Mangánový chameleón
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Tematický celok: NÁZVOSLOVIE A VLASTNOSTI VYBRANÝCH ANORGANICKÝCH CHEMICKÝCH ZLÚČENÍN
Téma: SOLI
Vyskúšaj si experiment, v ktorom môžeš pozorovať niekoľko oxidačných stupňov mangánu cez farebné zmeny vznikajúcich zlúčenín mangánu. Hoci tento experiment je najlepšie robiť v laboratóriu, používajú sa v ňom chemikálie, ktoré je možné nájsť aj v domácnosti, medzi čistiacimi látkami, v lekárničke či v kuchyni.
Pomôcky:
kužeľová banka, teplomer, váhy, hodinové sklíčko, sklená tyčinka, lyžička, kadička, špachtľa
Chemikálie:
voda, NaOH, glukóza, KMnO4
Postup:
- Do kužeľovej banky nalej 100 ml vody. Zaznamenaj si jej teplotu. T1 = …………
- Do vody v kužeľovej banke vsyp 1 g pripraveného NaOH. Zamiešaj sklenou tyčinkou a zaznamenaj si teplotu roztoku. T2 = ………..
- Do roztoku v kužeľovej banke nasyp odvážené 2 g cukru (glukózy) a krúživými pohybmi miešaj obsah banky, až kým sa pridaný cukor nerozpustí.
- Do malej kadičky nalej 5 ml vody a vsyp pár kryštálikov KMnO4 (na hrot špachtle). Zamiešaj čistou tyčinkou, až kým sa kryštáliky nerozpustia.
- Roztok z kadičky nalej do kužeľovej banky a pozoruj farebné zmeny.
autorka: žiačka Klára Dovalová
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
1. Opíš/uveď farebné zmeny, ktoré si počas experimentu v banke pozoroval. Farby/farebné zmeny opíš podľa poradia pozorovania.
2. Doplň k zlúčeninám mangánu, ktoré sa v experimente objavili ich názvy a oxidačné číslo mangánu a priraď k zlúčeninám mangánu (v tabuľke sú zoradené tak, ako sa v roztoku zaradom tvorili/objavili) pozorovanú farbu roztoku.
Chemický vzorec | Oxidačné číslo Mn | Názov chem. zlúčeniny | Farba roztoku |
K(MnO4) | |||
K3(MnO4) | |||
K2(MnO4) | |||
MnO2 |
3. Počas rozpúšťania NaOH vo vode si mal zaznamenať zmenu teploty. Na základe tejto zmeny rozhodni o aký dej z hľadiska tepelnej výmeny ide. Svoje tvrdenie zdôvodni.
4. Napíš chemický názov NaOH a doplň aj oxidačné čísla.
5. Vyhľadaj, na čo/kde v domácnosti sa používam NaOH. Aké výstražné piktogramy označujú túto chemickú látku a čo presne znamenajú?
6. Vyhľadaj, na čo/kde v domácnosti sa používam KMnO4. Aké výstražné piktogramy označujú túto chemickú látku a čo presne znamenajú?
7. Glukóza je jednoduchý cukor, ktorý má veľký význam pre ľudský organizmus. Zisti aký.
8. Pokús sa vysvetliť, prečo sa tento experiment nazýva „chameleón“.
autor: žiačka Nina Kapustová