Faktory ovplyvňujúce rýchlosť chemických reakcií

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: ZMENY PRI CHEMICKÝCH REAKCIÁCH
Téma: FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE RÝCHLOSŤ CHEMICKÝCH REAKCIÍ

Už vieš, čo je to chemická reakcia, poznáš zákon zachovania hmotnosti, dokonca vieš povedať, kedy reakcia prebehla a kedy nie, či je rýchla, pomalá, exotermická, endotermická.

Ale čo vplýva na rýchlosť chemickej reakcie?

Znázorníme si to na príklade chemickej reakcie octu a vajíčkovej škrupinky – uhličitanu vápenatého, ktorej jedným z produktov je oxid uhličitý.

CaCO3 + 2 CH3COOH -> (CH3COO)2Ca + CO2 + H2O

Alebo v podobe guličkového modelu:

K chemickej reakcii dôjde, keď je zrážka medzi reaktantami (v našom prípade medzi časticami octu a časticami škrupinky – uhličitanu vápenatého) úspešná. Aby bola zrážka úspešná, častice reaktantov musia byť vhodne orientované a musia mať určitú minimálnu energiu potrebnú k reakcii.

Existuje niekoľko faktorov, ktoré ovplyvňujú rýchlosť chemickej reakcie:

  • Množstvo reagujúcich častíc
  • Teplota reakčnej zmesi
  • Katalyzátor
  • Veľkosť povrchu tuhého reaktantu

V tejto lekcii si vysvetlíme tri z nich.

Vplyv MNOŽSTVA REAGUJÚCICH ČASTÍC na rýchlosť chemickej reakcie

Kvôli jednoduchšiemu rozlíšeniu reaktantov ich znázorníme nasledovne:

Vysvetlenie:

1. obrázok

Častíc jedného reaktantu, octu je v reakčnej zmesi veľa. Ale keďže častíc druhého reaktantu, škrupinky je veľmi málo, pravdepodobnosť ich vzájomného stretnutia a úspešnej zrážky je nízka. Preto reakcia prebieha pomaly. Pozoruješ len nepatrnú tvorbu bubliniek plynu.

2. obrázok

Častíc octu je veľa, rovnako ako častíc škrupinky. Dochádza k väčšiemu počtu ich vzájomných stretnutí a tým k úspešným zrážkam, a preto je reakcia rýchlejšia. Jeden z produktov, plynný oxid uhličitý vzniká veľmi intenzívne.

3. obrázok

Veľký počet častíc octu, ktoré môžu ľahko naraziť na častice škrupinky. Viac zrážok znamená zvýšenie rýchlosti reakcie. Tvorba bubliniek plynu je intenzívna.

4. obrázok

Ocot je zriedený. Menší počet jeho častíc v rovnakom objeme znamená menej stretnutí s časticami škrupinky, menej zrážok, a preto je reakcia pomalá, čo pozoruješ ako len jemné bublinkovanie reakčnej zmesi.

Zapamätaj si:

Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím väčšie množstvo reagujúcich častíc je v určitom objeme – dochádza za určitý čas k väčšiemu počtu zrážok !!!

Vplyv TEPLOTY reakčnej zmesi na rýchlosť chemickej reakcie

Vysvetlenie:

V prvom pohári bola teplota octu približne 20°C. V druhom pohári mal ocot 60°C.

Pri vyššej teplote bola chemická reakcia octu a vajíčkovej škrupinky viditeľne rýchlejšia, čo sa prejavilo intenzívnou tvorbou bubliniek plynu. Za krátky čas reakcia takmer úplne prebehla, bublinky sa prestali tvoriť.

Za ten istý čas sa reakcia v prvom pohári s nižšou teplotou octu len rozbiehala. Intenzívnejšia tvorba bubliniek nastala oveľa neskôr.

Zvýšením teploty reakčnej zmesi sa zvýšila energia „lenivých“ častíc a tie sa viac „rozhýbali“.

Zapamätaj si:

Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím je vyššia teplota reakčnej zmesi – častice reaktantov majú väčšiu energiu, rýchlejšie sa pohybujú, a preto za určitý čas dochádza k väčšiemu počtu zrážok !!!

Vplyv VEĽKOSTI POVRCHU TUHÉHO REAKTANTU na rýchlosť chemickej reakcie

Vysvetlenie:

Tuhým reaktantom je vajíčková škrupinka.

Použijeme dve vajíčkové škrupinky rovnakej veľkosti. Prvá je rozdrvená na drobné kúsky, preto má oveľa väčší povrch ako druhá celistvá. Väčší povrch znamená viac častíc reaktantov, ktoré sa môžu stretnúť/zraziť sa s druhým reaktantom.

Rozdrvená vajíčková škrupinka v prvom pohári reaguje viditeľne rýchlejšie. Tvorba bubliniek plynu je intenzívnejšia.

V druhom pohári, kde je celý kúsok škrupinky, trvá dlhšie, kým sa začnú tvoriť bublinky a teda prebiehať reakcia.

Z pozorovania rýchlosti reakcie a intenzity tvorby bubliniek plynu vyplýva, že reakcia je rýchlejšia tam, kde je povrch tuhého reaktantu, v tomto prípade vajíčkovej škrupinky väčší.

Zapamätaj si:

Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím má tuhý reaktant väčší povrch – na povrchu je viac častíc, a preto dochádza za určitý čas k väčšiemu počtu zrážok !!!

Jednotlivé experimenty z videa si môžeš vyskúšať a potom odpovedať na nasledovné otázky:

1. Z chemickej reakcie uvedenej vyššie vypíš všetky reaktatny a produkty.

2. Kedy dôjde k chemickej reakcii medzi časticami reaktantov?

3. Akým spôsobom môžeš zvýšiť počet zrážok medzi reaktantami?

4. Akým spôsobom môžeš zvýšiť energiu častíc reaktantov?

5. Na základe čoho vieš v uvedenom experimente (reakcia octu s vajíčkovou škrupinkou) rozhodnúť, že reakcia prebieha rýchlo alebo pomaly?

6. Čo sa stane, ak zmeníš (zmenšíš alebo zväčšíš) množstvo jedného z reaktantov?

7. Zamysli sa, čo by sa stalo, keby si reakčnú zmes začal počas reakcie zahrievať?

8. Vysvetli, aký vplyv na rýchlosť reakcie by malo náhle ochladenie reakčnej zmesi?

9. Popremýšľaj, prečo je dobré skladovať niektoré potraviny v chlade? Ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie sa tu uplatňuje?

10. Popremýšľaj, ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie využívame pri regulácii prívodu kyslíka v krbe?

11. Porozmýšľaj, prečo je dôležité potravu dobre rozhrýzť pred tým, ako ju prehltneš?

12. Popremýšľaj, prečo ľahšie zapálime malé triesky dreva ako jedno veľké polienko?

13. Ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie sa uplatňuje v dejoch z otázky č.12 a 13.?

Vzduch

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Vzduch a na konci hry ďalšiu úlohu.

Žiak získava čísla po splnení každej výzvy a tieto potom vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Nakresliť fotografiu, alebo nájsť obrázok znázorňujúci fotosyntézu. Ohodnotiť príspevky dvoch spolužiakov a napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci kreslia krásne obrázky a mnohí nájdu obrázky fotosyntézy na internete. Odporúčam, aby žiaci vkladali materiál aj s popisom na Padlet. Ako učiteľ sa musíte zaregistrovať a vytvoriť Padlet na danú tému. Príklad môjho Padletu je tu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Pripravila som pre vás ďalšiu hru na tému Vzduch. Pri vypracovaní využite učebnicu (str. 45).

Pozorne čítajte, postupujte podľa pokynov a pozrite si aj hodnotiace kritériá.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Úprava a čistenie vôd

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Úprava a čistenie vôd a na konci hry certifikát o úspešnom absolvovaní hry.

Žiak získava čísla po splnení každej výzvy a tieto potom vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen poslednej snímky hry (Certifikát). A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si nevšimnú ruku s palcom hore vedľa slova „Gratulujeme!“ a posielajú túto snímku alebo číselný kód. Je na učiteľovi, čo im do zadania úlohy odhalí/neodhalí tajomstvo certifikátu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Táto úloha bude naozaj zábavná a oddychová. Naučíte sa o úprave a čistení vôd.

Prejdite si všetky výzvy. Urobte printscreen poslednej strany a pošlite mi ho na mail. Zároveň mi napíšte spätnú väzbu. Ďakujem.

Prajem skvelú zábavu, precvičte si mozgové závity a info hľadajte v učebnici.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Atóm

Info o kvíze:

Úloha je zložená z dvoch častí:

  1. Hľadania krstného mena významného chemika.
  2. Kvízu, ktorý obsahuje úlohy na tému Atóm. Žiak odpovedá na otázky.

Odkaz na kvíz

Hľadania krstného mena v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.
Kvíz v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Zistiť meno vedca.

Pozrieť si video v kvíze a odpovedať na otázky.

Napísať informácie o atóme.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Tentoraz som pre vás pripravila niečo nové. V prvej úlohe zistite krstné meno významného chemika a pošlite mi ho na mail. V druhej úlohe si pozrite video a vyriešte kvíz. Do mailu k menu pripíšte, čo ste sa naučili o atóme. 

Teším sa na všetky vaše príspevky.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Opakovanie

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na témy 7. ročníka (fyzikálne a chemické deje, horenie, hasenie, zákon zachovania hmotnosti, reaktanty, produkty, exo a endotermické reakcie, rýchlosť chemických reakcií, faktory ovplyvňujúce chemické reakcie).

Žiak sa stáva špiónom a plní misie, za ktoré získava čísla, ktoré zodpovedajú kľúču, ktorý potrebuje na otvorenie aktovky.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen obrazovky, na ktorej je odfotené horenie metánu. A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci predpokladajú, že hra skončila na snímke, kde je názov „Mission complete!“, ale hra pokračuje kliknutím na pohyblivú periodickú tabuľku za týmto názvom.

Rada pre Vás i žiaka:

Kliknutím na pohyblivú periodickú sústavu prvkov sa Vám zobrazí stránka http://www.chemickeprvky.cz, kliknite na kyslík (O), potom na prvkové videá a vyhľadajte zadané video (http://www.chemickeprvky.cz/prvek/o/?videa).

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Zabavte sa a precvičte svoje šedé mozgové bunky.

Prosím, pošlite mi printscreen horenia metánu (pomôcka – hľadajte v prvkových videách o kyslíku). Odmena je zdroj. A samozrejme pridajte aj spätnú väzbu.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Chemické reakcie

Info o interaktívnom obrázku:

Obrázok obsahuje niekoľko interaktívnych bodov, v ktorých žiak získa potrebné informácie, čo má robiť, z čoho čerpať, čo si pozrieť…

Odkaz na interaktívny obrázok

Interaktívny obrázok v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Vytvoriť prezentáciu v aplikácii Genialy (https://app.genial.ly).

Z praxe učiteľa:

Žiaci dokážu vytvoriť nádherné prezentácie. Všetko závisí od chute a zručnosti žiaka. V tomto prípade je dôležité, že sa žiak vie prihlásiť do aplikácii, pracovať intuitívne a využiť anglický jazyk. A samozrejme využiť vedomosti o chemických reakciách pri tvorbe prezentácie.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

A aby sme mohli pokračovať v rôznych typoch chemických reakcií (neutralizácie a redoxné reakcie) je veľmi dôležité zopakovať si, čo sme sa naučili o chemických reakciách už minulý rok.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Hydroxidy

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Hydroxidy a na konci hry certifikát o úspešnom absolvovaní hry.

Žiak získava čísla po splnení každej výzvy a tieto potom vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen poslednej snímky hry (Certifikát). A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si nevšimnú ruku s palcom hore na začiatku slova „Gratulujeme!“ a posielajú túto snímku alebo číselný kód. Je na učiteľovi, čo im do zadania úlohy odhalí/neodhalí tajomstvo certifikátu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Čaká vás escape room o hydroxidoch.

Prejdite si všetky úlohy. Urobte printscreen poslednej strany úlohy a pošlite mi ho na mail. Zároveň mi napíšte spätnú väzbu.

Prajem skvelú zábavu, precvičte si mozgové závity a info hľadajte v učebnici.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Soli 2

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Soli 2 (síran meďnatý, chlorid draselný, dusičnan draselný, uhličitan vápenatý, hydrogenuhličitan vápenatý).

Žiak plní misie, získava číselné indície a vďaka nim zadá správny číselný kód.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen obrazovky, na ktorej je odfotená kryštalizácia modrej skalice. A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci predpokladajú, že hra skončila na snímke, kde je názov „Blahoželáme, dokončili ste všetky misie!“, ale hra pokračuje kliknutím na obálku.

Rada pre Vás i žiaka:

Kliknutím na obálku sa Vám zobrazí stránka http://www.chemickeprvky.cz, kliknite na meď (Cu), potom na prvkové videá a vyhľadajte zadané video (http://www.chemickeprvky.cz/prvek/cu/?videa).

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Na tento týždeň som vám pripravila pokračovanie témy Soli. Hra je tajomnejšia, náročnejšia, treba si všímať detaily a čítať s porozumením. Pomôžte si učebnicou. 

Vašou úlohou bude prejsť celú hru, otvoriť obálku, nájsť prvok Cu a v prvkových videách si pozrieť kryštalizáciu modrej skalice (dôležité je vedieť vzorec modrej skalice). 

Prosím, pošlite mi spätnú väzbu na hru a printscreen kryštalizácie modrej skalice.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Prírodný pH indikátor

Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Tematický celok: NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE
Téma: pH INDIKÁTORY

Antokyány (z gréckych slov ἀνθός (ánthos) = kvet, κυανός (kyanos) = oceľovo modrý) sú rastlinné pigmenty, ktoré spôsobujú modré, fialové alebo červené zafarbenie mnohých kvetov, plodov či vegetatívnych orgánov. Napríklad sa podieľajú na modrom sfarbení kvetov fialiek, červenom sfarbení kvetov divých makov, muškátu či ibišteka a tiež spôsobujú zmenu farby kvetov pľúcnika lekárskeho z ružovej, cez fialovú až po modrú. Sú obsiahnuté vo vtáčom zobe, ríbezli čiernej, čučoriedke, cvikli. Môžu sa nachádzať aj v listoch, a sfarbovať ich do modra, čo pozorujeme u červene kapusty.

Antokyány sú citlivé na pH a ich farba sa mení v závislosti od kyslosti či zásaditosti prostredia.

Čo sa stane, ak časť rastlinky, ktorá obsahuje antokyány, použijeme ako pH indikátor?

Vyskúšaj si to 😉

Pozri si nápovedné video a postupuj podľa nižšie uvedeného postupu.

Experiment

Ako pH indikátor môžeš použiť červenú kapustu, muškátový kvet, kvet ibišteka červeného, čučoriedku, cvikľu či iné. Stačí si vybrať jeden pH indikátor, ktorý je pre teba dostupný a zrealizovať s ním experiment. Výluh pripravíš podobným spôsobom, ako je uvedené nižšie.

Pomôcky a chemikálie:

10 sklených pohárikov, lyžička, štamperlík, sitko, kuchynský ocot, sóda bikarbóna, červená kapusta, kvety muškátu červeného, voda

Postup:

1. Priprav roztok červenej kapusty:

  • Natrhaj 2-3 listy červenej kapusty, vlož ich do hrnca a zalej približne 1dcl vody.
  • Zmes zohrej až do varu a chvíľu povar. Nechaj vychladnúť a preceď.

2. Priprav roztok muškátových kvetov:

  • Dve hrste okvetných lupienkov z červeného muškátu vlož do pohára a zalej 1dcl vriacou vodou (1dcl).
  • Po 30 minútach lúhovania preceď do čistého pohára.

3. Priprav roztoky octu s rôznou koncentráciou postupným riedením (postupuj podľa návodu vo videu):

  • Do 1. pohárika nalej čistý kuchynský ocot.
  • Do 2. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) octu a dolej čistou vodou. Pomiešaj.
  • Do 3. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) roztoku z 2. pohárika, dolej čistou vodou a pomiešaj.
  • Do 4. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) roztoku z 3. pohárika, dolej čistou vodou a pomiešaj.
  • Do 5. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) roztoku zo 4. pohárika, dolej čistou vodou a pomiešaj.

4. Do 6. pohárika nalej čistú vodu

5. Priprav roztoky sódy bikarbóny s rôznou koncentráciou postupným riedením (postupuj podľa návodu vo videu):

  • Do 10. pohárika nasyp 2 lyžičky sódy bikarbóny, nalej vodu a miešaj, kým sa sóda nerozpustí.
  • Do 9. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) roztoku z 10. Pohárika, dolej čistou vodou a pomiešaj.
  • Do 8. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) roztoku z 9. Pohárika, dolej čistou vodou a pomiešaj.
  • Do 7. pohárika nalej 20ml (1 štamperlík) roztoku z 8. Pohárika, dolej čistou vodou a pomiešaj.

6. Do každého pohárika s roztokom nalej približne rovnaké množstvo výluhu z červenej kapusty a pozoruj.

7. Priprav si nové roztoky octu a sódy bikarbóny rovnakým postupom ako vyššie.

8. Nalej do nich výluh z kvetov muškátov a pozoruj zmenu farby.

Otázky:

1. Zisti, ktoré rastliny (okrem vyššie spomenutých) by si mohol(a) použiť ako pH indikátor?

2. Kvôli čomu by si aj tieto ďalšie rastliny mohol(a) použiť ako pH indikátor? Akú látku obsahujú?

3. Akou škálou farieb môžu prechádzať prírodné pH indikátory?

4. Od čoho závisí určitá farba prírodného pH indikátora?

5. Ktorú rastlinu si použil ako pH indikátor v tvojom experimente?

6. Opíš, akými farebnými zmenami prešiel tvoj pH indikátor?

7. V akom rozhraní pH sa nachádza kuchynský ocot?

8. V akom rozhraní pH sa nachádza sóda bikarbóna?

9. Aké pH má voda?

10. Napíš chemický vzorec a chemický názov sódy bikarbóny.

11. Vypočítaj hmotnosť sódy bikarbóny potrebnej k príprave roztoku, ak jej látkové množstvo je 0,14mol.

Kryštalizácia striebra

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: KRYŠTALIZÁCIA STRIEBRA

Pamätáš si na prvý ozajstný experiment z chémie? Zahrali sme sa na alchymistov a vyrobili drahý kov, striebro z „priesvitnej kvapaliny“  a medeného drôtika. Chemické látky s určitými vlastnosťami sa počas tohto experimentu zmenili na nové látky, s odlišnými vlastnosťami. Farba priesvitnej kvapaliny sa zmenila na modrú a na medenom drôtiku vyrástli kryštáliky striebra. Tento experiment si nemôžeš vyskúšať doma, preto si pozri video alebo fotografie z nášho chemického krúžku Kremík na pripomenutie.

Pokús sa odpovedať na otázky:

1. Kto to boli alchymisti?

2. Čím sa alchymisti najčastejšie zaoberali?

3. Spomeň si na experiment vzniku strieborných kryštálikov. Opíš vlastnosti látok (skupenstvo, farbu, vzhľad) z ktorých vzniklo striebro.

4. Ako sa zmenila farba kvapaliny, v ktorej bol ponorený medený drôtik?

5. Latinský názov striebra je argentum. Vyhľadaj, čo tento názov znamená.

6. Opíš vlastnosti striebra ako kovu.

7. Opíš tvar kryštálikov striebra, ktoré vznikli na medenom drôtiku.

8. Ako sa volá proces, ktorým vznikajú kryštáliky?

9. Opíš princíp, podmienky, spôsoby tohto procesu (ak si nevieš spomenúť, pozri si predošlú lekciu Kryštalizácia)