Roztok, rozpustnosť, nasýtený roztok

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: ROZTOK, ROZPUSTNOSŤ, NASÝTENÝ ROZTOK

  • Ako vznikne a z čoho je zložený roztok?
  • Poznáš príklady rôznych roztokov?
  • Čo je rozpustnosť a rozpúšťanie látok?
  • Ako prebieha rozpúšťanie rozpustnej látky v rozpúšťadle?
  • Môžeme rozpustnosť ovplyvniť?
  • Od čoho závisí rozpustnosť látok?
  • Ako vznikne nasýtený roztok?

Otázky zodpovieme v nasledovnej prezentácii.

Ako sa rozpúšťa rozpustná látka v rozpúšťadle sa dozvieš v ďalšej prezentácii.

Súčasťou prezentácií je aj experiment, ktorý si môžeš vyskúšať  a tak lepšie pochopiť túto tému.

Soľná lampa

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: SOĽNÁ LAMPA

Soľná lampa je obdobou „lávovej lampy“ a je pripravená so zmesi vody a oleja. Olej môže byť prifarbený farbou rozpustnou v tukoch. Pridaním soli do tejto emulzie začnú padať na dno nádoby „guľôčky“ soli obalené v oleji. Keď sa olej od soli uvoľní, vypláva opäť hore, pretože jeho hustota je menšia ako hustota vody.

Pomôcky a chemikálie:

vyšší pohár, lyžička, olej, prevarená teplá voda, soľ

Postup:

1. Do dvoch tretín (2/3) vyššieho pohára nalej prevarenú mierne teplú vodu.

2. Pohár s vodou doplň kuchynským olejom (tak, aby hladina oleja bola približne 2cm pod okrajom pohára).

3. Zmes premiešaj a pozoruj.

4. Naber polku malej lyžičky kuchynskej soli a po troške pridávaj do pohára naplneného vodou a olejom. Pozoruj, čo sa v pohári deje.

5. Zmes v pohári nakoniec poriadne premiešaj, chvíľu nechaj ustáliť a pozoruj.

Tip:

  • Ak máš doma farbu rozpustnú v tukoch/olejoch, môžeš ňou prifarbiť olej, tvoja lávová lampa bude zaujímavejšia, farebnejšie ;).

Pokús sa odpovedať na otázky a doplniť nasledovný text

1. Prevarená voda, podobne ako destilovaná voda  je …………………………………  ………………………..    látka.

2. Olej po naliatí do vody zostal …………………………….. …………………………….. , s vodou sa vzájomne …………………………………., vytvorila sa z nich ……………………………………….  zmes, ktorá sa volá ………………………………… .

3. Štipky soli obalené olejom klesali pomaly ku dnu nádoby. Po chvíľke sa kvapka oleja oddelila od soli a vystúpila opäť k hladine, čo pripomínalo lávovú lampu. Pokús sa vysvetliť, prečo sa tak dialo.

4. Opíš, čo sa stalo so zmesou vody, oleja a soli ihneď po jej premiešaní.

5. Opíš, čo sa stalo s premiešanou zmesou po chvíľke ustálenia.

6. Vieš, kde sa „stratila“ soľ? Soľ sa vo vode ………………………………………….. a zo soli a vody vznikla …………………………… zmes v ………………………………… skupenstve.

Lávová lampa

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: LÁVOVÁ LAMPA

Chemicky čistá látka, zmes rovnorodá či rôznorodá, emulzia… nuž kopec pojmov z chémie, ktoré sme zhrnuli do jednoduchého a zaujímavého experimentu. Pripravili sme totiž zmes, ktorá sa podobá tej „kupenskej“ lávovej lampe a po pridaní šumivej tabletky aj chvíľku bublinkuje, kým tabletka nedošumí. Kvapôčky môžu byť farby akejkoľvek, aj dvojfarebné. A princíp? Je to len voda, ktorá má väčšiu hustotu ako olej, preto kvapôčky klesajú a nadnášané bublinkami plynu zo šumivej tabletky zase stúpajú k hladine – a tak sa to opakuje kol-dokola.

Pomôcky a chemikálie:

pohárik, fľaša alebo väčší pohár, lyžička, pipeta, olej, voda, potravinárska farba, šumivá tabletka

Postup:

  1. Do pohárika nalej približne 10 ml destilovanej vody a prisyp potravinársku farbu. Zamiešaj.
  2. Fľašu/ väčší pohár naplň olejom približne do dvoch tretín.
  3. Pipetou naber zafarbenú vodu a po kvapkách pridávaj do oleja.
  4. Do zmesi vhoď kúsky šumivej tabletky a pozoruj.

Fotografie lávovej lampy pripravenej žiakmi

Tip:

  • Šumivú tabletku si môžeš pripraviť vlastnú podľa nasledovného postupu:

Pomôcky a chemikálie: nádobka, lyžička, pipeta, váhy, formičky na ľad alebo iné vhodné plastové či silikónové romičky, hydrogenuhličitan sodný (jedlá sóda), kyselina citrónová (prášok), voda

1. Odváž 50g hydrogenuhličitanu sodného a 25g kyseliny citrónovej.

2. Obidve chemické látky zosyp do nádobky a dobre premiešaj.

3. Do zmesi kvapni pomocou pipety 3-4 kvapky vody a rýchlo vymiešaj lyžičkou a následne prstami. Zmes musí byť lepivá a držať tvar.

4. Vymiešanú zmes dôkladne natlač do pripravených formičiek a nechaj vysušiť voľne na vzduchu, v sušičke alebo v rúre na pečenie na miernej teplote.

  • Vodu do zmesi treba prikvapkávať opatrne a zároveň zmes rýchlo miešať, aby nevyšumela.
  • Zmes so správnym množstvom vody sa nemrví ani nie je príliš mokrá, ale sa lepí a po stlačení medzi prstami drží tvar.

Pokús sa odpovedať na otázky a doplniť nasledovný text

1. Destilovaná voda je …………………………………  ………………………..    látka.

2. Čo sa stalo s potravinárskou farbou po pridaní do destilovanej vody? Akú zmes si vytvoril?

3. Olej a zafarbená voda sa …………………………………., vytvorila sa z nich ……………………………………….  zmes, ktorá sa volá ………………………………… .

4. Kvapky farebnej vody v oleji klesali pomaly ku dnu nádoby, čo pripomínalo lávovú lampu. Vieš prečo sa tak dialo?

5. Pokús sa opísať, čo sa dialo po pridaní šumivej tabletky do zmesi „lávovej lampy“.

Chemicky čistá látka a zmes

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: CHEMICKY ČISTÁ LÁTKA A ZMES

Pozri si videoprezentáciu k téme rozdelenia chemických látok a vyplň nasledovný pracovný list.

Realizuj jednoduchý experiment podľa nasledovného postupu.

Pomôcky a chemikálie:

6 pohárikov, lyžička, rozprašovač, sviečka, destilovaná voda, soľ, piesok, uhlie, kuchynský ocot, mydlo/jar, olej

Postup:

1. Do štyroch pohárikov nalej do tretiny destilovanú vodu.
2. Do 1. pohárika pridaj pol lyžičky soli a premiešaj.
3. Do 2. pohárika pridaj pol lyžičky uhlia a premiešaj.
4. Do 3. pohárika pridaj rovnaké množstvo oleja a premiešaj.
5. Do 4. pohárika pridaj rovnaké množstvo kuchynského octu a premiešaj.
6. Do 5. pohárika nalej do tretiny saponát a intenzívne miešaj.
7. Do 6. pohárika nasyp lyžičku soli a lyžičku uhlia a premiešaj.
8. Pomocou rozprašovača rozpráš kvapky vody do ovzdušia.
9. Zapáľ sviečku a následne ju sfúkni.

Pozoruj správanie sa jednotlivých chemických látok po zmiešaní a svoje pozorovanie zaznamenaj do tabuľky. Popremýšľaj aký druh zmesi si vytvoril v jednotlivých prípadoch.

Sublimácia jódu

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: SUBLIMÁCIA JÓDU

Jód je dôležitý biogénny prvok, nevyhnutný pre správny vývoj organizmu. Používa sa aj na prípravu dezinfekčných prostriedkov. Za normálnych podmienok je jód tuhá látka sivej farby s tmavofialovým nádychom a kovovým leskom.

Názov jódu pochádza z gréckeho slova ιώδης, iódés, „fialový“.

Už pri miernom zahriatí tuhého jódu dochádza k jeho sublimácii – zmene na plynné skupenstvo. Pary jódu sú jasnej fialovocyklámenovej farby a sú dráždivé. Po ich ochladení dochádza k desublimácii – tvoria sa tuhé doštičkovité kryštáliky jódu.

Kryštáliky jódu cez mikroskop, L. Dovalová

Pokús sa odpovedať na otázky:

  1. Skús zdôvodniť podľa čoho je v gréčtine nazvaný jód?
  2. Zisti, v akej podobe sa jód používa ako dezinfekcia? Môžeš vyhľadať aj konkrétny prípravok, preštudovať jeho zloženie a nájsť aj výstražný piktogram, ktorým je prípravok označený.
  3. Existuje zlúčenina jódu, ktorá sa používa v zábavnej pyrotechnike. Vyhľadaj, ako sa táto zlúčenina volá a v ktorom zábavnom pyrotechnickom výrobku sa nachádza? (niekoľko fotografií a video k tejto zlúčenine nájdeš aj tu na našej chemickej stránke: JODODUSÍK )
  4. Vyhľadaj, pre ktorú časť ľudského tela je jód nevyhnutný?
  5. Zisti, čo je najlepším zdrojom jódu pre človeka?
  6. Pozri si video znázorňujúce sublimáciu a desublimáciu jódu (vyššie). Všimni si všetky skupenstvá, ktorými jód prechádzal a priraď správne dvojice: 

    Sublimácia                    plynné -> tuhé sk.
    Desublimácia                tuhé -> plynné sk.

Sublimácia a desublimácia jódu, L. Dovalová

Sublimácia kyseliny benzoovej

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: SUBLIMÁCIA KYSELINY BENZOOVEJ

Medzi skupenské premeny patrí aj SUBLIMÁCIA. Existuje množstvo chemických látok, ktoré môžu sublimovať, teda prejsť z tuhého skupenstva rovno do plynného. K takýmto chemickým látkam patrí aj kyselina benzoová  (používame ju do našich „snežidielok“ ,pretože je veľmi málo rozpustná vo vode). Za normálnych podmienok tvorí bezfarebné alebo biele kryštáliky bez zápachu, ale pri teplote nad 100°C sublimuje (jej pary sú dráždivé a zapáchajú). Kyselina benzoová sa používa ako konzervačná prísada na konzerváciu potravín (napr. v produkte DEKO).

V nasledujúcom videu si môžeš pozrieť zaujímavú sublimáciu a následne desublimáciu kyseliny benzoovej.

!! Pokiaľ si chceš experiment vyskúšať doma, dbaj na bezpečnosť práce !!

  • použi ochranné pomôcky – okuliare, rukavice, rúško
  • ohrievaj len na miernom plameni (teplote) maximálne 2 minúty 
  • počas ohrievania nádobu, v ktorej sublimuje a následne desublimuje kys. benzoová neodkrývaj
  • po ukončení ohrievania počkaj ešte 1 minútu, až potom môžeš nádobu odkryť.
Video Kyselina benzoová žiak M. Šimo

Pomôcky a chemikálie:

zdroj tepla(šporák, sviečka), hrnček, DEKO (kyselina benzoová), kocky ľadu, lyžička, sklená miska

Postup:

  1. Do hrnčeka nasyp 1 polievkovú lyžičku prípravku DEKO.
  2. Hrnček prikry sklenou nádobou, v ktorej je niekoľko kociek ľadu.
  3. Hrnček postav na mierny zdroj tepla a začni opatrne zahrievať.

Fotografie sublimácie kyseliny benzoovej od žiakov

Tipy

  • Ako aparatúru k sublimácii kyseliny benzoovej môžeš použiť aromalampu so sviečkou. Namiesto odparovacej misky aromalampy  použiješ sklený pohár, do ktorého nasypeš kyselinu benzoovú a prikryješ miskou s ľadom. „Snehovú búrku“ takto môžeš cez sklenú stenu pohára krásne pozorovať.
  • Ak sa ti podarí zoškrabať čisté kryštáliky kyseliny benzoovej vytvorené desublimáciou v tvojom experimente zo stien nádobky, môžeš si ich odložiť k ďalšiemu experimentu.
  • Vyskúšaj do vnútra pohára/nádobky, v ktorej bude sublimovať kyselina benzoová, vložiť suchú vetvičku, šišku, vyschnuté súkvetie rebríčka…

foto L. Dovalová

Video Kyselina benzoová -žiaci

Pokús sa odpovedať na otázky:

  1. Opíš kyselinu benzoovú  – farbu, štruktúru, skupenstvo…
  2. Vyhľadaj, medzi ktoré chemické zlúčeniny kyselina benzoová patrí?
  3. Zisti, prečo sa kyselina benzoová používa ako konzervačná látka.
  4. Uveď na čo presne sa používa prípravok DEKO.
  5. Zisti koľko % kyseliny benzoovej tento prípravok obsahuje? Čo iné okrem tejto kyseliny obsahuje? Akú zmes (podľa rozdelenia zmesí) DEKO predstavuje? Zdôvodni.
  6. Vysvetli výstražné piktogramy, ktoré označujú nebezpečné vlastnosti chemickej látky kyseliny benzoovej.
  7. Kyselina benzoová sa používa aj v lekárstve a kozmetike. Zisti v akých prípravkoch a na čo sú určené.
  8. Kyselina benzoová sa nachádza bežne v prírode. Vyhľadaj a vymenuj rastliny, plody, ktorých je súčasťou.
  9. Napriek tomu, že kyselina benzoová je súčasťou množstva látok využívaných človekom, je mierne toxická. Popremýšľaj (vyhľadaj), čo to môže znamenať a aké množstvo je pre človeka nebezpečné.
  10. Opíš, čo sa dialo s kyselinou benzoovou, keď si ju začal zahrievať. Vyhľadaj, pri akej teplote k tomuto javu dochádza. Ako sa volá tento jav?
  11. Kvôli čomu si hrnček s DEKOm prikryl nádobkou s kockami ľadu? Čo ľad spôsobil? Čo vznikalo v hrnčeku? Čo ti to pripomínalo?

Kryštáliky kyseliny benzoovej v polarizovanom svetle cez mikroskop, L. Dovalová

Video Kyselina benzoová polarizácia

Skupenstvo látok

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: SKUPENSTVO LÁTOK

Experiment: Roztápanie kocky ľadu

Úlohy:

  1. Pozoruj vlastnosti kocky ľadu
  2. Pozoruj, čo sa deje s kockou ľadu pri jej zahrievaní, ako sa menia jej vlastnosti

Pozorovanie:

ĽAD (kocka ľadu) – pevný, tvrdý, nedá sa stlačiť, má daný tvar
VODA (voda v pohári) – tekutá, dá sa prelievať, mení tvar – prispôsobuje sa tvaru nádoby
VODNÁ PARA – rozplýva sa v priestore, zaberá veľký objem, stlačiteľná

Stavebná častica látky v akomkoľvek skupenstve je rovnaká.


Tuhá látka

  • stavebné častice sú usporiadané pravidelne a tesne vedľa seba
  • častice sa nemôžu voľne pohybovať, len otáčať okolo svojej osi
  • medzi časticami pôsobia veľké sily

Kvapalná látka

  • medzi časticami sú malé vzdialenosti
  • častice sa voľne pohybujú
  • medzi časticami pôsobia menšie sily

Plynná látka

  • medzi stavebnými časticami sú veľké vzdialenosti
  • častice sa úplne voľne pohybujú
  • medzi časticami pôsobia len veľmi malé sily

Rozdiely v skupenstvách chem. látok sú spôsobené:

  • rozdielnym usporiadaním stavebných častíc
  • rôznymi príťažlivými silami medzi stavebnými časticami
  • rôznou pohyblivosťou stavebných častíc

Skupenské premeny:

TOPENIE – tuhá látka sa mení na kvapalnú (teplota topenia Tt), napr. ľad na vodu

TUHNUTIE – kvapalná látka sa mení na tuhú (teplota tuhnutia = teplote topenia, Tt), napr. voda na ľad

VYPAROVANIE – Kvapalná látka sa mení na plynnú (teplota vyparovanie), napr. voda na paru)

KONDENZÁCIA (skvapalňovanie) – plynná látka sa mení na kvapalnú, napr. para na vodu

SUBLIMÁCIA – tuhá látka sa mení na plynnú

DESUBLIMÁCIA – plynná látka sa mení na tuhú

Chemické látky schopné sublimovať (desublimovať):
– jód,
– suchý ľad – oxid uhličitý,
– naftalén (tabletky proti moliam),
– voda (sušenie prádla v zime),
– kyselina benzoová (konzervant)

Popoluška

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: POPOLUŠKA

Určite poznáš rozprávku o Popoluške, dievčatku sirôtke, ktoré túžilo po šťastnejšom živote…

Macocha nebola k nej veru dobrá. Raz, keď sa všetci chystali na tanec, chcela ísť aj Popoluška. No namiesto zábavy jej macocha dala len ďalšiu robotu…

Mericu maku a vrecko soli vysypala na hromadu, zmiešala a nakázala Popoluške prebrať tak na čisto, aby ani zrnko maku v soli nezostalo. Ako sa Popoluška trápila a plakala, počuli ju holúbky a prišli jej na pomoc…

Tak nejako to bolo v rozprávke. Namiesto holúbkov prídeš na pomoc Popoluške ty a keď využiješ všetky svoje doterajšie vedomosti z chémie (pozorovanie a pokus, laboratórne pomôcky, skupenstvo látok, rovnorodé a rôznorodé zmesi, roztok, rozpustnosť, oddeľovanie zložiek zmesi), rozdelíš mak od soli do posledného zrniečka. Riešenie je celkom jednoduché.

  • Vytvor zmes soli a maku zmiešaním 1 lyžičky soli a 1 lyžičky maku (ak nemáš mak, použi namiesto neho pomletú zrnkovú kávu, prípadne sypaný čaj alebo piesok).
  • Tvojou úlohou je oddeliť zmes maku a soli do posledného zrnka tak, aby si opäť získal(a) čistý mak a čistú soľ
  • Premysli si, aké pomôcky a chemikálie k tomu potrebuješ.
  • Podrobne opíš kroky, ako by si postupoval pri oddeľovaní zložiek tejto zmesi.
  • Experiment zrealizuj a zdokumentuj videom alebo fotografiou.

Zodpovedaj nasledovné otázky.

1.Uveď všetky pomôcky potrebné k experimentu.

2. Uveď, ktoré chemikálie v experimente použiješ.

3. Napíš postup realizácie experimentu v bodoch.

4. Rozhodni, aký druh zmesi tvorí mak zmiešaný so soľou? Rovnorodú alebo rôznorodú?

5. Zdôvodni svoju odpoveď v otázke č.4.

6. Uveď skupenstvo tejto zmesi resp. zložiek zmesi.

7. Opíš čo sa stane, ak do tejto zmesi naleješ vodu?

8. Popremýšľaj akú zmes vytvoríš, keď zmiešaš soľ, mak a vodu?

9. Je mak vo vode rozpustný?

10. Popremýšľaj, akým spôsobom by si oddelil(a) mak od vody.

11. Opíš, čo sa stane so soľou vo vode po intenzívnom zamiešaní?

12. Akú zmes vytvoríš zo soli a vody?

13. Roztok je zložený z rozpúšťadla a rozpustnej látky. Rozhodni ktorá zložka roztoku je soľ a ktorá voda?

14. Popíš, ako vznikne nasýtený roztok?

15. Navrhni, akým spôsobom by si mohol(a) oddeliť soľ od vody?

Postup vytvorený žiakom:

Pomôcky:sitko, pohárik väčší a dva malé poháriky, lyžička

Chemikálie: soľ, mak, voda

Postup:

  • Najprv som si zmiešala približne rovnaké množstvo soli a maku.
  • Potom som tuho rozmýšľala a prišla som na tento záver:
  • Do soli a maku nalejem malé množstvo vody (aby sa stihla do pondelku vypariť).
  • Potom to premiešavam, až kým sa soľ nerozpustí.
  • Keď už nikde medzi makom nevidím časti soli, na pohárik položím sitko.
  • Do sitka začnem nalievať moju pripravenú zmes.
  • Keď pretečie všetka slaná voda do pohárika, stačí už iba mak zachytený na sitku vysypať na tanierik a nechať vysušiť.
  • Už len dostať soľ do pôvodného stavu. To je jednoduché – vodu som nechala vypariť (do pondelka) a vznikli tam kryštáliky soli.

Faktory ovplyvňujúce rýchlosť chemických reakcií

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: ZMENY PRI CHEMICKÝCH REAKCIÁCH
Téma: FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE RÝCHLOSŤ CHEMICKÝCH REAKCIÍ

Už vieš, čo je to chemická reakcia, poznáš zákon zachovania hmotnosti, dokonca vieš povedať, kedy reakcia prebehla a kedy nie, či je rýchla, pomalá, exotermická, endotermická.

Ale čo vplýva na rýchlosť chemickej reakcie?

Znázorníme si to na príklade chemickej reakcie octu a vajíčkovej škrupinky – uhličitanu vápenatého, ktorej jedným z produktov je oxid uhličitý.

CaCO3 + 2 CH3COOH -> (CH3COO)2Ca + CO2 + H2O

Alebo v podobe guličkového modelu:

K chemickej reakcii dôjde, keď je zrážka medzi reaktantami (v našom prípade medzi časticami octu a časticami škrupinky – uhličitanu vápenatého) úspešná. Aby bola zrážka úspešná, častice reaktantov musia byť vhodne orientované a musia mať určitú minimálnu energiu potrebnú k reakcii.

Existuje niekoľko faktorov, ktoré ovplyvňujú rýchlosť chemickej reakcie:

  • Množstvo reagujúcich častíc
  • Teplota reakčnej zmesi
  • Katalyzátor
  • Veľkosť povrchu tuhého reaktantu

V tejto lekcii si vysvetlíme tri z nich.

Vplyv MNOŽSTVA REAGUJÚCICH ČASTÍC na rýchlosť chemickej reakcie

Kvôli jednoduchšiemu rozlíšeniu reaktantov ich znázorníme nasledovne:

Vysvetlenie:

1. obrázok

Častíc jedného reaktantu, octu je v reakčnej zmesi veľa. Ale keďže častíc druhého reaktantu, škrupinky je veľmi málo, pravdepodobnosť ich vzájomného stretnutia a úspešnej zrážky je nízka. Preto reakcia prebieha pomaly. Pozoruješ len nepatrnú tvorbu bubliniek plynu.

2. obrázok

Častíc octu je veľa, rovnako ako častíc škrupinky. Dochádza k väčšiemu počtu ich vzájomných stretnutí a tým k úspešným zrážkam, a preto je reakcia rýchlejšia. Jeden z produktov, plynný oxid uhličitý vzniká veľmi intenzívne.

3. obrázok

Veľký počet častíc octu, ktoré môžu ľahko naraziť na častice škrupinky. Viac zrážok znamená zvýšenie rýchlosti reakcie. Tvorba bubliniek plynu je intenzívna.

4. obrázok

Ocot je zriedený. Menší počet jeho častíc v rovnakom objeme znamená menej stretnutí s časticami škrupinky, menej zrážok, a preto je reakcia pomalá, čo pozoruješ ako len jemné bublinkovanie reakčnej zmesi.

Zapamätaj si:

Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím väčšie množstvo reagujúcich častíc je v určitom objeme – dochádza za určitý čas k väčšiemu počtu zrážok !!!

Vplyv TEPLOTY reakčnej zmesi na rýchlosť chemickej reakcie

Vysvetlenie:

V prvom pohári bola teplota octu približne 20°C. V druhom pohári mal ocot 60°C.

Pri vyššej teplote bola chemická reakcia octu a vajíčkovej škrupinky viditeľne rýchlejšia, čo sa prejavilo intenzívnou tvorbou bubliniek plynu. Za krátky čas reakcia takmer úplne prebehla, bublinky sa prestali tvoriť.

Za ten istý čas sa reakcia v prvom pohári s nižšou teplotou octu len rozbiehala. Intenzívnejšia tvorba bubliniek nastala oveľa neskôr.

Zvýšením teploty reakčnej zmesi sa zvýšila energia „lenivých“ častíc a tie sa viac „rozhýbali“.

Zapamätaj si:

Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím je vyššia teplota reakčnej zmesi – častice reaktantov majú väčšiu energiu, rýchlejšie sa pohybujú, a preto za určitý čas dochádza k väčšiemu počtu zrážok !!!

Vplyv VEĽKOSTI POVRCHU TUHÉHO REAKTANTU na rýchlosť chemickej reakcie

Vysvetlenie:

Tuhým reaktantom je vajíčková škrupinka.

Použijeme dve vajíčkové škrupinky rovnakej veľkosti. Prvá je rozdrvená na drobné kúsky, preto má oveľa väčší povrch ako druhá celistvá. Väčší povrch znamená viac častíc reaktantov, ktoré sa môžu stretnúť/zraziť sa s druhým reaktantom.

Rozdrvená vajíčková škrupinka v prvom pohári reaguje viditeľne rýchlejšie. Tvorba bubliniek plynu je intenzívnejšia.

V druhom pohári, kde je celý kúsok škrupinky, trvá dlhšie, kým sa začnú tvoriť bublinky a teda prebiehať reakcia.

Z pozorovania rýchlosti reakcie a intenzity tvorby bubliniek plynu vyplýva, že reakcia je rýchlejšia tam, kde je povrch tuhého reaktantu, v tomto prípade vajíčkovej škrupinky väčší.

Zapamätaj si:

Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím má tuhý reaktant väčší povrch – na povrchu je viac častíc, a preto dochádza za určitý čas k väčšiemu počtu zrážok !!!

Jednotlivé experimenty z videa si môžeš vyskúšať a potom odpovedať na nasledovné otázky:

1. Z chemickej reakcie uvedenej vyššie vypíš všetky reaktatny a produkty.

2. Kedy dôjde k chemickej reakcii medzi časticami reaktantov?

3. Akým spôsobom môžeš zvýšiť počet zrážok medzi reaktantami?

4. Akým spôsobom môžeš zvýšiť energiu častíc reaktantov?

5. Na základe čoho vieš v uvedenom experimente (reakcia octu s vajíčkovou škrupinkou) rozhodnúť, že reakcia prebieha rýchlo alebo pomaly?

6. Čo sa stane, ak zmeníš (zmenšíš alebo zväčšíš) množstvo jedného z reaktantov?

7. Zamysli sa, čo by sa stalo, keby si reakčnú zmes začal počas reakcie zahrievať?

8. Vysvetli, aký vplyv na rýchlosť reakcie by malo náhle ochladenie reakčnej zmesi?

9. Popremýšľaj, prečo je dobré skladovať niektoré potraviny v chlade? Ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie sa tu uplatňuje?

10. Popremýšľaj, ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie využívame pri regulácii prívodu kyslíka v krbe?

11. Porozmýšľaj, prečo je dôležité potravu dobre rozhrýzť pred tým, ako ju prehltneš?

12. Popremýšľaj, prečo ľahšie zapálime malé triesky dreva ako jedno veľké polienko?

13. Ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie sa uplatňuje v dejoch z otázky č.12 a 13.?