Cukry

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH
Téma: CUKRY

Cukry alebo sacharidy spolu s bielkovinami a tukmi patria medzi najvýznamnejšie prírodné látky. Prečo to tak je a aké druhy sacharidov rozoznávame?

Pozorne si pozri videoprezentáciu a pokús sa vyriešiť úlohy k tajničke. Dozvieš sa z nej aj odpoveď na otázku: „Čo ukrýva fotosyntéza do sacharidov?“

Otázky

  1. Sacharidy patria medzi trojprvkové organické zlúčeniny, obsahujú tri chemické prvky, uhlík, vodík a ………………………
  2. Sacharóza je ……………………… zložený z monosacharidov glukózy a fruktózy.
  3. Keďže sa glukóza nachádza v ovocných šťavách, najmä v hroznovej, volá sa tiež ……………………… cukor.
  4. Celulóza je pre človeka ……………………… sacharid
  5. Zvýšená koncentrácia glukózy v krvi človeka spôsobuje vznik ……………………… chorôb.
  6. Fruktóza alebo ……………………… cukor je sladidlo vhodné aj pre ľudí chorých na cukrovku.
  7. Med tvorí ……………………… zmes cukrov, vody a iných rozpustných zložiek.
  8. Celulóza najmä z dreva sa používa na výrobu……………………… .
  9. Sacharóza sa bežne volá aj trstinový alebo ……………………… cukor.
  10.  Hormón, ktorý stimuluje rozklad glykogénu na glukózu, sa volá……………………… .
  11.  Konečný produkt fotosyntézy je ……………………… .
  12.  Polysacharid, ktorý sa syntetizuje v pečeni a je zdrojom glukózy, sa volá ……………………… .
  13. Glukóza je jediná forma cukru, ktorá prúdi v krvi ……………………… .
  14. Hormón, ktorý sa uvoľňuje 1,5 hodiny od počiatku stresu a pôsobí na zníženie koncentrácie glukózy v krvi, sa volá ……………………… .

Tuky

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH
Téma: TUKY

  • Aký je ich význam v organizme?
  • Vyskytujú sa aj v telách rastlín, alebo len v živočíšnych telách?
  • Aké je zloženie tukov?
  • Od čoho závisí skupenstvo tukov?

Pozorne si pozri videoprezentáciu. Dozvieš sa odpovede na úvodné otázky a hravo zodpovieš aj na otázky nižšie. 

Ak odpovede doplníš do tajničky, dozvieš sa dokončenie známeho príslovia: „Raňajky zjedz sám, o obed sa podeľ s priateľom, …“

Otázky

  1. Reakcia vzniku tuhého tuku z kvapalného sa volá ………. .
  2. Životne dôležitá látka pre ľudský organizmus, ktorá vzniká z 2/3 v pečeni a 1/3 získavame stravou je ………. .
  3. Tvoria energetickú zásobu v tele, chránia pred stratou tepla, obsahujú cholesterol: ………. tuky.
  4. Tuk je ………. alkoholu a vyššej mastnej kyseliny.
  5. Príčina zvýšenej hladiny cholesterolu v krvi je nadmerná konzumácia živočíšnych a stužených tukov, konzumácia ………. jedál ako sú hranolky, nepravidelné stravovanie a minimálny pohyb.
  6. Nasýtením nenasýtených mastných kyselín v mieste dvojitej väzby vodíkom vznikne ………. tuk.
  7. Tuk obsahuje tieto prvky: uhlík, kyslík a ………. .
  8. D, E, K, A sú ………. rozpustné v tukoch.
  9. Kvapalné tuky sú rastlinné ………. .
  10. Skupenstvo tukov závisí od rôzneho obsahu mastných kyselín s ………. väzbou.
  11. Tuhé tuky sú estery mastných kyselín ………. násobných väzieb.
  12. Koľko prvková organická zlúčenina je tuk? ……….
  13. Príliš vysoká koncentrácia cholesterolu v krvi spôsobuje ………. tepien a ciev.
  14. Chemická reakcia vzniku tukov je ………. .
  15. Hydroxid sodný a draselný sú alkalické alebo ………. látky.
  16. Ktoré tuky neobsahujú cholesterol? ……….
  17. Vedľajším produktom pri výrobe mydla je ………. .
  18. Reakciou tuku s hydroxidom draselným vzniká ………. mydlo.
  19. Reakcia vzniku mydla z tuku sa volá ………. .
  20. Živočíšne tuky sú súčasťou ………. tkaniva a bunkových membrán.
  21. Výsledkom nadmerného ukladania tuku v tele je ………. .

Bielkoviny

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH
Téma: BIELKOVINY

Vajíčko je významným zdrojom bielkovín. Môže byť pre nás chutné, keď si ho uvaríme, ale keď ho zohreje sliepočka, za nejaký čas sa z neho vyliahne kuriatko. Dokážeš vysvetliť tento zázrak života?

Pozorne si pozri videoprezentáciu a určite prídeš na odpoveď k úvodnej otázke.

Po správnom vyplnení tajničky v nej nájdeš dokončenie: „Bielkoviny sú …“

Otázky

  1. Prvok …………………., ktorý je základom všetkých organických zlúčenín tvorí 50% bielkoviny.
  2. Bielkovina je …………………. organická zlúčenina C, O, H, N, S a P
  3. …………………. denaturácia znamená, že je stále možné obnovenie pôvodnej štruktúry bielkoviny.
  4. Molekuly, v bielkovine aminokyseliny pospájané do dlhého reťazca tvoria …………………. .
  5. Základnou stavebnou jednotkou bielkovín je …………………. .
  6. Poznáme …………………. rôznych aminokyselín, ktoré tvoria bielkoviny.
  7. Aminokyseliny sa navzájom spájajú …………………. väzbami.
  8. Aminokyseliny môžu byť v makromolekule bielkoviny rôzne ……………………… .
  9. Z …………………. štruktúry bielkovín vyplývajú rôzne vlastnosti a funkcie bielkovín.
  10. …………………. štruktúra bielkoviny sa vzhľadom podobá na telefónnu šnúru alebo špirálu/strunu.
  11.  Najväčším zdrojom rastlinných bielkovín sú …………………. .
  12.  Kvartérna štruktúra bielkoviny pripomína …………………. vlny.
  13.  Aminokyselina je tvorená …………………. kyselinou a aminoskupinou.
  14. Pri vzniku peptidovej väzby medzi aminokyselinami sa uvoľní molekula …………………. .
  15. Denaturovaná bielkovina stráca biologické vlastnosti ale zachováva si svoju biologickú …………………. .
  16.  K denaturácii bielkoviny môže dôjsť pôsobením tepla, žiarenia alebo …………………. .
  17.  Denaturácia alebo …………………. bielkovín spôsobuje zmenu priestorového usporiadania reťazca bielkoviny.
  18.  Biela tekutina, ktorá je významným zdrojom živočíšnych bielkovín je …………………. .
  19.  Trvalá zmena štruktúry bielkovín je spôsobená …………………. denaturáciou.
  20.  Enzýmy aj niektoré …………………. sú látky bielkovinovej povahy.
  21.  Živočíchy prijímajú bielkoviny z …………………. . 
  22.  Rastliny si tvoria bielkoviny z …………………. látok ako napr. CO2, H2O a zlúčeniny N.

Tvaroh a tavený syr

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH
Téma: BIELKOVINY

Mlieko obsahuje vodu, cukry, tuky, bielkoviny a rôzne minerálne látky. Z bielkovín sa v mlieku nachádza najmä kazeín a mliečny albumín. Tvojou úlohou je oddeliť bielkoviny z mlieka a pripraviť z nich najskôr tvaroh denaturáciou bielkovín. V ďalšom kroku si vyskúšaš pripraviť tavený syr. Hoci tavené syry nie sú považované za veľmi zdravú stravu najmä kvôli vysokému obsahu solí, tukov, fabív a konzervantov, sú chutné a obľúbené (napr. v hamburgeroch). Ak si však takýto syr pripravíš sám z vlastných surovín, nebude obsahovať konzervanty či farbivá a jeho zloženie ti bude známe.

Pomôcky:

1 dcl pohárik, polievková a čajová lyžička, sitko, zdroj tepla, rajnička, vareška, sáčok/potravinárska fólia

Chemikálie:

1 dcl plnotučné mlieko, sóda bikarbóna, kyselina octová 8% (kuch. ocot)

Postup:

  1. Do pohárika nalej 1 dcl plnotučného mlieka.
  2. K mlieku pridaj polievkovú lyžicu kyseliny octovej, zamiešaj a pozoruj.
  3. Zmes z pohárika prelej do rajničky a zohrievaj na miernom plameni za neustále miešania až do varu. Pozoruj, čo sa so zmesou deje.
  4. Zovretú zmes odstav z plameňa a nechaj vychladnúť.
  5. Vychladnutú zmes prefiltruj cez hustejšie sitko a nechaj celkom odkvapkať.
  6. Filtračný koláč prelož/presyp do čistého pohárika a pridaj k nemu ¼ čajovej lyžičky sódy bikarbóny. Zmes poriadne premiešaj a pozoruj.
  7. Pripravenú zmes tvarohu a sódy bikarbóny zmiešaj s 1 polievkou lyžicou roztopeného masla.
  8. Zmes tvarohu, sódy bikarbóny a masla opatrne roztápaj v rajničke na miernom ohni a neustále miešaj až kým nezískaš jednoliatu hladkú hmotu.
  9. Túto hmotu môžeš ochutiť štipkou soli, korenia, papriky… (koreniny do nej primiešaj).
  10. Hmotu vylej na potravinovú fóliu, roztlač na placku, prikry druhou vrstvou potravinovej fólie a ulož na hodinku do chladu.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Opíš, čo si pozoroval(a), čo sa dialo s mliekom po pridaní kyseliny octovej? Zmenila sa štruktúra či farba mlieka? Ostalo niečo zachytené na lyžičke, ktorou si miešal(a) túto zmes. 
  2. Opíš zmeny, ku ktorým došlo v mlieku po jeho zahriatí (farba, štruktúra, druh zmesi). 
  3. Opíš filtračný koláč z tvojho experimentu (farbu, štruktúru, skupenstvo). 
  4. Zisti, čo tento filtračný koláč obsahuje, ktorá časť mlieka po filtrácii prevarenej zmesi v ňom ostala. 
  5. Ak získaný filtračný koláč ochutnáš, určite zistíš, ktorú potravinu predstavuje …… 
  6. Vysvetli, čo spôsobila kyselina octová a vysoká teplota bielkovinám v mlieku? Ako tento dej nazývame? 
  7. Je denaturácia bielkovín v tomto prípade vratná alebo nevratná? Vysvetli. 
  8. Aká je biologická hodnota bielkovín, ktoré obsahuje mlieko? Ostáva ich biologická hodnota po denaturácii v tvojom experimente zachovaná? Vysvetli. 
  9. Opíš ako vyzerá filtrát, ktorý si získal po prefiltrovaní (najmä farba). 
  10. Zisti, čo ostalo vo filtráte zo zmesi mlieka, teda jeho zloženie. 
  11. Vyhľadaj ako sa tento filtrát nazýva a akú hodnotu má pre naše zdravie. (Môžeš ho pokojne okoštovať) 
  12. Opíš ako sa zmenila zmes tvarohu po zamiešaní sódy bikarbóny. Čo spôsobila sóda bikarbóna v tejto zmesi? 
  13. Aké taviace soli sa používajú k príprave taveného syra v potravinárskom priemysle? Uveď ich názov aj chemický vzorec. 
  14. Podarilo sa ti pripraviť tvaroh a následne tavený syr? Ako chutili tvoje výrobky? 

Produkty pripravené experimentovaním žiakov.

Kvasenie

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok: ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH
Téma: SACHARIDY

Kvasenie alebo fermentácia, dej, ktorý bol súčasťou ľudstva odjakživa, aj keď podrobnejšie vysvetlenie tohto biochemického procesu prišlo až v 19. storočí.

Najbežnejšie využitie fermentácie poznáme v podobe kvasenia ovocia, uhoriek, kyslej kapusty, prípravy cesta, jogurtu ale fermentuje sa aj káva či čajové listy.

Fermentácia je proces rozkladu alebo transformácie organických látok za pomoci mikroorganizmov (v skratke vysvetlené).

Produkty fermentácie závisia od spôsobu fermentácie a tá môže prebiehať za prítomnosti kyslíka alebo bez prítomnosti kyslíka a tiež pri rôznej teplote. Hm, to je zrejme dôvod, prečo sa niekedy môže stať, že zarobené cesto, ktoré necháme kysnúť v uzavretej nádobe, páchne alkoholom alebo octom. Stalo sa vám to už?

Jednoduchú fermentáciu si môžeš vyskúšať podľa nižšie uvedeného postupu.

Pomôcky:

nádoba/pohárik (ktorý sa dá vzduchotesne zavrieť) s vrchnáčikom, hadička alebo slamka, plastelína, pohárik

Chemikálie:

fruktóza alebo džús, voda, droždie

Postup:

  1. Priprav si uzatvárateľnú nádobu – do vrchnáčika urob dierku veľkosti slamky alebo hadičky. Do pripraveného otvoru vlož slamku (hadičku) a utesni ju plastelínou.
  2. Do uzatvárateľnej nádoby nalej cca 1 dcl ovocného zohriateho džúsu (alebo 3 lyžičky fruktózy rozpustenej v 1dcl horúcej vody).
  3. K džúsu pridaj 1 lyžičku pomrveného droždia.
  4. Nádobu uzavri vrchnáčikom so slamkou (hadičkou).
  5. Druhý koniec slamky (hadičky) ponor do pohára s vodou.
  6. Pozoruj, čo sa v reakčnej zmesi deje počas jedného – dvoch dní.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Do ktorej skupiny sacharidov patrí fruktóza? 
  2. Uveď molekulový vzorec fruktózy 
  3. Ktorý sacharid má rovnaký molekulový vzorec ako fruktóza? 
  4. Uveď rozdiel vo vlastnostiach a v použití glukózy a fruktózy. 
  5. Zisti čo je zdrojom fruktózy a čo glukózy? 
  6. Fermentácia je bežný biochemický dej, ktorý môžeme pozorovať a využívať aj v domácnosti. Ako inak fermentáciu bežne nazývame? 
  7. Vyhľadaj kde všade sa môže fermentácia využívať a čo sa s ňou pripravuje? 
  8. Prečo si do reakčnej zmesi pridával(a) droždie? Na čo slúžilo? Zúčastňovalo sa reakcie ako reaktant, alebo bola jeho funkcia iná? Keby si nepridal(a) droždie do tejto reakčnej zmesi, prebiehala by reakcia? 
  9. Fermentácia môže prebiehať dvoma spôsobmi – bez prítomnosti kyslíka alebo za prítomnosti kyslíka. Vyhľadaj a uveď rozdiel v produktoch týchto chemických dejov. 
  10. Ktorý spôsob fermentácie si využil(a) v tvojom experimente? Zdôvodni. 
  11. Aký hlavný produkt počas tejto chemickej reakcie vznikal? 
  12. Uveď, aký pach si zacítil(a), keď si otvoril(a) nádobu s reakčnou zmesou po jednom – dvoch dňoch? 
  13. Vzniknutý produkt je súčasťou zmesi, v ktorej sa nachádza droždie usadené na dne nádoby a tiež je tam prítomná voda. Navrhni, ako by si daný produkt z tejto zmesi vyseparoval(a) v čistom stave? Ktorý spôsob oddeľovania zložiek zmesi by si použil(a)? 
  14. Počas chemickej reakcie sa v reakčnej zmesi tvorili bublinky plynu. Uveď aký plyn vznikal? 
  15. Popremýšľaj ako zistíš, že chemická reakcia v tvojom experimente už prebehla a ďalšie produkty už nebudú viac vznikať?
  16. Zisti, ako by si mohol(a) dokázať prítomnosť alkoholu v zmesi? Akou farbou horí etanol? 
  17. Uvedenú chemickú reakciu vyrovnaj a pomenuj reaktanty aj produkty. 

droždie

C6H12O6 → C2H5OH  +  CO2

Dôkaz etanolu – experiment natočený žiakom

GEOgrafický kvíz: Geografické rekordy Zeme

Milí žiaci pripravil som si pre vás geografický kvíz s názvom „Geografické rekordy Zeme“. Kvíz je tvorený 1. a 2. kolom, v rámci ktorého je pripravených 20 otázok a bonusové otázky.

Pri každej otázke môžeš získať za správnu odpoveď 3, 2 alebo 1 bod podľa toho, v ktorej fáze vieš odpovedať.

  • Ak vieš odpoveď hneď po prečítaní otázky, tak získaš 3 body.
  • Ak po prečítaní indícií, tak získaš 2 body a keď po výbere z ponúknutých možností, tak 1 bod.
  • Za bonusové otázky si vieš pripísať až 5 bod.
  • Maximálny počet bodov, ktoré môžeš získať je 80 bodov.
  • Kvíz si môžeš zahrať sám, prípadne s kamarátmi alebo s rodinou.

Držím palce 🙂

Otázky kvízu a odpoveďpový hárok si môžeš stiahnuť aj ako súbory PDF na odkazoch nižšie.

Dokončil si kvíz a chceš si skontrolovať svoje odpovede? Nájdeš ich v dokumente na stiahnutie.