Incest – prevencia vykonávania sexuálnej aktivity medzi príbuznými

Návrh vyučovacej hodiny na prevenciu vykonávania sexuálnej aktivity medzi príbuznými

Táto vyučovacia hodina je zameraná na prevenciu vykonávania sexuálnej aktivity medzi príbuznými. Je medzi predmetovou súčasťou predmetu Vecné učenie. Tematický celok je rodina. Učivo je charakterizované ako rodinné väzby. Cieľom tejto vyučovacej hodiny je, aby si žiaci uvedomili negatívne vplyvy a riziká incestu. Tému incestu prepájam aj s negatívnymi zložkami správania, ktoré sa môže vyskytnúť v rodine. Ako kognitívne ciele som si vyčlenila vymenovať členov blízkej rodiny- mama, otec, sestra, brat, dedo, baba. Rozlíšiť negatívne a pozitívne vplyvy rodiny na jedinca a poznať rizika sexuálneho styku medzi príbuznými. Ciele sa plnia metódami ako sú diskusia,  persuázia, výklad. Afektívne ciele sú zamerané na postojové a hodnotové hľadisko významu rodiny pre človeka. Psychomotorické ciele prepájajú a dopomáhajú k fixácií daným poznatkom pracovným listom. Zvolila som klasický typ vyučovacej hodiny s frontálnou a individuálnou organizačnou formou.

Trieda:8. ročník
Vzdelávací variant:Variant B
Vzdelávacia oblasť:Človek a príroda
Vyučovací predmet:Vecné učenie  
Tematický celok:Rodina  
Učivo (téma):Rodinné väzby
Ciele:    kognitívny – Vymenovať členov blízkej rodiny- mama, otec, sestra, brat, dedo, baba.  Rozlíšiť negatívne a pozitívne vplyvy rodiny na jedinca. Poznať rizika sexuálneho styku medzi príbuznými. 

afektívny – Odpovedať na otázky, rešpektovať pokyny učiteľa. Začať činnosť a dokončiť ju. Povedať vlastnými slovami s pomocou alebo bez význam rodiny pre človeka.

psychomotorický – Vyplniť podľa inštrukcií pracovný list. Spojiť čiarou, kto z rodiny môže alebo nemôže mať intímny vzťah, sex a splodiť potomkov.
Typ vyučovacej hodiny:Klasický typ vyučovacej hodiny
Vyučovacie metódy:  Diskusia, rozhovor, názorná ukážka, viacnásobného opakovania, nadmerného zvýraznenia, expozičná, demonštračná, laudácia, opakovania, fixačné, rozhovoru, diagnostická, počúvania.
Organizačné formy vyučovania:Frontálna forma, individuálna forma, vyučovacia hodina v triede.
Medzipredmetové vzťahy:Etická výchova, Výchova k manželstvu a rodičovstvu, Slovenský jazyk,  Biológia.  
Didaktické prostriedky:  obrázok rodiny, obrázok a výroky šťastnej a nešťastnej rodiny, obrázok rodostromu, pracovný list, lepidlo, pero, vrecúško.
ŠTRUKTÚRA VYUČOVACEJ JEDNOTKY:
Organizačná časť:Žiakom predstavíme tému vyučovacej hodiny ktorou je rodina. Pripravíme si didaktické pomôcky. Upravíme si triedu podľa potreby tak, aby spĺňala bezpečnostné podmienky. Pripravíme lavicu tak aby na ňu videl každý žiak.
Motivačná časť:        So žiakmi si vymenujeme základné časti blízkej rodiny. Mama, otec, sestra, brat, babka, dedo. Ako pomôcka poslúži obrázok na tabuli. So žiakmi budem viesť diskusiu na tému rodina. Žiaci môžu povedať koľko majú súrodencov.
Expozičná časť:                                Žiakov sa opýtame aká môže byť rodina. Ukážeme im obrázky šťastnej rodiny a rodiny, kde sa členovia hádajú. Budeme viesť rozhovor o obrázkoch. Čo je na obrázku, ako sa tvária osoby na obrázkoch. Čo mohlo spôsobiť, že je rodina na tomto obrázku šťastná a na tomto obrázku smutná. So žiakmi budeme viesť diskusiu. Obrázky šťastnej a nešťastnej rodiny si pripneme o tabulu. Do vrecúška si dáme kartičky vlastností šťastnej a nešťastnej rodiny. Každý žiak po jednom príde, vytiahne vlastnosť z vrecúška a pripne ju k obrázku, kde patrí. Vlastnosti si spolu ešte raz zopakujeme. „Žiaci nie každá rodina je vždy šťastná, v rodine sa môžu stať aj zlé veci“. „Jednou zo zlých vecí, ktoré sa môžu v rodine stať je aj incest“. „ Incest znamená sexuálny styk medzi príbuznými“. „Je zakázané mať sex medzi pokrvnými príbuznými, to znamená, že ako rodina máte rovnakú krv a z takého to spojenia sa môže dvom pokrvným príbuzným narodiť choré dieťa“. „ Sex nemôže mať brat + sestra, otec + dcéra, matka + syn. Sex v rodine môže mať medzi sebou matka a otec, pretože nie sú pokrvnými príbuznými. Žiakom toto tvrdenie vysvetlím aj pomocou rodostromu. „Nikto sa vás nemá právo dotýkať alebo využívať vás“.  
Fixačná časť:  Žiakom rozdáme pracovný list, kde bude ich úlohou spojiť čiarou, kto z rodiny môže alebo nemôže mať intímny vzťah, sex a splodiť potomkov.  
Záverečná časť:      Žiakov za ich aktivitu pochválime. Zhodnotíme ich prácu a aktivitu.  

(zdroj: vlastné spracovanie)

Skúsenosti z praxe

Vyučovacia hodina prebehla pokojne. Úvod vyučovacej hodiny prebiehal veľmi dobre, žiaci triedili kartičky k obrázkom šťastnej a nešťastnej rodiny. Spoločne sme si prešli všetky znaky, ktoré charakterizujú tieto rodiny. Problém nastal s vysvetľovaním problematiky incestu. Niektorí žiaci boli veľmi presvedčení, že je táto problematika normálnou súčasťou života. Argumentovali, že takýto jav videli v ich  prirodzenom prostredí a títo ľudia žijú a sú zdraví. Odporúčame si pripraviť množstvo argumentov a informácií o negatívnom vplyve incestu, rovnako informácie z trestného práva. So žiakmi som viedla dlhú diskusiu a vysvetľovala im riziká sexuálneho styku medzi príbuznými. Odporúčame čo najjednoduchšie vysvetliť negatívny vplyv tohto javu z genetického hľadiska. Taktiež si pripraviť množstvo informácií týkajúcich sa rizík splodenia dieťaťa dvomi pokrvnými členmi rodiny. Odporúčali by sme vytvoriť názornú pomôcku, ktorá by žiakom pomohla vysvetliť tento jav z pohľadu genetiky a krvi. Počas vysvetľovania mi pomohli nákresy na tabuli. Vytvorila som rovnako nákres rodokmeňu, ktorý dopomohol, aby žiaci lepšie pochopili danú problematiku. Tomuto javu sme sa venovali viac krát a tým sme využili metódu viacnásobného opakovania. Následkom, že niektorí žiaci videli takýto príklad v ich prirodzenom prostredí, bolo veľmi náročné týchto žiakov presvedčiť o opaku. Žiaci si vyplnili pracovný list, ktorý im nerobil problém. V pracovnom liste boli využité názorné ukážky a obrázky, ktorým žiaci pochopili.

Pozorovanie žiakov pri tejto vyučovacej hodine:

Vyučovacia hodinaAktivita žiakovSprávanie žiakovReakcie žiakov
Návrh vyučovacej hodiny na prevenciu vykonávania sexuálnej aktivity medzi príbuznýmiŽiaci boli počas tejto hodiny nadmieru aktívni. Táto téma ich zaujímala. Žiaci veľa argumentovali a diskutovali na danú tému problematiky incestu.Žiaci boli zo začiatku hodiny disciplinovaní. V priebehu preberania témy boli niektorí žiaci nervózni. Neakceptovali argumenty, že je táto problematika trestná a sexuálny styk medzi príbuznými je neakceptovateľní. Niektorí žiaci boli prekvapení týmito informáciami. Týmto tvrdeniam nechceli veriť. Po dlhšej diskusii a názorných ukážkach, uplatnením metódy persuázie sa žiaci o túto problematiku začali viac zaujímať.

Obrázky

Rodostrom

Rodina

Aktivita – porovnanie rodín:

Pracovný list:

Interaktívne cvičenie na triedenie vlastností šťastnej a nešťastnej rodiny

Zdroje: (Pixabay, Pexels, vlastné spracovanie podľa ROVŇANOVÁ, L., LUKŠÍK, I.,

LUKŠÍKOVÁ, Ľ., 2007. Metodická príručka pre sexuálnu výchovu na druhom stupni

základných škôl v rámci učebných osnov výchovy k manželstvu a rodičovstvu. Bratislava:

OKAT PLUS. ISBN 978-80-88720-10-2)

Zákon č. 300/2005 Z.z Trestný zákon., 2008 [online]. Bratislava: Národná rada Slovenskej Republiky.  Dostupné na internete: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2005-300

Pohlavné choroby, intímna hygiena (opakovanie)

Ahojte,

teraz si môžete zopakovať informácie z predošlého videa o téme pohlavných chorôb a intímnej hygieny.

Držím palce 😊  

Osemsmerovka. Vyhľadaj všetky slová zo zoznamu. 

Svoje vedomosti si môžeš overiť v tomto kvíze.

Vyskúšať sa môžeš aj pri tejto úlohe.

Spojte výrok, ktorý sa bude týkať rizika s nápisom riziko a výrok, ktorý sa bude týkať prevencie s nápisom prevencia.

K téme pohlavných chorôb a intímnej hygieny môžete využiť taktiež tlačenú verziu poznámok, osemsmeroviek a typy na aktivitu na opakovanie.

Aktivita:

Každému žiakovi rozdáme kartičku s nápisom prevencia a riziko.

Žiakom budeme čítať výroky, týkajúce sa prevencie pohlavných chorôb a rizík pohlavných chorôb. Ak vyslovíme výrok, ktorý sa bude týkať rizika, žiaci zdvihnú kartičku s nápisom riziko. Ak vyslovíme výrok, ktorý sa bude týkať prevencie, žiaci zdvihnú kartičku s nápisom prevencia.

Žiaci si tieto výroky nalepia do zošita a oddelia ich nápisom prevencia a riziko.

Pohlavné choroby, intímna hygiena

Ahojte žiaci,  

viac informácií k téme intímnej hygieny a pohlavných chorôb sa dozviete vo videu. Tieto témy sú bežnou súčasťou nášho života.  Ak vás téma zaujme odporúčam využiť overené zdroje z videa. 😊

Drogy – prevencia

Prečítajte si tento úryvok z knihy Daniela Heviera –  Krajina AGORD a následne si pozrite video 😊 Spoločne si na tento príbeh vytvoríme plagát. Dúfam, že pri tvorbe využijete svoju kreativitu. Bude to zábava. Tak poďme na to 😊

Príbeh, zdroj: HEVIER,D., 2001. Krajina AGORD. Bratislava: Hevi. ISBN 80-85518-98-8.

Zdroje:

LIBA, J., 2016. Výchova k zdraviu v školskej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-555-1612-7
LIBA, J., 2016. Zdravie, drogy, drogová prevencia – terminologický a výkladový slovník. Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-555-1556-4

Otravná teória I. – Ne-možná STUPNICA

Otravná teória?!

Vždy ma všetci presviedčali, že učiť sa stupnicu a noty je to najhoršie, čo sa môžme v škole učiť. A ja som vždy tvrdila opak. Ono sa totiž aj tá otravná teória dá učiť ľahko, ak viete ako na to. A ešte to môže byť aj zábava! Neveríte? Tak si pozrite video, v ktorom sa spoločne naučíme stupnicu smerom nahor aj na dol. A keď budete skutočne šikovní, určite dokážete splniť aj „challenge“, ktorú spomeniem vo videu. 

Učenie nebolí, učenie je sranda – fakt!

PS: Spôsob učenia sa, ktorý nájdete vo videu vám môže pomôcť nielen pri hudobnej, ale aj pri akomkoľvek inom predmete. Ak sa teda chcete učiť rýchlejšie a mať viac času na zábavu, pustite si toto krátke videjko aj hneď (ibaže by ste si ho nechceli pozrieť a chceli by ste sa učiť čo najdlhšie – v tom prípade kľudne scrolujte ďalej 😉 

Určite ste vo videu postrehli, že vás čaká výzva. Hovorila som o osnove a notách, ku ktorým si dopíšete už len vlastné mnemotechnické pomôcky. Tak tu sú – odfotené :

No a ako by to bolo, keby sme zabudli na aktivitu,, v ktorej by sme si čo-to zopakovali… Tu ju nájdete:

Prezentácia pre učiteľov a rodičov 

A pomôcka na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených videí a materiálov, tu je pár informácií pre vás. V prezentácii nájdete návrh ako pracovať a videom, s výzvou i s aktivitou, ktorú možno riešiť virtuálne, a to online i offline, ale aj v tlačenej podobe.

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali .

Veľa zábavy a smiechu pri učení (sa) prajem!

Vaša Niiika (KiNi.Nika)

Vzory chlap a hrdina (interaktívne cvičenia)

Ak si sa dostal až na túto stránku, tak predpokladám, že si si už pozrel aj moje predchádzajúce videá o vzoroch chlaphrdina a prelustroval si aj interaktívne poznámky. Ak nie, tak možno budú pre teba nasledujúce cvičenia trošku náročnejšie a možno ani nie.

Môže sa stať, že niečomu nebudeš poriadne rozumieť alebo narazíš na nejakú výnimku, toto všetko ti veľmi pekne a pomaly vysvetľuje naša Ariana už v spomínaných videách.

Zaručujem ti pri cvičeniach množstvo zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Máš radšej vôňu papiera a nechceš sedieť za počítačom? V tom prípade tu mám pre teba aj tlačenú verziu niektorých cvičení.

Správne odpovede k materiálu Vzory chlap a hrdina cvičenia č. 1:

s bratom, o Dunčovi, s dobrými huslistami, zo schodov, s rodičmi, k spisovateľovi, naši otcovia, naši susedia, o dvoch chlapcoch, strýkovi

Správne odpovede k materiálu Vzory chlap a hrdina cvičenia č. 2:

1A, 2C, 3D, 4B, 5B, 6C, 7D, 8A, 9D, 10C

Správne odpovede k materiálu Vzory chlap a hrdina cvičenia č. 3 a č. 4:

Dnes bude reč o pánovi z Budmeríc. – L, Sg, chlap
Tomu chlapcovi nie je ani rady, ani pomoci. – D, Sg, chlap
Žiaci sú natešení z novej pani učiteľky. – N, Pl, chlap
S dedkom sa vždy rád hrám na počítači. – I, Sg, chlap
S mojimi majstrami sa ťažko rozpráva. – I, Pl, chlap
Zavolali nám na pomoc brigádnikov zo strednej školy. – A, Pl, chlap
Ďuro dnes leňošil doma. – N, Sg, hrdina
S mojím Dunčom sa radi hráme v záhrade. – I, Sg, hrdina
Mám dve babky, štyri tety a piatich ujov. – A, Pl, hrdina
Každú nedeľu hrám futbal so strýkami. – I, Pl, hrdina
Dnešní obrancovia v zápase boli úžasní. – N, Pl, hrdina
Recept na kašeľ mám od lekára. – N, Sg, chlap
Priniesol som list gazdovi. – D, Sg, hrdina
Plán stavby mám od svetoznámych inžinierov. – G, Pl, chlap
Tento tovar mám od znamenitého obchodníckeho učňa. – G, Sg, chlap
Naše husle boli darom od dobrých huslistov. – G, Pl, hrdina
Nechcem si požičať klavír od klaviristu. – G, Sg, hrdina

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com. Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA 🙂

Vzory chlap a hrdina (interaktívne poznámky)

Ak si sa dostal až na túto stránku, tak predpokladám, že si si už pozrel aj moje predchádzajúce videá o vzoroch chlap a hrdina. Ty si tak neurobil? Pokoj. To vôbec nevadí! Ak máš záujem, môžeš si videá pozrieť na týchto linkoch:

Video vzor chlap

Video vzor hrdina

Na tejto stránke ale nájdeš poznámky k obidvom vzorom. Dozvieš sa tu nielen, ako tieto vzory určujeme, ale aj ako ich skloňujeme, lenže to bude ako z rýchlika. Ak niečomu nebudeš rozumieť alebo narazíš na nejakú výnimku, toto všetko ti veľmi pekne a pomaly vysvetľuje naša Ariana už v spomínaných videách. Ariana je obyvateľka Funlangu a expertka na slovenčinu. Okrem poznámok natrafíš na tejto stránke aj na online aktivity, ktoré ti pomôžu vzory chlap a hrdina si poriadne precvičiť.

Zaručujem ti pri cvičeniach a mojich poznámkach veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA 🙂

Vzor hrdina (vysvetlenie učiva)

Na tejto stránke nájdeš video, v ktorom sa zoznámiš so vzorom hrdina. Predstaví ti ho obyvateľka Funlangu Ariana. Nielenže ťa s týmto vzorom zoznámi, ale aj ti vysvetlí, ako sa skloňuje a ktoré podstatné mená ho nasledujú. Na konci videa nájdeš aj veľmi krátke cvičenie, na ktorom si môžeš vyskúšať či si to poriadne pochopil.

Zaručujem ti s videom veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Ak si chceš po pozeraní videa precvičiť či si všetkému dôkladne porozumel, tak choď na túto stránku. Nájdeš tu množstvo online cvičení na precvičovanie.

Verím, že sa ti video páčilo. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA 🙂

Vzor chlap (vysvetlenie učiva)

Na tejto stránke nájdeš video, v ktorom sa zoznámiš so vzorom chlap. Predstaví ti ho obyvateľka Funlangu Ariana. Nielenže ťa s týmto vzorom zoznámi, ale aj ti vysvetlí, ako sa skloňuje a ktoré podstatné mená ho nasledujú. Na konci videa nájdeš aj veľmi krátke cvičenie, na ktorom si môžeš vyskúšať či si to poriadne pochopil.

Zaručujem ti s videom veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Ak si chceš po pozeraní videa precvičiť či si všetkému dôkladne porozumel, tak choď na túto stránku. Nájdeš tu množstvo online cvičení na precvičovanie.

Verím, že sa ti video páčilo. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA