Počúvaj inak II – Hraj a nekecaj 2 – Zahraj mi Faurého!

Hudobná výchova
4. ročník ZŠ
5. ročník ZŠ
6. ročník ZŠ

Faure: Pavana 

Gabriel Fauré bol významný francúzsky skladateľ, ktorý žil v 19. a na začiatku 20. storočia. Jeho hudba je plná krásnych melódií a emocionálne hlbokých myšlienok. Jednou z jeho najznámejších skladieb je „Pavana f mol“ – úžasné dielo plné pôvabných a zladených hudobných myšlienok, ktoré pobádajú vytvoriť si v mysli nádherné romantické obrazy a príbehy plné nostalgie. Je to skladba, ktorá skutočne pohltí svojou krásou a vytvorí pocit pokojnej a harmonickej atmosféry. 

 A čo s tým teraz? No hraj a nekecaj! 

3 jednoduché kroky: 

1. Z nástrojov, ktoré máte k dispozícii si každý vyberte ten, na ktorom chcete hrať. Potom si pozrite partitúru (buď vo videu alebo v PDFku, ktoré je tu pod textom) a pozrite sa, ktorý nástroj budete počúvať. Ako to bolo uvedené aj v úvodnom videu – ktorý nástroj budete počúvať záleží na tom, aký nástroj ste si práve vybrali. Ku každému ľahkoovládateľnému hudobnému nástroju je totiž priradený jeden či viac hudobných nástrojov z orchestra. 

2. Teraz si pustite video, ktoré nájdete nižšie, aleee bez obrazu alebo ešte lepšie – pustite nahrávku, na ktorej hrá iba orchester. Skúste sa sústrediť na jednotlivé nástroje v orchestri a pokúste sa ušami “nájsť” ten nástroj, ktorý máte sledovať. Ak ho už počujete, pokúste sa hrať na svojom nástroji rovnaký rytmus aký využíva ten nástroj z orchestra, ktorý máte počúvať a sledovať. Link na skladbu hranú iba orchestrom nájdete tu: 

Gabriel Urbian Faure Pavana vo fis mol 

Mimochodom, z týchto dvoch možností je jednoduchšia verzia, že si zvuk pustíte priamo z videa, aby ste počuli aj zvuky ľahkoovládateľných nástrojov, ktoré je vo videu (na rozdiel od nahrávky) počuť. Bude sa vám tak hrať rytmus vášho nástroja určite ľahšie.😊 

3. No čo, ako vám to ide? Sľúbila som, že si zakaždým budete môcť pustiť aj video, v ktorom budú noty pre každý ľahkoovládateľný nástroj, ktorý môžete v skladbe využiť. Samozrejme, ak ich chcete hrať, musíte si ich najskôr zopakovať.  

Ak sa vám veľmi nechce opakovať a chcete rýchlu pomôcku k rytmickým hodnotám nôt, tak tu je: čím viac budú noty ozdobnejšie (budú mať povyfarbované brušká, nožičky, vlajočky či dvojité vlajočky), tým sa hrajú rýchlejšie. Na druhej strane čím menej “ozdobená” nota sa vo vašom parte objaví, tým sa bude hrať pomalšie (respektíve tým dlhšie bude trvať).  

A teraz si už pustite video a nechajte sa viesť už nielen zvukom nástroja, ktorý sledujete, ale aj notami a zvukom vášho ľahkoovládateľného nástroja, ktorý v tomto videu bude v pozadí znieť tiež.  

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov 

Tento – nazvime to “tematický celok” – s názvom “Počúvaj hudbu II – Hraj a nekecaj!” je celkom efektívne objasnený v úvodnom videu pre deti. Predsa som však chcela zosumarizovať pár informácií a tipov aj pre vás, milí učitelia a rodičia. Nech sa páči, “rýchlovka pre učiteľov a rodičov”: 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Nech sa vám dobre počúva! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Mohlo by vás zaujímať

Geografia
Základná škola
Psychológia
Stredná škola
Biológia
Etická výchova
Pracovné vyučovanie
Slovenský jazyk
Vecné učenie
Výchova k manželstvu a rodičovstvu
Špeciálna základná škola
Slovenský jazyk
Základná škola