Počúvaj inak III – Takzvaná ✍️ hudba

Všetko by malo mať svoje meno – dokonca aj hudba, no nie? 

V tomto videu sa dozviete, že celkom zaujímavým spôsobom ako počúvať hudbu inak je… už-už som chcela napísať čo to je za spôsob, aleee radšej si to vypočujte vo videu: 

Mená, mená a ešte raz mená… alebo ešte viac krát mená 🙂 

Tak čo, napadol vám už nejaký zaujímavý názov pre skladbu, ktorú ste počuli vo videu? Ak nie, vypočujte si ju znovu. A tých jej názvov môžete vymyslieť pokojne aj viac. Tu je link: George Bizet  – Carmen

A teraz je rad len a len na vás. Vybrala som vám pre vás pár zaujímavých skladieb, ktoré buď samotní autori, alebo ich nasledovníci pomenovali podľa toho, čo im pripomínali. Mňa by však zaujímalo, čo budú pripomínať vám.  

PS: Ak sa nechcete nechať ovplyvniť názvami v odkazoch, aby ste čo najviac využili svoju kreativitu a svoje vlastné nápady, poproste niekoho, aby vám ich otvoril. Alebo si jednoducho pustite zoznam skladieb. Sú v ňom uložené všetky skladby, na ktoré odkazujem v téme Počúvaj inak III – určite vám predsa nezaškodí ak pomenujete o jednu či dve piesne navyše… veď aj tak vás ešte čakajú ďalšie piesne k ďalšej výzve. O nej však neskôr… Teraz si pustite spomínaný zoznam alebo jednotlivé skladby:  

Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov: Let čmeliaka  

Frederic Chopin: Etuda Ges dur – Motýľ  

Frederic Chopin: Etuda F dur – Jazdec 

Ludwig van Beethoven: Mesačná sonáta 

Antonio Vivaldi: 4 ročné obdobia – Jar 

Poznáš môj názov? 

Máte ďalšie nápady na skladby, ktoré by ste mohli pomenovať “po svojom”? Tak pripájam druhú výzvu, pri ktorej sa môžete celkom zabaviť a zistiť ako dobre poznáte svojich spolužiakov či kamarátov.  

Takže poďme na to. Vytvorte aspoň dve dvojice alebo trojice (skupinky môžu byť aj väčšie, zásada však je, že vo všetkých skupinách musí byť rovnaký počet hráčov – čiže buď budete hrať všetci vo dvojiciach alebo všetci v trojiciach, alebo všetci vo štvoriciach…).  

Každá skupina bude potrebovať jedno zariadenie, na ktorom si budete vyhľadávať a púštať skladby. Okrem toho bude každý z vás potrebovať papier a pero.  

Skupinky súťažia oddelene. Každá skupina si bude zapisovať získané body. Na konci hry si všetky skupiny porovnajú počet bodov. Ktorá skupina bude mať bodov najviac, tá vyhrá.  

Na začiatku si určíte, koľko kôl si zahráte – teda koľko piesní budete pomenovávať. Najlepšie je, aby ste sa dohodli na takom počte kôl, ktorý bude nejakým násobkom počtu ľudí v jednej skupinke (ak ste traja, môžete mať 3, 6, 9… kôl). Kolá v jednotlivých skupinách nemusia trvať rovnako dlho, pretože každá skupinka bude pravdepodobne vyberať iné skladby. Môže sa teda stať, že na konci hry sa na niektorú skupinu bude čakať trošku dlhšie. Ak tomu chcete predísť, dohodnite sa, že nech si vyberiete akúkoľvek pieseň, vypočujete si z nej len napríklad len 1 minútu. Rovnako sa na začiatku dohodnite, koľkoslovné majú byť pomenovania jednotlivých skladieb. Pokiaľ chcete veľmi rýchlu hru, ktorá asi najlepšie prezradí ako dobre sa poznáte, dohodnite sa na čo najkratšom pomenovaní avšak minimálne na dvoch až troch slovách. Ak sa však chcete zabaviť viac a dlhšie, odporúčam zvoliť 5-8 slovné pomenovania. 

A teraz priebeh hry. Na začiatku každého kola vyberie jeden zo skupiny nejakú skladbu či pesničku (najlepšie takú, ktorú ste ešte nepomenovávali). V prvom kole vyberá skladbu najmladší z vás, v druhom kole ten starší a tak ďalej. V každom kole si vybranú skladbu najskôr vypočujte. Popri tom premýšľajte, čo vám skladba pripomína a čo podľa vás môže pripomínať ostatným zo skupiny. Potom napíšte vymyslený názov skladby na papier tak, aby ho nik iný zo skupiny nevidel. Cieľom je napísať taký názov, o ktorom si myslíte, že bude čo najviac podobný názvom, ktoré napíšu ostatní. Pozor, nemôžete použiť pôvodný názov ani jeho obmenu a musíte použiť taký počet slov, na ktorom ste sa dohodli na začiatku hry. Keď budete mať názvy napísané všetci, ukážte si ich. Ak ste sa všetci v skupine zhodli na názve na 100%, získavate ako skupina za dané kolo 10 bodov. Ak ste sa všetci v skupinke zhodli aspoň na jednom (rovnakom) slove, získavate 5 bodov. Ak ste mali všetci zhodu v nejakej časti názvu, ale každý na inom mieste, získavate 3 body. Ak ste sa nezhodli všetci, no zhodu  mali aspoň v jednom slove minimálne dvaja zo skupiny, získavate 1 bod. Ak sa nezhodol nik s nikým tak za dané kolo nezískavate žiaden bod.  

Na konci hry si každá skupina zráta počet bodov no a tá, ktorá bude mať bodov najviac, tá vyhráva, pretože sa jej členovia zjavne najlepšie poznajú (alebo sú najviac empatickí… ale to už je iná téma). 

PS 2: Budem rada, ak mi najkreatívnejšie názvy pošlete spolu s odkazmi na piesne alebo aspoň názvami piesní, ktoré ste pomenovávali. Alebo radšej zdieľajte na sociálnych sieťach fotky či videá, ako hru hráte. Do popisu napíšte pár zaujímavých (pokojne aj bláznivých) pomenovaní a označte kanál @napadynaucenie, aby som vaše nápady mohla s ostatnými zdieľať aj ja 😉  

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Xoxo! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Počúvaj inak III – Maľovaná 🎨 hudba

Namaľuješ hudbu? 

Už ste niekedy maľovali hudbu? Že sa to nedá? No okej, nemyslím to doslovne, viac sa však dozviete vo videu.  

Ako to môže vyzerať 

Verím, že ste si videjko pozreli až do konca. Sľúbila som v ňom ešte pár ukážok aj na stránke. Tu sú: 

Zima je zimička

Inšpirovať sa môžeš naozaj kedykoľvek a čímkoľvek… dokonca aj keď nemáš po ruke poriadny papier…

Ľadová ako…

Mama: Ale prosím ťa, nie je tam také teplo, neroztopíš sa…
Ja:

A čo tak trochu farby… nemusíš hneď všetko vidieť čierno-bielo

No a teraz pár dôkazov, že namaľovať hudbu môže ktokoľvek, aj ten čo (bezpredmetne) tvrdí, že nemá talent: 

Mimochodom, ak chcete vidieť ako vznikajú tieto, či ďalšie takéto kresby, skočte na Youtube, TikTok či Instagram a nájdite kanál KiNi.Nika.art, kde pridávam podobné kresby a maľby, ktoré často tvorím práve pri počúvaní hudby, ktorá ma dokáže úžasne inšpirovať. Necháte sa inšpirovať aj vy? 

Sľúbený link 

No a sľúbila som ešte niečo – konkrétne link na skladbu, ktorú máte “namaľovať”. Samozrejme, teraz už určite viete, že to nemyslím doslovne. Takže: prichystajte si papiere či výkresy, vytiahnite ceruzky, pastelky, fixky, uhlíky či akékoľvek iné farbičky, nechajte sa inšpirovať a skúste nasledujúcu hudbu počúvať tak trochu inak: Antonio Vivaldi: 4 ročné obdobia  – Zima

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Xoxo! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby II – Brahms: „Dáš mi labku, Klárka?“

To je láska! 

Vedeli ste, čo sa hovorí? Že Brahms celý život miloval jednu ženu. Ak ste si pozreli predchádzajúce video tak už asi tušíte o koho ide. Viac o ňom, o jeho láske a o jeho živote nájdete vo videu. 

Uč sa menej, bav sa viac 

Predpokladám, že sa ako „správni študenti“ chcete menej učiť a viac zabávať. Hmmm, ja to poznám 😂. Preto si aj toto video pozrite čím skôr, aby ste možno objavili a možno si zopakovali spôsob, ako sa učiť zábavnejšie a rýchlejšie (ak ste už pozerali video z predchádzajúcej témy). Rovnako sa môžete učiť  úplne akýkoľvek predmet – nielen 🎶 dejiny hudby🎵. Alebo chcete stále zaspávať💤 pri učení (hm, aj keď ani to nie je najhorší spôsob učenia sa, ale o tom neskôr…)? 

Pozreli ste si video až do konca? Ak áno, mohli by ste sa ešte raz zamerať na slová a prespievať si túto jednoduchú pesničku s ich pomocou. Snáď ju už dnes nedostanete z hlavy von. HM 🤔 nie preto, že by som vás chcela trápiť, ale preto, aby ste si zapamätali kto to ten Brahms bol a aké diela tvoril. Text k piesni nájdete nižšie, odkaz na naspievanú verziu nájdete po kliknutí TU a odkaz na podklad, teda karaoke verziu (ak by ste si song chceli zaspievať sami) nájdete TU

Tak čo, už toho viete o osude Johanessa Bramsa a Kláry Schumanovej dosť? Tak si poďte overiť, či ste si zapamätali všetko podstatné.

Ak sa hra nespustí, tak kliknite na tento LINK alebo oskenujte qr kód, ktorý nájdete pod textom, potom zadajte svoje meno, spustite hru a zabávajte sa vďaka novým znalostiam 👍😉  

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Na záver trojitá pomôcka pre učiteľov. Prečo trojitá? Pretože v prezentácii, ktorú nájdete nižšie sa dozviete nielen to, ako pracovať s videom a priloženou hrou, ale aj to, ako pracovať s platformou, cez ktorú som hru vytvorila. Verím, že si s ňou užijete „kopec“ zábavy, a že aj vy budete za pomoci návodu schopní  vytvoriť ďalšie skvelé hry pre svoje deti a svojich žiakov. 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

DoPOČUTIA (a možno aj doVIDENIA) nabudúce! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby II – „Tatííí vydáš ma 🥰 za Schumana? Budem šumná pekná😁“ prosí Klára 

Romantika…? 

Vedeli ste, čo sa hovorí? Že príbeh Kláry a Róberta Schumanových je jedným z najromantickejších príbehov lásky ❤️ v hudobnom svete. Viac o nich, o ich láske a o ich živote nájdete vo videu. 

Uč sa menej, bav sa viac 

Predpokladám, že sa ako „správni študenti“ chcete menej učiť a viac zabávať. Hmmm, ja to poznám 😂. Preto si pozrite toto video čím skôr, aby ste objavili nový spôsob, ako sa učiť zábavnejšie a rýchlejšie – a to úplne akýkoľvek predmet – nielen 🎶 hudobku🎵. Alebo chcete stále zaspávať💤 pri učení (hm, aj keď ani to nie je najhorší spôsob učenia sa, ale o tom neskôr…)? 

Pozreli ste si video až do konca? Ak áno, mohli by ste sa ešte raz zamerať na slová a prespievať si túto jednoduchú pesničku s ich pomocou. Snáď ju už dnes nedostanete z hlavy von. HM 🤔 nie preto, že by som vás chcela trápiť, ale preto, aby ste si zapamätali kto to tí Schumanovci boli. Text k piesni nájdete nižšie, odkaz na naspievanú verziu nájdete po kliknutí TU a odkaz na podklad, teda karaoke verziu (ak by ste si song chceli zaspievať sami) nájdete TU

Tak čo, už toho viete o živote Róberta a Kláry dosť? Tak teraz si poďte overiť, či ste si zapamätali všetko podstatné.

Ak sa hra nespustila automaticky, tak liknite na tento LINK alebo oskenujte qr kód, ktorý nájdete pod textom, potom zadajte svoje meno, spustite hru a zabávajte sa vďaka novým znalostiam 👍😉  

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Na záver trojitá pomôcka pre učiteľov. Prečo trojitá? Pretože v prezentácii, ktorú nájdete nižšie sa dozviete nielen to, ako pracovať s videom a priloženou hrou, ale aj to, ako pracovať s platformou, cez ktorú som hru vytvorila. Verím, že si s ňou užijete „kopec“ zábavy, a že aj vy budete za pomoci návodu schopní  vytvoriť ďalšie skvelé hry pre svoje deti a svojich žiakov. 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

DoPOČUTIA (a možno aj doVIDENIA) nabudúce! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby I – Pojašený 🤪 Mozart a nepočujúci 🙉 Beethoven – dokonalá dvojka na každú párty 🎉

DJ-i na dnes – Mozart a Beethoven  

Počuli ste už mená ako Wolfgang Amadeus Mozart či Ludwig van Beethoven? A viete čo majú spoločné? Pozrite si video a dozviete sa 🙂 

Už to viete?

A pamätáte si toho aj viac ako len to, čo majú spoločné? Tak si poďte zahrať hru, v ktorej si preveríte vaše vedomosti, ale aj zasúťažíte. Čaká na vás kahoot – stačí ak otvoríte tento LINK .  

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Bližšie info k téme a k videu, ale aj vysvetlenie ako pracovať s uvedenou hrou a s portálom, cez ktorý bola hra vytvorená nájdete v prezentácii, ktorá je určená učiteľom a rodičom, resp.  komukoľvek, kto deti sprevádza pri učení. Hmmm, a ktovie – možno vás navnadí tiež vytvárať podobné hry. 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Majte sa! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Dejiny hudby I – Bacha Bach

Bacha! 

Že na čo si máte dávať pozor? Možno na to, čo počúvate alebo ako počúvate… Že nechápete? Tak si pozrite nasledujúce video. Viac vám tento krát nebudem hovoriť ja. Tento krát radšej počúvajte Tea… 

Niekedy sú slová “počuť” a “počúvať” veľký rozdiel. Mnoho krát si myslíme, že stačí “počuť”, čo povedal ten vedľa nás. Potom však prichádza k mnohým nedorozumeniam a trapasom, však? A pritom by stačilo viac “počúvať”, teda vnímať ľudí, s ktorými sa rozprávame. Poďte si teraz overiť či ste skutočne dobre “počúvali” a vnímali, alebo či ste pri pozeraní videa hlavnú myšlienku “prepočuli”. Pozor, nebude to ľahké, budete sa musieť skutočne pohrať s písmenkami a so slovíčkami.  

Tu je jednoduchšia verzia hry (najmä pre mladších): 

A tu je trošku zložitejšia verzia pre starších a pre tých, ktorí sa chcú zabávať aspoň o trochu dlhšie: 

Prezentácia pre učiteľov a rodičov  

Bližšie info k téme a k videu, ale aj podrobnejšie vysvetlenie hry uvedenej vyššie nájdete v prezentácii, ktorá je určená učiteľom a rodičom, resp.  komukoľvek, kto deti sprevádza pri učení. Samozrejme, tie dospelé deti, ktoré by tu náhodou zavítali a rozhodli by sa zasmiať sa na videu a trochu si potrénovať svoje mozgové závity, si aj túto prezentáciu môžu prescrolovať samy😀 Prečo toľko rečí o “deťoch”, ktoré tu možno nikdy nezavítajú? Chcem vás tým trochu upútať, navnadiť a motivovať, aby ste úlohy k tejto téme skúsili najskôr vyriešiť vy sami – budete tak mať lepšiu predstavu o tom, ako veľmi ľahké či ťažké to bolo pre vás (prípadne pre vašich kolegov), ktorí už nejaké tie vedomosti o histórii či o hudbe (asi) máte. Omnoho ľahšie potom zvolíte náročnosť hry pre to-ktoré dieťa či pre tú-ktorú skupinu žiakov. A navyše to môže byť celkom zábava… Takže, ak ste už hru vyriešili, teraz si môžete pozrieť bližšie info k celej téme tu: 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

DoPOČUTIA (a vlastne aj doVIDENIA)! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Music matters – Ktorý blbec by sa učil pri hudbe? Úprimne? Napríklad ja.

Hudba vraj lieči, ale aj pomáha… 

Neveríte? Pozrite si toto video a zistite, ako vám môže dokonale pomôcť pri učení. 

Napríklad tento… 

Pozreli ste si video👆? Ak nie, neblafujte✖️ a rýchlo si ho pozrite – má predsa len pár minút. A ak už ste úspešne za ním, teraz je čas presvedčiť sa, či naozaj funguje to, čo ste sa v ňom dozvedeli. Nájdite si teda niečo, čo sa potrebujete naučiť🤓📚, vytiahnite si zošity, knihy… jednoducho čokoľvek, čo k tomu potrebujete a pustite si hudbu, o ktorej sa hovorí vo videu🎥. Ak by ste nevedeli, kde takú zohnať, prikladám tu niekoľko linkov, ktoré môžete využiť👇.
Napríklad TENTO LINK.
Alebo TENTO.
Mohol by sa zísť aj TENTO.
Aj TOTO znie dobre.
A čo TOTO

Ak ste prešli všetky, môžete skúsiť aj ďalšie verzie, ktoré sú z trochu iného súdka… čo som nepovedala vo videu📽️ je, že aj hudba vo veľmi pomalom tempe (ako je tá baroková, ktorú som spomínala), môže mať na našu koncentráciu pozitívny vplyv. Tu je pár linkov aj na tento druh hudby:
Mne sa napríklad páči TÁTO skladba.
Ale aj TÁTO je veľmi pekná.
A TOTO by som počúvala donekonečna (a dokonca aj pozerala).
A čo tak hudba z TOHTO obdobia?
Podobnú nájdete aj v TOMTO playliste. 

Tak čo, ktorý link je podľa vás najlepší❤️? Alebo ste našli niečo ešte lepšie? Ak áno, napíšte mi na mail: napadynaucenie@gmail.com alebo DM na napadynaucenie na FB, Insta či TikTok-u a ja môžem vaše nápady zverejniť v ďalších podobných videách a článkoch. 

„Rýchlovka“ pre učiteľov a rodičov  

A pomôcka opäť na záver – ak patríte k tým, ktorí deti sprevádzajú pri využívaní uvedených videí a materiálov, tu je pár informácií pre vás. Vo videu nájdete návrh ako pracovať a videom a ako môže pomôcť dokonca aj vám 🙂 

Ak máte akékoľvek otázky či postrehy, môžete zanechať komentár tu či na YouTube alebo mi môžete napísať mail na: napadynaucenie@gmail.com, alebo správu na ktorúkoľvek zo sociálnych sietí s názvom napadynaucenie (resp.  Nápady na učenie), kde tiež môžete posielať fotky a videá so splnenými výzvami a úlohami, ale aj dôkazy o tom, ako usilovne a skvele ste doma alebo v škole jednotlivé témy zdolávali. 

Nech sa vám dobre sústredí! 

Vaša Niiika (KiNi.Nika) 

Írsko – Korupcia

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Čo je to korupcia? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Nemecko – ECB, NBS

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Čo je to ECB, NBS? Aké majú funkcie ? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Rusko – Burza

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Ako funguje burza? Čo platí pre investovanie? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.