Značky chemických prvkov v slovách

Vzdelávacia oblasť: ZLOŽENIE LÁTOK
Tematický celok: CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Téma: SYMBOLICKÉ VYJADRENIE ZLOŽENIA LÁTOK

Pokús sa vytvoriť zrozumiteľné, slušné slovenské alebo anglické (či v inom jazyku, ktorý ovládaš) slová, z nich následne zmysluplnú vetu alebo frázu, verš či celú krátku básničku tak, že použiješ značky chemických prvkov z PSP.

Napríklad: 

K Ra S N Y

Dodržiavaj písanie VEĽKÝCH a malých písmen v značkách prvkov. Písmenká si nevymýšľaj ani žiadne nevynechávaj. Dĺžne a mäkčene nie sú v tejto chvíli podstatné.

Použiť môžeš celú periodickú tabuľku prvkov (nielen značky prvkov, ktoré sme sa naučili).

Vytvor čím najviac zrozumiteľných a slušných slov a z nich následne poskladaj vetu (môžeš doplniť aj príhodným obrázkom).

Ukážky slov, viet, ktoré vytvorili žiaci

Molekula

Vzdelávacia oblasť: ZLOŽENIE LÁTOK
Tematický celok: CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Téma: MOLEKULA

  • Ako vznikne molekula?
  • Aké molekuly poznáme?
  • Ako molekulu chemickej látky znázorníme/zapíšeme?

Pozorne si pozri prezentáciu

ÚLOHA:

Z chemického vzorca

  • 3 H2
  • 4 HNO3
  • NaHCO3
  • 2 Ca(HSO3)2
  1. vypíš všetky značky chemických prvkov a uveď ich názvy
  2. ku každému prvku uveď jeho počet v jednej molekule
  3. uveď celkový počet rôznych prvkov v jednej molekule
  4. uveď celkový počet všetkých atómov v jednej molekule
  5. uveď počet a druh molekuly.

Riešenie:

Chemický prvok a chemická zlúčenina

Vzdelávacia oblasť: ZLOŽENIE LÁTOK
Tematický celok: CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Téma: CHEMICKÝ PRVOK A CHEMICKÁ ZLÚČENINA

  • Ako rozdeľujeme chemické látky?
  • Čo tvorí prvok?
  • Z čoho vznikne chemická zlúčenina?

Pozorne si pozri prezentáciu

Chemicky čisté látky rozdeľujeme na:

  • Chemické prvky
  • Chemické zlúčeniny

Chemický prvok:

  • chemicky čistá látka zložená zo stavebných častíc jedného druhu = ATÓMOV
  • 1 alebo viac atómov, ktoré majú rovnaké protónové číslo Z
  • atómy s rovnakým protónovým číslom môžu byť samostatné alebo spojené chemickou väzbou.
  • Napr. : Hélium He, Kyslík O2, Fosfor P4, Dusík N2,

Chemická zlúčenina:

  • chemicky čistá látka zložená zo stavebných častíc jedného druhu = MOLEKÚL
  • 2 a viac atómov, ktoré majú rôzne protónové číslo Z
  • atómy s rôznym protónovým číslom sú zlúčené – spojené chemickou väzbou.
  • Napr.:  Voda H2O, Oxid uhličitý CO2, Sulfán H2S, Kyselina dusičná HNO3

Tepelný rozklad sódy bikarbóny

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ a ZMENY PRI CHEMICKÝCH REAKCIÁCH
Téma: TEPELNÝ ROZKLAD SÓDY BIKARBÓNY

Sóda bikarbóna, jedlá sóda či hydrogenuhličitan sodný, biely prášok mnohorakého využitia v kuchyni, kúpeľni, pri hasení požiaru či v priemysle.

Ale vedel si, že sódu bikarbónu môžeš použiť aj na písanie tajnej správy, či kreslenie neviditeľných obrázkov?

Sóda bikarbóna sa rozkladá už pri teplote okolo 80°C. Zvýšením teploty jej rozklad môžeme urýchliť.

Tento dej vyjadruje nasledovná chemická rovnica:

NaHCO3 → Na2CO3 + CO2 + H2O

Uhličitan sodný Na2CO3, ktorý vzniká tepelným rozkladom sódy bikarbóny, mierne narušuje, rozleptáva celulózové vlákna a poškodzuje povrch papiera. Ďalším pôsobením tepla tmavnú práve miesta, na ktoré bol nanesený roztok sódy bikarbóny, pretože kratšie, natrhnuté a poškodené vlákna papiera v týchto miestach horia skôr ako nepoškodené časti papiera. 

Zrealizuj experiment podľa postupu a pokús sa odpovedať na otázky v závere.

Pomôcky a chemikálie:

sóda bikarbóna, voda, kadička/pohárik, štetec, papier, žehlička

Postup:

  1. Priprav približne 50 ml nasýteného roztoku sódy bikarbóny
  2. Pripraveným nasýteným roztokom nakresli alebo napíš na papier pomocou štetca obrázok alebo tajný odkaz.
  3. Papier nechaj voľne vysušiť
  4. Suchý papier niekoľkokrát prežehli vyhriatou žehličkou (žehli na nehorľavej a teplovzdornej podložke)
  5. Pozoruj, ako sa na papieri vplyvom tepla postupne objavuje tvoj tajný dokaz či obrázok

Zdroj tepla môže byť aj sviečka – suchý papier, na ktorom je nanesený tajný odkaz pomocou sódy bikarbóny, opatrne zohrievaj približne vo výške 1-2 cm nad plameňom sviečky, až kým sa neobjavia zahnednuté časti. 

Pri ohrievaní papiera nad sviečkou buď zvlášť opatrný, aby sa papier v plameni nevznietil úplne.


POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

1. Vyhľadaj, na čo sa používa sóda bikarbóna v kuchyni.

2. Zisti, čo spôsobuje sóda bikarbóna v ceste pri pečení koláčov.

3. Počas tepelného rozkladu sódy bikarbóny vzniká plyn. Ako sa tento plyn volá?

4. Tepelný rozklad sódy bikarbóny znázorňuje nasledovná chemická rovnica:

NaHCO3 → Na2CO3 + CO2 + H2O

  • chemickú rovnicu vyrovnaj tak, aby platil Zákon zachovania hmotnosti
  • z hľadiska tepelnej zmeny je táto chemická reakcia exotermická alebo endotermická? Zdôvodni.
  • vysvetli, prečo je táto chemická reakcia reakciou rozkladu

5. Zisti, z akých vlákien sa skladá papier. Čo je zdrojom týchto vlákien?

6. Ako sa volá chemická látka, ktorá narušuje celulózové vlákna? Uveď ako táto chemická látka počas experimentu vzniká?

7. Opíš čo sa počas zohrievania stane s roztrhnutými vláknami papiera?

8. Vysvetli, prečo zvyšok papiera nezhnedne (zhnednú iba miesta potreté sódou bikarbónou).

9. Popremýšľaj, ktorý faktor má v tomto experimente vplyv na rýchlosť chemickej reakcie, konkrétne rýchlejšie hnednutie (obháranie) narušených, roztrhnutých vlákien papiera ako vlákien, ktoré nie sú narušené a tvoria súvislý povrch.

10. Vyhľadaj, pri akej teplote sa môže stať, že sa celý papier vznieti?

11. Uveď aká teplota je potrebná k rozkladu sódy bikarbóny?

12. Popremýšľaj na akú maximálnu teplotu môžeš zohriať papier, aby sa nevznietil, ale reakcia rozkladu sódy bikarbóny prebiehala?

13. Podarilo sa ti napísať tajný odkaz alebo nakresliť neviditeľný obrázok? Svoj experiment opíš a zdokumentuj fotografiou.

Obrázok nakreslený pomocou sódy bikarbóny, žiačka

Vplyv katalyzátora na rýchlosť chemickej reakcie

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: ZMENY PRI CHEMICKÝCH REAKCIÁCH
Téma: VPLYV KATALYZÁTORA NA RÝCHLOSŤ CHEMICKEJ REAKCIE

Poznáme štyri faktory, ktoré ovplyvňujú rýchlosť chemickej reakcie:

K vysvetleniu vplyvu posledného faktora, KATALYZÁTORA na rýchlosť chemickej reakcie použijeme reakciu rozkladu cukru – fruktózy (ovocný cukor), ktorej jedným z produktov je oxid uhličitý a druhým alkohol.

C6H12O6  ->  2 C2H5OH   +  2 CO2

chemická reakcia zobrazená guličkovým modelom:

Pozri si pozorne video:

Vysvetlenie:

  • reakcia kvasenia – cukor sa rozkladá na oxid uhličitý a alkohol
  • prebieha len za prítomnosti kvasiniek
  • akú úlohu v tejto reakcii majú kvasinky?

Zapamätaj si:

Katalyzátor je chemická látka, ktorá chemickú reakciu urýchľuje (alebo spomaľuje = inhibítor), ale po skončení chemickej reakcie ostáva nezmenený s rovnakými vlastnosťami ako pred reakciou.

Vyskúšaj si experiment z videa a…

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

1. Opíš, čo sa dialo s cukrom po naliatí vody a zamiešaní tejto zmesi. Je tento dej chemický alebo fyzikálny?

2. Pomenuj druh zmesi vody a cukru a zdôvodni.

3. Kedy začala prebiehať reakcia v zmesi cukru a vody? 

4. Na základe čoho si zistil, že reakcia prebieha? Čo sa v reakčnej zmesi tvorilo?

5. Pokús sa vysvetliť, čo spôsobilo droždie, ako pomohlo v priebehu chemickej reakcie rozkladu cukru?

6. V akej podobe si pozoroval droždie na konci reakcie? Myslíš, že by si ho mohol použiť znova?

7. Navrhni spôsob, akým by si droždie po ukončení reakcie mohol zo zmesi vyseparovať/oddeliť.

8. Ako inak nazývame biokatalyzátory?  

9. Kde môžeme v praxi, v reálnom živote využiť vplyv katalyzátora na ovplyvnenie rýchlosti chemickej reakcie?

Papier, ktorý nehorí – 7. lekcia

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: PAPIER, KTORÝ NEHORÍ

Papier je horľavá látka. Jeho zápalná teplota nie je vysoká a pri priblížení plameňa zápalky či sviečky sa veľmi rýchlo zapáli. V tomto experimente budeš pozorovať (ne)horenie papierového pohárika a pozorovaný dej sa pokúsiš sám vysvetliť.

Zrealizuj experiment podľa postupu a pokús sa odpovedať na otázky v závere.

Pomôcky a chemikálie:

papier, nožnice, kahan/sviečka, teplomer, voda, kliešte/pinzeta

Postup:

  1. Z papiera priprav/poskladaj pohárik/nádobku/ vrecúško tak, aby z neho nemohla vytiecť voda. Nemôžeš použiť lepiacu pásku, lepidlo ani spinku!
  2. Do papierového pohárika nalej cca 5 až 10 ml vody (do výšky cca 3cm).
  3. Papierový pohárik s vodou zahrievaj nad plameňom sviečky/kahana (uchyť si ho do klieští alebo pinzety, aby si sa nepopálil).
  4. Pozoruj, čo sa deje s papierovým pohárikom a vodou v ňom – teplotu vody odmeraj a zaznamenaj si (ak nemáš teplomer, zmenu teploty zistíš ponorením prsta do vody).

Upozornenie

Experiment realizuj na nehorľavej podložke, prípadne v umývadle.

Maj po ruke vodu, ak by papier začal horieť skôr, ako predpokladáš.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Presne opíš, čo sa dialo s papierovým pohárikom naplneným vodou počas zahrievania.
  2. Vyhľadaj zápalnú teplotu papiera.
  3. Uveď pri akej teplote vrie voda.
  4. Popremýšľaj prečo sa papier naplnený vodou hneď nezapálil v plameni sviečky.
  5. Popremýšľaj ako pôsobila voda v papierovom poháriku na papier.
  6. Porovnaj teplotu vody v poháriku pred zahrievaním a po zahrievaní.
  7. Experiment zdokumentuj fotografiou alebo videom.

Video experimentu od žiaka

Rozklad cukru

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: ROZKLAD CUKRU

V sacharidoch fotosyntéza ukryla slnečnú energiu, a preto sa stávajú zdrojom energie pre zvieratá i ľudí.

Sacharidy sa skladajú z atómov:

  • Uhlíka – C
  • Vodíka – H
  • Kyslíka – O

Keď cukor (sacharózu či iný) intenzívne zahrievame, sfarbuje sa najprv do hneda, karamelizuje, potom do čierna – zuhoľnatie – vznikne čierny uhlík. Na stenách skúmavky pri zahrievaní cukru pozorujeme kondenzáciu vodnej pary, čo je dôkazom prítomnosti vodíka a kyslíka, ktoré tvoria vodu.

 Vzorec molekuly hroznového alebo ovocného cukru je C6H12O6.

Takúto molekulu si môžeš poskladať z chemickej stavebnice alebo farebnej plastelíny.

Zrealizuj experiment podľa postupu a pokús sa odpovedať na otázky v závere.
V experimente môžeš použiť čistú sacharózu, glukózu, fruktózu, tiež kúsok hrušky alebo jablka či iného ovocia.

Pomôcky a chemikálie:

hlbšia kovová lyžička/naberačka (ak by si zohnal(a) skúmavku, použi radšej tú), zdroj tepla (sviečka, šporák, zapaľovač), rukavica/handrička, sacharóza (cukor)

Postup:

  1. Naber štvrť lyžičky sacharózy
  2. a opatrne zahrievajte nad plameňom (lyžičku drž v rukavici alebo handričkou, aby si sa nepopálil(a)).
  3. Pozoruj postupné správanie sa cukru a stenu lyžičky.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Aký je bežný názov sacharózy? 
  2. Vyhľadaj ktoré sú dva najvýznamnejšie zdroje sacharózy? 
  3. Na čo sa sacharóza v bežnom živote, v domácnosti používa?
  4. Vyhľadaj a stručne opíš ako sa získava čistá sacharóza z rastliny. Ktorý spôsob oddeľovania zložiek zmesi sa pri získavaní cukru využíva? 
  5. Zisti, čo sa stane so sacharózou, čo z nej vzniká počas karamelizácie.
  6. Pozoroval(a) si karamelizáciu v tvojom experimente? Opíš. 
  7. Opíš, čo sa stane s cukrom, keď ho ohrievaš príliš dlho a intenzívne? 
  8. Z akých prvkov sa cukor skladá?
  9. V akej podobe si pozoroval jednotlivé prvky, z ktorých je cukor zložený, v tvojom experimente? (opíš vzhľad, skupenstvo, farbu)
  10. Reakciu rozkladu sacharózy na prvky môžeme napísať:

C12H22O11  →    C   +     H2O

  • chemickú reakciu vyrovnaj tak, aby platil Zákon zachovania hmotnosti
  • zároveň sa zamysli, k akej energetickej zmene počas tohto deja došlo – exotermickej alebo endotermickej? Zdôvodni.
  1. Aký je pomer atómov kyslíka a vodíka v molekule sacharózy (alebo aj glukózy a fruktózy)? Aký je pomer kyslíka a vodíka v molekule vody? Čoho je táto informácia dôkazom?

Fotografie z experimentovania žiakov

Video z experimentovania žiakov

Osviežujúci nápoj

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: OSVIEŽUJÚCI NÁPOJ

Náš starký si rád robieval špeciálny nápoj, ktorý pil častejšie ako obyčajnú vodu. 

Bol chutný, osviežujúci a dokonca chladný, akoby v ňom bola kocka ľadu. Vieš, že kocka ľadu zníži teplotu 100ml nápoja približne o 2 °C? Ale tú tam vôbec nikdy nedával. 

V čom spočívala príprava starkého nápoja?

Urob si nasledovný jednoduchý experiment podľa uvedeného postupu a zamysli sa nad otázkami v závere.

Pomôcky a chemikálie:

pohárik, lyžička čajová/malá, teplomer, sóda bikarbóna, kyselina citrónová (citrodeko), voda

Postup:

  1. Do pohárika nalej približne 1dcl letnej vody.
  2. Odmeraj teplotu vody.
  3. Do vody pridaj 1 lyžičku kyselina citrónovej, pomiešaj a opäť odmeraj teplotu.
  4. Do roztoku kyseliny citrónovej vo vode postupne pridaj približne 4 lyžičky sódy bikarbóny.
  5. Zmes v roztoku premiešaj a opäť odmeraj teplotu.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Aká bola teplota vody na začiatku prípravy nápoja?
  2. Aká bola teplota roztoku po rozpustení kyseliny citrónovej vo vode?
  3. Ako sa zmenila teplota zmesi po pridaní pár lyžičiek sódy bikarbóny?
  4. Popremýšľaj prečo pri príprave tohto nápoja nie je potrebné použiť ľad a napriek tomu je nápoj chladnejší ako voda, z ktorého si ho pripravil? Pokús sa túto skutočnosť vysvetliť (pomôcka – tepelné zmeny pri chemických reakciách).

Chemický dej prebiehajúci počas prípravy nápoja znázorňuje nasledovná chemická reakcia 

NaHCO3 + C6H8O7 → Na3C6H5O7 + CO2 + H2O

  1. Chemickú reakciu vyrovnaj tak, aby platil Zákon zachovania hmotnosti.
  2. Na základe pozorovania opíš, uveď vlastnosti všetkých reaktantov a produktov (farbu, vzhľad, skupenstvo aj chuť.). 
  3. Vieš, čo spôsobilo bublinkovanie a šumenie pripraveného nápoja?
  4. Z chemického vzorca sódy bikarbóny zisti zloženie a druh molekuly (názvy ch. prvkov, počet prvkov, počet atómov, druh molekuly). 
  5. Vyhľadaj chemický prvok sodík v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme sodíka z PSP určiť (Z, číslo skupiny a periódy, počet elektrónových vrstiev, počet e- na poslednej elektrónovej vrstve, celkový počet p+ a e-).
  6. Nakresli model atómu sodíka (drž sa výstavbového princípu).
  7. Okoštoval si nápoj, ktorý si si pripravil? Ako ti chutil?