Cín – abstrakcia

Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Tematický celok:  PERIODICKÁ SÚSTAVA PRVKOV 
Téma: KOVY

Existuje príbeh o Napoleonových gombíkoch, ktoré boli údajne príčinou porážky Napoleonových vojsk v Rusku. Gombíky na oblečení vojakov boli totiž z cínu. A ten pri nízkych teplotách podlieha „cínovému moru“. Je to samovoľný fyzikálny proces rekryštalizácie, pri ktorom sa kovový cín vystavený nízkym teplotách (pod 13,2°C) mení na sivý prášok. Čím je teplota nižšia, tým je tento dej rýchlejší. Cínové gombíky na uniformách Napoleonových vojakov nevydržali príliš silné ruské mrazy, rozpadli sa a oblečenie nemalo čo držať. Vojaci mrzli. Pravdaže je to len príbeh. A hoci nevieme, či je pravdivý, pre chemikov je zaujímavý 😉.

Cín je jeden z prvých známych kovov a počiatky jeho používania človekom siahajú až do doby bronzovej, pretože spolu s meďou tvoria zliatinu – bronz. V čistom stave sa začal používať až oveľa neskôr. Spracovanie cínu dosiahlo vrchol v období renesancie a baroka, kedy sa z neho vyrábali hlavne úžitkové nádoby, poháre, čaše, taniere i liturgické predmety ako krstiteľnice a svietniky. Neskôr sa používal aj na výrobu hračiek, sošiek a medailí. Použitie cínu vyplýva z jeho vlastností – je to mäkký kov, ktorý sa vynikajúco odlieva a tvárni, ale má nízku pevnosť a tvrdosť. Je odolný voči korózii a zdravotne nezávadný. Ešte donedávna sa používala tenká cínová fólia staniol (dnes ju už nahradil lacnejší alobal), alebo ním boli pokovované vnútorné strany plechoviek. Dodnes najpoužívanejšou zliatinou cínu je spájka s uplatnením v elektrotechnike, elektronike, na spájanie medených potrubí, pozinkovaných plechov, letovanie konzerv, hudobných nástrojov aj výrobu šperkov.

Cín má nízku teplotu topenia a preto ho môžeš ľahko a rýchlo roztaviť. Práve túto jeho vlastnosť využiješ v nasledujúcom experimente.

Pomôcky:

téglik na tavenie, trojnožka, sieťka, kahan, zápalky, vyššia sklenená nádoba/kadička, rukavica

Chemikálie:

cín, polyakrylát sodný – guličky, voda

Postup: 

  1. Pokiaľ máš k dispozícii cínové prúty, nasekaj ich na menšie kúsky. 
  2. Malé kúsky cínu vlož do tavného téglika a nad plameňom kahana nechaj roztaviť.
  3. Roztavený kvapalný cín opatrne nalej do nádoby naplnenej polyakrylátovými guličkami a studenou vodou.
  4. Cínový útvar, ktorý vznikol vyber z nádoby.

Na prvý pohľad by sa zdalo, že kvapalný cín nalievaš do čistej vody. Keďže vo vode sa nachádzajú polyakrylátové guličky, cín preteká pomedzi ne cez medzery a ochladený vodou takmer ihneď tuhne, čím sa sformuje do abstraktného útvaru.

Polyakrylátové guličky

Polyakrylát sodný je superabsorbent, ktorý dokáže absorbovať vodu v množstve 200 a 300 násobku svojej hmotnosti. Takže voda v polyakrylátovej guličke tvorí viac ako 99% jej hmotnosti. Keď takúto guličku „plnú vody“ ponoríš do nádoby s vodou, stane sa neviditeľnou, pretože jej index lomu svetla je takmer úplne rovnaký ako index lomu svetla vody.

Postup prípravy „neviditeľných“ guličiek:

  1. Polyakrylátové guličky (cca 1 lyžicu) nasyp do vyššej sklenej nádoby/kadičky.
  2. Nádobu/kadičku naplň vodou.

Polyakrylátové guličky postupne absorbujú vodu a tak zväčšujú svoj objem. Po 6 až 8 hodinách sú úplne naplnené, ich povrch je hladký, tvar pravidelný guľatý a po ponorení do nádoby s vodou sú priehľadné.

Cínové srdiečko:

Cín sa v minulosti používal aj na výrobu hračiek, panáčikov či zvieratiek. Možno poznáš rozprávku O statočnom cínovom vojačikovi. Chudáčik vojačik z rozprávky spadol do rozžeravenej peci, ľahko sa roztavil a ostalo z neho len cínové srdiečko. Presne také, aké sme vyrobili počas Rozprávkovej noci s Andersenom.

Postup prípravy cínového srdiečka:

Okrem pomôcok, ktoré potrebuješ na roztavenie cínu si prichystaj:

malú silikónovú formičku v tvare srdiečka, kadičku s vodou, pipetu, očko z drôtika, kliešte

  1. Malé kúsky cínu vlož do tavného téglika a nad plameňom kahana nechaj roztaviť.
  2. Do silikónovej formičky kvapni pár kvapiek vody.
  3. Roztavený kvapalný cín opatrne nalej do silikónovej formičky.
  4. Očko z drôtika pomocou kliešťov vlož do roztaveného cínu tak, aby vyčnievalo.
  5. Po povrchu cínu môžeš opatrne po kvapkách kvapkať vodu a tak cín chladiť.
  6. Počkaj pár minút, kým cín zatuhne a srdiečko vyber z formičky.

TIPY:

  • Voda, ktorú nakvapkáš do silikónovej formičky ešte pred naliatím cínu spôsobí, že na povrchu cínového srdiečka sa vytvoria drobné priehlbinky. Je to zapríčinené rýchlejším ochladením povrchu cínu okolo drobnej kvapky vody, ktorá zároveň pri styku s horúcim cínom vyprskne.
  • Pri nalievaní cínu do silikónovej formičky pracuj opatrne a chráň si oči, pretože horúci cín pri styku s vodou spôsobí jej rýchle zohriate do varu – horúce drobné kvapky vody môžu prskať do okolia.
  • Očko z drôtika, ktoré vložíš do srdiečka, bude slúžiť na zavesenie, a tak môžeš srdiečko využiť ako prívesok na náhrdelník

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Vyhľadaj cín v periodickej tabuľke prvkov. Uveď jeho protónové číslo, číslo skupiny aj číslo periódy, v ktorej sa nachádza.
  2. Podľa čísla skupiny a periódy urči, koľko elektrónových vrstiev má cín a koľko elektrónov sa nachádza na poslednej elektrónovej vrstve.
  3. Cín podlieha tzv. „cínovému moru“. Pokús sa tento dej vysvetliť. Uveď za akých podmienok k uvedenému deju dochádza.
  4. Vysvetli pojem “rekryštalizácia”.
  5. Uveď čo je bronz a čo obsahuje.
  6. Myslíš, že by sme mohli aj dnes vyrobiť nádoby, riad, poháre či príbory vhodné a bezpečné pre potraviny z cínu?
  7. Uveď latinský názov cínu.
  8. Vyhľadaj čo je to staniol a od čoho je odvodené toto pomenovanie.
  9. Cín sa používa v podobe spájky dodnes. Uveď jej konkrétne použitie.
  10. Spájka je zliatina cínu s inými kovmi. Vyhľadaj, ktoré kovy sa v spájke môžu nachádzať a ako sa menia vlastnosti spájky s jej zložením.
  11. Popremýšľaj ako je možné že cín sa relatívne rýchlo roztaví v plameni kahana.
  12. Opíš čo sa stalo s cínovým vojačikov z rozprávky O statočnom cínovom vojačikovi v žeravej peci.
  13. Vysvetli prečo na povrchu srdiečka, ktoré si pripravil vznikli priehlbinky.
  14. Vyhľadaj kde sa používa polyakrylát sodný.
  15. Vysvetli prečo sú polyakrylátové guličky vo vode po nejakom čase takmer neviditeľné.
  16. Opíš čo sa stane s cínom po naliatí do zmesi polyakrylátových guličiek a vody.

Pojmová mapa anglických členov

Priatelia, predpokladám, že keď ste sa dostali až sem, máte už za sebou úvod do témy anglických členov. Ak nie, máme pre vás v zásobe video o ich všeobecnom použití a ich použití s miestnymi názvami, takže neváhajte si ich prehrať.

Ale mnohí mohli po pozretí týchto videí nadobudnúť pocit, že je toho veľa, alebo že je to komplikované. Nebojte sa, ono sa vám to tak zdá iba preto, že je to niečo nové, niečo čo v slovenčine nemáme. Na uľahčenie učenia a zapamätania tu však pre vás máme skvelú pomôcku a tou je pojmová mapa. V nej nájdete prehľadne zhrnutý obsah oboch videí a vďaka tomu si veľmi rýchlo viete pozrieť a vyhľadať, kedy je potrebné ktorý člen použiť. Skvele vám poslúži aj pri práci na vlastných cvičeniach, s ktorými sa určite stretnete vo vašej učebnici i pracovnom zošite.

Takže, nádych, výdych, zvládli sme spolu už aj náročnejšie veci a nejaké členy nás predsa nepoložia na lopatky. Veľa zdaru! Bye.

Použitie člena „the“ pre miestne názvy

minulom videu sme načrtli, že každý člen má v angličtine svoje špeciálne vyčlenené použitie. Naučili sme sa tam, že neurčité veci sa spájajú s neurčitým členom. A tie určité? Určite s určitým členom. Ten musíme použiť vždy, keď sa ideme baviť o jedinečných veciach.

Existujú však prípady jedinečných vecí, kedy ho používať nebudeme. A v tomto videu sa pozrieme na tie kategórie, ktoré súvisia s niektorými miestnymi názvami. Vždy si povieme, či táto skupina názvov bude potrebovať člen the alebo nie.

Lenže angličtina je jazykom výnimiek a preto nikoho neprekvapí, že sa s nimi stretneme aj tu a našou jedinou možnosťou, ako sa s nimi popasovať, je naučiť sa ich naspamäť. Ale nebojte sa, nebudeme ich tu mať veľa, keďže zatiaľ sme iba v úvode tejto rozsiahlej témy. Každým rokom však spoznáte ďalšie veci a nové poučky, ktoré sa vám ich pokúsia ozrejmiť. Vďaka tomu budete schopní mnoho členov postupne odhadnúť aj sami. Príjemné učenie!

Členy v anglickom jazyku

Ak niekoho niečo naozaj straší pri učení sa angličtiny, sú to často členy. Prečo tomu tak je? Zrejme preto, lebo v slovenčine ich nemáme. To však neznamená, že sa ich nedokážeme naučiť, nedajbože by sme ich nemali vôbec používať. Člen v angličtine totiž bližšie určuje podstatné mená a to, čo v slovenčine často musíme dlho a zložito opisovať, dokážeme v angličtine vyjadriť ich jednoduchou zmenou.

Z minulých ročníkov angličtiny si iste pamätáte, že spomínaný člen môže byť určitý alebo neurčitý. A v tomto videu sa pozrieme na úvod o tom, kedy ktorý z nich vlastne použiť. Samozrejme, vždy si dáme aj nejaký slovenský príklad, aby sa nám to pamätalo ľahšie. Ale najjednoduchšou pomôckou nám stále zostáva ich samotný názov. Keď poviem neurčitý člen, chcem hovoriť o niečom neurčitom, o veciach, ktoré sú osobe s ktorou sa rozprávam pravdepodobne neznáme. A určitý člen? Určite ho použijem vtedy, keď si myslím, že druhá osoba určite vie, o čom jej rozprávam.

Problematika členov je však veľmi obsiahla a toto video je len takým úvodom k dlhej ceste, ktorá je ešte len pred vami. Takže veľa šťastia pri učení. Bye-bye.

Grafitové kresby

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY; VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Tematický celok: VLASTNOSTI JEDNODUCHÝCH ORGANICKÝCH LÁTOK; PERIODICKÁ SÚSTAVA PRVKOV
Téma: UHLÍK

Chemický prvok uhlík je základnou stavebnou jednotkou všetkých organických zlúčenín (aj mnohých anorganických), základným stavebným kameňom každej živej hmoty.

Uhlík je typický nekovový prvok, ktorý sa ako minerál v elementárnom stave vyskytuje v prírode v niekoľkých základných modifikáciách. Najznámejšie z nich sú grafit a diamant – dve čisté formy uhlíka s úplne rozdielnymi vlastnosťami.

Grafit alebo tuha (starší názov) vytvára kryštály v tvare plochých tabuľkovitých doštičiek. Názov pochádza z gréckeho slova gráphein = písať, čiže kameň slúžiaci k písaniu.

Grafit je extrémne mäkký, lámavý, mastný a žiaruvzdorný, čiernej farby so strieborným kovovým leskom. Z týchto jeho vlastností vyplývajú konkrétne využitia grafitu v priemysle, v bežnom živote či v umeleckej sfére, ba dokonca v kozmetike.

Zaujímavou vlastnosťou nekovového čistého uhlíka v podobe grafitu je jeho elektrická vodivosť.

Pomôcky:

lyžička na chemikálie, tyčinka, trecia miska, kadička, kresliaci kartón, nožnice, špendlík, zdroj elektrického napätia, elektrické vodiče s krokodílkami, LED diódy, plastová fľaštička so špicatým koncom alebo štetec

Chemikálie:

grafitový prášok, vodné sklo

Postup: 

  1. Z kartónu si priprav maketu, ktorú neskôr “rozsvietiš” (napr. snehuliaka) . 
  2. Navrhni a nakresli jednoduchý elektrický obvod, ktorý bude zahrňovať niekoľko LED diód, zdroj el. napätia a rozvrhnutie elektrických vodičov. Nakresli smer el. prúdu (+/-)
  3. Na miestach, kde bude v el. obvode zapojená LED dióda, sprav špendlíkom do makety dve dierky vzdialené od seba približne 3mm
  4. Do trecej misky nasyp 2 lyžičky grafitového prášku a prilej rovnaké množstvo vodného skla.
  5. Zmes miešaj, kým sa nevytvorí jednotná tmavosivá kaša, ktorá sa jemne prelieva.
  6. Vytvorenú grafitovú zmes nanášaj pomocou fľašky s úzkym uzáverom (alebo štetcom) na miesta, kde máš navrhnuté grafitové vodiče v tvojom el. obvode na makete.
  7. LED diódy vlož do pripravených dierok ešte kým grafitová zmes nie je zatuhnutá. Dbaj na správne smerovanie pólov (+/-).
  8. Keď grafitové vodiče trochu zatuhnú a s maketou sa už dá manipulovať, drôtiky LED diód na druhej strane makety pozahýnaj, aby netrčali a nedotýkali sa jeden druhého.
  9. Po úplnom zatuhnutí grafitových vodičov môžeš zapojiť do elektrického obvodu zdroj napätia a rozsvietiť svoju maketu.

TIPY:

  • LED dióda začína “svietiť” pri cca 1,9 až 3,5V (záleží aj od vyžarovanej farby LED-ky). Zároveň u LED diód platí pravidlo – čím vyšší prúd do nich pustíme, tým jasnejšie svietia. Tieto fakty treba mať na pamäti pri navrhovaní elektrického obvodu a podľa toho použiť a nastaviť aj zdroj elektrického napätia. Napríklad tri sériovo zapojené LED diódy potrebujú 3 x 3,5V = 10,5V.
  • Pokiaľ nemáš k dispozícii regulovateľný zdroj napätia, môžeš použiť aj 9V batérie zapojené sériovo.
  • Grafitovú zmes môžeš pripraviť rovno do fľaštičky, čo ti značne zjednoduší manipuláciu.
  • Konzistencia grafitovej zmesi by mala byť polotekutá, resp. po nanesení na papier by sa nemala roztekať, ale držať svoj tvar. Ak taká nie je, pridaj podľa potreby buď grafitový prášok alebo vodné sklo.
  • Pokiaľ nemáš k dispozícii vhodnú fľaštičku, grafitové vodiče môžeš kresliť/maľovať aj štetcom.
  • Je dôležité, aby vytvorené grafitové vodiče mali rovnakú hrúbku, pretože pokiaľ sa zužujú a potom rozširujú, vytvára sa v týchto miestach vyšší odpor a môže sa stať, že sa LED dióda nerozsvieti.
  • Grafitovú zmes nanes aj do dierok v makete určených na vloženie LED diód
  • Všimni si, že LED diódy majú dva póly, kladný je dlhší drôtik a záporný kratší drôtik – je dôležité zapojiť ich do el. obvodu správnym smerom (striedanie + a -).
  • Nezapájaj do obvodu viac ako 5 LED diód, začni radšej s menším počtom
  • Pokiaľ sa ti nedarí maketu rozsvietiť
    • skontroluj spoje jednotlivých LED diód a grafitového vodiča,
    • skontroluj, či grafitový vodič nie je niekde prasknutý
    •  zmenši el. obvod o 1-2 LED-ky
  • Grafit ako vodič el. prúdu sa využíva na kratšie vzdialenosti, pretože jeho mechanické vlastnosti ho nepredurčujú k tvorbe dlhých el. vodičov. Aj to je dôvodom, prečo pri návrhu svojho el. obvodu pamätaj na to, že grafitové el. vodiče by mali byť čo najkratšie

SVIETIACA CERUZKA:

Starší názov grafitu je tuha. A tuhu určite poznáš ako kresliacu časť, ten tmavý “kamienčok” v „obyčajných“ ceruzkách. Keďže už o grafite vieš, že vedie elektrický prúd, skús si vyrobiť ceruzku, ktorá sa po zapojení do elektrického obvodu rozsvieti.

Inšpiráciou ti môže byť ceruzka v podobe vianočného stromčeka, ktorý má na vrchole hviezdu vyrobenú z LED diód.

Potrebuješ k tomu „obyčajné“ ceruzky, drôtik, LED-ky, el. vodiče s krokodílkami, zdroj el. napätia a trochu fantázie a šikovnosti.

GRAFITOVÉ OBRÁZKY

Možno na začiatok jednoduchšia práca s grafitovým vodičom je vytvorenie obrysov obrázkov alebo nápisu z grafitovej zmesi a zapojenie jednej LED diódy do takéhoto el. obvodu. Po napojení na batériu grafitová „kresbička rozsvieti“ LED-ku.

Kresby vytvorené žiakmi chemického krúžku Kremík.


POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Vyhľadaj uhlík v PSP, uveď jeho protónové číslo, číslo periódy a skupiny, v ktorej sa nachádza.
  2. Uveď koľko elektrónových vrstiev má uhlík a koľko elektrónov sa nachádza na poslednej elektrónovej vrstve.
  3. Uhlík je v organických zlúčeninách štvorväzbový. Popremýšľaj ako jeho väzbovosť súvisí s jeho miestom v PSP.
  4. Organická chémia sa označuje aj ako chémia uhlíka. Popremýšľaj prečo je to tak.
  5. Uveď dve základné prírodné modifikácie čistého uhlíka a popíš aký je medzi nimi zásadný rozdiel.
  6. Popremýšľaj ako súvisí grécky pôvod slova grafit s jeho využitím.
  7. Grafit je extrémne mäkký, lámavý, mastný a žiaruvzdorný, čiernej farby so strieborným kovovým leskom. Vyhľadaj, ako sa tieto jeho vlastnosti využívajú v praxi.
  8. Hoci je grafit nekov, vedie elektrický prúd. Vyhľadaj, ako sa táto jeho vlastnosť využíva v praxi a aké sú jej limity v prípade grafitu.
  9. Komerčné LED pásiky sú zložené z modulov, v ktorých sú sériovo zapojené LED diódy a rezistor.  Vyhľadaj, na čo slúži rezistor nachádzajúci sa v LED pásikoch.
  10. Zisti chemický názov vodného skla a uveď jeho chemický vzorec.
  11. Vyhľadaj na čo a kde sa vodné sklo štandardne používa.
  12. Opíš akú úlohu zohráva vodné sklo v príprave tvojich grafitových elektrických vodičov.



Lampášik

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok:  SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: ZÁKON ZACHOVANIA HMOTNOSTI; CHEMICKÁ REAKCIA, REAKTANT, PRODUKT; HORENIE, PLAMEŇ

Vieš, že dôkazom existencie ohňa na našej Zemi sú ložiská dreveného uhlia? Vznikli dôsledkom rozsiahlych lesných požiarov spôsobených pravdepodobne dopadom meteoritov na našu Zem. Najstaršie fosílne drevené uhlie pochádza z obdobia spodného Devónu (pred viac ako 350 miliónmi rokov). Trvalo ešte veľmi dlho, kým sa človek naučil vytvoriť, založiť, kontrolovať a  využívať oheň pre svoj prospech. Oheň sa stal zdrojom tepla aj svetla.

Témou HORENIE a PLAMEŇ sme sa už zaoberali.

Dokonca aj mandarinkovú či pomarančovú sviečku už vieš pripraviť.

V tejto lekcii nájdeš jej menšie vylepšenie a vyrobíš si užitočný, voňavý dekoračný svietiaci predmet.

Pomôcky:

pomaranč alebo mandarínka, nožík, lyžica, zápalky, nehorľavá podložka, vykrajovacie malé formičky

Chemikálie:

olej – slnečnicový, repkový, olivový, ľanový…

Postup: 

  1. Mandarínku alebo pomaranč prekroj na polovicu.
  2. Z oboch polovičiek opatrne vyber dužinu tak, aby si neporušil šupku a v strede jednej polky ostali biele neporušené vlákna. Tie budú tvoriť „knôt“ sviečky.
  3. Do polovičky bez „knôtu“ vykrajovacou formičkou vykroj otvory – jeden väčší v strede a niekoľko menších dookola.
  4. Polovičku s „knôtom“ naplň olejom.
  5. „Knôt“ namoč do oleja – aby ním nasiakol.
  6. Svietnik polož na nehorľavú podložku a zapáľ (môže to chvíľku trvať, kým sa olej zohreje).
  7. Svietnik prikry povykrajovanou polkou.

TIPY:

  • Kúsky pomarančovej/mandarínkovej šupky, ktoré si vykrojil v podobe hviezdičiek, srdiečok, kvietkov… môžeš usušiť a použiť aj neskôr ako dekoráciu (do adventného svietnika, k Vianociam…)
  • Pomarančový/mandarínkový svietnik vonia počas horenia už sám o sebe. Ak chceš jeho vôňu zintenzívniť, prikvapni do oleja pár kvapiek esenciálneho oleja (škorica, citrus, vanilka či iné.)
  • Vrchný otvor na lampášiku musí byť vykrojený dostatočne veľký, aby šupka neobhorela od plameňa lampášika.
  • Dbaj na bezpečnosť a nikdy nenechávaj svietnik horieť bez dohľadu a mimo nehorľavej podložky.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Zisti, ako vzniká drevené uhlie a prečo je pri jeho vzniku dôležitý oheň.
  2. Popremýšľaj, aký význam mohol mať pre pračloveka oheň.
  3. Olej, ktorý pridávaš do svietnika má rovnakú úlohu ako vosk sviečky. Vysvetli. Horel by knôt bez oleja alebo bez vosku?
  4. Popremýšľaj, čo by sa stalo, keby si pomarančový/mandarínkový svietnik prikryl polovičkou bez otvorov. Vysvetli, akú úlohu (okrem dekoračnej) spĺňajú otvory, ktoré si do tejto polovičky povykrajoval. Myslíš, že by malo význam spraviť otvorov viac?
  5. Rastlinné oleje obsahujú nenasýtené mastné kyseliny. V repkovom alebo v olivovom oleji je najviac kyseliny olejovej C17H33COOH, v slnečnicovom či v ľanovom zase kyselina linolová C17H31COOH.

Chemické reakcie horenia týchto organických kyselín môžeme zapísať nasledovnými chemickými rovnicami:

kyselina olejová       C17H33COOH  +  O2  →  CO2   +   H2O

kyselina linolová      C17H31COOH  +  O2  →  CO2   +   H2O

Pokús sa tieto chemické rovnice vyrovnať.

  1. Uveď čo je produktom horenia oleja obsahujúceho uvedené organické kyseliny.
  2. Vymenuj podmienky horenia a uveď akým konkrétnym spôsobom boli v tomto experimente splnené.

Návrh aktivity na prevenciu nevhodného sexuálneho správania na verejných miestach – súkromné a verejné miesta

Pre učiteľa:

Táto aktivita je zameraná na prevenciu nevhodného sexuálneho správania na verejných miestach. Toto správanie je podľa autorov Venglářová, Eisner (2013), Mandzáková (2013)  často vyskytujúce sa a je potrebné ho riešiť. Cieľom aktivity je, aby jedinec pochopil, že niektoré formy správania sú vhodné len na súkromných miestach. Je významné poučovať ich o tom, aby sa ovládali a svoje potreby si uspokojovali v súkromí a v čase, kedy je nato vhodná príležitosť. Autorka Mandzáková (2013) tvrdí, že je významné poskytnúť týmto osobám poznatky o súkromí a súkromných miestach a o tom, že takéto správanie je na verejnosti neprípustné. Je nutné začať s touto osvetou ešte pred vývinovým obdobím puberty dieťaťa, tak sa bude pocit hanblivosti vytvárať už v detstve a bude to jednoduchšie. Cieľom je pochopiť aj to, že ľudia sú s nevhodným sexuálnym správaním na verejných miestach pohoršení a takéto správanie môže byť aj potrestané. Poukázaním na možnosť realizovania sexuálnych aktivít na súkromnom mieste sa môže zamedziť nevhodnému sexuálnemu správaniu sa na verejných priestranstvách.     

Návrh aktivity na prevenciu nevhodného sexuálneho správania na verejných miestach

Názov aktivity:Keď som sám a keď som s ľudmi-súkromie a verejnosť
Druh a stupeň postihnutia:Stredné mentálne postihnutie variant B
Veková kategória:12 – 16 rokov
Téma:„Zodpovedný prístup k sexualite, sexualita ako prirodzený prejav ľudského jedinca, ale aj ako prejav kultúrnosti a kultivovanosti osobnosti človeka“ (Výchova k manželstvu a rodičovstvu: Učebné osnovy, 2010 s. 10). „Kultivovaný a kultúrny prejav sexuality ako obraz mravného a sexuálne zrelého človeka„ (Výchova k manželstvu a rodičovstvu: Učebné osnovy, 2010 s. 10) „Sebaúcta človeka“ (Výchova k manželstvu a rodičovstvu: Učebné osnovy, 2010 s. 5)
Cieľ činnosti:Triediť obrázky na verejné a súkromné miesta.       
Uviesť rozdiely medzi verejnými a súkromnými miestami.       
Podľa určenej situácie rozhodnúť vhodnosť vykonávania aktivity na verejnom alebo súkromnom mieste.      
Vyjadriť vlastnými slovami prečo sa daná situácia môže vykonávať len v súkromí alebo len na verejnosti.   
Didaktické prostriedky:obrázky verejných miest – na ulici, mestský park, v divadle ,v škole, v jedálni, obrázky súkromných miest – detská izba, záchod, sprcha, zelený kruh, červený kruh, zelené vrchnáčiky, červené vrchnáčiky       
Metodický postup :
Motivačná časť:
Žiaci budú sedieť v kruhu na koberci a ukážem im 2 obrázky, prvý bude obrázok detskej izby a druhý obrázok jedálne plnej ľudí. Opýtam sa ich na rozdiely na tomto obrázku. Opýtam sa žiakov: „Aký je rozdiel medzi týmito miestami?“, „Vymenujte, čo je na týchto miestach iné.“ Miesta si spoločne prejdeme a skupine vysvetlím, že na verejnom mieste sa nachádzajú aj iní ľudia okrem nás a musíme sa správať tak, aby sa ostatní ľudia nepohoršili. Súkromné miesto je také, miesto, kde sme sami a nikto iný tam okrem nás nie je.
       
Pripravené budem mať obrázky verejných miest a súkromných miest:     
verejné miesta budú – na ulici, mestský park, v divadle, v škole, v jedálni.          
súkromné miesta budú – záchod, sprcha, izba.  
      
O miestach budeme spoločne diskutovať – kde je to miesto, aké je to miesto, kto sa môže nachádzať na tomto mieste. Úlohou skupiny bude vytriediť miesta na verejné a súkromné. Na koberci budem mat pripravený zelený kruh, ktorý bude predstavovať súkromné miesta, a červený kruh, ktorý bude predstavovať verejné miesta. Do zeleného kruhu budú dávať obrázky súkromných miest a do červeného kruhu obrázky verejných miest, triediť budú po jednom a každý žiak sa vystrieda.  
         
Expozičná časť:
Následne žiakom budem hovoriť rôzne situácie a oni budú musieť zaradiť, na ktorom mieste by mohla takáto situácia prebiehať. Vystriedajú sa všetci členovia skupiny a ak bude treba danému žiakovi pomôcť, pomôže mú skupina. Pri sebe budem mať pripravené zelené vrchnáčiky, ktoré budú predstavovať súkromné situácie, a červené vrchnáčiky, ktoré budú predstavovať verejné situácie. Ak žiakova odpoveď bude správna, priradí vrchnáčik do správneho kruhu podľa farby, kde budú vopred dané obrázky: v červenom kruhu verejné miesta a v zelenom kruhu súkromné miesta.

Situácie:
„Janko je chlapec ktorý je rád nahý, často sa vyzlieka a dotýka sa svojho tela; práve sa chce vyzliecť. – kam by si túto situáciu zaradil, na súkromné miesto alebo na verejnosť?“ So žiakmi si celú situáciu rozoberieme a vysvetlím im, že vyzliekanie a nahota patria na súkromné miesta, ostatní ľudia na verejnosti nás vidieť holých nechcú a nepáčilo by sa im to.       
„Janka a Emil sa držia za ruky. – kam by si túto situáciu zaradil?“
Vysvetlím im, že táto situácia môže prebiehať aj na verejnosti.     
„Eva a Emil sa radi bozkávajú a dotýkajú, ich bozky sú dlhé – kam by si túto situáciu zaradil?“ “
Žiakom vysvetlím, že bozkávanie a dotýkanie sa je naša súkromná záležitosť a nepatrí na verejnosť. (Ak je známe, že osoby v skupine onanujú, využijeme situáciu spojenú s masturbáciou)
„Milan si rád robí dobre dotýkaním sa svojho penisu. – kam by ste situáciu zaradili?“
Žiakom zdôrazním, že masturbácia je vhodná len na súkromnom mieste, pretože ak to osoba urobí na verejnosti, bude potrestaná, pretože ostatní ľudia nechcú vidieť takéto správanie, patrí to len do súkromia. 
„Eva a Sandra si dajú pusu na líce – kam by ste situáciu zaradili?“           
Žiakom vysvetlím, že pusu na líce si môžu dať aj na verejnosti.    
(Ak skupina prešla učivom o počatí, čo je podľa štátneho vzdelávacieho programu v predmete etická výchova a vecné učenie v 10. ročníku, zaradíme aj situáciu so sexom).
„Mirka a Peťo majú spolu sex – kam by si túto situáciu zaradil?“
Žiakom zdôrazním, že sex patrí len do súkromia a na verejnosti sa nemôže robiť, pretože osoby budú potrestané a ľudia pohoršení.    
„Janko pohladil Zuzku po tvári – kam by si túto situáciu zaradil?“           
Žiakom vysvetlím, že táto situácia je vhodná aj na verejnom mieste.        
„Helenka a Miška sa spolu rozprávajú – kam by si túto situáciu zaradil?“
Žiakom, vysvetlím, že rozprávať sa môžu aj na verejnosti.
So skupinou si ešte raz prejdem situácie, ktoré patria len do súkromia a ktoré patria aj na verejnosť, a porozprávame sa, prečo je to tak.    
     
Záverečná časť:
Vytriedené verejné a súkromné miesta sa nalepia oddelene hrubou čiarou na viditeľné miesto. So žiakmi si zopakujeme všetky situácie ešte raz a budú musieť vlastnými slovami vyjadriť, prečo sa daná situácia môže vykonávať len v súkromí alebo len na verejnosti. Opýtam sa, ako sa pri tejto aktivite cítili a či sa im táto aktivita páčila.
  (Zdroj: vlastné spracovanie)

Obrázky k aktivite:

Interaktívne cvičenie:

Utváranie predstáv o budúcom partnerovi – Kvet lásky

Vážení učitelia,

Predstavujem Vám návrh vyučovacej hodiny zameraný na utváranie predstáv o budúcom partnerovi. Cieľom vyučovacej hodiny je vytvoriť si predstavu o budúcom partnerovi a vytvoriť si tak realistické pozitívne nároky na budúceho partnera. Týmto spôsobom si vytvárať do budúcnosti zdravé, plnohodnotné vzťahy.

Prajem vám veľa šťastia pri výrobe a nech kvet lásky splní úlohu, ktorú v sebe nesie.

Verím, že sa vám tento návrh vyučovacej hodiny bude páčiť.

Švajčiarsko – Rozpočet

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Čo je to rozpočet? Ako ho vytvoriť? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.