Použitie should / shouldn’t

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, ako by ste v angličtine dali nejakú radu alebo odporúčanie, čo by mal niekto robiť? Na toto nám poslúži pomocné modálne sloveso should.

A hoci označenie modálne sloveso môže znieť strašidelne, pracovať s ním je hračka. Pre všetky modálne slovesá v angličtine totiž platí to, že sú pre všetky osoby rovnaké, nikdy nemenia svoj tvar a dokonca aj plnovýznamové sloveso, s ktorým sa musia viazať, zostáva v základnom tvare. Väčšina z vás sa už stretla s modálnym slovesom can. To vyjadrovalo slovenské môcť, vedieť. A presne tak, ako sa pracovalo s ním, tak isto sa bude pracovať aj so slovesom should, čo si ukážeme aj v nasledujúcom videu.

Príjemné pozeranie.

Používanie never, ever, just s časom present perfect

Teraz, keď už vieme vytvoriť všetky typy viet v gramatickom čase present perfect, je najvyšší čas posunúť sa vpred a okoreniť si tieto poznatky tromi výrazmi, ktoré sa s ním často spájajú. A to never, ever a just.

Základnou vecou, ktorú si potrebujeme pamätať je to, kde vo vete budú stáť. A to vždy pred minulým príčastím plnovýznamového slovesa. Áno, to je presne to, ktoré má koncovku -ed, prípadne sme sa ho naučili podľa tabuľky nepravidelných slovies, kde bolo v treťom stĺpci.

A čo vlastne tieto slová znamenajú? Never vyjadruje slovenské nikdy. Ever budeme používať v otázkach a to vtedy, ak sa chceme spýtať, či už niekto niekedy niečo zažil. No a just? Tomu zodpovedá slovenské práve. Práve som niečo dorobil, práve som sa odniekiaľ vrátil a podobne.

Takže, prajem vám príjemné učenie a po pozretí tohto videa budete určite majstrami ďalšieho gramatického času.

Bye!

Otázky a zápor v čase present perfect

predchádzajúcom videu sme spoločne zvládli vytvoriť kladné vety v čase present perfect. Ten, už vieme, používame vtedy, ak chceme hovoriť o svojich skúsenostiach a zážitkoch, bez toho, aby sme uvádzali, kedy konkrétne sa stali. Tiež sme sa naučili, že tento čas tvoríme tak, že k pomocnému slovesu have (ktoré sme v tretej osobe jednotného čísla museli zmeniť na has) sme len pridávali minulé príčastie plnovýznamového slovesa. Ak bolo sloveso pravidelné, minulé príčastie sme z neho vytvorili pridaním koncovky -ed. Ak bolo nepravidelné, naučili sme sa jeho tvar naspamäť, podľa tabuľky nepravidelných slovies. Tam sme ho našli v treťom stĺpci.

A tak, ako bolo jednoduché tvorenie kladných viet, tak jednoduché bude aj tvorenie záporu a otázok, ktoré si prejdeme teraz. V zápore totiž iba za pomocné sloveso have/has pridáme not a v otázkach prosto prehodíme jeho pozíciu vo vete s podmetom.

Good luck!

Kladné vety v čase present perfect

Po všetkých našich spoločných videách ste už určite prišli na to, že gramatické časy v angličtine sú úplne iný svet v porovnaní s tými slovenskými. Zvládli sme napríklad dva minulé časy a pochopili sme, prečo sú pre Angličanov vlastne také potrebné a koľko iných doplňujúcich informácií musíme my, Slováci, doplniť do vety na to, aby sme vyjadrili to isté, čo Angličania dokážu iba jednoduchou zmenou času. Ale v angličtine neexistuje iba minulosť a iba prítomnosť, ale aj niečo medzi nimi, čo ich dokáže prepájať. A tým je gramatický čas present perfect, ktorý v slovenčine nazývame predprítomný. A v tomto videu si ukážeme, ako v ňom vytvoríme kladné vety.

Najdôležitejšou vecou, ktorú si potrebujeme pamätať je to, že týmto gramatickým časom budeme vyjadrovať najmä svoje skúsenosti a zážitky. A to bez toho, aby sme v týchto vetách uvádzali konkrétne časové údaje, kedy sa odohrali. Niečo sa mi v minulosti stalo a pokiaľ o tom rozprávam ako o skúsenosti, mám ju už na veky vekov.

Hoci je pre Slovákov náročnejší na používanie a pochopenie, jeho tvorenie je však veľmi jednoduché a v mnohom pripomína minulý jednoduchý čas. Opäť budem potrebovať vedieť, či je plnovýznamové sloveso pravidelné alebo nie. Ak je pravidelné, budeme k nemu pridávať koncovku -ed. Ak nie je, naučíme sa ho podľa našej starej známej tabuľky nepravidelných slovies, kde však tento tvar slovesa, ktorý múdro nazývame minulé príčastie, nájdeme v jej treťom stĺpci. A tieto minulé príčastia vo vete nikdy nebudú stáť osamote, ale potrebujú mať pred sebou pomocné sloveso have, ktoré v tretej osobe jednotného čísla zmeníme na has a to je všetko, čo potrebujeme poznať k vytvoreniu jednoduchých kladných viet v tomto čase.

Príjemné učenie!

Tabuľka nepravidelných slov prevzatá z Grammar and Vocabulary for First and First for Schools © Cambridge University Press 2015 a obrázok časovej osi z printnpractice.com.

Music matters – Ak chceš byť múdry, hraj!

Ach, to cvičenie a hranie!

Čo už len môže byť skvelé na tom, keď musí niekto celé dni cvičiť na nástroji a čítať noty a hrať? Keď už ťa nepresvedčí to, že na to letia chalani aj baby, možno ťa presvedčí aspoň veda, ktorá tvrdí, že hra na nástroji zlepšuje našu… a vieš čo, zvyšok si pozri vo videu a potom môžme diskutovať ďalej 😉

No čo, už vieš, prečo je dobré hrať na hudobných nástrojoch? Ak áno, ešte by ma zaujímalo, aký máš na túto tému názor teraz, po dopozeraní videjka. Ak máš čas a chuť, vyplň preto tento dotazník.

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov 

A pomôcka opäť na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených videí a materiálov, tu je pár informácií pre vás. Vo videu nájdete návrh ako pracovať a videom, prečo deti povzbudiť, aby hrali na hudobných nástrojoch a prečo vyplniť dotazník, ktorý nájdete vyššie.

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali .

Veľa radosti pri učení (sa) a hraní prajem!

Vaša Niiika (KiNi.Nika)

Tvor tvorivý – Si tvor = si tvorivý. Tak tvor. vol. 2 – melódia a tempo

TVOR TVORivý 

Všimli ste si niekedy, že v slove TVORivosť je základom slova slovíčko TVOR, teda niečo čo je živé, nejaké sTVORenie? Myslím, že nám takto niekto už pred tisíckami rokov, keď sa tvorili prvé pomenovania činností chcel naznačiť, že každý z nás je v hĺbke srdca TVORivý TVOR. Dnes si teda vyskúšame (a verím, že aj potvrdíme), že to tak naozaj je. Ak si myslíš opak, skôr, ako to povieš nahlas: vezmi si nástroj, na ktorý vieš hrať, na ktorý  sa učíš hrať, alebo ktorý máte v škole, pozri si prezentáciu a postupuj podľa krokov, ktoré sú v nej uvedené. A ktovie, nakoniec sa z teba možno stane skladateľ, pretože na zloženie skladby nám veľa krát stačí vedieť čo je to melódia či tempo… 

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov 

A pomôcka na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených materiálov, tu je pár informácií pre vás. Vo videu nájdete návrh ako pracovať s prezentáciou, čo sa v jednotlivých prezentáciách dozviete a čo všetko budete pri ich využívaní na hodine či doma potrebovať.

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (repa. Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať videá či fotografie k jednotlivým výzvam 😉 

Milé TVORy, veľa TVORivosti, prajem!

Vaša Niiika (KiNi.Nika)

Tvor tvorivý – Si tvor = si tvorivý. Tak tvor. vol. 1 – rytmus a dynamika

TVOR TVORivý 

Všimli ste si niekedy, že v slove TVORivosť je základom slova slovíčko TVOR, teda niečo čo je živé, nejaké sTVORenie? Myslím, že nám takto niekto už pred tisíckami rokov, keď sa tvorili prvé pomenovania činností chcel naznačiť, že každý z nás je v hĺbke srdca TVORivý TVOR. Dnes si teda vyskúšame (a verím, že aj potvrdíme), že to tak naozaj je. Ak si myslíš opak, skôr, ako to povieš nahlas: vezmi si tie najjednoduchšie nástroje, aké poznáš (kľudne aj hrnce a varechy), pozri si prezentáciu a postupuj podľa krokov, ktoré sú v nej uvedené. A ktovie, nakoniec sa z teba možno stane skladateľ, pretože na zloženie skladby nám veľa krát stačí vedieť čo je to rytmus a dynamika… 

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov 

A pomôcka na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených materiálov, tu je pár informácií pre vás. Vo videu nájdete návrh ako pracovať s prezentáciou, čo sa v jednotlivých prezentáciách dozviete a čo všetko budete pri ich využívaní na hodine či doma potrebovať.

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (repa. Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať videá či fotografie k jednotlivým výzvam 😉 

Milé TVORy, veľa TVORivosti, prajem!

Vaša Niiika (KiNi.Nika)

Písanie ohňom

Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY
Tematický celok:  NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE; NÁZVOSLOVIE A VLASTNOSTI VYBRANÝCH ANORGANICKÝCH CHEMICKÝCH ZLÚČENÍN 
Téma: REDOXNÉ DEJE, REDOXNÉ REAKCIE

Dusičnan draselný, draselný alebo indický liadok, ktorý zohráva hlavnú úlohu v nasledujúcom experimente, poznali ľudia už veľmi dávno. Bol totiž hlavnou zložkou čierneho pušného prachu. V stredoveku sa používal aj na konzervovanie soleného mäsa a dnes ako súčasť dusíkatých hnojív je hlavným zdrojom dusíka v poľnohospodárstve. Ako silné oxidačné činidlo sa používa pri výrobe pyrotechniky a zároveň katión draslíka sfarbuje plameň do fialovoružova.

Pomôcky:

kadička, sklená tyčinka, lyžička, štetec, filtračný papier, špajdľa, kahan, zápalky, stojany, svorky/štipce

Chemikálie:

dusičnan draselný, voda

Postup: 

  1. Do kadičky priprav približne 10 ml nasýteného roztoku dusičnanu draselného.
  2. Štetcom namočeným v roztoku dusičnanu draselného napíš na papier písmeno/slovo…
  3. Ceruzkou vyznač začiatok a koniec napísaného.
  4. Papier vysuš  (nad radiátorom, fénom alebo voľne na vzduchu).
  5. Suchý papier pripevni svorkami/štipcami medzi dva stojany.
  6. Koncom tlejúcej špajdle „prepichni“ papier na ceruzkou označených miestach a pozoruj.

Papier na miestach potretých dusičnanom draselným tleje. To spôsobí, že písmo napísané roztokom dusičnanu draselného vyhorí, zatiaľ čo zvyšný papier zostane neporušený.

Keď sa časť papiera nasiaknutá dusičnanom sodným zahreje dotykom rozžeravenej špajdle na približne 400 oС, soľ sa začne rozkladať a uvoľňuje sa kyslík:

2 KNO3 → 2 KNO2 + O2

Uvoľňovaný kyslík podporuje proces tlenia účinnejšie ako kyslík z okolitého vzduchu, preto práve plocha papiera nasiaknutá soľou, kde je vznikajúci kyslík koncentrovaný rýchlo tleje. Takto dej pokračuje pozdĺž čiary nakreslenej dusičnanom.

Prečo sa zvyšok papiera nezapáli? Na zapálenie papiera je potrebná teplota približne 450 °C. Na rozklad dusičnanu draselného postačí teplota okolo 400°C. Čiže reakcia beží pri nižšej teplote ako je zápalná teplota papiera, preto tlenie pozorujeme len v miestach nasiaknutých dusičnanom. 

TIPY:

  • Namiesto dusičnanu draselného môžeš použiť aj dusičnan sodný, ktorý sa rozkladá ešte pri nižšej teplote, okolo 300°C.
  • Ak nemáš k dispozícii filtračný papier, vyskúšaj použiť kancelársky papier alebo hárok zo zošita.
  • Písať môžeš aj vatovou tyčinkou
  • Je potrebné aby na papieri bolo nanesené dostatočné množstvo dusičnanu, preto ťahy štetcom na jednom mieste zopakuj aj viackrát.
  • Premysli si vopred nápis, ktorý budeš písať dusičnanon
    • treba voliť vhodné písmená
    • nápis nech je dostatočne veľký
    • ťahy nemusia byť príliš hrubé
    • pokús sa napísať slovo jedným ťahom, aby čiara kreslená dusičnanom nebola prerušená a tlela bez prekážky
  • Nemusí to byť len text, ktorý vypáliš do papiera vďaka dusičnanu. Môžeš si vymyslieť aj obrázok a namaľovať ho rovnakým spôsobom dusičnanom na papier.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Uveď chemický vzorec dusičnanu draselného.
  2. Uveď triviálny názov dusičnanu draselného.
  3. Vyhľadaj, aké bolo využitie dusičnanu draselného v minulosti a aké je dnes.
  4. Dusičnan draselný obsahuje katión draslíka. Ten dokáže sfarbiť plameň. Vieš akou farbou? Popremýšľaj ako a kde sa tento jav využíva.
  5. Popremýšľaj a vysvetli čo je to nasýtený roztok a ako vzniká.
  6. Počas prípravy nasýteného roztoku dusičnanu draselného si si možno všimol, že kadička s roztokom sa samovoľne vychladila, teplota roztoku klesla. Popremýšľaj k akému deju došlo z hľadiska tepelnej zmeny.
  7. Dusičnan sodný sa tepelne rozkladá rovnako ako dusičnan draselný. Uveď reakciu rozkladu dusičnanu sodného
    – Chemickú rovnicu vyrovnaj
    – Napíš chemické názvy všetkých reaktantov a produktov
    – Doplň oxidačné čísla všetkých chemických prvkov
    – Urči, ktorý prvok sa oxidoval a ktorý sa redukoval
    – Napíš čiastkové reakcie oxidácie a redukcie
  8. Vyhľadaj pri akej teplote dochádza k rozkladu dusičnanu draselného a k uvoľňovaniu kyslíka.
  9. Opíš, čo spôsobuje kyslík uvoľnený počas rozkladu dusičnanu.
  10. Porovnaj teplotu rozkladu dusičnanu draselného so zápalnou teplotou papiera.
  11. Popremýšľaj ako predošlé informácie súvisia s tlením papiera len na miestach nasiaknutých dusičnanom.
  12. Zdôvodni prečo sa zvyšný papier v experimente nezapálil.

Španielsko – Podnikanie

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Je podnikanie jednoduché? Aký by mal byť podnikateľ? Aké sú druhy podnikania? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Monako – Dane

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Ako je to s daňami? Za čo a komu ich platíme?  Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.