Osviežujúci nápoj
Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: OSVIEŽUJÚCI NÁPOJ
Náš starký si rád robieval špeciálny nápoj, ktorý pil častejšie ako obyčajnú vodu.
Bol chutný, osviežujúci a dokonca chladný, akoby v ňom bola kocka ľadu. Vieš, že kocka ľadu zníži teplotu 100ml nápoja približne o 2 °C? Ale tú tam vôbec nikdy nedával.
V čom spočívala príprava starkého nápoja?
Urob si nasledovný jednoduchý experiment podľa uvedeného postupu a zamysli sa nad otázkami v závere.
Pomôcky a chemikálie:
pohárik, lyžička čajová/malá, teplomer, sóda bikarbóna, kyselina citrónová (citrodeko), voda
Postup:
- Do pohárika nalej približne 1dcl letnej vody.
- Odmeraj teplotu vody.
- Do vody pridaj 1 lyžičku kyselina citrónovej, pomiešaj a opäť odmeraj teplotu.
- Do roztoku kyseliny citrónovej vo vode postupne pridaj približne 4 lyžičky sódy bikarbóny.
- Zmes v roztoku premiešaj a opäť odmeraj teplotu.
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
- Aká bola teplota vody na začiatku prípravy nápoja?
- Aká bola teplota roztoku po rozpustení kyseliny citrónovej vo vode?
- Ako sa zmenila teplota zmesi po pridaní pár lyžičiek sódy bikarbóny?
- Popremýšľaj prečo pri príprave tohto nápoja nie je potrebné použiť ľad a napriek tomu je nápoj chladnejší ako voda, z ktorého si ho pripravil? Pokús sa túto skutočnosť vysvetliť (pomôcka – tepelné zmeny pri chemických reakciách).
Chemický dej prebiehajúci počas prípravy nápoja znázorňuje nasledovná chemická reakcia
NaHCO3 + C6H8O7 → Na3C6H5O7 + CO2 + H2O
- Chemickú reakciu vyrovnaj tak, aby platil Zákon zachovania hmotnosti.
- Na základe pozorovania opíš, uveď vlastnosti všetkých reaktantov a produktov (farbu, vzhľad, skupenstvo aj chuť.).
- Vieš, čo spôsobilo bublinkovanie a šumenie pripraveného nápoja?
- Z chemického vzorca sódy bikarbóny zisti zloženie a druh molekuly (názvy ch. prvkov, počet prvkov, počet atómov, druh molekuly).
- Vyhľadaj chemický prvok sodík v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme sodíka z PSP určiť (Z, číslo skupiny a periódy, počet elektrónových vrstiev, počet e- na poslednej elektrónovej vrstve, celkový počet p+ a e-).
- Nakresli model atómu sodíka (drž sa výstavbového princípu).
- Okoštoval si nápoj, ktorý si si pripravil? Ako ti chutil?