Chladiaca zmes a zmrzlina

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: ZMRZLINA

Viete, na akom princípe funguje zmrzlinovač? Prišla na to pani Nancy Johnsonová z americkej Pennsylvánie už v roku 1843. Zmrzlinovače veru nie sú žiadna novinka posledných rokov. Tie prvé jednoduché chladili zmrzlinu zaujímavým spôsobom.

Zmrzlinová hmota vložená v mise s dutými stenami sa ručne miešala a zároveň rovnomerne ochladzovala zmesou ľadu a soli. Soľ spôsobuje, že ľad sa topí a pri tejto premene na vodu sa znižuje teplota zmesi (využíva sa to aj v zime, keď sa ľadové chodníky a cesty posýpajú soľou). Zmrzlina sa musela miešať každých 10 minút po dobu až niekoľkých hodín, aby bola jemná a neobsahovala veľké kryštáliky ľadu.

Možno máte doma zmrzlinovač a možno práve taký, čo sa podobá na ten prvý v histórii ľudstva. Ten najjednoduchší tvorí misa, ktorá má duté steny naplnené chladiacou zmesou vody a soli a zmrzlinová hmota v nej sa automaticky mieša v pravidelných intervaloch zabudovaným mixérom. Soľ, ktorú použila prvá zmrzlinárka pani Johnsonová bola kamenná, biela s chemickým vzorcom NaCl. V dnešných zmrzlinovačoch sa požíva soľ, ktorá sa volá chlorid vápenatý a jej chemický vzorec je CaCl2.

V experimente si vyskúšaš pripraviť vlastnú chladiacu zmes z ľadu a kuchynskej soli. Ak ju správne namiešaš, teplota klesne až na -20°C.

Pozri si videonávod a postupuje podľa nižšie zadaného postupu.

Experiment

Pomôcky a chemikálie:

2 nádoby, ktoré môžeš do seba vložiť (nie príliš veľké), formičky na ľad, lyžica, šľahač alebo mixér, tanierik

kuchynská soľ, voda, smotana na šľahanie alebo ovocie

Postup:

1. Do formičiek na ľad nalej vodu a daj zamraziť do mrazničky minimálne na 3-4 hodiny (závisí od veľkosti formičiek)

2. Smotanu na šľahanie, 1dcl (môžeš ochutiť cukrom) vyšľahaj do polotuha šľahačom alebo pomocou mixéra.

3. Do väčšej nádoby nasyp pripravený ľad (toľko, aby bol približne do polovice nádoby).

4. K ľadu prisyp približne toľko lyžičiek soli, koľko kociek ľadu si použil a poriadne premiešaj.

5. Do veľkej nádoby s ľadom vlož menšiu so zmrzlinovou hmotou tak, aby bola celá obklopená zo strán ľadom. Prikry utierkou.

6. Zmrzlinu pravidelne každých 10 minút premiešavaj lyžicou po dobu 40 minút.

7. Po tomto čase je zmrzlina pripravená k servírovaniu – naber ju na tanierik a ozdob podľa chuti.

Ak nemáš doma šľahačku, môžeš si pripraviť ovocnú dreň z akéhokoľvek ovocia.

Ovocie pomixuj na jemno (môžeš osladiť cukrom), nalej do menšej nádobky a postupuj ako pri príprave zmrzliny zo smotany.

Otázky:

1. Kedy bol patentovaný prvý zmrzlinovač a kto bol jeho autorom?

2. Pokús sa vysvetliť, ako fungoval prvý zmrzlinovač.

3. Zmes tvorená kúskami ľadu a zrnkami soli je zmes: (rovnorodá alebo rôznorodá)

4. Na akú teplota sa môže znížiť teplota zmesi po pridaní soli do ľadu?

5. Zisti, čo má spoločné kamenná a kuchynská soľ?

6. Prečo je dôležité zmrzlinu počas jej výroby miešať?

7. Pomenuj druh zmesi, ktorou je zmrzlina.

8. Čo by sa stalo zo zmrzlinovou/smotanovou/ovocnou hmotou, keby sme ju dali len do mrazničky a vôbec nemiešali?

9. Pokús sa opísať, ako vzniká kryštálik ľadu alebo snehová vločka.

10. Opíš (nielen jedným slovom), ako sa ti darilo pri experimentovaní.

Soli 1

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Soli 1 (síran vápenatý, chlorid sodný, hydrogenuhličitan sodný, uhličitan sodný, dusičnan sodný).

Žiak sa stáva špiónom a plní misie, za ktoré získava čísla, ktoré zodpovedajú kľúču, ktorý potrebuje na otvorenie aktovky.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen plameňovej skúšky vápnika a spätnú väzbu.

Z praxe učiteľa:

Žiaci predpokladajú, že hra skončila na snímke, kde je názov „Mission complete!“, ale hra pokračuje kliknutím na pohyblivú periodickú tabuľku za týmto názvom.

Rada pre Vás i žiaka:

Kliknutím na pohyblivú periodickú sústavu prvkov sa Vám zobrazí stránka http://www.chemickeprvky.cz, kliknite na vápnik (Ca), potom na prvkové videá a vyhľadajte zadané video (http://www.chemickeprvky.cz/prvek/ca/?videa).

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Zabavte sa a precvičte svoje šedé mozgové bunky.

Prosím, pošlite mi printscreen plameňovej skúšky vápnika (pomôcka: pozrite si prvkové videá o vápniku). Link je odmena 🙂

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Tuky

Info o hre:

Kvíz obsahuje úlohy na tému Tuky.

Žiak odpovedá na otázky na záver si musí vybrať správnu odmenu (dinosaura).

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odpovedať na štyri otázky v správnej odmene.

Z praxe učiteľa:

Žiaci musia nájsť štyri otázky, ktoré sa zobrazia po priložením kurzora na obálku. Je na ich voľbe, ktorú odmenu si zvolia (lístky, dinosaura, krabicu). Ak si nezvolia správne, celý kvíz musia urobiť odznova.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Dnes som pre vás pripravila poučný kvíz o tukoch. Zadanie úlohy nájdete v jednej z odmien, preto vyberajte uvážlivo! Učebnica vám bude veľkou oporou.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Sacharidy

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Sacharidy.

Žiak sa stáva špiónom a plní misie, za ktoré získava čísla, ktoré zodpovedajú kľúču, ktorý potrebuje na otvorenie aktovky.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Napísať minimálne 2 činidlá, ktoré sa používajú na dôkaz sacharidov a popísať aj farebné zmeny, ktoré tieto dôkazy sprevádzajú. A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci predpokladajú, že hra skončila na snímke, kde je názov „Mission complete!“, ale hra pokračuje kliknutím na kôš plný chlebov za týmto názvom.

Rada pre Vás i žiaka:

Kliknutím na kôš plný chlebov sa Vám zobrazí stránka https://www.youtube.com/watch?v=iR_sIzM6H34&feature=youtu.be, pozrite si video a môžete si robiť aj poznámky, aby ste správne odpovedali na zadanú úlohu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Tento týždeň som pre vás pripravila znova hru. Téma Sacharidy. Zabavte sa a precvičte mozgové závity.

Prosím, napíšte mi minimálne 2 činidlá, ktoré sa používajú na dôkaz sacharidov a popíšte aj farebné zmeny. Pomôcku nájdete v koši plnom chlebov. Samozrejme pridajte aj spätnú väzbu a prečítajte si aj hodnotenie.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Prírodné látky

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Prírodné látky a na konci hry certifikát o úspešnom absolvovaní hry.

Žiak získava čísla po splnení každej výzvy a tieto potom vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen poslednej snímky hry (Certifikát). A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si nevšimnú ruku s palcom hore vedľa slova „Gratulujeme!“ a posielajú túto snímku alebo číselný kód. Je na učiteľovi, čo im do zadania úlohy odhalí/neodhalí tajomstvo certifikátu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Táto úloha bude naozaj zábavná a oddychová. Získate nové vedomosti v téme Prírodné látky.

Prejdite si všetky výzvy. Urobte printscreen poslednej strany a pošlite mi ho na mail. Zároveň mi napíšte spätnú väzbu.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Alkalické kovy

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Alkalické kovy.

Žiak sa stáva špiónom a plní misie, za ktoré získava čísla, ktoré zodpovedajú kľúču, ktorý potrebuje na otvorenie aktovky.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen obrazovky, na ktorej je odfotená plameňová skúška lítia. A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci predpokladajú, že hra skončila na snímke, kde je názov „Mission complete!“, ale hra pokračuje kliknutím na pohyblivú periodickú tabuľku za týmto názvom.

Rada pre Vás i žiaka:

Kliknutím na pohyblivú periodickú sústavu prvkov sa Vám zobrazí stránka http://www.chemickeprvky.cz, kliknite na lítium (Li), potom na prvkové videá a vyhľadajte zadané video (http://www.chemickeprvky.cz/prvek/li/?videa).

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Tentoraz som pre vás pripravila zaujímavú hru o alkalických kovoch.

Užite si to a precvičte svoje šedé mozgové bunky 🙂 

Pošlite mi printscreen plameňovej skúšky lítia (je to súčasť hry) a pridajte aj spätnú väzbu.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Kovy II.A skupiny

Info o hre:

Kvíz obsahuje úlohy na tému Kovy II.A skupiny.

Žiak odpovedá na otázky a tým skladá puzzle.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Napísať: plameňová skúška, ktorého prvku je zachytená na obrázku (puzzle)? A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Správna odpoveď je stroncium. A žiaci uvádzali aj vápnik. Farby sú podobné.

Rada pre Vás i žiaka:

Kliknutím na interaktívny bod na obrázku sa Vám zobrazí stránka http://www.chemickeprvky.cz. Prejdite si plameňové skúšky prvkov II.A skupiny a vyberte ten, ktorý sa najviac podobá 🙂

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Dnes som pre vás pripravila zaujímavý kvíz. Správne odpovedajte na otázky a na poslednej snímke nájdete otázku. Prosím, postupujte podľa pokynov a hodnotiacich kritérií. Samozrejme, že učebnica je skvelý pomocník.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Alkaloidy

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Alkaloidy a na konci hry certifikát o úspešnom absolvovaní hry.

Žiak získava čísla po splnení každej výzvy a tieto potom vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen poslednej snímky hry (Certifikát). A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si nevšimnú ruku s palcom hore vedľa slova Gratulujeme! a posielajú túto snímku alebo číselný kód. Je na učiteľovi, čo im do zadania úlohy odhalí/neodhalí tajomstvo certifikátu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Táto úloha bude naozaj zábavná a oddychová. Overíte si vedomosti z témy Alkaloidy.

Prejdite si všetky výzvy. Urobte printscreen poslednej snímky a pošlite mi ho na mail. Zároveň mi napíšte spätnú väzbu.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Halogenderiváty

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Halogénderiváty a na konci hry certifikát o úspešnom absolvovaní hry.

Žiak získava čísla po splnení každej misie a potom ich vkladá v správnom poradí do poslednej časti hry.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Odoslať printscreen poslednej snímky hry (Certifikát). A zároveň napísať aj spätnú väzbu na hru.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si nevšimnú ruku s ukazovákom vedľa slov „Blahoželám, dokončili ste všetky misie!“ a posielajú túto snímku alebo číselný kód. Je na učiteľovi, čo im do zadania úlohy odhalí/neodhalí tajomstvo certifikátu.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Čaká vás hra Mystery breakout o halogénderivátoch.

Prejdite si všetky úlohy. Urobte printscreen poslednej strany úlohy a pošlite mi ho na mail. Zároveň mi napíšte spätnú väzbu. Ďakujem.

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.

Nukleové kyseliny

Info o hre:

Hra obsahuje úlohy na tému Nukleové kyseliny. V hre je uvedená aj úloha pre žiaka, ktorú zistí po úspešnom absolvovaní celej hry. Hra je náročnejšia ako predchádzajúce :), je dôležité čítať s porozumením.

Žiak sa zúčastňuje na misiách, musí získať klenoty a zadať správny kód.

Hra obsahuje zaujímavé videá a komixy.

Odkaz na hru

Hru v samostatnom okne zobrazíte po kliknutí na tento odkaz.

Úloha pre žiaka:

Zistiť meno autora, ktorý objavil štruktúru DNA a ako sa volal materiál, ktorý obsahoval prevratné informácie o štruktúre DNA.

Z praxe učiteľa:

Žiaci si neprečítajú pokyn na poslednej snímke hry a neprejdú kurzorom na obrázok s mikroskopom. Po kliknutí sa zobrazí okienko s informáciami, kde nájdu aj odpovede zo zadania úlohy.

Príklad zadania úlohy pre žiaka:

Aj tentoraz som pre vás pripravila hru. Téma Nukleové kyseliny. Pri riešení si zoberte k sebe učebnicu, pomôže vám 🙂

Na mail mi, prosím, pošlite odpoveď na úlohu a pridajte aj spätnú väzbu.

Určite sa zabavte a precvičte svoje šedé mozgové bunky 🙂

Príklad hodnotiacich kritérií v Teams:

Hodnotiace kritéria pre Microsoft Teams vo formáte .csv si stiahnete na tomto odkaze.

Poznámka

Učitelia, hru si vopred vyskúšajte a ak by niečo nefungovalo, napíšte prosím mail na drobulova@gsa.sk. Niekedy sa môže stať, že hra sa nebude dať u žiaka spustiť. Môže to byť spôsobené nastavením počítača a webového prehliadača.