Vzor stroj / video

Predstavíme si podstatné mená mužského rodu vzor stroj a povieme si aj to, prečo patria medzi  žiackych diktátových „obľúbencov“.

Vzor dub / pracovný list

Nech sa páči – pojmová mapa podstatných mien aj s gramatickými kategóriami a cestou, ktorú musí prejsť podstatné meno, aby sa skloňovalo podľa vzoru dub. Precvičíte si hľadanie a skloňovanie podstatných mien, ktoré patria k vzoru dub, ale aj triedenie podstatných mien mužského rodu podľa toho, podľa akého vzoru sa skloňujú – chlap, hrdina alebo dub.

Vzor dub / video

Objavíme, ktoré podstatné mená sa skloňujú podľa vzoru dub a ako sa to robí. Preskúmame, ktoré podstatné mená sa skloňujú podľa dvoch vzorov (v singulári podľa iného ako v pluráli) a ako. Precvičíme si hľadanie podstatných mien, skloňujúcich sa podľa vzoru dub a povieme si o ich pravopise.

Vzor hrdina / pracovný list

V pracovnom liste nájdete pojmovú mapu podstatných mien a ich gramatických kategórií, tabuľku, ktorá vám pomôže vytriediť životné podstatné mená mužského rodu od neživotných a text, v ktorom si precvičíte nielen toto delenie, ale aj odhalenie podstatných mien, ktoré sa skloňujú podľa vzoru hrdina. Niektoré z nich aj vyskloňujete . Súčasťou pracovného listu je aj „ťahák“, ktorý vám môže pomôcť pri ukladaní si vedomostí.

Vzor hrdina / video

V tomto videu si zopakujeme, ktoré podstatné mená mužského rodu sú životné a neživotné a následne potom budeme pátrať, akú cestu musí prejsť životné podstatné meno mužského rodu, aby sa skloňovalo podľa vzoru hrdina .V krátkom texte odhalíme práve tie slová, ktoré zdolávajú všetky podmienky tejto cesty a niektoré z nich si vyskloňujeme.

Vzor chlap / pracovný list

V pracovnom liste nájdete pojmovú mapu podstatných mien a ich gramatických kategórií, tabuľku, ktorá vám pomôže vytriediť životné podstatné mená mužského rodu od neživotných a text, v ktorom si precvičíte nielen toto delenie, ale aj odhalenie podstatných mien, ktoré sa skloňujú podľa vzoru chlap. Niektoré z nich aj vyskloňujete . To všetko môžete urobiť za pomoci „ťaháku“, ktorý je súčasťou PL a pomôže vám pri ukladaní si vedomostí, alebo aj bez neho, ak sú vaše vedomosti o skloňovaní podľa vzoru chlap už dostatočne hlboké.

Vzor chlap / video

V tomto videu si zopakujeme, čo je to vzor, aké slovo ním môže byť a ako sa používa v gramatike slovenského jazyka. Okrem toho budeme pátrať, ktoré podstatné mená mužského rodu sú životné a ktoré neživotné a precvičíme si ich hľadanie a triedenie. Prejdeme si spolu s podstatným menom cestu, ktorú musí prejsť od začiatku až po koniec, aby sa mohlo skloňovať podľa vzoru chlap a odhalíme v krátkom texte práve tie slová, ktoré zdolávajú všetky podmienky tejto cesty a ktoré sa teda podľa vzoru chlap skloňujú.

Precvič si neohybné slovné druhy

Milí žiaci, 

pred sebou máte pracovný list, v ktorom si tentokrát zopakujete a precvičíte svoje vedomosti zo všetkých neohybných slovných druhov. 

K vyriešeniu listu potrebujete iba písacie potreby.

Pracovný list je tvorený rôznymi úlohami, preto nezabudnite pozorne čítať zadanie – znak úst = úloha na diskusiu; znak pera = úloha na písanie; znak oka = úloha na čítanie.

Veľa šťastia!  😉

Unikni neohybným slovným druhom

Milý žiak/žiačka, pripravila som si pre teba novú únikovú hru, ktorá je zameraná na príslovky.

Ku hre potrebuješ:

  • počítač alebo tablet
  • pero a papier
  • dobrú náladu

Únikovú hru tvorí päť úloh. Tieto úlohy sú ukryté na ploche obrázka a tvojou úlohou je ich nájsť. Pokiaľ ukrytú úlohu nájdeš a správne ju vyriešiš, získaš písmeno, ktoré si zapíš na papier. Po získaní všetkých písmen sa môžeš presunúť na ikonu zámku, ktorá sa nachádza na obrázku. To je posledná úloha, v ktorej máš pomocou získaných písmen rozlúštiť únikovú hru.

Držím palce a prajem veľa zábavy 😉

Príprava a vlastnosti plastu

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH a V BEŽNOM ŽIVOTE
Téma: SACHARIDY, PLASTY

Mladému chemikovi sa podarilo izolovať škrob zo zemiaku. Premýšľal, čo by s ním mohol robiť ďalej. Zistil, že využitie škrobu v potravinárstve, farmácii aj chemickom priemysle je mnohoraké. Škrob sa používa ako zahusťovadlo, spojivo, liečivo či lepidlo… Pri hľadaní informácií našiel, že škrob má ešte jedno zaujímavé využitie. Je možné z neho vyrobiť plast.

Škrob je polymér vytvorený z dlhého reťazca navzájom viazaných molekúl glukózy. V mikroskope ich môžeš pozorovať ako zrniečka či guľôčky.

Bežný plast je tiež polymér. Pripravuje sa polymerizáciou, teda spájaním menších molekúl, monomérov do dlhého reťazca dovtedy, až kým tento reťazec nenadobudne správnu dĺžku. Takto vytvorený plast sa stane elastickým a zároveň pevným. Reťazec škrobu je príliš dlhý na to, aby z neho mohol vzniknúť plast. Preto je najskôr potrebné polymér škrobu „skrátiť“ na kratšie kúsky použitím „nožníc“ v podobe kyseliny. Až tieto menšie časti reťazca môžu vytvoriť plast. Plastickosť tejto hmoty dosiahneme pridaním glycerolu, pretože glycerol je kvapalina s vysokou viskozitou. 

Škrob pod mikroskopom
Zrnká nerozloženého škrobu v plaste
Štruktúra plastu zo škrobu

Pomôcky:

malá panvica alebo rajnička, vareška, lyžica, papier na pečenie alebo alobal

Chemikálie:

zemiakový škrob, kuchynský ocot, voda, glycerol (z lekárne)

Postup:

Vytvoríš dva rôzne kúsky plastu.

1. plast s gylcerolom

  1. Do rajničky nasyp 1 lyžicu škrobu a pridaj k nemu 5 lyžíc vody a premiešaj.
  2. K zmesi pridaj 1 lyžicu octu a pol lyžice glycerolu. Poriadne premiešaj.
  3. Obsah v rajničke zohrievaj za stáleho miešania na miernom ohni, až kým sa hmota nezmení na priesvitnú a gumovú, jemne lepkavú.
  4.  Vzniknutú hmotu rozotri na papier na pečenie do tenkej vrstvy a nechaj voľné na vzduchu stáť, až kým sa vysuší.

2. plast bez glycerolu

  1. Do rajničky nasyp 1 lyžicu škrobu a pridaj k nemu 5 lyžíc vody a premiešaj.
  2. K zmesi pridaj 1 lyžicu octu. Poriadne premiešaj.
  3. Obsah v rajničke zohrievaj za stáleho miešania na miernom ohni, až kým sa hmota nezmení na priesvitnú a gumovú, jemne lepkavú.
  4.  Vzniknutú hmotu rozotri na papier na pečenie do tenkej vrstvy a nechaj voľné na vzduchu stáť, až kým sa vysuší.

Ak nemáš dostatok škrobu na odmeranie 2 lyžíc, použi menšie kávové lyžičky.

Plast si môžeš ponechať ešte k ďalšiemu experimentu podľa návodu „mladého chemika“ uvedeného nižšie v tabuľke…

Mladý chemik si položil ešte jednu otázku: „Môžem plast, ktorý som vyrobil pokladať za bioplast?“

Bioplast je ekologická náhrada tradičného plastu (vyrobeného zo surovín na báze ropy). Bioplast je vyrobený z obnoviteľných zdrojov, jeho výroba nesie menšiu uhlíkovú stopu v porovnaní s výrobou tradičných plastov, má menšiu toxicitu ako bežný plast (neobsahuje rôzne toxické prísady napr. na báze chlóru) a najmä sa rýchlejšie rozkladá. Bioplast musí spĺňať dve podmienky – biodegradovateľnosť a výrobený z obnoviteľných zdrojov. 

Vlastnosti dvoch pripravených kúskov rôznych plastov môžeš medzi sebou porovnať podobne ako to spravil mladý chemik, ktorý svoje pozorovanie prehľadne zapísal do tabuľky.


POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Uveď, čo spoločné majú škrob a plast.
  2. Vysvetli, čo znamená polymerizácia, čo polymerizáciou vzniká.
  3. Popremýšľaj kvôli čomu sa do zemiakového škrobu pridáva ocot pri výrobe plastu.
  4. Prečo sa do plastu pripraveného zo škrobu pridáva glycerol? Vyber správne tvrdenie.
  1. aby bol krehký                            b) aby bol mäkký
  2. aby bol plastický                        d) aby bol tvrdý
  1. Uveď aký je rozdiel v postupe prípravy prvého a druhého kúska plastu?
  2. Na základe pozorovaných vlastností plastov (ktoré mladý chemik zapísal vyššie do tabuľky) rozhodni, ktorý z dvoch plastov by mohol byť vhodný k výrobe týchto dobre známych plastových produktov (označ S GLY alebo BEZ GLY):
  1. Môže mladý chemik vyrobený plast pokladať za bioplast? Vysvetli/zdôvodni svoje tvrdenie.
  2. Uveď rozdiely medzi bioplastom a tradičným plastom.

Pripravený plast v podobe nitky
Pripravený plast v podobe minitanierika