Som absolventka vedeckého odboru Molekulárna biológia a ako učiteľka biológie pôsobím na ZŠ Staničná 13 v Košiciach 6 rokov. Táto práca ma mimoriadne napĺňa a som rada, že v nej môžem využiť svoje skúsenosti z pôsobenia v manažérskej a športovej oblasti. Biológia je veda zaoberajúca sa štúdiom prírody, ktorá je všade okolo nás a preto pokladám za dôležité priniesť prírodu do tried – na hodinách často využívame živé a neživé prírodniny – alebo preniesť výučbu do prírody.
Kreativita a využívanie moderných pedagogických metód sú moja silná stránka a preto na hodinách nechýba projektovanie, modelovanie, reálny zážitok a smiech. Pravidelne pripravujem žiakov na biologické olympiády a môžeme sa pochváliť aj úspechmi na krajských a celoštátnych kolách. Pre prácu učiteľa je najdôležitejší prístup ku svoje práci, prístup k žiakom. Dávam dôraz na ich motiváciu, ale hlavne na zodpovedanie každodennej otázky „na čo mi to v živote bude“?
Som učiteľkou na 1. stupni ZŠ s MŠ Kálnica. Momentálne na materskej dovolenke. ZŠ v Kálnici je neplnoorganizovanou školou. Bolo pre mňa veľkou výzvou vzdelávať a formovať žiakov v zmiešaných ročníkoch. Neustále hľadám cesty, ako žiakom čo najvhodnejším a najpútavejším spôsobom sprostredkovať nielen učivo a vedomosti, ale aj skúsenosti, ktoré nadobudneme spoločne, najmä prostredníctvom spolupráce medzi žiakmi.
Štúdium som ukončil v roku 1992 na Pedagogickej fakulte v Banskej Bystrici v aprobácii slovenský jazyk a literatúra – občianska náuka. Na tej istej škole som v roku 1999 úspešne ukončil rozširujúce štúdium v aprobácii história.
Od roku 1992 pracujem nepretržite ako učiteľ, najskôr na Gymnáziu A. H. Škultétyho vo Veľkom Krtíši a od roku 1997 na Gymnáziu A. Sládkoviča v Krupine.
Počas 26 ročnej praxe som získal skúsenosti s pedagogickou prácou na osemročnom aj štvorročnom gymnáziu a dokonca aj s nadstavbovým štúdiom, ktoré dnes už neexistuje.
Mal som tú možnosť, že svoje skúsenosti som mohol v rokoch 2008 – 2013 v rámci národného projektu Modernizácia vzdelávania pomocou IKT ako autor učebných textov pre vzdelávanie učiteľov a lektor vzdelávanie ponúknuť širšej učiteľskej verejnosti. Moje aktivity v rámci pedagogickej praxe smerujú k tvorbe vlastných učebných materiálov (dostupné na www.karolveres.szm.com), ktoré sú používané v praxi učiteľmi na celom Slovensku.
K práci ma motivuje každodenná potreba ponúkať žiakom stále nové, atraktívnejšie a súčasne komplexnejšie materiály, ktoré by ich na jednej strane zaujali a na strane druhej, ponúkli im to, čo z hľadiska mojich aprobačných predmetov potrebujú pre život alebo ďalšie štúdium. Nemyslím si, že moje učenie je výnimočné. Je mnoho kolegov, ktorí robia väčšie, úspešnejšie a dokonca aj mediálne známe projekty. Moje boli zacielené vždy primárne na mojich žiakov. Až po zverejnení mojich materiálov, či už v rámci projektov alebo na webstránke, som zistil, že sú používané v praxi aj inými učiteľmi.
Som generácia, ktorá do školskej praxe nastúpila v čase, keď na moje aprobačné predmety bol formálne kladený veľký dôraz, ale učiteľská výbava absolútne chýbala. Prakticky všetky materiály si robili učitelia sami, tvorili sa čítanky, učebné texty, pracovné listy. Napriek časovému odstupu a zdanlivému množstvu učebníc sa situácia veľmi nezmenila. Časté zmeny v osnovách, neskôr vzdelávacích programoch neustále nútia učiteľa pracovať na kolene. Nie je jediná učebnica, ktorá by sa dala používať bez úprav a výhrad. Nový rozmer všetkému dodal nástup nových technológií, ktoré učiteľovi pomáhajú v práci a súčasne vytvárajú nové požiadavky na digitálne obsahy učiva.
Učím chémiu na Gymnáziu sv. Andreja v Ružomberku už niekoľko rokov. Venujem sa žiakom v každom ročníku. Pripravujem ich na chemické olympiády, vzdelávame sa vo Fenoménoch sveta a hráme sa aj rôzne spoločenské hry. Mojou srdcovou záležitosťou je sprevádzanie žiakov v programe DofE (Medzinárodná cena vojvodu z Edinburgu) a školská záhrada.
Absolvovala som IRPU (Individuálny rozvojový program učiteľa LEAF) a vďaka nemu som od základov zmenila svoj spôsob učenia. Na škole píšem a realizujem mnohé projekty a neustále sa vzdelávam.
Som celkom obyčajná učiteľka odborných predmetov v oblasti elektrotechniky. Momentálne vyučujem na SPŠSE v Leviciach.
Pedagogickej činnosti sa venujem od roku 1997.Práca so študentmi ma aj v tejto neľahkej dobe baví a napĺňa. Vyučujem predmety od základov elektrotechniky cez elektroniku, priemyselnú a aplikovanú informatiku, odbornú prax. Čiže prierez predmetov od základov až po riešenie zložitých problémov v odboroch mechatronika a elektrotechnika.
Svojím prístupom sa snažím študentov motivovať a viesť ich k samostatným úvahám a riešeniam a ja som ako ich odborný konzultant. Sama si vytváram učebné pomôcky, praktické ukážky zapojení, rôzne druhy praktických cvičení, pretože som zástanca toho, že čo učím teoreticky je potrebné aj praktickou formou dokázať. Čo je možné tak v priestoroch školy a výrobné procesy formou exkurzií. A nemala by som zabudnúť na prípravu študentov na súťaže, pomoc pri ročníkových projektoch.
Najviac mi prekáža nedostatočné technické vybavenie a to ktoré aj je tak je zastaralé, nezáujem výrobných podnikov podporiť odborné vzdelávanie a to že väčšina zainteresovaných len tvrdí ako čo sa nedá, ale nehľadá spôsoby riešenia.
Pôsobím ako učiteľka na Spojenej škole internátnej v Ždani. Mojimi žiakmi sú deti z marginalizovanej rómskej komunity. Práca s týmito žiakmi je veľmi zaujímavá, v mnohom náročná, ale hlavne inšpirujúca. Upútať a motivovať ich k učeniu je niekedy naozaj náročné. Práve to ma poháňa stále hľadať nové možnosti a spôsoby výučby.
Elektrárňa Piešťany je zrekonštruovaná priemyselná pamiatka zo začiatku 20. storočia. Bývalá obecná dieselová elektráreň, ktorá svoju činnosť začala v roku 1906, je zapísaná na zozname národných kultúrnych pamiatok. V súčasnosti slúži ako centrum pre zážitkové vzdelávanie v oblasti vedy, techniky a umenia. Ponúka vzdelávacie programy pre školy i verejnosť vedené skúsenými lektormi. Programy pre žiakov ZŠ a SŠ sa delia do 4 nosných oblastí – elektrické obvody, optika, ekológia a environmentalistika a história. Viac informácií je k dispozícii na www.elektrarnapiestany.sk
Pracujem ako špeciálny pedagóg na Spojenej škole internátnej v Ždani, Košice-okolie už viac ako 20 rokov. Práca s našimi žiakmi je náročná a zaujímavá. Aj preto ma najviac oslovil predmet výtvarná výchova, pri ktorom sa žiaci môžu uvoľniť a prejaviť svoje emócie formou svojich výtvarných prác v každom ročníku. Úspešne sme reprezentovali školu na viacerých celoslovenských ale aj zahraničných výtvarných súťažiach. Absolvovala som viacero školení, ktoré mi pomohli pri práci s našimi žiakmi a preto sa veľmi rada s Vami podelím s námetmi vyučovacích hodín.
Daniel Rosiar je už 25 rokov stredoškolský učiteľ. Pochádza z Brezna ale život ho zaviedol do Tisovca. Fotografovanie, práca s drevom a elektrotechnika ho sprevádza už od detstva. Štúdium zameral na jednu zo svojich záľub: elektrotechniku. Študoval ju najskôr na strednej a potom aj na vysokej škole. Najviac ho oslovila automatizačná a digitálna technika, z ktorej robil diplomovú prácu.
To čo sa naučí chce premietnuť do niečoho konkrétneho a tak si v roku 1995 poskladal svoj prvý počítač. Pri vyučovaní využíva moderné digitálne technológie, aby sa s nimi žiaci oboznámili a naučili pracovať. Spolu so študentmi sa zapája do rôznych súťaží a projektov, ktoré sú prínosom pre školu aj študentov.
Rozvíja spoluprácu s firmami Siemens a Modesto vďaka, ktorým škola získava moderné technológie z oblastí elektrotechniky , automatizačnej a výpočtovej techniky. V súčasnosti ho zaujala oblasť smart zariadení, ktoré sú ovládané na bezdrôtovo cez internet a wifi sieť. Vo svojom voľnom čase opravuje a vylepšuje výpočtovú techniku a elektroniku. Venuje sa aj montážam fotovoltaických systémov. Sleduje nové trendy v elektrotechnike. Okrem starostlivosti o rodinu svoj voľný čas využíva na modernizáciu domácnosti. Jeho snom je mať dom energeticky nezávislý, úsporný a inteligentný.
V prípade záujmu ho môžete kontaktovať na mailovej adrese: rosiar@sostisovec.eu