Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY Téma: CHEMICKY ČISTÁ LÁTKA A ZMES – ROVNORODÁ A RÔZNORODÁ
Práškové pigmenty, ktoré si pripravíš podľa postupov v materiáli Syntéza pigmentov, môžeš zmiešať s vajíčkovo-olejovým pojivom a tak vznikne farba podobná klasickej tempere, ktorou môžeš maľovať.
Slovo TEMPERA pochádza z latinského slova DISTEMPERARE, čo znamená „dôkladne premiešať“ a spája sa aj so slovom STEMPERARE z talianskeho slova „zriediť, rozpustiť“. Označuje trvalé, rýchloschnúce maliarske médium, ktoré pozostáva z farebných pigmentov zmiešaných so spojivom rozpustným vo vode. Týmto spojivom bol najčastejšie vaječný žĺtok. To, že sú temperové maľby veľmi trvanlivé, dokazujú stále existujúce diela z prvého storočia nášho letopočtu, ktoré pochádzajú z Egypta (egyptské sarkofágy). Temperová farba bola hlavným maliarskym médiom tabuľovej maľby takmer každého maliara v období európskeho stredoveku a ranej renesancie. Používal ju napríklad aj významný renesančný maliar Michelangelo. Hoci je tempera farba trvalá, nie je pružná (vyžaduje pevné drevené dosky), preto na plátne napnutom na ráme praská a opadáva. Temperu v 16. storočí postupne nahradila pružnejšia olejomaľba. Napriek tomu tempera vytrvala ako tradičné médium na maľovanie ikon v chrámoch v pravoslávnom Grécku i Rusku dodnes.
Tempera, ktorú pripravíš podľa nižšie uvedeného postupu, obsahuje okrem vaječného žĺtka aj olej. Olej sa pridával do tempery aj v minulosti. Takáto farba sa nazývala TEMPERA GRASSA (v preklade „tučná“ tempera) a predstavovala prechod od klasickej vaječnej tempery k olejomaľbe. Tempera grassa obsahuje olej s vaječným žĺtkom v pomere 1:1. Dôležitým krokom v jej príprave bolo dôkladné premiešanie zmesi a tak vytvorenie emulzie, do ktorej sa následne vmiešal jemne rozotretý pigment.
vaječný žĺtok, olej ľanový, destilovaná voda, rôzne pigmenty (Syntéza pigmentov)
Postup:
Do hlbšej misky vlož vaječný žĺtok oddelený od bielka a zisti jeho hmotnosť.
K vaječnému žĺtku pridaj ľanový olej v hmotnostnom pomere 1:1
K zmesi pridaj destilovanú vodu v hmotnostnom pomere 1:1:1 (žĺtok : olej : voda)
Zmes dôkladne vyšľahaj pomocou šľahača
Pigmenty (Syntéza pigmentov) rozotri na jemný prášok a nasyp na maliarsku paletu
Do každého pigmentu kvapni pár kvapiek vajíčkovo-olejovej zmesi a dôkladne premiešaj, aby vznikla hladká pasta.
Vianočné pohľadnice, ktoré namaľovali žiaci našou vaječno-olejovou temperou
TIPY:
Na prípravu vaječno-olejovej tempery sa používa ľanový olej, pretože ľahko vsakuje do podkladového materiálu, na ktorý sa tempera nanáša. Ak ho však nemáš, pokojne môžeš použiť aj repkový či slnečnicový olej, ale pridaj ho o niečo menej.
Práškové pigmenty dôkladne rozotri, aby v tempere nevznikali hrudky ale bola hladká
Pokiaľ je tempera príliš tuhá, môžeš ju zriediť pridaním väčšieho množstva vajíčkovo-olejového pojiva, prípadne pár kvapkami vody
Pripravené temperové farby môžeš medzi sebou miešať aj v tekutej podobe na palete alebo priamo na papieri.
Vianočné pohľadnice, ktoré namaľovali žiaci našou vaječno-olejovou temperou
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Prečítaj si v úvode, čo znamená slovo TEMPERA a pokús sa vysvetliť, ako význam slova súvisí s temperovou farbou.
Uveď aké najstaršie diela maľované temperou existujú.
Vysvetli prečo sú temperové maľby trvácne.
Uveď ktorý známy renesančný umelec používal temperové farby.
Popremýšľaj ktorá vlastnosť tempery je príčinou, že nie je vhodná k použitiu na maliarske plátno, ale skôr na pevné povrchy. Čo sa s temperovou farbou na plátne po čase môže stať?
Tempera GRASSA je špeciálny druh tempery. Vysvetli, čím sa odlišuje od pôvodnej tempery.
Opíš čo sa stane, keď zmiešaš vaječný žĺtok s olejom. Aký druh zmesi vznikne?
Zmení sa druh zmesi, keď k vaječnému žĺtku a oleju pridáš vodu?
Každý pigment, z ktorého pripravuješ temperu má svoj chemický názov. (Syntéza pigmentov). Urči či čistý pigment predstavuje zmes alebo chemicky čistú látku.
Opíš čo sa stane s práškovým pigmentom po zmiešaní s vaječno-olejovým pojivom. Aký druh zmesi vznikne?
Zisti či sú pigmenty, ktoré používaš na prípravu tempery rozpustné vo vode.
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY; CHEMICKÉ VÝPOČTY
Tematický celok: NÁZVOSLOVIE A VLASTNOSTI VYBRANÝCH ANORGANICKÝCH CHEMICKÝCH ZLÚČENÍN/NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE; LÁTKOVÉ MNOŽSTVO, MOLÁRNA HMOTNOSŤ, ZLOŽENIE ROZTOKOV
Pri pohľade na tieto obrázky si zrejme povieš, aké sú jednoduché a takmer jednofarebné… áno, je to tak. A predsa sú výnimočné. Ich jedinečnosť spočíva práve vo farbách, ktorými sú maľované. Sú to farby, ktoré sme syntetizovali na našom chemickom krúžku Kremík. Podarilo sa nám pripraviť niekoľko odtieňov zelenej, červenohnedú, čiernu, modrú a čierny a modrý atrament. Práškové pigmenty sme spojili vajíčkovo-olejovým pojivom a tak vznikla farba podobná tempere, ktorá sa dá štetcom nanášať na podklad, papier.
Vyskúšali sme si, že tieto vlastnoručne pripravené farby skutočne maľujú. Aj keď sme museli obrázky prispôsobiť odtieňom, ktoré sme mali k dispozícii, sú určite parádne, pretože sú naše ;).
V nasledujúcich riadkoch nájdeš nami odskúšané recepty/postupy na prípravu niekoľkých pigmentov. Ako si zo syntetizovaných pigmentov pripraviť farbu vhodnú k nanášaniu na papier sa dozvieš v materiáli Temperová farba
Malachitová zeleň
Dihydroxid-uhličitan dimeďnatý sa vyskytuje v prírode vo forme zeleného minerálu malachitu (farba sa môže meniť od svetlozelenej až po čiernozelenú). Z chemického hľadiska je to kombinácia uhličitanu meďnatého a hydroxidu meďnatého, CuCO3·Cu(OH)2. Malachit sa používal ako minerálny pigment v zelených farbách od staroveku. Je veľmi málo rozpustný vo vode. Jeho syntéza je veľmi jednoduchá.
Pomôcky:
hodinové sklíčka, váhy, trecia miska, kadička, trojnožka, sieťka, kahan alebo varič, chemická lyžička, sklená tyčinka, odmerný valec, aparatúra na filtráciu
Chemikálie:
pentahydrát síranu meďnatého, hydrogenuhličitan sodný , destilovaná voda
Postup:
Do vyššej kadičky odmeraj 50ml vody a ohrej (cca 50°C).
6,3 g CuSO4.5H2O spolu so 4,8 g NaHCO3 zosyp do trecej misky, premiešaj a opatrne rozotri.
Zmes postupne po malých dávkach pridávaj do zohriatej vody v kadičke. Po každom vsypaní zmesi kadičku prikry hodinovým sklíčkom, pretože obsah by mohol ľahko vyšumieť.
Zmes v kadičke prikrytú hodinovým sklíčkom nechaj variť niekoľko minút (zmes by nemala stmavnúť).
Vzniknutú zelenú zrazeninu prefiltruj cez hladký (môžeš aj cez skladaný) filter a premy horúcou vodou.
Ďalší minerál obsahujúci meď je sýtomodrý azurit. V prírode sa vyskytuje spolu s malachitom. Renesanční maliari ho používali na znázornenie jasnej modrej oblohy. Tento pigment je ale nestabilný na vzduchu, vo vlhkom a zásaditom prostredí, preto sa časom mení na zelený malachit. A to je dôvodom, prečo napríklad obloha v Michelangelových maľbách po rokoch ozelenela.
Azurit môžeš pripraviť rovnakým spôsobom ako malachit, ale musíš pracovať rýchlejšie a pri nižšej teplote, zmes nezahrievať a hneď prefiltrovať a premyť vodou. Ak by vzniknutý azurit ostal v roztoku, reakcia by pokračovala a vznikol by malachit.
Pokiaľ sa ti podarí zmes v kadičke zohriať až príliš a stmavne, nič to, získaš ďalší pigment sivozelenej farby
Octan meďnatý
Octan meďnatý, modrozelený pigment môžeš pripraviť z malachitu.
Cu2CO3(OH)2 + CH3COOH → Cu(CH3COO)2 + H2O + CO2
Pomôcky:
hodinové sklíčko, kadička, váhy, aparatúra na odparovanie, chemická lyžička, sklená tyčinka, odmerný valec, aparatúra na filtráciu
K 6 g malachitu v kadičke pomaly prilievaj 50ml 15% kyseliny octovej.
Zmes opatrne zahrievaj približne pol hodinu. Potom nechaj vychladnúť.
Po vychladnutí zmes prefiltruj cez skladaný filter.
Filtrát prelej do odparovacej misky a odparuje do vytvorenia kryštalizačnej blany.
Octan meďnatý nechaj v kryštalizačnej miske v pokoji vykryštalizovať do ďalšieho dňa.
TIPY:
Octan meďnatý je chemická zlúčenina, o ktorej som už písala v materiáli Patina na minci obsahujúcej meď. V uvedenom príspevku si môžeš pozrieť fotografie kryštálikov octanu meďnatého cez mikroskop, alebo aj video rastu kryštálikov na medenom povrchu mincí.
Berlínska modrá
Berlínska alebo Pruská modrá je prvé syntetické farbivo známe už od roku 1706, pripravené prvý krát v Berlíne náhodne pri pokusoch s oxidáciou železa. V 18. storočí sa stala často používanou a veľmi obľúbenou modrou farbou v maľbách.
síran železitý, hexakyanoželeznatan draselný, destilovaná voda
Postup:
Do odmerných bánk si priprav 100 ml vodného roztoku síranu železitého s koncentráciou 0,05 mol/dm3 a 100 ml vodného roztoku hexakyanoželeznatanu draselného tiež s koncentráciou 0,05 mol/dm3
Pripravené roztoky zmiešaj vo väčšej kadičke v poradí Fe2(SO4)3 s K4[Fe(CN)6].
Vzniknutú zrazeninu odfiltruj zo zmesi najlepšie cez hladký filter a niekoľkokrát premy destilovanou vodou.
Filtračný koláč nechaj voľne vysušiť.
FeSO4 + K3[Fe(CN)6] → Fe + K2SO4 + Fe4[Fe(CN)6]3
TIPY:
Berlínska modrá je veľmi jemný modrý pigment, ktorého častice nie sú vo vode rozpustné. Tvorí koloidný vodný roztok. Tento koloidný roztok môžeš použiť ako modrý atrament a nanášať ha na papier pierkom.
Oxid meďnatý
Oxid meďnatý v podobe čierneho prášku sa používa ako farbivo do náterov a glazúr v keramike. Hoci čierny atrament vieme pripraviť z dubienok (prelinkovať s materiálom Dubienkový atrament), niekedy sa zíde aj hustejšia čierna farba.
Pomôcky:
hodinové sklíčko, chemická lyžička, váhy, kadičky, sklená tyčinka, kahan, zápalky, trojnožka, sieťka alebo varič, odmerný valec, aparatúra na filtráciu
Chemikálie:
pentahydrát síranu meďnatého, uhličitan draselný, destilovaná voda
Postup:
5 g CuSO4.5H2O rozpusti v 45 ml destilovanej vody.
2,8 g K2CO3 rozpusti tiež v 45 ml destilovanej vody.
K roztoku modrej skalice pridaj roztok uhličitanu draselného – prilievaj ho po malých množstvách po sklenej tyčinke. Po každom pridaní zmes v kadičke premiešaj tyčinkou.
Zmes v kadičke prikry hodinovým sklíčkom a pomaly zahrievaj až do varu. Počas zahrievania sa zo suspenzie uvoľňuje CO2, preto zmes šumí.
Suspenziu var dovtedy, kým sa v celom objeme sfarbenie nezmení na čierne.
Reakčnú zmes nechaj vychladnúť, usadiť a dekantuj – vychladnutý roztok nad zrazeninou opatrne zlej. Potom do kadičky z čiernou zrazeninou prilej 100 ml destilovanej vody, premiešaj a nechaj usadiť. Roztok nad zrazeninou opäť opatrne zlej. Tento postup opakuj jeden – dva krát.
Zrazeniu prefiltruj cez hladký filter a nechaj vyschnúť voľne na vzduchu.
CuSO4·5H2O + K2CO3 → CuO + K2SO4 + CO2 + H2O
TIPY:
Oxid meďnatý vytvorí v kadičke súvislú vrstvu usadeniny, ktorá počas varenia zmesi bráni uniku bubliniek. Preto občas dochádza k „vybuchnutiu“ usadeniny, čo môže byť nebezpečné vzhľadom na to, že zmes je horúca. Aby si tomu predišiel, musí byť vrstva usadeniny čo najtenšia, preto použi hlbšiu kadičku s veľkým priemerom a zmes v občas premiešavaj sklenou tyčinkou.
Oxid meďnatý tvorí čiernu vrstvičku na medených predmetoch, napr. medených sochách, nádobách, minciach. Je súčasťou patiny, ktorá chráni medené objekty pred koróziou (viac v materiáloch Oxid meďnatý a Patina na minci obsahujúcej meď).
Oxid meďný
Oxid meďný sa v prírode nachádza ako minerál kuprit. Na rozdiel od väčšiny ostatných minerálov medi zelenej farby je kuprit červený. Aj pigment Cu2O, ktorý sa používa najmä v keramike, je červenej farby.
Pomôcky:
hodinové sklíčka, chemická lyžička, váhy, kadičky, sklená tyčinka, vodný kúpeľ, odmerný valec, aparatúra na filtráciu za zníženého tlaku, pipeta
5,4 g CuSO4.5H2O rozpusti v 175 ml destilovanej vody.
19,7 g glukózy rozpusti v 210 ml destilovanej vody.
Roztok glukózy nalej k roztoku modrej skalice.
K roztoku glukózy a modrej skalice vsyp 1,6 g vínanu sodno-draselného a zamiešaj.
Do kadičky pridaj pipetou 2 ml 20% roztoku hydroxidu sodného.
Kadičku postav do vodného kúpeľa a opatrne zahrievaj, až kým sa farba vznikajúcej zrazeniny nezmení na červenooranžovú.
Reakčnú zmes nechaj vychladnúť, usadiť a niekoľkokrát dekantuj destilovanou vodou.
Zrazeniu prefiltruj za zníženého tlaku (alebo cez hladký skladaný filter, ak nemáš k dispozícii aparatúru na filtráciu za zníženého tlaku) a nechaj voľne vysušiť .
Postupná premena farby reakčnej zmesi až do vytvorenia červenooranžového Cu2O
Oxid železitý
Hnedočervený pigment oxid železitý sa v prírode vyskytuje ako minerál hematit. Okrem využitia v umeleckej výtvarnej sfére sa tento pigment pridáva ako farbivo aj do kozmetických prípravkov červenej farby.
Pomôcky:
hodinové sklíčka, chemická lyžička, váhy, kadičky, sklená tyčinka, odmerný valec, aparatúra na filtráciu za zníženého tlaku, keramický kelímok na žíhanie, kahan, trojnožka, sieťka
Chemikálie:
heptahydrát síranu železnatého, uhličitan sodný, destilovaná voda
FeSO4 + Na2CO3 → FeCO3 + Na2SO4
FeCO3 + O2 → Fe2O3 + CO2
Postup:
Do dvoch kadičiek priprav po 100 ml vody a obe zohrej približne na 80°C.
30 g zelenej skalice rozpusti v zohriatej vode v prvej kadičke.
11,4 g uhličitanu sodného rozpusti v zohriatej vode v druhej kadičke.
Ešte horúci roztok uhličitanu sodného vlej po malých dávkach a za intenzívneho miešania k horúcemu roztoku zelenej skalice.
Zmes krátko povar, aby sa vylúčila všetka zrazenina okrového uhličitanu železnatého.
Reakčnú zmes nechaj vychladnúť, usadiť zrazeninu a niekoľkokrát dekantuj destilovanou vodou.
Zrazeniu prefiltruj za zníženého tlaku (alebo cez hladký skladaný filter, ak nemáš k dispozícii aparatúru na filtráciu za zníženého tlaku) .
Filtračný koláč presyp do keramického kelímka a za občasného premiešania kovovou lyžičkou žíhaj nad plameňom kahana až kým nezískaš jemný prášok červenohnedého oxidu železitého.
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
1. Reakciu prípravy každého pigmentu je možné zobraziť chemickou rovnicou. Nasledovné chemické rovnice je potrebné vyrovnať a priradiť správne názvy vzniknutých pigmentov.
2. Pri príprave pigmentov si použil aj hydráty solí. Uveď ktoré – napíš ich chemický aj triviálny názov a chemický vzorec.
3. V príprave jedného pigmentu bola potrebná hydrogensoľ. Uveď jej chemický aj triviálny názov a chemický vzorec.
4. Z chemického hľadiska je malachit tvorený dvoma chemickými zlúčeninami medi. Uveď ktorými – chemický názov aj chemický vzorec.
5. Popremýšľaj čím sú typické zrážacie reakcie, čo je ich produktom. Pozoroval si v rámci prípravy niektorého pigmentu zrážaciu reakciu? Opíš.
6. Z uvedených chemických reakcií vypíš všetky oxidy a hydroxidy – uveď chemický vzorec s oxidačnými číslami a chemický názov každého oxidu.
7. Napíš chemické názvy a doplň oxidačné čísla prvkov v chemických vzorcoch týchto solí:
FeSO4 …………………………………………….
Na2CO3…………………………………………….
K2SO4 …………………………………………….
K2CO3…………………………………………….
Na2SO4…………………………………………….
FeCO3…………………………………………….
8. Uveď názvy a chemické vzorce kyselín, z ktorých sú odvodené soli z predchádzajúcej úlohy.
9. V chemickej reakcii FeCO3 + O2 → Fe2O3 + CO2
dochádza k zmene oxidačných čísel niektorých prvkov. Uveď o aký typ chem. reakcie sa jedná. Doplň oxidačné čísla všetkých prvkov. Napíš čiastkové deje oxidácie a redukcie.
10. Pri syntéze Berlínskej modrej si potrebuješ vopred pripraviť roztoky určitej koncentrácie.
Vypočítaj hmotnosť síranu železitého potrebného k príprave 100 ml vodného roztoku s koncentráciou 0,05 mol/dm3.
Vypočítaj hmotnosť hexakyanoželeznatanu draselného potrebného k príprave 100 ml vodného roztoku s koncentráciou 0,05 mol/dm3.
11. Vypočítaj koľko percentné roztoky pripravíš:
Rozpustením 5,4 g CuSO4.5H2O v 175 ml destilovanej vody.
Rozpustením 19,7 g glukózy v 210 ml destilovanej vody.
Rozpustením 2,8 g K2CO3 v 45 ml destilovanej vody.
Rozpustením 30 g zelenej skalice v 100 ml vody.
Rozpustením 11,4 g uhličitanu sodného v 100 ml vody.
12. Vypočítaj hmotnosť vzniknutého oxidu meďnatého, ak si na jeho prípravu použil 2,8 g uhličitanu draselného. Chemická reakcia beží podľa chemickej rovnice (nezabudni rovnicu vyrovnať):
CuSO4·5H2O + K2CO3 → CuO + K2SO4 + CO2 + H2O
13. Uveď rozdiel medzi filtráciou cez hladký a skladaný filtračný papier.
14. Pokús sa opísať priebeh filtrácie za zníženého tlaku.
15. Vysvetli, opíš proces dekantácie a jej využitie.
Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH Téma: PRÍRODNÉ LÁTKY
Farby použité v obraze dokážu navodiť jeho atmosféru a náladu rovnako ako jeho téma. Monochromatické maľby, ktoré využívajú odtiene len jednej farby sú vynikajúcim príkladom toho, ako môžu umelci vytvárať podmanivé diela len s obmedzenými zdrojmi. Výber farby môže vyvolať rôzne emócie a dať umeleckému dielu úplne nový význam.
Najstaršie maľby, ktoré kedy boli na Zemi vytvorené, boli tiež monochromatické. Limitovaná paleta farieb v tej dobe siahala od žltej, okrovej cez najrozmanitejšie odtiene červenej a hnedej až po čiernu. Napriek tomu keď napríklad jaskyňu Lascaux vo Francúzsku navštívil významný španielsky maliar a sochár Pablo Picasso, bol uchvátený a šokovaný krásou monochromatických nástenných malieb a kresieb, ktoré videl.
Hoci sa monochromatické maľby stali najobľúbenejšími až v súčasnom období, v histórii umenia je možné nájsť veľa vzácnych obrazov od slávnych umelcov, ktorí vytvárali umelecké diela len s jednou dominantnou farbou. Patrí k nim napríklad obraz „La Scapigliata“ od Leonarda da Vinci alebo „Portrét mladého dievčaťa“ od Pierra Augusta Renoira, či celé Picassovo modré obdobie.
Monochromatické výtvarné práce, ktoré si môžeš sám vytvoriť podľa nižšie uvedeného postupu, budú v odtieňoch farieb oranžovohnedých doplnené a zvýraznené čiernou.
Pomôcky:
kadička 4ks, štetec 4ks, kartón/tvrdý alebo akvarelový papier, rýchlovarná kanvica
Na kúsok papiera vyskúšaj farebné odtiene, ktoré je možné dosiahnuť po zmiešaní čaju a roztoku octanu železnatého.
Čiernu farbu získaš z dubienkového atramentu, ktorý pripravíš podľa postupu uvedenom v lekcii Dubienkový atrament
VYSVETLENIE:
Octan železnatý reaguje s trieslovinami za vzniku železnatého komplexu, ktorý na vzduchu oxiduje na železitý, čo pozorujeme ako zmenu farby na tmavšiu (tento dej je obdobný tomu s použitím zelenej skalice pri výrobe dubienkového atramentu). Podľa obsahu trieslovín v jednotlivých čajových roztokoch získame výslednú farbu svetlejšiu alebo tmavšiu.
Pokiaľ použiješ len samotný octan železnatý, na papieri ostane oranžová farba, ktorú môžeš zintenzívniť nanesením viacerých vrstiev na rovnaké miesto.
TIPY:
Do každého roztoku namáčaj vždy len jeden a ten istý štetec. Štetce nemiešaj a po každom použití premy čistou vodou, aby si si jednotlivé roztoky neznehodnotil
Pred vrstvením jednotlivých náterov je vhodné počkať, kým predošlý vyschne, pokiaľ si neželáš cielené rozpitie farby
Najvhodnejšie je začať maľovať roztokom octanu železnatého a ten následne vrstviť, pretierať jednotlivými čajovými roztokmi
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Vysvetli, čo znamená pomenovanie monochromatická maľba.
Vyhľadaj kde sa vo svete nachádzajú najznámejšie najstaršie maľby.
Opíš aká je paleta farieb a odtieňov týchto malieb. Popremýšľaj s čím to súvisí.
Zisti aké obrazy maľoval Pablo Picasso vo svojom modrom období. Ako na teba tieto obrazy pôsobia?
Opíš princíp monochromatickej kresby a maľby, ktorú máš možnosť si vyskúšať podľa vyššie uvedeného postupu.
Uveď názvy chemických látok, ktoré v tomto postupe používaš
Rozdeľ použité chemické látky medzi organické a anorganické.
Napíš reakciu oxidácie železnatého katiónu na železitý katión.
Pokiaľ sa železo oxiduje, čo sa deje s molekulou vzdušného kyslíka?
Napíš obe čiastkové reakcie oxidácie a redukcie, správne doplň počet prijatých a odovzdaných elektrónov a zmenu náboja jednotlivých prvkov a iónov.
Vysvetli, akým spôsobom docieliš rôzne odtiene oranžovej a hnedej farby v tvojej kresbe či maľbe.
Popremýšľaj, čo má spoločné po chemickej stránke dubienkový atrament s použitím octanu železnatého a čajov.
Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH Téma: PRÍRODNÉ LÁTKY
Dubienka je taká tvrdá hrčka, gulička na rastline, na spodnej strane listu, alebo na konáriku, ktorá vzniká ako reakcia rastliny na dráždenie určitým druhom hmyzu. Obsahuje tanín, z ktorého po reakcii so soľou železa vzniká zlúčenina čiernej farby. Teda základ dubienkového atramentu, ktorý človek poznal a vedel si ho pripraviť už veľmi dávno.
Dubienkový atrament bol v minulosti obľúbený na písanie dôležitých historických rukopisov. Napríklad aj Sinajský kódex (zo 4. storočia), jeden z najstarších a najcennejších rukopisov na svete (najstaršia a najkompletnejšia zachovaná Biblia) bol napísaný práve týmto atramentom. Taliansky renesančný maliar, vynálezca, architekt Leonardo Da Vinci používal na svoje kresby tiež dubienkový atrament. Tento stabilný, vodeodolný a trvalý atrament bol bežný na písanie v Európe viac ako 1400 rokov. Hoci v 20. storočí jeho používanie a výroba klesli, pretože sa objavili nové modernejšie receptúry, stále existuje hŕstka výrobcov, ktorí ho vyrábajú podľa tradičných postupov. V Izraeli rovnaký atrament používajú dodnes na prepisovanie posvätných textov Tóry na pergamen.
V čom spočíva jeho tajomstvo?
Zmiešaním tanínu so zelenou skalicou vzniká vo vode rozpustný komplex trieslovín železnatých. V tomto stave je atrament schopný preniknúť medzi povrchové vlákna papiera. Keď je železnatý komplex vystavený vzduchu, premieňa sa na tanín železitý, tmavší pigment, ktorý už vo vode nie je rozpustný, a tak sa atrament na papieri stáva vodeodolným.
Ak by sme vyrobili atrament bez použitia zelenej skalice, na papieri by bol „neviditeľný“. Až po pretretí papiera hrdzavou vodou by sa atrament objavil.
Arabská guma sa pri výrobe atramentu používa ako spojivo medzi papierom a atramentom, zahusťovadlo zmesi a zároveň spôsobuje lesk písma po jeho zaschnutí. Je dôležité použiť správne množstvo arabskej gumy, aby sa písmená neodlupovali, nepraskali ale dobre držali na podklade.
Vo väčšine historických receptov sa uvádza víno prípadne pivo ako kvapalná zložka zmesi. Dôvodom je to, že v minulosti sa víno i pivo považovali za lepšie nápoje ako voda. A čo je dobré pre človeka, je predsa aj pre atrament 😉. Zároveň pôsobili na atrament konzervačne. Pravdaže môžeme ich nahradiť destilovanou vodou a ako konzervant použiť napríklad esenciálny olej klinčeka.
Pomôcky:
chemické váhy, Petriho miska 4ks, chemická lyžička, sklená tyčinka, kadička 2ks, odmerný valec, trojnožka, sieťka, kahan alebo varič, trecia miska, filtračná aparatúra, kaligrafické pierko a papier, nádobka na atrament
V trecej miske rozdrv 10g suchých dubienok na čo najmenšie kúsky, najlepšie prášok a presyp do kadičky.
K dubienkovému prášku pridaj 6,4g zelenej skalice, 4g prášku arabskej gumy a 1g chloridu sodného.
Zmes dôkladne premiešaj.
Do druhej kadičky odmeraj 123 ml bieleho vína a priveď do varu.
Vriace víno opatrne nalej do kadičky s dubienkovou zmesou a miešaj, až kým sa zelená skalica, arabská guma aj chlorid sodný nerozpustia.
Zmes prelej do sklenej fľaše, zazátkuj korkovou zátkou a nechaj stáť na svetle pri laboratórnej teplote dva týždne. Každý deň zmes premiešaj krúživým pohybom.
Prefiltrovanú zmes nalej do menšej sklenej fľašky.
TIPY:
Na prípravu atramentu je možné použiť akýkoľvek prírodný materiál bohatý na triesloviny – taníny, napr. orechové šupky, kôru z trnky, hlohu či granátového jablka a iné.
Dubienkový atrament, ktorý si vyrobíš, môžeš používať na písanie i kreslenie a šrafovanie na hodinách výtvarnej výchovy.
Pokiaľ atrament uskladníš v uzavretej fľaške, vydrží veľmi dlho. Pred každým použitím je potrebné ho premiešať pretrepaním.
Ak ti pach vína v atramente prekáža, prikvapni pár kvapiek napr. pomarančového esenciálneho oleja
Dubienkový atrament môžeš vyskúšať pripraviť aj s destilovanou vodou. V tomto prípade na jeho zakonzervovanie pridaj niekoľko kvapiek esenciálneho oleja klinček, alebo pár celých klinčekov.
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Vysvetli, čo je to dubienka a aká je jej funkcia. Vyhľadaj, kde je možné dubienky nájsť.
Obdobie puberty prináša so sebou výrazné zmeny a dotýkajú sa telesnej aj psychickej oblasti. Preto som pre vás pripravil myšlienkovú mapu v ktorej nájdete všetky tieto zmeny prehľadne usporiadané. K tejto téme si môžete pozrieť aj video a vypracovať pracovný list.
Obdobie dospievania je prechodným obdobím medzi detstvom a dospelosťou. Trvá od 10/11 roku do 20. roku života. Je to pomerne dlhé obdobie a preto ho rozdeľujeme na obdobie pubescencie a adolescencie.
V pracovnom liste nájdete úlohu č. 2. Pokúste sa opísať typického pubertiaka alebo čo je typické pre obdobie puberty.
Spoločne v triede alebo s rodičmi sa môžete porozprávať ako si vy spomínate na vlastnú pubertu? Aké to bolo pre vás obdobie? Ako svoju pubertu prežívali vaši rodičia alebo vaši pani učiteľka/pán učiteľ. Spomeniete si na nejaký prúser, ktorý ste vyviedli?
Pre lepšiu orientáciu v zmenách, ktoré sa udejú počas tohto obdobia som pre vás vytvoril myšlienkovú mapu. Tá sa zameriava na hlavné oblasti a zmeny, ktoré sú typické pre tento vek. Spoločne s videom vám poslúžia ako učebný materiál.
Dokážete si ešte predstaviť svoju prvú triedu v základnej škole? Ako si spomínate na svoju prvú pani učiteľku? Ktorý bol váš najobľúbenejší predmet? Verím tomu, že vaše zážitky z prvého stupňa sú viac príjemné než nepríjemné, poďme si spoločne opísať obdobie mladšieho školského veku.
Na našej webovej stránke používame cookies. Používanie určitých druhov cookies je nevyhnutné na neobmedzené používanie našej webovej stránky. Môžete nám tiež dať svoj súhlas s používaním iných ako nevyhnutných cookies - s Vaším súhlasom budeme spracúvať Vaše údaje aj na analytické a marketingové účely a na zobrazovanie personalizovaného obsahu. V takom prípade nám udelíte súhlas aj na spracúvanie osobných údajov mimo Európskej únie - v USA a v Írsku. Ďalšie informácie nájdete v osobitných nastaveniach a v Informácii o spracúvaní údajov na našej webovej stránke. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.