenie rýchlosti rovnomerného pohybu

Rýchlosť rovnomerného pohybu telesa môžeme určiť meraním dráhy a príslušného času pohybu. Rovnomerný pohyb v tomto experimente je realizovaný vzduchovou bublinkou v trubici s vodou. Pri stálom sklone trubnice je rýchlosť pohybu bublinky konštantná.

Experiment je možné uskutočniť online – potrebné údaje zistiť z videozáznamu. Súčasťou materiálov je pracovný list.

Určenie tuhosti pružiny

Pružina je veľakrát základnou časťou meracích zariadení, napríklad silomeru. Silomery s rôznymi rozsahmi majú pružiny s rôznymi tuhosťami. Experiment umožňuje odmerať veličiny potrebné pre určenie tuhosti pružiny a uskutočniť následne jej výpočet. Meranie je pripravené pre dve pružiny s rôznymi rozsahmi.

Experiment je možné uskutočniť online – potrebné údaje zistiť z videozáznamu. Súčasťou materiálov je pracovný list.

Alkaloidy

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Alkaloidy a na konci hry certifikát o úspešnom absolvovaní hry.

Žiak získava čísla po splnení každej výzvy a tieto potom vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen poslednej snímky hry (Certifikát). A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si nevšimnú ruku s palcom hore vedľa slova Gratulujeme! a posielajú túto snímku alebo číselný kód. Je na učiteľovi, čo im do zadania úlohy odhalí/neodhalí tajomstvo certifikátu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Táto úloha bude naozaj zábavná a oddychová. Overíte si vedomosti z témy Alkaloidy.

Prejdite si všetky výzvy. Urobte printscreen poslednej snímky a pošlite mi ho na mail. Zároveň mi napíšte spätnú väzbu.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Nukleové kyseliny

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Nukleové kyseliny. V hre je uvedená aj úloha pre žiaka, ktorú zistí po úspešnom absolvovaní celej hry. Hra je náročnejšia ako predchádzajúce :), je dôležité čítať s porozumením.

Žiak sa zúčastňuje na misiách, musí získať klenoty a zadať správny kód.

Hra obsahuje zaujímavé videá a komixy.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Zistiť meno autora, ktorý objavil štruktúru DNA a ako sa volal materiál, ktorý obsahoval prevratné informácie o štruktúre DNA.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si neprečítajú pokyn na poslednej snímke hry a neprejdú kurzorom na obrázok s mikroskopom. Po kliknutí sa zobrazí okienko s informáciami, kde nájdu aj odpovede zo zadania úlohy.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Aj tentoraz som pre vás pripravila hru. Téma Nukleové kyseliny. Pri riešení si zoberte k sebe učebnicu, pomôže vám 🙂

Na mail mi, prosím, pošlite odpoveď na úlohu a pridajte aj spätnú väzbu.

Určite sa zabavte a precvičte svoje šedé mozgové bunky 🙂

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Návrh posuvného registra

Názov predmetu: Elektronika-cvičenia
Odbor : Mechatronika

Naše dnešné úlohy sú :

  1. Popíšte funkciu preklápacieho obvodu D.
  2. Opíšte IO 7474.
  3. Vytvorte 4 – bitový register z D obvodov, kde každý bit má váhu rastúcu sprava do ľava 20 21 22 23 . Naplňte ho 4 – bitovou informáciou.
  4. Navrhnite obvod na zistenie, či sa v danom registri nachádzy hodnota A = ( 7 )10 . výsledok detekcie zobrazte na LED: áno – svieti, nie nesvieti.

Ako pomôcku využi túto blokovú schému :

  1. Na opis jednotlivých obvodov použi už získané vedomosti ,alebo si pomôž prezentáciou na konci.
  1. Simuláciu robíme v programe MULTISIM- postupuj podľa videa.
  1. Dokonči všetky úlohy a spracuj ich formou zadania- zase postupuj podľa pokynov z prezentácie.

(Samozrejme ak máš reálne komponenty vieš zapojiť napr. na univerzálnu dosku a funguješ.)

Otázky :

1. Medzi aké obvody patrí obvod D?

2. Ako pracuje obvod D?

3. Prečo výstup negátora pripájam na katódu LED diódy ?

5. Ako zmením zapojenie aby LED dióda svietila ak sa v registri bude nachádzať napr. číslo 13?

Návrh počítadla do 10

Názov predmetu: Elektronika-cvičenia
Odbor : Mechatronika

Našou dnešnou úlohou je z už dobre známych kombinačných a sekvenčných logických obvodov poskladať počítadlo a jeho funkčnosť overiť v simulačnom programe.

Takže konkrétne úlohy:

1. Zostavte počítadlo do 10 s výstupom
a. binárnym
b. sedemsegmentovým

a týmito obvodmi MH 7490, MH 7447(D147), MH 7404, sedemsegmentovka LA 6980

2. Opíšte jednotlivé použité obvody.

3. Navrhnutý obvod odsimulujte v simulačnom programe Multisim

4. Zistite ako by sa navrhnutý obvod musel zmeniť aby počítadlo počítalo do 16 a do 100.

Postup:

Obvod zapojíme s predpísanými súčiastkami podľa blokovej schémy nasledovne:

Aby počítadlo počítalo, musíme dať všetky vstupy R na úroveň L (0V).

Frekvenciu privedieme do vstupu A .

Vstupy LT, BI/RBO, RBI na prevodníku na úroveň H(5V). Výstupy z prevodníka musia byť negované kôli jeho negovaným výstupom.

  1. Na opis jednotlivých obvodov použi už získané vedomosti ,alebo si pomôž prezentáciou na konci.
  1. Simuláciu robíme v programe MULTISIM- postupuj podľa videa.
  1. Dokonči všetky úlohy a spracuj ich formou zadania- zase postupuj podľa pokynov z prezentácie.

(Samozrejme ak máš reálne komponenty vieš zapojiť napr. na univerzálnu dosku a funguješ.)

Otázky :

  1. Čo je počítadlo?
  2. Prečo musím na výstupe použiť negátor ?
  3. Prečo výstup QA počítadla prepojíme so vstupom B0 ?
  4. Môžem sedemsegmentovku pripojiť priamo na výstup prevodníka?
  5. Vieš počítadlo do 10 zmeniť na iné? Ak áno tak ako?