Kombinované cvičenia na past simple a past continuous

Ako najlepšie ukončiť naše bádanie za minulými časmi než cvičeniami, kde si budete môcť overiť, čo všetko ste sa za tú krátku dobu dokázali naučiť? Tu ste na správnom mieste a v nasledujúcom pracovnom liste si zhrnieme veci súvisiace s minulým priebehovým i jednoduchým časom. K jeho vypracovaniu vám pomôžu nielen všetky videá, ktoré sme spoločne absolvovali, ale aj pojmová mapa, ktorú tiež nájdete na tomto portáli.

Na to, aby ste najlepšie zistili, na akej úrovni sú vaše poznatky z minulých časov, vyskúšajte vypracovať tento pracovný list bez toho, aby ste si niečo predtým pozreli. Ak sa vám niektoré pasáže budú zdať náročné, vráťte sa k spomínaným videám, potom ho skúste vypracovať opäť a až nakoniec otvorte priložený kľúč. Týmto spôsobom sa nielen naučíte viac, ale tiež najistejšie odhalíte slabé miesta, na ktoré sa môžete neskôr zamerať.

A nezabúdajte si po náročnom štúdiu vždy dopriať aj nejaký oddych, aby sme sa čím skôr spoločne pozreli aj na iné oriešky anglickej gramatiky. Bye!

Cvičenia vychádzajú z publikácie Project 3 Fourth Edition test builder vydavateľstva Oxford.

Pojmová mapa na porovnanie času past simple a past continuous

Niekedy je naozaj ťažké orientovať sa v dvoch podobných veciach a gramatické časy past simple a continuous nie sú žiadnou výnimkou. Keďže slovenčina má minulý čas iba jeden, o to je to pre mnohých z nás náročnejšie.

Kde si treba pamätať akú koncovku? Aké treba použiť pomocné sloveso? Ako vyzerajú jednotlivé typy viet? Toto všetko prehľadne uvidíte v priloženej pojmovej mape a práve na základe zrkadlového porovnania ľahko pochopíte najvýznamnejšie rozdiely medzi týmito dvoma časmi, najmä pokiaľ patríte medzi tých ľudí, ktorým je najbližší vizuálny spôsob učenia sa.

Táto pojmová mapa vám poslúži nielen ako samostatný učebný materiál, ale aj ako zhrnutie základných informácií, ktoré sme si podrobne prešli v už zverejnených videách o minulom čase. Ak sa vám tým pádom bude čokoľvek zdať nejasné, neváhajte si ich pozrieť.

Príjemné učenie sa!

Navigované cvičenie na past continuous

Priatelia, dostalo sa mi do uší, že čas past continuous vás stále mierne znepokojuje a potrebovali by ste trošku nakopnúť pri tvorbe viet. Preto som pre vás nachystal ďalšie video, kde si tvorbu jednoduchých viet prejdeme spoločne. K tomu, aby ste si z neho naozaj aj niečo odniesli, je dôležité poznať teóriu, ktorú sme si spoločne prešli v súvisiacich videách, pretože práve z nich budeme vychádzať. Konkrétne sa jedná o sloveso byť v minulom čase, prácu s koncovkou -ingvšeobecné video o čase past continuous. Ak toto všetko máte v malíčku, ste na správnom mieste. Ak nie, mrknite sa na ne ešte raz, pretože tvoriť vety bez toho, aby ste vedeli ako, je naozaj náročné.

Celý postup môžeme popredu zhrnúť do pár oporných bodov:

1. určíme podmet vety (na podmet vety sa pýtame otázkou kto?/čo?),

2. následne podľa podmetu vyberieme správny tvar pomocného slovesa byť – was/were (was platí iba pre 1. a 3. osobu jednotného čísla, všetky ostatné osoby používajú tvar were),

3. was a were musí byť umiestnené v kladných vetách rovno za podmetom, v otázkach pred ním a v zápore zaň umiestňujeme not,

4. teraz len k slovesu doplníme koncovku -ing, nezabúdame pri tom na pravidlá, ktoré s tým súvisia,

5. a všetko ostatné dáme až na koniec vety.

Hotovo. Presne týmto istým spôsobom si spolu zanalyzujeme vzorové vety vo videu a verím, že vďaka tomu sa nám podarí odstrániť všetky nejasnosti, ktoré ste ohľadom tvorenia viet v minulom priebehovom čase doteraz mohli mať. Good luck!

Cvičenie vychádza z publikácie Project 3 Fourth Edition Workbook vydavateľstva Oxford.

Práca s koncovkou -ing v čase past continuous

Je mi jasné, že po pozretí nášho úvodného videa o čase past continuous nemôžete spávať, keďže vám v hlave vŕta myšlienka o koncovke -ing. Ale nebojte sa, je tu pre vás prichystané ďalšie video a v ňom si posvietime práve na ňu.

Tí z vás, ktorí si stále pamätajú prácu s koncovkou -ed v čase past simple, sú za vodou, pretože väčšina toho platí aj pre koncovku -ing. Ale ani vy ostatní nemáte dôvod zúfať, pretože aj ak ste niečo zabudli, prejdeme si to opäť. Okrem štandardného pridávania koncovky -ing sa pozrieme aj na „pravidlá“ o nepísaní koncového -e, o zdvojovaní poslednej spoluhlásky a zakončení slovesa na -ie.

Aby ste si boli istí, že všetkému, čo súvisí s časom past continuous, naozaj rozumiete, uzavrieme video krátkym cvičením, kde sa môžete otestovať. Nech sa vám darí!

Minulosť v čase past continuous

Priatelia, ak ste si mysleli, že celá minulosť v angličtine pre nás skončila časom past simple, musím vás sklamať. Až také jednoduché to nebude. Gramatický čas past simple nám umožnil vyjadriť iba jednorazové deje, o ktorých sme chceli povedať, že sa jednoducho odohrali a bodka. Lenže, čo ak by sme chceli rozprávať o dlhšej udalosti, ktorá trvala nejakú dobu, prípadne by sme chceli opísať jej priebeh? K tomu tu máme práve past continuous, čiže minulý priebehový čas, na ktorý sa teraz spoločne pozrieme.

Ukážeme si, ako vyzerá na časovej osi, ilustrujeme si jeho použitie na slovenských vetách, objavíme čaro koncovky -ing, no tiež aj to, že sloveso byť, ktoré sme v minulom jednoduchom čase prebrali naposledy, môže mať aj funkciu pomocného slovesa. A práve teraz nám bude pomáhať tvoriť nový gramatický čas.

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať mierne náročný, po tomto všetkom sami uvidíte, že práca s ním je naozaj jednoduchá a rovno zvládneme nielen tvorbu kladných a záporných viet, ale aj otázok. Takže, veľa šťastia pri učení!

Školská zrelosť (pracovný list)

Opäť na vás čaká pracovný list. Skontrolujte si vaše odpovede, ktoré ste si do pracovného listu napísali pred pozretím videa. Boli správne? Ak áno, tak vám gratulujem. Pokiaľ nie, nič sa nedeje. Je to pre vás nová téma a preto sú nepresnosti alebo chyby úplne prirodzené. Postupne si dopracujte jednotlivé úlohy. Želám vám veľa síl.

Školská zrelosť

Nastupovali ste do základnej školy v 6. alebo 7. rokoch? Čo bol dôvod vášho odkladu? Porozprávajte sa s rodičmi o či a prečo ste mali odklad plnenia povinnej školskej dochádzky a ako si oni spomínajú na vaše začiatky v škole.

Predtým než si pozriete video o školskej zrelosti, vypracujte si v pracovnom liste úlohu 1 a pokúste sa napísať, čo je podľa vás školská zrelosť, ako by ste ju definovali. A následne napíšte do úlohy 2, kto podľa vás môže posudzovať školskú zrelosť. Keď si tieto úlohy vypracujete, správnosť vašej odpovede si môžete overiť pozretím videa, kde nájdete potrebné informácie.

Obdobie predškolského veku

Ako si spomínate na obdobie materskej školy? Pamätáte si na nejaké vystúpenie alebo básničku, ktorú ste sa učili? Aká bola vaša pani učiteľka? S akou hračkou ste sa najradšej hrali? Čo bol pre vás väčší problém – ísť do škôlky alebo z nej odísť? Kedy ste nastúpili do škôlky? Práve s materskou školou je úzko späté obdobie predškolského veku. Poďme sa o ňom spoločne niečo naučiť.

Plagáty – prevencia na školách

Vážení učitelia,

Rozhodla som sa vytvoriť plagáty na rôzne témy prevencie, ktoré môžete využiť vo vašej škole ako preventívnu metódu pre žiakov 2. stupňa.

Témy plagátov sú:

  • Prevencia šikany
  • Prevencia kyberšikany
  • Prevencia pred užívaním návykových látok
  • Sexuálne obťažovanie na internete
  • Očkovanie vírus – HPV
  • Prevencia pred rozposielaním obnažených fotografií

Verím, že tieto plagáty využijete a niekomu pomôžu.

Všetky dizajny sú vytvorené na vzdelávacie účely prostredníctvom šablón stránky Canva.com

Zdroj: Canva Pro, Pexels, Pixabay, Freepik.