Počúvaj inak III – Takzvaná ✍️ hudba

Všetko by malo mať svoje meno – dokonca aj hudba, no nie? 

V tomto videu sa dozviete, že celkom zaujímavým spôsobom ako počúvať hudbu inak je… už-už som chcela napísať čo to je za spôsob, aleee radšej si to vypočujte vo videu: 

Mená, mená a ešte raz mená… alebo ešte viac krát mená 🙂 

Tak čo, napadol vám už nejaký zaujímavý názov pre skladbu, ktorú ste počuli vo videu? Ak nie, vypočujte si ju znovu. A tých jej názvov môžete vymyslieť pokojne aj viac. Tu je link: George Bizet  – Carmen

A teraz je rad len a len na vás. Vybrala som vám pre vás pár zaujímavých skladieb, ktoré buď samotní autori, alebo ich nasledovníci pomenovali podľa toho, čo im pripomínali. Mňa by však zaujímalo, čo budú pripomínať vám.  

PS: Ak sa nechcete nechať ovplyvniť názvami v odkazoch, aby ste čo najviac využili svoju kreativitu a svoje vlastné nápady, poproste niekoho, aby vám ich otvoril. Alebo si jednoducho pustite zoznam skladieb. Sú v ňom uložené všetky skladby, na ktoré odkazujem v téme Počúvaj inak III – určite vám predsa nezaškodí ak pomenujete o jednu či dve piesne navyše… veď aj tak vás ešte čakajú ďalšie piesne k ďalšej výzve. O nej však neskôr… Teraz si pustite spomínaný zoznam alebo jednotlivé skladby:  

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov: Let čmeliaka  

Frederic Chopin: Etuda Ges dur – Motýľ  

Frederic Chopin: Etuda F dur – Jazdec 

Ludwig van Beethoven: Mesačná sonáta 

Antonio Vivaldi: 4 ročné obdobia – Jar 

Poznáš môj názov? 

Máte ďalšie nápady na skladby, ktoré by ste mohli pomenovať “po svojom”? Tak pripájam druhú výzvu, pri ktorej sa môžete celkom zabaviť a zistiť ako dobre poznáte svojich spolužiakov či kamarátov.  

Takže poďme na to. Vytvorte aspoň dve dvojice alebo trojice (skupinky môžu byť aj väčšie, zásada však je, že vo všetkých skupinách musí byť rovnaký počet hráčov – čiže buď budete hrať všetci vo dvojiciach alebo všetci v trojiciach, alebo všetci vo štvoriciach…).  

Každá skupina bude potrebovať jedno zariadenie, na ktorom si budete vyhľadávať a púštať skladby. Okrem toho bude každý z vás potrebovať papier a pero.  

Skupinky súťažia oddelene. Každá skupina si bude zapisovať získané body. Na konci hry si všetky skupiny porovnajú počet bodov. Ktorá skupina bude mať bodov najviac, tá vyhrá.  

Na začiatku si určíte, koľko kôl si zahráte – teda koľko piesní budete pomenovávať. Najlepšie je, aby ste sa dohodli na takom počte kôl, ktorý bude nejakým násobkom počtu ľudí v jednej skupinke (ak ste traja, môžete mať 3, 6, 9… kôl). Kolá v jednotlivých skupinách nemusia trvať rovnako dlho, pretože každá skupinka bude pravdepodobne vyberať iné skladby. Môže sa teda stať, že na konci hry sa na niektorú skupinu bude čakať trošku dlhšie. Ak tomu chcete predísť, dohodnite sa, že nech si vyberiete akúkoľvek pieseň, vypočujete si z nej len napríklad len 1 minútu. Rovnako sa na začiatku dohodnite, koľkoslovné majú byť pomenovania jednotlivých skladieb. Pokiaľ chcete veľmi rýchlu hru, ktorá asi najlepšie prezradí ako dobre sa poznáte, dohodnite sa na čo najkratšom pomenovaní avšak minimálne na dvoch až troch slovách. Ak sa však chcete zabaviť viac a dlhšie, odporúčam zvoliť 5-8 slovné pomenovania. 

A teraz priebeh hry. Na začiatku každého kola vyberie jeden zo skupiny nejakú skladbu či pesničku (najlepšie takú, ktorú ste ešte nepomenovávali). V prvom kole vyberá skladbu najmladší z vás, v druhom kole ten starší a tak ďalej. V každom kole si vybranú skladbu najskôr vypočujte. Popri tom premýšľajte, čo vám skladba pripomína a čo podľa vás môže pripomínať ostatným zo skupiny. Potom napíšte vymyslený názov skladby na papier tak, aby ho nik iný zo skupiny nevidel. Cieľom je napísať taký názov, o ktorom si myslíte, že bude čo najviac podobný názvom, ktoré napíšu ostatní. Pozor, nemôžete použiť pôvodný názov ani jeho obmenu a musíte použiť taký počet slov, na ktorom ste sa dohodli na začiatku hry. Keď budete mať názvy napísané všetci, ukážte si ich. Ak ste sa všetci v skupine zhodli na názve na 100%, získavate ako skupina za dané kolo 10 bodov. Ak ste sa všetci v skupinke zhodli aspoň na jednom (rovnakom) slove, získavate 5 bodov. Ak ste mali všetci zhodu v nejakej časti názvu, ale každý na inom mieste, získavate 3 body. Ak ste sa nezhodli všetci, no zhodu  mali aspoň v jednom slove minimálne dvaja zo skupiny, získavate 1 bod. Ak sa nezhodol nik s nikým tak za dané kolo nezískavate žiaden bod.  

Na konci hry si každá skupina zráta počet bodov no a tá, ktorá bude mať bodov najviac, tá vyhráva, pretože sa jej členovia zjavne najlepšie poznajú (alebo sú najviac empatickí… ale to už je iná téma). 

PS 2: Budem rada, ak mi najkreatívnejšie názvy pošlete spolu s odkazmi na piesne alebo aspoň názvami piesní, ktoré ste pomenovávali. Alebo radšej zdieľajte na sociálnych sieťach fotky či videá, ako hru hráte. Do popisu napíšte pár zaujímavých (pokojne aj bláznivých) pomenovaní a označte kanál @napadynaucenie, aby som vaše nápady mohla s ostatnými zdieľať aj ja 😉  

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Xoxo! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Počúvaj inak III – Maľovaná 🎨 hudba

Namaľuješ hudbu? 

Už ste niekedy maľovali hudbu? Že sa to nedá? No okej, nemyslím to doslovne, viac sa však dozviete vo videu.  

Ako to môže vyzerať 

Verím, že ste si videjko pozreli až do konca. Sľúbila som v ňom ešte pár ukážok aj na stránke. Tu sú: 

Zima je zimička

Inšpirovať sa môžeš naozaj kedykoľvek a čímkoľvek… dokonca aj keď nemáš po ruke poriadny papier…

Ľadová ako…

Mama: Ale prosím ťa, nie je tam také teplo, neroztopíš sa…
Ja:

A čo tak trochu farby… nemusíš hneď všetko vidieť čierno-bielo

No a teraz pár dôkazov, že namaľovať hudbu môže ktokoľvek, aj ten čo (bezpredmetne) tvrdí, že nemá talent: 

Mimochodom, ak chcete vidieť ako vznikajú tieto, či ďalšie takéto kresby, skočte na Youtube, TikTok či Instagram a nájdite kanál KiNi.Nika.art, kde pridávam podobné kresby a maľby, ktoré často tvorím práve pri počúvaní hudby, ktorá ma dokáže úžasne inšpirovať. Necháte sa inšpirovať aj vy? 

Sľúbený link 

No a sľúbila som ešte niečo – konkrétne link na skladbu, ktorú máte “namaľovať”. Samozrejme, teraz už určite viete, že to nemyslím doslovne. Takže: prichystajte si papiere či výkresy, vytiahnite ceruzky, pastelky, fixky, uhlíky či akékoľvek iné farbičky, nechajte sa inšpirovať a skúste nasledujúcu hudbu počúvať tak trochu inak: Antonio Vivaldi: 4 ročné obdobia  – Zima

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Xoxo! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby II – Brahms: „Dáš mi labku, Klárka?“

To je láska! 

Vedeli ste, čo sa hovorí? Že Brahms celý život miloval jednu ženu. Ak ste si pozreli predchádzajúce video tak už asi tušíte o koho ide. Viac o ňom, o jeho láske a o jeho živote nájdete vo videu. 

Uč sa menej, bav sa viac 

Predpokladám, že sa ako „správni študenti“ chcete menej učiť a viac zabávať. Hmmm, ja to poznám 😂. Preto si aj toto video pozrite čím skôr, aby ste možno objavili a možno si zopakovali spôsob, ako sa učiť zábavnejšie a rýchlejšie (ak ste už pozerali video z predchádzajúcej témy). Rovnako sa môžete učiť  úplne akýkoľvek predmet – nielen 🎶 dejiny hudby🎵. Alebo chcete stále zaspávať💤 pri učení (hm, aj keď ani to nie je najhorší spôsob učenia sa, ale o tom neskôr…)? 

Pozreli ste si video až do konca? Ak áno, mohli by ste sa ešte raz zamerať na slová a prespievať si túto jednoduchú pesničku s ich pomocou. Snáď ju už dnes nedostanete z hlavy von. HM 🤔 nie preto, že by som vás chcela trápiť, ale preto, aby ste si zapamätali kto to ten Brahms bol a aké diela tvoril. Text k piesni nájdete nižšie, odkaz na naspievanú verziu nájdete po kliknutí TU a odkaz na podklad, teda karaoke verziu (ak by ste si song chceli zaspievať sami) nájdete TU

Tak čo, už toho viete o osude Johanessa Bramsa a Kláry Schumanovej dosť? Tak si poďte overiť, či ste si zapamätali všetko podstatné.

Ak sa hra nespustí, tak kliknite na tento LINK alebo oskenujte qr kód, ktorý nájdete pod textom, potom zadajte svoje meno, spustite hru a zabávajte sa vďaka novým znalostiam 👍😉  

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Na záver trojitá pomôcka pre učiteľov. Prečo trojitá? Pretože v prezentácii, ktorú nájdete nižšie sa dozviete nielen to, ako pracovať s videom a priloženou hrou, ale aj to, ako pracovať s platformou, cez ktorú som hru vytvorila. Verím, že si s ňou užijete „kopec“ zábavy, a že aj vy budete za pomoci návodu schopní  vytvoriť ďalšie skvelé hry pre svoje deti a svojich žiakov. 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

DoPOČUTIA (a možno aj doVIDENIA) nabudúce! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby II – „Tatííí vydáš ma 🥰 za Schumana? Budem šumná pekná😁“ prosí Klára 

Romantika…? 

Vedeli ste, čo sa hovorí? Že príbeh Kláry a Róberta Schumanových je jedným z najromantickejších príbehov lásky ❤️ v hudobnom svete. Viac o nich, o ich láske a o ich živote nájdete vo videu. 

Uč sa menej, bav sa viac 

Predpokladám, že sa ako „správni študenti“ chcete menej učiť a viac zabávať. Hmmm, ja to poznám 😂. Preto si pozrite toto video čím skôr, aby ste objavili nový spôsob, ako sa učiť zábavnejšie a rýchlejšie – a to úplne akýkoľvek predmet – nielen 🎶 hudobku🎵. Alebo chcete stále zaspávať💤 pri učení (hm, aj keď ani to nie je najhorší spôsob učenia sa, ale o tom neskôr…)? 

Pozreli ste si video až do konca? Ak áno, mohli by ste sa ešte raz zamerať na slová a prespievať si túto jednoduchú pesničku s ich pomocou. Snáď ju už dnes nedostanete z hlavy von. HM 🤔 nie preto, že by som vás chcela trápiť, ale preto, aby ste si zapamätali kto to tí Schumanovci boli. Text k piesni nájdete nižšie, odkaz na naspievanú verziu nájdete po kliknutí TU a odkaz na podklad, teda karaoke verziu (ak by ste si song chceli zaspievať sami) nájdete TU

Tak čo, už toho viete o živote Róberta a Kláry dosť? Tak teraz si poďte overiť, či ste si zapamätali všetko podstatné.

Ak sa hra nespustila automaticky, tak liknite na tento LINK alebo oskenujte qr kód, ktorý nájdete pod textom, potom zadajte svoje meno, spustite hru a zabávajte sa vďaka novým znalostiam 👍😉  

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Na záver trojitá pomôcka pre učiteľov. Prečo trojitá? Pretože v prezentácii, ktorú nájdete nižšie sa dozviete nielen to, ako pracovať s videom a priloženou hrou, ale aj to, ako pracovať s platformou, cez ktorú som hru vytvorila. Verím, že si s ňou užijete „kopec“ zábavy, a že aj vy budete za pomoci návodu schopní  vytvoriť ďalšie skvelé hry pre svoje deti a svojich žiakov. 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

DoPOČUTIA (a možno aj doVIDENIA) nabudúce! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby I – Pojašený 🤪 Mozart a nepočujúci 🙉 Beethoven – dokonalá dvojka na každú párty 🎉

DJ-i na dnes – Mozart a Beethoven  

Počuli ste už mená ako Wolfgang Amadeus Mozart či Ludwig van Beethoven? A viete čo majú spoločné? Pozrite si video a dozviete sa 🙂 

Už to viete?

A pamätáte si toho aj viac ako len to, čo majú spoločné? Tak si poďte zahrať hru, v ktorej si preveríte vaše vedomosti, ale aj zasúťažíte. Čaká na vás kahoot – stačí ak otvoríte tento LINK .  

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Bližšie info k téme a k videu, ale aj vysvetlenie ako pracovať s uvedenou hrou a s portálom, cez ktorý bola hra vytvorená nájdete v prezentácii, ktorá je určená učiteľom a rodičom, resp.  komukoľvek, kto deti sprevádza pri učení. Hmmm, a ktovie – možno vás navnadí tiež vytvárať podobné hry. 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Majte sa! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby I – Bacha Bach

Bacha! 

Že na čo si máte dávať pozor? Možno na to, čo počúvate alebo ako počúvate… Že nechápete? Tak si pozrite nasledujúce video. Viac vám tento krát nebudem hovoriť ja. Tento krát radšej počúvajte Tea… 

Niekedy sú slová “počuť” a “počúvať” veľký rozdiel. Mnoho krát si myslíme, že stačí “počuť”, čo povedal ten vedľa nás. Potom však prichádza k mnohým nedorozumeniam a trapasom, však? A pritom by stačilo viac “počúvať”, teda vnímať ľudí, s ktorými sa rozprávame. Poďte si teraz overiť či ste skutočne dobre “počúvali” a vnímali, alebo či ste pri pozeraní videa hlavnú myšlienku “prepočuli”. Pozor, nebude to ľahké, budete sa musieť skutočne pohrať s písmenkami a so slovíčkami.  

Tu je jednoduchšia verzia hry (najmä pre mladších): 

A tu je trošku zložitejšia verzia pre starších a pre tých, ktorí sa chcú zabávať aspoň o trochu dlhšie: 

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Bližšie info k téme a k videu, ale aj podrobnejšie vysvetlenie hry uvedenej vyššie nájdete v prezentácii, ktorá je určená učiteľom a rodičom, resp.  komukoľvek, kto deti sprevádza pri učení. Samozrejme, tie dospelé deti, ktoré by tu náhodou zavítali a rozhodli by sa zasmiať sa na videu a trochu si potrénovať svoje mozgové závity, si aj túto prezentáciu môžu prescrolovať samy😀 Prečo toľko rečí o “deťoch”, ktoré tu možno nikdy nezavítajú? Chcem vás tým trochu upútať, navnadiť a motivovať, aby ste úlohy k tejto téme skúsili najskôr vyriešiť vy sami – budete tak mať lepšiu predstavu o tom, ako veľmi ľahké či ťažké to bolo pre vás (prípadne pre vašich kolegov), ktorí už nejaké tie vedomosti o histórii či o hudbe (asi) máte. Omnoho ľahšie potom zvolíte náročnosť hry pre to-ktoré dieťa či pre tú-ktorú skupinu žiakov. A navyše to môže byť celkom zábava… Takže, ak ste už hru vyriešili, teraz si môžete pozrieť bližšie info k celej téme tu: 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

DoPOČUTIA (a vlastne aj doVIDENIA)! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Music matters – Ktorý blbec by sa učil pri hudbe? Úprimne? Napríklad ja.

Hudba vraj lieči, ale aj pomáha… 

Neveríte? Pozrite si toto video a zistite, ako vám môže dokonale pomôcť pri učení. 

Napríklad tento… 

Pozreli ste si video👆? Ak nie, neblafujte✖️ a rýchlo si ho pozrite – má predsa len pár minút. A ak už ste úspešne za ním, teraz je čas presvedčiť sa, či naozaj funguje to, čo ste sa v ňom dozvedeli. Nájdite si teda niečo, čo sa potrebujete naučiť🤓📚, vytiahnite si zošity, knihy… jednoducho čokoľvek, čo k tomu potrebujete a pustite si hudbu, o ktorej sa hovorí vo videu🎥. Ak by ste nevedeli, kde takú zohnať, prikladám tu niekoľko linkov, ktoré môžete využiť👇.
Napríklad TENTO LINK.
Alebo TENTO.
Mohol by sa zísť aj TENTO.
Aj TOTO znie dobre.
A čo TOTO

Ak ste prešli všetky, môžete skúsiť aj ďalšie verzie, ktoré sú z trochu iného súdka… čo som nepovedala vo videu📽️ je, že aj hudba vo veľmi pomalom tempe (ako je tá baroková, ktorú som spomínala), môže mať na našu koncentráciu pozitívny vplyv. Tu je pár linkov aj na tento druh hudby:
Mne sa napríklad páči TÁTO skladba.
Ale aj TÁTO je veľmi pekná.
A TOTO by som počúvala donekonečna (a dokonca aj pozerala).
A čo tak hudba z TOHTO obdobia?
Podobnú nájdete aj v TOMTO playliste. 

Tak čo, ktorý link je podľa vás najlepší❤️? Alebo ste našli niečo ešte lepšie? Ak áno, napíšte mi na mail: napadynaucenie@gmail.com alebo DM na napadynaucenie na FB, Insta či TikTok-u a ja môžem vaše nápady zverejniť v ďalších podobných videách a článkoch. 

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov  

A pomôcka opäť na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených videí a materiálov, tu je pár informácií pre vás. Vo videu nájdete návrh ako pracovať a videom a ako môže pomôcť dokonca aj vám 🙂 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Nech sa vám dobre sústredí! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Kyanotypia

Vzdelávacia oblasť: CHEMICKÉ VÝPOČTY
Tematický celok: ZLOŽENIE ROZTOKOV
Téma: HMOTNOSTNÝ ZLOMOK

Cyanotipia – kyanotypia, kyanografia dokonca chemická modrotlač – takto je označovaná jednoduchá kopírovacia technika, ktorá bola vynájdená v roku 1842 a pôvodne sa využívala hlavne na kopírovanie a rozmnožovanie priesvitných matematických tabuliek či stavebných a strojárenských výkresov. Tie sa vďaka ich modrej farbe nazývali „modráky“.

Kyanotypia je založená na citlivosti železitých solí na svetlo. Citlivá vrstva nanesená na papier obsahuje citrát amónno-železitý a hexakyanoželezitan draselný. V dennom svetle je určitý podiel UV žiarenia, a to redukuje železité ióny v týchto zlúčeninách z časti na železnaté. Tím vznikajú zlúčeniny modrej farby – jednak Berlínska modrá – hexakyanoželeznatan železitý FeIII4 [FeII(CN)6]3 a tiež Turnbullova modrá – hexakyanoželezitan železnatý FeII3 [FeIII(CN)6]2. Obidve tieto farbivá sú jasne modré a obraz je tvorený ich zmesou v rôznom pomere. Z pozitívnej kopírovanej predlohy vzniká negatívny obraz: biele čiary na modrej ploche.

Prednosťou kyanotypie je jednoduchý proces spracovania kópie po expozícii. Vyvolanie, ustaľovanie a vypieranie je realizované v jednom jedinom kroku – vypieranie kópie vo vode.

Kyanotypia nikdy nebola pre fotografické účely významná. Dôvodom bola zrejme jej výrazná, možno povedať že až krikľavo modrá farba, ktorá sa hodila len pre málo motívov. Napriek tomu v roku 1843 bola kyanotypia použitá k ilustrácii knihy. Bola to vôbec prvá kniha s fotografickými ilustráciami a kyanotypie boli použité nielen ako obrázky ale aj ako text.

Dnes už táto stará technológia stratila význam v kopírovaní plánov,  ale stala sa jedným zo zaujímavých výtvarných výrazových prostriedkov, ktorý poskytuje výtvarníkovi skutočne veľké možnosti.

Vo videu nájdeš jednoduchý postup k príprave kyanotypie. No ako ďalej využiješ a spracuješ zhotovený modro-biely obrázok je už na tebe.

Pomôcky:

váhy, lyžička, Petriho miska, sklená tyčinka, odmerný valec, kadičky, štetec bez kovovej časti, akvarelový papier, klip rám (doska, sklo, klipy alebo štipce), vanička

Chemikálie:

citrát amónno-železitý, hexakyanoželezitan draselný, voda, kyselina chlorovodíková 1% roztok, listy/kvety/tráva – rastlinky alebo iné ploché predmety (z plastu, kovu, papiera…)

Postup: 

  1. Priprav 10 ml 25% roztoku citrátu amónno-železitého
  2. Priprav 10 ml 10% roztoku hexakyanoželezitanu draselného
  3. Ďalej pracuj v miestnosti s tlmeným svetlom
  4. Oba roztoky zmiešaj v pomere 1:1
  5. Pripravený roztok nanes pomocou štetca alebo hubky na papier v rovnomernej vrstve.
  6. Papier so svetlocitlivou vrstvou nechaj na tmavom mieste poriadne vyschnúť.
  7. Na vysušený papier naukladaj pripravené rastlinky či iné ploché predmety.
  8. Papier polož na dosku z klip rámu a prikry sklom, upevni štipcami, aby sa predmety na papieri nehýbali a boli natesno.
  9. Klip rám vylož na priame slnko a pozoruj
  1. Keď sa papier sfarbí do hnedozelena, expozícia je dokončená.
  2. Papier vyber z klip rámu, vlož do vaničky so studenou vodou a opatrne ho vyper. Neosvetlené časti svetlo citlivej vrstvy (tie, ktoré boli prekryté rastlinkami) sa vo vode rozpustia a na papieri ostane jasne modrý trvanlivý obraz.
  3. Modrý tón zjasníš ponorením papiera do 1% roztoku kyseliny chlorovodíkovej.
  4. Na záver papier vyper pod tečúcou vodou.

TIPY:

  • Papier použitý na kyanotypiu by nemal byť alkalický, pretože alkalické prostredie môže spôsobiť predčasné žltnutie až hnednutie a spomalenie fotochemickej reakcie. Najviac vyhovujúci dostupný papier je akvarelový.
  • Zásobné roztoky citrátu amónno-železitého a hexakyanoželezitanu draselného môžeš pripraviť kedykoľvek a skladovať v dobre uzavretých nádobách v tme. Ale po ich zmiešaní nie je možné tento svetlocitlivý roztok skladovať a preto sa pripravuje vždy čerstvý.
  • So svetlocitlivým roztokom pracuj v miestnosti so slabým svetlom alebo zastretými žalúziami.
  • Svetlocitlivú vrstvu nanášaj na papier jedným smerom, pretože ťahy štetca (keby si maľoval rôznymi smermi) sú častokrát po vyvolaní viditeľné (čo môže byť vo výtvarnom spracovaní naopak i žiaduce)
  • Namiesto štetca môžeš na nanesenie svetlocitlivej zmesi použiť molitanovú hubku 
  • Je lepšie, keď papier vyschne prirodzene, ale v prípade potreby schnutie môžeš urýchliť prúdom teplého vzduchu z fénu (pracuj v tmavom priestore)
  • Vyschnutý papier so svetlocitlivou vrstvou môžeš skladovať niekoľko dní, ale vždy v úplnej tme.
  • Expozícia prebieha na priamom slnečnom svetle niekoľko minúť až pol hodinu, až kým papier nenadobudne škaredú hnedozelenú farbu
  • Papier v klip ráme nastav slnečným lúčom čo možno najkolmejšie
  • V prípade, ak je zamračený deň, môžeš použiť aj umelý zdroj UV svetla
  • Po vyvolaní, ustálení a vypieraní kyanotypiu nechaj voľne vysušiť, prípadne môžeš vypnúť štipcami na šnúru

Kyanotypie pripravené žiakmi na chemickom krúžku Kremík

  • Obrázok môžeš nechať len modrý. Berlínska aj Turnbullova modrá sú stabilné chemické zlúčeniny, preto sú kyanotypie trvanlivé, dokonca trvanlivejšie ako bežné fotografie.  Môžeš však do kyanotypie aj výtvarne vstúpiť, biele miesta zvýrazniť a dokresliť napríklad modrým atramentom (pripraveným z Berlínskej modrej), alebo farby doladiť akvarelovou maľbou. Tiež svetlocitlivý podklad môžeš naniesť v rôznych tvaroch a vrstviť. Fantázii a výtvarnej tvorivosti sa medze nekladú.
  • Pomocou kyanotypie môžeš pripraviť aj zaujímavý herbár 
  • Na vytvorenie kyanotypie môžeš použiť aj maketu vystrihnutú z papiera, alebo akýkoľvek obrázok vytlačený na priesvitnú fóliu

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Pokús sa stručne opísať kyanotypiu, jednoduchú fotografickú techniku.
  2. Popremýšľaj prečo je kyanotypia klasifikovaná ako fotografická technika.
  3. Vyhľadaj, na čo sa kyanotypia v minulosti využívala prednostne.
  4. Uveď dve chemické látky potrebné pre kyanotypiu.
  5. Vysvetli čo to znamená že chemická látka je svetlocitlivá.
  6. Uveď v čom sú rozdielne chemické zlúčeniny Berlínska modrá – hexakyanoželeznatan železitý FeIII4 [FeII(CN)6]3 a Turnbullova modrá- hexakyanoželezitan železnatý FeII3 [FeIII(CN)6]2
  7. Myslíš, že môže mať vplyv väčšie množstvo Berlínskej alebo Turnbullovej modrej na výslednú farbu kyanotypie? Zdôvodni.
  8. V procese používaš 1% roztok kyseliny chlorovodívej.
    Uveď chemický vzorec kyseliny chlorovodíkovej
    – Vypočítaj, aké množstvo čistej kyseliny chlorovodíkovej potrebuješ na prípravu 250 ml 1% roztoku kyseliny chlorovodíkovej
    – Vypočítaj aké množstvo 36% kyseliny chlorovodíkovej potrebuješ na prípravu 100 ml 1% roztoku kyseliny chlorovodíkovej.
  9. Popremýšľaj, prečo je dôležité papier po namočení v kyseline chlorovodíkovej poriadne vyprať v čistej vode.
  10. Vypočítaj:
    potrebné množstvo citrátu amónno-železitého na prípravu 10 ml 25% vodného roztoku.
    – potrebné množstvo vody na prípravu 10 ml 25% vodného roztoku citrátu amónno-železitého.
  11. Vypočítaj:
    potrebné množstvo hexakyanoželezitanu draselného na prípravu 10 ml 10% vodného roztoku.
    – potrebné množstvo vody na prípravu 10 ml 10% vodného roztoku hexakyanoželezitanu draselného.

Medená, strieborná a zlatá minca

Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY; CHEMICKÉ VÝPOČTY
Tematický celok:  NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE; ZLOŽENIE ROZTOKOV
Téma: REDOXNÉ DEJE, REDOXNÉ REAKCIE; HMOTNOSTNÝ ZLOMOK A KONCENTRÁCIA

Hlavnou snahou starovekých alchymistov bolo premeniť obyčajné kovy na zlato prípadne striebro, pretože hlavne tieto dva drahé kovy mali v ich dobe veľkú cenu. Alchymisti, hoci akýsi predchodcovia chemikov, nevedeli ako na to a keď sa im aj niečo zaujímavé podarilo, chýbalo vysvetlenie. Dnes už vieš, že akýkoľvek kov na skutočné zlato či striebro premeniť nevieš. Vieš však získať kryštáliky čistého striebra z roztoku, v ktorom sa katióny striebra už nachádzajú. A podľa postupu uvedeného nižšie sa naučíš pripraviť kov s podobnou farbou ako striebro i zlato, hoci zlato ani striebro to nebude.

V experimente využiješ proces galvanizácie a následne proces tvorby zliatiny.

Galvanizácia, galvanické pokovovanie je elektrolytické nanášanie vrstvy kovu na vodivý povrch, teda zväčša na iný kov. Nanesením už tenkej vrstvy sa vylepšujú vlastnosti pokrývaného materiálu – zvyšuje sa jeho odolnosť voči korózii, tvrdosť, lesk, elektrická vodivosť či iné. Účel pokovovania môže byť funkčný ale i estetický.

Pokovovať budeš medený predmet vrstvou zinku. Na túto jednoduchú galvanizáciu nepotrebuješ vonkajší zdroj elektrického napätia, pretože elektrochemický článok (chemický zdroj elektrického napätia) sa vytvorí priamo z medi a zinku vo vzniknutom elektrolyte.

Jedna medená minca a dve pôvodne medené mince pokryté vrstvou zinku

Mosadz, zliatinu medi a zinku žltozlatej farby poznal človek už dávno, napriek tomu si asi nikdy nepočul o dobe mosadznej. Dôvod je jednoduchý, výroba mosadze bola veľmi náročná, vyžadovala tavenie a varenie kovov pri veľmi vysokých teplotách, preto sa nevyrábala v tak obrovskom množstve. V Rímskej ríši nazvali mosadz „Aes“ – zlatá meď  a používali ju na výrobu mincí, sôch, dekoratívnych predmetov, šperkov a vojenských prilieb. Aj neskôr sa používala hlavne na vytváranie architektonických a umeleckých prvkov, ozdobných predmetov a náboženských artefaktoch. Až priemyselná revolúcia priniesla významný pokrok vo výrobe mosadze a dnes, čo bolo v minulosti zložité vieme spraviť oveľa ľahšie.

Mosadz sa stále bežne používa tam, kde sa vyžaduje odolnosť voči korózii – zámky, pánty, ozubené kolieska, ložiská, zipsy, ventily, elektrické zástrčky, dokonca hudobné nástroje. Vďaka žiarivej zlatej farbe sa z nej dodnes vyrábajú i šperky.

Medené pozinkované mince a mosadzné mince

V nasledovnom videu nájdeš postup jednoduchej galvanizácie medeného pliešku zinkom a následne tvorbu mosadze.

Pomôcky:

varič, kadička menšia a väčšia, váhy, Petriho miska, kliešte, kahan, zápalky, sklená tyčinka

Chemikálie:

kuchynská soľ, ocot 8%, hydroxid sodný, zinok, medené pliešky/mince

Postup: 

  1. Medené pliešky vlož na niekoľko minút do roztoku kuchynskej soli a octu (cca 25ml octu a 1-2 lyžičky NaCl), kde sa zbavia nečistôt a mastnoty.
  2. Po vytiahnutí z octovo-slaného kúpeľa ich opláchni v čistej vode.

Pozinkovanie – „strieborná“ minca

  1. Približne 2g zinkových granuliek (čím najmenšie kúsky) vlož do väčšej kadičky.
  2. K zinku prilej 50ml 3M roztoku NaOH.
  3. Túto zmes zahrievaj, až kým nie je úplne horúca a mierne bublinkuje, no nesmie sa zohriať do varu.
  4. Do horúcej zmesi vlož práve očistené a lesklé medené pliešky.
  5. Zmes s medenými plieškami mierne zahrievaj a dbaj na to, aby sa medené pliešky nedotýkali jeden druhého. Kontakt so Zn granulkami je však žiaduci.
  1. Medené pliešky občas jemne premiešaj chemickými kliešťami, prípadne opatrne obráť.
  2. Reakcia je ukončená, keď medené pliešky získajú striebornú farbu – sú pozinkované.
  3. Pliešky vyber chem. kliešťami, opláchni vo vode a osuš.

„Zlatá“ minca – mosadz

  1. Jeden strieborný pliešok vlož do plameňa kahana a zahrievaj.
  2. Strieborný pliešok po chvíľke získa zlatú farbu – zinok na povrchu medenej mince pod vplyvom tepla prenikne do vrstvy medi a vytvorí sa zliatina medi a zinku – mosadz 
  3. Mosadzný pliešok opláchni v studenej vode.

Zinok sa rozpúšťa v horúcom roztoku hydroxidu sodného a vzniká komplexná zlúčenina tetrahydroxozinočnatan sodný Na2[Zn(OH) 4] rozpustná vo vode. Reakciu zapíšeme nasledovne:

Zn  +  NaOH  +  H2O  →  Na2[Zn(OH)4]  +  H2

Po vložení medeného pliešku do roztoku vznikne medzi plieškom a kúskom zinku elektrické napätie, vytvorí sa elektrochemický článok, ktorým prechádza prúd elektrónov.

Kovový zinok na povrchu zinkovej elektródy (anódy) sa oxiduje:

Zn → Zn2+ +  2e

a zároveň na povrchu medenej elektródy (katódy) prebieha vylučovanie zinku z iónov [Zn(OH)42-:

[Zn(OH)4]2–  +  2e  →  Zn  +  4OH 

Povlak zinku vylúčený na medenej elektróde vyvoláva dojem, akoby bol pliešok potiahnutý striebrom.

Keď pozinkovaný pliešok zohreješ, zinok sa vplyvom tepla premieša s vrchnou vrstvou medi. Na povrchu pliešku vznikne zliatina medi a zinku – mosadz, ktorá mu dáva zlatý vzhľad.

TIPY:

  • Zmes zinku a NaOH zahrievaj opatrne aby nevrela. Ak by začala vrieť, uvoľňovali by sa nepríjemné pary hydroxidu sodného, ktoré dráždia sliznice. 
  • Pri práci používaj ochranné okuliare.
  • Dbaj na to, aby sa medený pliešok dotýkal zinku, inak sa reakcia neuskutoční a zinok sa nebude vylučovať.
  • Povlak zinku na povrchu medeného pliešku je trvácny, preto si pozinkovaný pliešok po jeho umytí vo vode a vysušení pokojne môžeš odložiť na neskoršie experimentovanie
  • Vrstvička mosadze na medenej minci je veľmi tenká. Jej zlatý vzhľad zvýrazníš opláchnutím pliešku v studenej vode.
  • Pár fotografií z procesu prípravy “striebornej” a “zlatej” mince.
  • Ako zdroj medi môžeš použiť medené mince, ale aj medený pliešok, z ktorého môžeš neskôr vyrobiť zaujímavý šperk.
  • Vyskúšaj pripraviť dvojfarebný pliešok – najskôr ho celý pozinkuj (nadobudne striebornú farbu) a potom ohrievaj len časť z neho (táto časť zmení farbu na zlatú)

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Opíš všeobecný proces galvanizácie.
  2. Pokús sa vysvetliť prečo sú mnohé predmety zo železa pozinkované.
  3. Popremýšľaj aký môže byť funkčný a aký estetický účel pokovovania.
  4. Vysvetli význam pojmu zliatina a uveď medzi aké zmesi patria zliatiny kovov.
  5. Uveď z čoho je zložená zliatina mosadz.
  6. Mosadz obsahuje 65% medi. Vypočítaj:
    – Koľko % zinku sa v nej nachádza.
    – Aké množstvo medi obsahuje 13 kg mosadze.
    – Aké množstvo zinku sa nachádza v 2,5 kg mosadze.
    – Aká je hmotnosť mosadze, ak obsahuje 3,8 g medi.
    – Koľko medi obsahuje mosadz, ak sa v nej nachádza 2,3 g zinku.
  7. Popremýšľaj prečo sa mosadz používa na výrobu hudobných nástrojov a tiež prečo na výrobu šperkov.
  8. K pozinkovaniu medenej mince potrebuješ roztok hydroxidu sodného, ktorého koncentrácia je 3M, čiže 3 mol/dm3. Vypočítaj hmotnosť hydroxidu sodného na prípravu 50 ml roztoku uvedenej koncentrácie.
  9. Uveď prečo je nebezpečné zohriať zmes hydroxidu a zinku do varu.
  10. Reakciu rozpúšťania zinku v horúcom hydroxide sodnom zapíšeš nasledovne:

    Zn  +  NaOH  +  H2O  →  Na2[Zn(OH)4]  +  H2

    – Uvedenú chemickú rovnicu vyrovnaj
    – Napíš oxidačné čísla všetkých prvkov
    – Označ dvojice prvkov, ktorých oxidačné čísla sa v priebehu chemickej reakcie zmenili
    – Uveď, ktorý prvok sa oxidoval a ktorý sa redukoval
    – Napíš čiastkové deje oxidácie a redukcie
  11. Počas chemickej reakcie pozoruješ únik bubliniek plynu z reakčnej zmesi. Uveď aký plyn vzniká.
  12. Popremýšľaj a opíš prečo pri galvanizácii medi zinkom v realizovanom experimente nepotrebuješ vonkajší zdroj elektrického napätia.
  13. Opíš ako premeníš „strieborný“ pliešok na „zlatý“

Music matters – Ak chceš byť múdry, hraj!

Ach, to cvičenie a hranie!

Čo už len môže byť skvelé na tom, keď musí niekto celé dni cvičiť na nástroji a čítať noty a hrať? Keď už ťa nepresvedčí to, že na to letia chalani aj baby, možno ťa presvedčí aspoň veda, ktorá tvrdí, že hra na nástroji zlepšuje našu… a vieš čo, zvyšok si pozri vo videu a potom môžme diskutovať ďalej 😉

No čo, už vieš, prečo je dobré hrať na hudobných nástrojoch? Ak áno, ešte by ma zaujímalo, aký máš na túto tému názor teraz, po dopozeraní videjka. Ak máš čas a chuť, vyplň preto tento dotazník.

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov 

A pomôcka opäť na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených videí a materiálov, tu je pár informácií pre vás. Vo videu nájdete návrh ako pracovať a videom, prečo deti povzbudiť, aby hrali na hudobných nástrojoch a prečo vyplniť dotazník, ktorý nájdete vyššie.

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali .

Veľa radosti pri učení (sa) a hraní prajem!

Vaša Niiika (KiNi.Nika)