Počúvaj inak III – Takzvaná ✍️ hudba

Etická výchova
Hudobná výchova
Slovenský jazyk
5. ročník ZŠ
6. ročník ZŠ
7. ročník ZŠ
8. ročník ZŠ

Všetko by malo mať svoje meno – dokonca aj hudba, no nie? 

V tomto videu sa dozviete, že celkom zaujímavým spôsobom ako počúvať hudbu inak je… už-už som chcela napísať čo to je za spôsob, aleee radšej si to vypočujte vo videu: 

Mená, mená a ešte raz mená… alebo ešte viac krát mená 🙂 

Tak čo, napadol vám už nejaký zaujímavý názov pre skladbu, ktorú ste počuli vo videu? Ak nie, vypočujte si ju znovu. A tých jej názvov môžete vymyslieť pokojne aj viac. Tu je link: George Bizet  – Carmen

A teraz je rad len a len na vás. Vybrala som vám pre vás pár zaujímavých skladieb, ktoré buď samotní autori, alebo ich nasledovníci pomenovali podľa toho, čo im pripomínali. Mňa by však zaujímalo, čo budú pripomínať vám.  

PS: Ak sa nechcete nechať ovplyvniť názvami v odkazoch, aby ste čo najviac využili svoju kreativitu a svoje vlastné nápady, poproste niekoho, aby vám ich otvoril. Alebo si jednoducho pustite zoznam skladieb. Sú v ňom uložené všetky skladby, na ktoré odkazujem v téme Počúvaj inak III – určite vám predsa nezaškodí ak pomenujete o jednu či dve piesne navyše… veď aj tak vás ešte čakajú ďalšie piesne k ďalšej výzve. O nej však neskôr… Teraz si pustite spomínaný zoznam alebo jednotlivé skladby:  

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov: Let čmeliaka  

Frederic Chopin: Etuda Ges dur – Motýľ  

Frederic Chopin: Etuda F dur – Jazdec 

Ludwig van Beethoven: Mesačná sonáta 

Antonio Vivaldi: 4 ročné obdobia – Jar 

Poznáš môj názov? 

Máte ďalšie nápady na skladby, ktoré by ste mohli pomenovať “po svojom”? Tak pripájam druhú výzvu, pri ktorej sa môžete celkom zabaviť a zistiť ako dobre poznáte svojich spolužiakov či kamarátov.  

Takže poďme na to. Vytvorte aspoň dve dvojice alebo trojice (skupinky môžu byť aj väčšie, zásada však je, že vo všetkých skupinách musí byť rovnaký počet hráčov – čiže buď budete hrať všetci vo dvojiciach alebo všetci v trojiciach, alebo všetci vo štvoriciach…).  

Každá skupina bude potrebovať jedno zariadenie, na ktorom si budete vyhľadávať a púštať skladby. Okrem toho bude každý z vás potrebovať papier a pero.  

Skupinky súťažia oddelene. Každá skupina si bude zapisovať získané body. Na konci hry si všetky skupiny porovnajú počet bodov. Ktorá skupina bude mať bodov najviac, tá vyhrá.  

Na začiatku si určíte, koľko kôl si zahráte – teda koľko piesní budete pomenovávať. Najlepšie je, aby ste sa dohodli na takom počte kôl, ktorý bude nejakým násobkom počtu ľudí v jednej skupinke (ak ste traja, môžete mať 3, 6, 9… kôl). Kolá v jednotlivých skupinách nemusia trvať rovnako dlho, pretože každá skupinka bude pravdepodobne vyberať iné skladby. Môže sa teda stať, že na konci hry sa na niektorú skupinu bude čakať trošku dlhšie. Ak tomu chcete predísť, dohodnite sa, že nech si vyberiete akúkoľvek pieseň, vypočujete si z nej len napríklad len 1 minútu. Rovnako sa na začiatku dohodnite, koľkoslovné majú byť pomenovania jednotlivých skladieb. Pokiaľ chcete veľmi rýchlu hru, ktorá asi najlepšie prezradí ako dobre sa poznáte, dohodnite sa na čo najkratšom pomenovaní avšak minimálne na dvoch až troch slovách. Ak sa však chcete zabaviť viac a dlhšie, odporúčam zvoliť 5-8 slovné pomenovania. 

A teraz priebeh hry. Na začiatku každého kola vyberie jeden zo skupiny nejakú skladbu či pesničku (najlepšie takú, ktorú ste ešte nepomenovávali). V prvom kole vyberá skladbu najmladší z vás, v druhom kole ten starší a tak ďalej. V každom kole si vybranú skladbu najskôr vypočujte. Popri tom premýšľajte, čo vám skladba pripomína a čo podľa vás môže pripomínať ostatným zo skupiny. Potom napíšte vymyslený názov skladby na papier tak, aby ho nik iný zo skupiny nevidel. Cieľom je napísať taký názov, o ktorom si myslíte, že bude čo najviac podobný názvom, ktoré napíšu ostatní. Pozor, nemôžete použiť pôvodný názov ani jeho obmenu a musíte použiť taký počet slov, na ktorom ste sa dohodli na začiatku hry. Keď budete mať názvy napísané všetci, ukážte si ich. Ak ste sa všetci v skupine zhodli na názve na 100%, získavate ako skupina za dané kolo 10 bodov. Ak ste sa všetci v skupinke zhodli aspoň na jednom (rovnakom) slove, získavate 5 bodov. Ak ste mali všetci zhodu v nejakej časti názvu, ale každý na inom mieste, získavate 3 body. Ak ste sa nezhodli všetci, no zhodu  mali aspoň v jednom slove minimálne dvaja zo skupiny, získavate 1 bod. Ak sa nezhodol nik s nikým tak za dané kolo nezískavate žiaden bod.  

Na konci hry si každá skupina zráta počet bodov no a tá, ktorá bude mať bodov najviac, tá vyhráva, pretože sa jej členovia zjavne najlepšie poznajú (alebo sú najviac empatickí… ale to už je iná téma). 

PS 2: Budem rada, ak mi najkreatívnejšie názvy pošlete spolu s odkazmi na piesne alebo aspoň názvami piesní, ktoré ste pomenovávali. Alebo radšej zdieľajte na sociálnych sieťach fotky či videá, ako hru hráte. Do popisu napíšte pár zaujímavých (pokojne aj bláznivých) pomenovaní a označte kanál @napadynaucenie, aby som vaše nápady mohla s ostatnými zdieľať aj ja 😉  

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Xoxo! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Mohlo by vás zaujímať

Anglický jazyk
Základná škola