Čo práve teraz robíš?

Milí žiaci, prítomný čas sme sa už učili, ale iba v súvislosti so zvykmi a pravidelnými činnosťami. No, čo v prípade ak sa chceme opýtať alebo len jednoducho povedať čo práve teraz v tomto momente robíme? Treba si dávať pozor na to, že k slovesu sa pridáva prípona -ing a k jednotlivým osobám sloveso byť v príslušnom tvare. Poďme si to ukázať na jednom slovese napr. čítať (read)

1. I am reading a book. 
2. You are reading a book. 
3. He/ she/ It is reading a book. 

1. We are reading a book. 
2. You are reading a book. 
3. They are reading a book. 

Vidíte, že hneď za osobou je sloveso byť v tvare ako sme sa ho už učili a k slovesu je pridané na konci -ing. Niesmieme na to zabúdať. Otázku tvoríme presne tak ako sme sa to učili, že iba to prehodíme. She is reading a book. Is she reading a book? 

Zápor tvoríme pomocou not alebo skrátených tvarov aren’t/ isn’t. 

Ako zistíme, že máme použiť práve tento čas? 

Pomáhajú nám pri tom slovíčka ako napr: today, now, at the momentNaopak v present simple čiže prítomnom čase jednoduchom tam je to o zvykoch, rutine a niečom pravidelnom preto tam používame frekvenčné príslovky, ktoré vyjadrujú zvyky, pravidelnosť a rutinu: every day, at the weekend, sometimes, often, always, on Mondays. Priloženú máte aj pomôcku na kontrast týchto dvoch časov a miming game (hru), ktorú sa môžete zahrať.

AM/ IS/ ARE? 

Rozdeľte osoby podľa toho ako bude sloveso byť pri nich vyzerať.

 
Dajme slová na správne miesto

Usporiadaj slová aby ti vznikla veta. 

Precvič si ohybné slovné druhy

Milí žiaci, 

pred sebou máte pracovný list, v ktorom si tentokrát zopakujete a precvičíte svoje vedomosti zo všetkých ohybných slovných druhov. Vieš, ktoré slovné druhy máme na mysli? 😉

K vyriešeniu listu potrebujete iba písacie potreby.

Pracovný list je tvorený rôznymi úlohami, preto nezabudnite pozorne čítať zadanie – znak úst = úloha na diskusiu; znak pera = úloha na písanie; znak oka = úloha na čítanie.

Veľa šťastia!  😉

Unikni ohybným slovným druhom

Milý žiak/žiačka, pripravila som si pre teba novú únikovú hru, ktorá je zameraná na príslovky.

Ku hre potrebuješ:

  • počítač alebo tablet
  • pero a papier
  • dobrú náladu

Únikovú hru tvorí osem úloh. Tieto úlohy sú ukryté na ploche obrázka a tvojou úlohou je ich nájsť. Pokiaľ ukrytú úlohu nájdeš a správne ju vyriešiš, získaš písmeno, ktoré si zapíš na papier. Po získaní všetkých písmen sa môžeš presunúť na ikonu zámku, ktorá sa nachádza na obrázku. To je posledná úloha, v ktorej máš pomocou získaných písmen rozlúštiť únikovú hru.

Držím palce a prajem veľa zábavy 😉

Precvič si častice a citoslovcia

Milí žiaci, 

pred sebou máte ďalší pracovný list, v ktorom si precvičíte vedomosti z dvoch slovných druhov – častice a citoslovcia.

K jeho vyriešeniu potrebujete iba písacie potreby.

Pracovný list je tvorený rôznymi úlohami, preto nezabudnite pozorne čítať zadanie – znak úst = úloha na diskusiu; znak pera = úloha na písanie; znak oka = úloha na čítanie.

Veľa šťastia!  😉

Precvič si predložky a spojky

Milí žiaci, 

pred sebou máte ďalší pracovný list. Tentokrát si v ňom precvičíte vedomosti hneď z dvoch slovných druhov – predložky a spojky. 

K jeho vyriešeniu potrebujete písacie potreby a tiež potreby na kreslenie.

Pracovný list je tvorený rôznymi úlohami, preto nezabudnite pozorne čítať zadanie – znak úst = úloha na diskusiu; znak pera = úloha na písanie; znak oka = úloha na čítanie.

Veľa šťastia!  😉

Unikni predložkám a spojkám

Milý žiak/žiačka, pripravila som si pre teba ďalšiu únikovú hru, ktorá je zameraná na príslovky.

Ku hre potrebuješ:

  • počítač alebo tablet
  • pero a papier
  • dobrú náladu

Únikovú hru tvorí šesť úloh. Tieto úlohy sú ukryté na ploche obrázka a tvojou úlohou je ich nájsť. Pokiaľ ukrytú úlohu nájdeš a správne ju vyriešiš, získaš písmeno, ktoré si zapíš na papier. Po získaní všetkých písmen sa môžeš presunúť na ikonu zámku, ktorá sa nachádza na obrázku. To je posledná úloha, v ktorej máš pomocou získaných písmen rozlúštiť únikovú hru.

Držím palce a prajem veľa zábavy 😉

Minulý čas – pravidelné slovesá

Milí žiaci, pokračujeme v minulom čase a rozprávaní o minulosti. Iste chcete vedieť povedať čo ste včera robili, kde ste boli, koho ste stretli. Tentokrát máme už vo vete aj plnovýznamové slovesá to znamená napr. sloveso like, visit, watch, play … Keď sme sa učili minulý čas tieto slovesá sme v otázke alebo v zápore využili s pomocným slovesom do/ don’t teraz sa nám tieto dve slovíčka zmenia na did/ didn’t. Did you play football? I didn’t play football. – vidíte, že v týchto dvoch príkladoch sa nám so slovesom nič nedeje. Ale keď bude veta kladná, oznamovacia k slovesu pridáme koncovku -ed. I played tennis. Pozor deje sa to iba pri pravidelných slovesách. O nepravidelných si povieme nabudúce. Všetko vysvetlenie nájdete vo videu a následne si to precvičíte v pracovnom liste. 
Držím Vám prsty!

Minulý čas slovesa „to be“

Milí žiaci, dnešná hodina bude zameraná na minulý čas, konkrétne na sloveso byť. Je veľmi dôležité aby sme tomu porozumeli aby sa nám to potom neplietlo keď budeme hovoriť o minulosti v súvislosti s plnovýznamovými slovesami. Keď sme sa rozprávali o prítomnosti využívali sme pri tom sloveso byť v tvare „AM, IS, ARE“ napr: I am happy, She is a doctor, They are at school. V minulom čase tieto slovíčka meníme na WAS/ WERE. napr. She was a doctor, They were at school, I was happy.
Princíp tvorby otázky a záporu je presne taký istý ako v prítomnom čase. She was happy. Was she happy? She wasn’t happy. Nepoužívame žiadne do/does/did. V priloženom videu nájdete využitie tejto gramatiky v rôznych situáciách. Vyskúšajte si samostatnú tvorbu viet a zahrajte aj pri hrách, ktoré sú tiež k dispozícií. 
Prajem veľa zábavy! 🙂

Koleso šťastia

Zatoč a odpovedz na otázku.

WAS or WERE?

Rozdeľ podstatné mená podľa toho či bude pri nich vo vete WAS alebo WERE.

Usporiadaj slová

Presúvaj slová vo vete tak aby boli na správnom mieste.

Vzory podstatných mien / pracovný list

Čo alebo kto je náš vzor v živote, vie každý, kto ho má. Módni návrhári zas tvoria vzory látok, či modelov. V matematike poznáme vzor a obraz, keď rysujeme . Čo je ale vzor v slovenskom jazyku ? AA teda presnejšie čo je vzor podstatných mien? Niečo, čomu sa chcú podobať: Alebo niečo, z čoho tvoríme celú módnu kolekciu nových slov? Odpoveď sme hľadali vo videu, tu si zopakujeme a precvičíme, čo sme sa o tom, čo je vzor podstatných mien, naučili.

Vzory podstatných mien / video

Čo alebo kto je náš vzor v živote, vie každý, kto ho má. Módni návrhári zas tvoria vzory látok, či modelov. V matematike poznáme vzor a obraz, keď rysujeme . Čo je ale vzor v slovenskom jazyku ? AA teda presnejšie čo je vzor podstatných mien? Niečo, čomu sa chcú podobať: Alebo niečo, z čoho tvoríme celú módnu kolekciu nových slov? Odpoveď na túto otázku budeme spolu hľadať v tomto videu.