Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: SOĽNÁ LAMPA
Soľná lampa je obdobou „lávovej lampy“ a je pripravená so zmesi vody a oleja. Olej môže byť prifarbený farbou rozpustnou v tukoch. Pridaním soli do tejto emulzie začnú padať na dno nádoby „guľôčky“ soli obalené v oleji. Keď sa olej od soli uvoľní, vypláva opäť hore, pretože jeho hustota je menšia ako hustota vody.
Pomôcky a chemikálie:
vyšší pohár, lyžička, olej, prevarená teplá voda, soľ
Postup:
1. Do dvoch tretín (2/3) vyššieho pohára nalej prevarenú mierne teplú vodu.
2. Pohár s vodou doplň kuchynským olejom (tak, aby hladina oleja bola približne 2cm pod okrajom pohára).
3. Zmes premiešaj a pozoruj.
4. Naber polku malej lyžičky kuchynskej soli a po troške pridávaj do pohára naplneného vodou a olejom. Pozoruj, čo sa v pohári deje.
5. Zmes v pohári nakoniec poriadne premiešaj, chvíľu nechaj ustáliť a pozoruj.
Tip:
Ak máš doma farbu rozpustnú v tukoch/olejoch, môžeš ňou prifarbiť olej, tvoja lávová lampa bude zaujímavejšia, farebnejšie ;).
Pokús sa odpovedať na otázky a doplniť nasledovný text
1. Prevarená voda, podobne ako destilovaná voda je ………………………………… ……………………….. látka.
2. Olej po naliatí do vody zostal …………………………….. …………………………….. , s vodou sa vzájomne …………………………………., vytvorila sa z nich ………………………………………. zmes, ktorá sa volá ………………………………… .
3. Štipky soli obalené olejom klesali pomaly ku dnu nádoby. Po chvíľke sa kvapka oleja oddelila od soli a vystúpila opäť k hladine, čo pripomínalo lávovú lampu. Pokús sa vysvetliť, prečo sa tak dialo.
4. Opíš, čo sa stalo so zmesou vody, oleja a soli ihneď po jej premiešaní.
5. Opíš, čo sa stalo s premiešanou zmesou po chvíľke ustálenia.
6. Vieš, kde sa „stratila“ soľ? Soľ sa vo vode ………………………………………….. a zo soli a vody vznikla …………………………… zmes v ………………………………… skupenstve.
Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: LÁVOVÁ LAMPA
Chemicky čistá látka, zmes rovnorodá či rôznorodá, emulzia… nuž kopec pojmov z chémie, ktoré sme zhrnuli do jednoduchého a zaujímavého experimentu. Pripravili sme totiž zmes, ktorá sa podobá tej „kupenskej“ lávovej lampe a po pridaní šumivej tabletky aj chvíľku bublinkuje, kým tabletka nedošumí. Kvapôčky môžu byť farby akejkoľvek, aj dvojfarebné. A princíp? Je to len voda, ktorá má väčšiu hustotu ako olej, preto kvapôčky klesajú a nadnášané bublinkami plynu zo šumivej tabletky zase stúpajú k hladine – a tak sa to opakuje kol-dokola.
Pomôcky a chemikálie:
pohárik, fľaša alebo väčší pohár, lyžička, pipeta, olej, voda, potravinárska farba, šumivá tabletka
Postup:
Do pohárika nalej približne 10 ml destilovanej vody a prisyp potravinársku farbu. Zamiešaj.
Fľašu/ väčší pohár naplň olejom približne do dvoch tretín.
Pipetou naber zafarbenú vodu a po kvapkách pridávaj do oleja.
Do zmesi vhoď kúsky šumivej tabletky a pozoruj.
Fotografie lávovej lampy pripravenej žiakmi
Tip:
Šumivú tabletku si môžeš pripraviť vlastnú podľa nasledovného postupu:
Pomôcky a chemikálie: nádobka, lyžička, pipeta, váhy, formičky na ľad alebo iné vhodné plastové či silikónové romičky, hydrogenuhličitan sodný (jedlá sóda), kyselina citrónová (prášok), voda
1. Odváž 50g hydrogenuhličitanu sodného a 25g kyseliny citrónovej.
2. Obidve chemické látky zosyp do nádobky a dobre premiešaj.
3. Do zmesi kvapni pomocou pipety 3-4 kvapky vody a rýchlo vymiešaj lyžičkou a následne prstami. Zmes musí byť lepivá a držať tvar.
4. Vymiešanú zmes dôkladne natlač do pripravených formičiek a nechaj vysušiť voľne na vzduchu, v sušičke alebo v rúre na pečenie na miernej teplote.
Vodu do zmesi treba prikvapkávať opatrne a zároveň zmes rýchlo miešať, aby nevyšumela.
Zmes so správnym množstvom vody sa nemrví ani nie je príliš mokrá, ale sa lepí a po stlačení medzi prstami drží tvar.
Pokús sa odpovedať na otázky a doplniť nasledovný text
1. Destilovaná voda je ………………………………… ……………………….. látka.
2. Čo sa stalo s potravinárskou farbou po pridaní do destilovanej vody? Akú zmes si vytvoril?
3. Olej a zafarbená voda sa …………………………………., vytvorila sa z nich ………………………………………. zmes, ktorá sa volá ………………………………… .
4. Kvapky farebnej vody v oleji klesali pomaly ku dnu nádoby, čo pripomínalo lávovú lampu. Vieš prečo sa tak dialo?
5. Pokús sa opísať, čo sa dialo po pridaní šumivej tabletky do zmesi „lávovej lampy“.
1. Do štyroch pohárikov nalej do tretiny destilovanú vodu. 2. Do 1. pohárika pridaj pol lyžičky soli a premiešaj. 3. Do 2. pohárika pridaj pol lyžičky uhlia a premiešaj. 4. Do 3. pohárika pridaj rovnaké množstvo oleja a premiešaj. 5. Do 4. pohárika pridaj rovnaké množstvo kuchynského octu a premiešaj. 6. Do 5. pohárika nalej do tretiny saponát a intenzívne miešaj. 7. Do 6. pohárika nasyp lyžičku soli a lyžičku uhlia a premiešaj. 8. Pomocou rozprašovača rozpráš kvapky vody do ovzdušia. 9. Zapáľ sviečku a následne ju sfúkni.
Pozoruj správanie sa jednotlivých chemických látok po zmiešaní a svoje pozorovanie zaznamenaj do tabuľky. Popremýšľaj aký druh zmesi si vytvoril v jednotlivých prípadoch.
Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: SUBLIMÁCIA JÓDU
Jód je dôležitý biogénny prvok, nevyhnutný pre správny vývoj organizmu. Používa sa aj na prípravu dezinfekčných prostriedkov. Za normálnych podmienok je jód tuhá látka sivej farby s tmavofialovým nádychom a kovovým leskom.
Názov jódu pochádza z gréckeho slova ιώδης, iódés, „fialový“.
Už pri miernom zahriatí tuhého jódu dochádza k jeho sublimácii – zmene na plynné skupenstvo. Pary jódu sú jasnej fialovocyklámenovej farby a sú dráždivé. Po ich ochladení dochádza k desublimácii – tvoria sa tuhé doštičkovité kryštáliky jódu.
Kryštáliky jódu cez mikroskop, L. Dovalová
Pokús sa odpovedať na otázky:
Skús zdôvodniť podľa čoho je v gréčtine nazvaný jód?
Zisti, v akej podobe sa jód používa ako dezinfekcia? Môžeš vyhľadať aj konkrétny prípravok, preštudovať jeho zloženie a nájsť aj výstražný piktogram, ktorým je prípravok označený.
Existuje zlúčenina jódu, ktorá sa používa v zábavnej pyrotechnike. Vyhľadaj, ako sa táto zlúčenina volá a v ktorom zábavnom pyrotechnickom výrobku sa nachádza? (niekoľko fotografií a video k tejto zlúčenine nájdeš aj tu na našej chemickej stránke: JODODUSÍK )
Vyhľadaj, pre ktorú časť ľudského tela je jód nevyhnutný?
Zisti, čo je najlepším zdrojom jódu pre človeka?
Pozri si video znázorňujúce sublimáciu a desublimáciu jódu (vyššie). Všimni si všetky skupenstvá, ktorými jód prechádzal a priraď správne dvojice:
Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: SUBLIMÁCIA KYSELINY BENZOOVEJ
Medzi skupenské premeny patrí aj SUBLIMÁCIA. Existuje množstvo chemických látok, ktoré môžu sublimovať, teda prejsť z tuhého skupenstva rovno do plynného. K takýmto chemickým látkam patrí aj kyselina benzoová (používame ju do našich „snežidielok“ ,pretože je veľmi málo rozpustná vo vode). Za normálnych podmienok tvorí bezfarebné alebo biele kryštáliky bez zápachu, ale pri teplote nad 100°C sublimuje (jej pary sú dráždivé a zapáchajú). Kyselina benzoová sa používa ako konzervačná prísada na konzerváciu potravín (napr. v produkte DEKO).
V nasledujúcom videu si môžeš pozrieť zaujímavú sublimáciu a následne desublimáciu kyseliny benzoovej.
!! Pokiaľ si chceš experiment vyskúšať doma, dbaj na bezpečnosť práce !!
Do hrnčeka nasyp 1 polievkovú lyžičku prípravku DEKO.
Hrnček prikry sklenou nádobou, v ktorej je niekoľko kociek ľadu.
Hrnček postav na mierny zdroj tepla a začni opatrne zahrievať.
Fotografie sublimácie kyseliny benzoovej od žiakov
Tipy
Ako aparatúru k sublimácii kyseliny benzoovej môžeš použiť aromalampu so sviečkou. Namiesto odparovacej misky aromalampy použiješ sklený pohár, do ktorého nasypeš kyselinu benzoovú a prikryješ miskou s ľadom. „Snehovú búrku“ takto môžeš cez sklenú stenu pohára krásne pozorovať.
Ak sa ti podarí zoškrabať čisté kryštáliky kyseliny benzoovej vytvorené desublimáciou v tvojom experimente zo stien nádobky, môžeš si ich odložiť k ďalšiemu experimentu.
Vyskúšaj do vnútra pohára/nádobky, v ktorej bude sublimovať kyselina benzoová, vložiť suchú vetvičku, šišku, vyschnuté súkvetie rebríčka…
Vyhľadaj, medzi ktoré chemické zlúčeniny kyselina benzoová patrí?
Zisti, prečo sa kyselina benzoová používa ako konzervačná látka.
Uveď na čo presne sa používa prípravok DEKO.
Zisti koľko % kyseliny benzoovej tento prípravok obsahuje? Čo iné okrem tejto kyseliny obsahuje? Akú zmes (podľa rozdelenia zmesí) DEKO predstavuje? Zdôvodni.
Vysvetli výstražné piktogramy, ktoré označujú nebezpečné vlastnosti chemickej látky kyseliny benzoovej.
Kyselina benzoová sa používa aj v lekárstve a kozmetike. Zisti v akých prípravkoch a na čo sú určené.
Kyselina benzoová sa nachádza bežne v prírode. Vyhľadaj a vymenuj rastliny, plody, ktorých je súčasťou.
Napriek tomu, že kyselina benzoová je súčasťou množstva látok využívaných človekom, je mierne toxická. Popremýšľaj (vyhľadaj), čo to môže znamenať a aké množstvo je pre človeka nebezpečné.
Opíš, čo sa dialo s kyselinou benzoovou, keď si ju začal zahrievať. Vyhľadaj, pri akej teplote k tomuto javu dochádza. Ako sa volá tento jav?
Kvôli čomu si hrnček s DEKOm prikryl nádobkou s kockami ľadu? Čo ľad spôsobil? Čo vznikalo v hrnčeku? Čo ti to pripomínalo?
Kryštáliky kyseliny benzoovej v polarizovanom svetle cez mikroskop, L. Dovalová
Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: SKUPENSTVO LÁTOK
Experiment: Roztápanie kocky ľadu
Úlohy:
Pozoruj vlastnosti kocky ľadu
Pozoruj, čo sa deje s kockou ľadu pri jej zahrievaní, ako sa menia jej vlastnosti
Pozorovanie:
ĽAD (kocka ľadu) – pevný, tvrdý, nedá sa stlačiť, má daný tvar VODA (voda v pohári) – tekutá, dá sa prelievať, mení tvar – prispôsobuje sa tvaru nádoby VODNÁ PARA – rozplýva sa v priestore, zaberá veľký objem, stlačiteľná
Stavebná častica látky v akomkoľvek skupenstve je rovnaká.
Tuhá látka
stavebné častice sú usporiadané pravidelne a tesne vedľa seba
častice sa nemôžu voľne pohybovať, len otáčať okolo svojej osi
medzi časticami pôsobia veľké sily
Kvapalná látka
medzi časticami sú malé vzdialenosti
častice sa voľne pohybujú
medzi časticami pôsobia menšie sily
Plynná látka
medzi stavebnými časticami sú veľké vzdialenosti
častice sa úplne voľne pohybujú
medzi časticami pôsobia len veľmi malé sily
Rozdiely v skupenstvách chem. látok sú spôsobené:
rozdielnym usporiadaním stavebných častíc
rôznymi príťažlivými silami medzi stavebnými časticami
rôznou pohyblivosťou stavebných častíc
Skupenské premeny:
TOPENIE – tuhá látka sa mení na kvapalnú (teplota topenia Tt), napr. ľad na vodu
TUHNUTIE – kvapalná látka sa mení na tuhú (teplota tuhnutia = teplote topenia, Tt), napr. voda na ľad
VYPAROVANIE – Kvapalná látka sa mení na plynnú (teplota vyparovanie), napr. voda na paru)
KONDENZÁCIA (skvapalňovanie) – plynná látka sa mení na kvapalnú, napr. para na vodu
SUBLIMÁCIA – tuhá látka sa mení na plynnú
DESUBLIMÁCIA – plynná látka sa mení na tuhú
Chemické látky schopné sublimovať (desublimovať): – jód, – suchý ľad – oxid uhličitý, – naftalén (tabletky proti moliam), – voda (sušenie prádla v zime), – kyselina benzoová (konzervant)
Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: POPOLUŠKA
Určite poznáš rozprávku o Popoluške, dievčatku sirôtke, ktoré túžilo po šťastnejšom živote…
Macocha nebola k nej veru dobrá. Raz, keď sa všetci chystali na tanec, chcela ísť aj Popoluška. No namiesto zábavy jej macocha dala len ďalšiu robotu…
Mericu maku a vrecko soli vysypala na hromadu, zmiešala a nakázala Popoluške prebrať tak na čisto, aby ani zrnko maku v soli nezostalo. Ako sa Popoluška trápila a plakala, počuli ju holúbky a prišli jej na pomoc…
Tak nejako to bolo v rozprávke. Namiesto holúbkov prídeš na pomoc Popoluške ty a keď využiješ všetky svoje doterajšie vedomosti z chémie (pozorovanie a pokus, laboratórne pomôcky, skupenstvo látok, rovnorodé a rôznorodé zmesi, roztok, rozpustnosť, oddeľovanie zložiek zmesi), rozdelíš mak od soli do posledného zrniečka. Riešenie je celkom jednoduché.
Vytvor zmes soli a maku zmiešaním 1 lyžičky soli a 1 lyžičky maku (ak nemáš mak, použi namiesto neho pomletú zrnkovú kávu, prípadne sypaný čaj alebo piesok).
Tvojou úlohou je oddeliť zmes maku a soli do posledného zrnka tak, aby si opäť získal(a) čistý mak a čistú soľ.
Premysli si, aké pomôcky a chemikálie k tomu potrebuješ.
Podrobne opíš kroky, ako by si postupoval pri oddeľovaní zložiek tejto zmesi.
Experiment zrealizuj a zdokumentuj videom alebo fotografiou.
Zodpovedaj nasledovné otázky.
1.Uveď všetky pomôcky potrebné k experimentu.
2. Uveď, ktoré chemikálie v experimente použiješ.
3. Napíš postup realizácie experimentu v bodoch.
4. Rozhodni, aký druh zmesi tvorí mak zmiešaný so soľou? Rovnorodú alebo rôznorodú?
5. Zdôvodni svoju odpoveď v otázke č.4.
6. Uveď skupenstvo tejto zmesi resp. zložiek zmesi.
7. Opíš čo sa stane, ak do tejto zmesi naleješ vodu?
8. Popremýšľaj akú zmes vytvoríš, keď zmiešaš soľ, mak a vodu?
9. Je mak vo vode rozpustný?
10. Popremýšľaj, akým spôsobom by si oddelil(a) mak od vody.
11. Opíš, čo sa stane so soľou vo vode po intenzívnom zamiešaní?
12. Akú zmes vytvoríš zo soli a vody?
13. Roztok je zložený z rozpúšťadla a rozpustnej látky. Rozhodni ktorá zložka roztoku je soľ a ktorá voda?
14. Popíš, ako vznikne nasýtený roztok?
15. Navrhni, akým spôsobom by si mohol(a) oddeliť soľ od vody?
Postup vytvorený žiakom:
Pomôcky:sitko, pohárik väčší a dva malé poháriky, lyžička
Chemikálie: soľ, mak, voda
Postup:
Najprv som si zmiešala približne rovnaké množstvo soli a maku.
Potom som tuho rozmýšľala a prišla som na tento záver:
Do soli a maku nalejem malé množstvo vody (aby sa stihla do pondelku vypariť).
Potom to premiešavam, až kým sa soľ nerozpustí.
Keď už nikde medzi makom nevidím časti soli, na pohárik položím sitko.
Do sitka začnem nalievať moju pripravenú zmes.
Keď pretečie všetka slaná voda do pohárika, stačí už iba mak zachytený na sitku vysypať na tanierik a nechať vysušiť.
Už len dostať soľ do pôvodného stavu. To je jednoduché – vodu som nechala vypariť (do pondelka) a vznikli tam kryštáliky soli.
Fotodokumentácia získania soli a maku z ich zmesi – žiak.
Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK Tematický celok: ZMENY PRI CHEMICKÝCH REAKCIÁCH Téma: FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE RÝCHLOSŤ CHEMICKÝCH REAKCIÍ
Už vieš, čo je to chemická reakcia, poznáš zákon zachovania hmotnosti, dokonca vieš povedať, kedy reakcia prebehla a kedy nie, či je rýchla, pomalá, exotermická, endotermická.
Ale čo vplýva na rýchlosť chemickej reakcie?
Znázorníme si to na príklade chemickej reakcie octu a vajíčkovej škrupinky – uhličitanu vápenatého, ktorej jedným z produktov je oxid uhličitý.
CaCO3 + 2 CH3COOH -> (CH3COO)2Ca + CO2 + H2O
Alebo v podobe guličkového modelu:
K chemickej reakcii dôjde, keď je zrážka medzi reaktantami (v našom prípade medzi časticami octu a časticami škrupinky – uhličitanu vápenatého) úspešná. Aby bola zrážka úspešná, častice reaktantov musia byť vhodne orientované a musia mať určitú minimálnu energiu potrebnú k reakcii.
Existuje niekoľko faktorov, ktoré ovplyvňujú rýchlosť chemickej reakcie:
Množstvo reagujúcich častíc
Teplota reakčnej zmesi
Katalyzátor
Veľkosť povrchu tuhého reaktantu
V tejto lekcii si vysvetlíme tri z nich.
Vplyv MNOŽSTVA REAGUJÚCICH ČASTÍC na rýchlosť chemickej reakcie
Kvôli jednoduchšiemu rozlíšeniu reaktantov ich znázorníme nasledovne:
Vysvetlenie:
1. obrázok
Častíc jedného reaktantu, octu je v reakčnej zmesi veľa. Ale keďže častíc druhého reaktantu, škrupinky je veľmi málo, pravdepodobnosť ich vzájomného stretnutia a úspešnej zrážky je nízka. Preto reakcia prebieha pomaly. Pozoruješ len nepatrnú tvorbu bubliniek plynu.
2. obrázok
Častíc octu je veľa, rovnako ako častíc škrupinky. Dochádza k väčšiemu počtu ich vzájomných stretnutí a tým k úspešným zrážkam, a preto je reakcia rýchlejšia. Jeden z produktov, plynný oxid uhličitý vzniká veľmi intenzívne.
3. obrázok
Veľký počet častíc octu, ktoré môžu ľahko naraziť na častice škrupinky. Viac zrážok znamená zvýšenie rýchlosti reakcie. Tvorba bubliniek plynu je intenzívna.
4. obrázok
Ocot je zriedený. Menší počet jeho častíc v rovnakom objeme znamená menej stretnutí s časticami škrupinky, menej zrážok, a preto je reakcia pomalá, čo pozoruješ ako len jemné bublinkovanie reakčnej zmesi.
Zapamätaj si:
Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím väčšie množstvo reagujúcich častíc je v určitom objeme – dochádza za určitý čas k väčšiemu počtu zrážok !!!
Vplyv TEPLOTY reakčnej zmesi na rýchlosť chemickej reakcie
Vysvetlenie:
V prvom pohári bola teplota octu približne 20°C. V druhom pohári mal ocot 60°C.
Pri vyššej teplote bola chemická reakcia octu a vajíčkovej škrupinky viditeľne rýchlejšia, čo sa prejavilo intenzívnou tvorbou bubliniek plynu. Za krátky čas reakcia takmer úplne prebehla, bublinky sa prestali tvoriť.
Za ten istý čas sa reakcia v prvom pohári s nižšou teplotou octu len rozbiehala. Intenzívnejšia tvorba bubliniek nastala oveľa neskôr.
Zvýšením teploty reakčnej zmesi sa zvýšila energia „lenivých“ častíc a tie sa viac „rozhýbali“.
Zapamätaj si:
Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím je vyššia teplota reakčnej zmesi – častice reaktantov majú väčšiu energiu, rýchlejšie sa pohybujú, a preto za určitý čas dochádza k väčšiemu počtu zrážok !!!
Vplyv VEĽKOSTI POVRCHU TUHÉHO REAKTANTU na rýchlosť chemickej reakcie
Vysvetlenie:
Tuhým reaktantom je vajíčková škrupinka.
Použijeme dve vajíčkové škrupinky rovnakej veľkosti. Prvá je rozdrvená na drobné kúsky, preto má oveľa väčší povrch ako druhá celistvá. Väčší povrch znamená viac častíc reaktantov, ktoré sa môžu stretnúť/zraziť sa s druhým reaktantom.
Rozdrvená vajíčková škrupinka v prvom pohári reaguje viditeľne rýchlejšie. Tvorba bubliniek plynu je intenzívnejšia.
V druhom pohári, kde je celý kúsok škrupinky, trvá dlhšie, kým sa začnú tvoriť bublinky a teda prebiehať reakcia.
Z pozorovania rýchlosti reakcie a intenzity tvorby bubliniek plynu vyplýva, že reakcia je rýchlejšia tam, kde je povrch tuhého reaktantu, v tomto prípade vajíčkovej škrupinky väčší.
Zapamätaj si:
Rýchlosť chemickej reakcie je tým väčšia, čím má tuhý reaktant väčší povrch – na povrchu je viac častíc, a preto dochádza za určitý čas k väčšiemu počtu zrážok !!!
Jednotlivé experimenty z videa si môžeš vyskúšať a potom odpovedať na nasledovné otázky:
1. Z chemickej reakcie uvedenej vyššie vypíš všetky reaktatny a produkty.
2. Kedy dôjde k chemickej reakcii medzi časticami reaktantov?
3. Akým spôsobom môžeš zvýšiť počet zrážok medzi reaktantami?
4. Akým spôsobom môžeš zvýšiť energiu častíc reaktantov?
5. Na základe čoho vieš v uvedenom experimente (reakcia octu s vajíčkovou škrupinkou) rozhodnúť, že reakcia prebieha rýchlo alebo pomaly?
6. Čo sa stane, ak zmeníš (zmenšíš alebo zväčšíš) množstvo jedného z reaktantov?
7. Zamysli sa, čo by sa stalo, keby si reakčnú zmes začal počas reakcie zahrievať?
8. Vysvetli, aký vplyv na rýchlosť reakcie by malo náhle ochladenie reakčnej zmesi?
9. Popremýšľaj, prečo je dobré skladovať niektoré potraviny v chlade? Ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie sa tu uplatňuje?
10. Popremýšľaj, ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie využívame pri regulácii prívodu kyslíka v krbe?
11. Porozmýšľaj, prečo je dôležité potravu dobre rozhrýzť pred tým, ako ju prehltneš?
12. Popremýšľaj, prečo ľahšie zapálime malé triesky dreva ako jedno veľké polienko?
13. Ktorý faktor vplyvu na rýchlosť chemickej reakcie sa uplatňuje v dejoch z otázky č.12 a 13.?
Táto webstránka používa súbory cookies
Na našej webovej stránke používame cookies. Používanie určitých druhov cookies je nevyhnutné na neobmedzené používanie našej webovej stránky. Môžete nám tiež dať svoj súhlas s používaním iných ako nevyhnutných cookies - s Vaším súhlasom budeme spracúvať Vaše údaje aj na analytické a marketingové účely a na zobrazovanie personalizovaného obsahu. V takom prípade nám udelíte súhlas aj na spracúvanie osobných údajov mimo Európskej únie - v USA a v Írsku. Ďalšie informácie nájdete v osobitných nastaveniach a v Informácii o spracúvaní údajov na našej webovej stránke. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.