Modrá skalica

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: MODRÁ SKALICA

Pentahydrát síranu meďnatého alebo modrá skalica je zrejme najbežnejšou a najznámejšou zlúčeninou medi s typickou modrou farbou. 

Z vodného roztoku kryštalizuje v azúrovo modrých, priehľadných, trojklonných kryštáloch.

Zahrievaním modrej skalice dochádza k uvoľneniu a vypareniu molekúl vody viazaných v štruktúre. 

Keď ale vzniknutý biely prášok rozpustíš vo vode, farba roztoku bude opäť modrá.

Pozri si pozorne video a odpovedz na priložené otázky.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Vyhľadaj, aký je starší triviálny názov modrej skalice.
  2. Zisti, kde všade, v ktorých oblastiach a na čo presne sa modrá skalica používa.
  3. Je modrá skalica pre nás alebo životné prostredie nebezpečná? Vyhľadaj a uveď ako.
  4. Chemickú rovnicu deja, ktorý prebieha počas zohrievania modrej skalice napíšeme:

CuSO4 .5H2O → CuSO4 +  H2O

  • chemickú rovnicu vyrovnaj tak, aby platil Zákon zachovania hmotnosti
  • rozhodni, či táto chemická rovnica predstavuje chemický dej zlučovania  alebo rozkladu? Zdôvodni.
  • zároveň sa zamysli, či energetická zmena počas tohto deja je exotermická alebo endotermická? Zdôvodni
  1. Keď biely prášok síranu meďnatého nasypeš do vody, teplota reakčnej zmesi stúpne. Vysvetli tento jav. Aká energetická zmena tu prebieha?
  2. Pokús sa vysvetliť, prečo tento roztok pripravený z bieleho síranu meďnatého a vody je modrý? Pomôž si nasledovnou chemickou rovnicou:

CuSO4 +  H2O  →  CuSO4 .5H2O

  • chemickú rovnicu vyrovnaj tak, aby platil Zákon zachovania hmotnosti
  • rozhodni, či táto chemická rovnica predstavuje chemický dej zlučovania  alebo rozkladu? Zdôvodni.
  1. Porovnaj rozpúšťanie bieleho síranu meďnateho a modrého pentahydrátu síranu meďnatého vo vode z hľadiska energetickej zmeny. Priebeh oboch dejov vysvetli, opíš vlastnými slovami.

Oxid meďnatý

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: OXID MEĎNATÝ

Reakciou medi so vzdušným kyslíkom vzniká vrstvička chemickej látky, ktorá pokrýva povrch medených predmetov a tak ich chráni pred koróziou.

Cu + O2 -> CuO

Zrealizuj experiment podľa postupu a pokús sa odpovedať na otázky v závere.

Pomôcky a chemikálie:

pohárik, kliešte/pinzeta, sviečka/zapaľovač/šporák, lyžička, minca (10, 20 alebo 50 centov), kuchynský ocot, soľ

Postup:

  1. Mincu 10, 20 alebo 50 – centov očisti v roztoku soli a octu (pol polievkovej lyžičky soli rozpusti v 0,5 dcl octu). Mincu vysuš.
  2. Suchú mincu vezmi do kliešťov (alebo pinzety) a vlož do plameňa (plynový šporák, sviečka, zapaľovač).
  3. Mincu rovnomerne ohrievaj približne dve minúty. Pozoruj, čo sa s mincou deje, ako sa mení.
  4. Mincu vyber z plameňa a polož na nehorľavú podložku. Počkaj, kým vychladne.
  5. Vychladnutú mincu vyutieraj papierovou vreckovkou, prezri si ju a popíš podľa zadania.

Video pripravené žiakom

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Uvedenú chemickú reakciu medi so vzdušným kyslíkom vyrovnaj na chemickú rovnicu. 
  2. Zdôvodni prečo je dôležité chemickú reakciu vyrovnať.
  3. Rozhodni, či ide o chemickú reakciu zlučovania alebo rozkladu. Svoje tvrdenie zdôvodni. 
  4. Keďže tento chemický dej sprevádza energetická zmena, na základe experimentu rozhodni, či je reakcia exotermická alebo endotermická. Svoje tvrdenie zdôvodni. 
  5. Vyhľadaj a napíš chemický názov zlúčeniny, ktorá vzniká uvedenou ch. reakciou na povrchu medenej mince. 
  6. Z chemického vzorca tejto zlúčeniny urč zloženie a druh molekuly (názvy ch. prvkov, počet prvkov, počet atómov, druh molekuly). 
  7. Na základe experimentu a pozorovania opíš, uveď vlastnosti všetkých reaktantov a produktu (farbu, vzhľad, skupenstvo…). 
  8. Vyhľadaj chemický prvok meď v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme medi z PSP určiť (Z, číslo skupiny a periódy, počet elektrónových vrstiev, počet e- na poslednej elektrónovej vrstve, celkový počet p+ a e-).
  9. Pokús sa nakresliť model atómu medi (drž sa výstavbového princípu).
  10. Zisti, pred čím chráni vrstvička vzniknutá na povrchu medi tento kov? 
  11. Je táto vrstvička na medenej minci trvácna? 
  12. Vyhľadaj, ako sa volá zliatina, z ktorej sú zhotovené mince 10, 20 a 50 – centov? Koľko medi v percentách obsahuje táto zliatina? 
  13. Vypočítaj, koľko gramov medi obsahuje minca, ktorá váži 5 g. 
  14. Svoj experiment zdokumentuj fotografiou alebo videom.

Fotografie experimentu od žiakov

Tepelné zmeny počas chemickej reakcie

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: TEPELNÉ ZMENY POČAS CHEMICKEJ REAKCIE

Rozklad sacharózy (napr. kryštálového cukru) môžeme realizovať dvoma spôsobmi. 

Pozorne si pozri video experimentu a potom prezentáciu s vysvetlením.

Chemické zlučovanie a chemický rozklad

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: CHEMICKÉ ZLUČOVANIE A CHEMICKÝ ROZKLAD

Chemické reakcie zlučovania a rozkladu si vysvetlíme na experimentoch Horenie horčíka a Rozklad peroxidu vodíka.

Pozri si videá spomenutých experimentov.

Video Horenie horčíka

Video Rozklad peroxidu vodíka

Ktorý z chemických dejov predstavuje rozklad a ktorý zlučovanie?

Vysvetlenie nájdeš v prezentácii.

Zákon zachovania hmotnosti

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: ZÁKON ZACHOVANIA HMOTNOSTI

Zákon zachovania hmotnosti si vysvetlíme na jednoduchom experimente sódy bikarbóny s octom, ktorý môžeš zrealizovať podľa nasledovného postupu…

Pomôcky a chemikálie:

banka s úzkym hrdlom (fľaša), váhy, lyžička, balónik, sóda bikarbóna, kyselina octová 8%

Postup:

Do banky nalej cca 5ml octu.

Do balónika vsyp cca 0,5g (na hrot lyžičky) sódy bikarbóny.

Balónik opatrne natiahni na hrdlo banky tak, aby sa sóda zatiaľ nevsypala do vnútra.

Uzavretú reakčnú sústavu polož na váhy a zisti jej hmotnosť.

Z balónika vysyp sódu bikarbónu k octu (banka je stále položená na váhach).

Pozoruj priebeh reakcie a tiež hmotnosť reakčnej zmesi.

Fotografie experimentu od žiakov

Video pripravené žiačkou

Chemická reakcia, reaktant, produkt

Vzdelávacia oblasť: PREMENY LÁTOK
Tematický celok: SPOZNÁVANIE CHEMICKÝCH REAKCIÍ V NAŠOM OKOLÍ
Téma: CHEMICKÁ REAKCIA, REAKTANT, PRODUKT

Pozri si videoexperiment, v ktorom kúsok sodíka vložíme do vody.

Čo sa so sodíkom vo vode deje? Vysvetlenie nájdeš v nasledujúcej prezentácii.

Tak už vieš, prečo sublimácia jódu nie je chemická reakcia?

Vývin aténskej demokracie

Atény na mape. Demokracia. Spoločenská štruktúra. kráľovstvo a aristokracia. Drakónove zákony. Solónova ústava. Tyrania. Kleisténova ústava. Periklove reformy.

https://youtu.be/_BmLgEOKW-4

Sparta

Sparta na mape. Spoločenská štruktúra. Politický systém Sparty. Spôsob života. Výchova. Armáda.

Polis

Vymedzenie pojmu antika a antické grécko. Periodizácia dejín antického grécka. Osídlenie Grécka. Vznik a podoby polis. Veľká grécka kolonizácia.

Rozmnožovanie rastlín

Rozmnožovanie ako základný životný proces, základné typy rozmnožovania rastlín, nepohlavné rozmnožovanie rastlín, vrúbľovanie, potápanie a očkovanie ovocných stromov, význam nepohlavného rozmnožovania rastlín.