Škandinávia – Zmenáreň

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Našu menu EURO určite poznáš. V niektorých krajinách ale majú inú menu. Čo v prípade, že chceš cestovať do takej krajiny? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver si otestuj či poznáš pojmy spojené s témou „Iná mena ako euro“

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Európska únia – euro, eurozóna

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Na Slovensku používame menu Euro. Viac informácii o eure sa dozvieš vo videu:

Svoje vedomosti o Európskej únii si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Česko – Funkcie peňazí

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

 Čo sú peniaze vedia všetci. Vieš ale aj aké majú funkcie?  Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver si otestuj ako sa vyznáš v českých mestách.

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Vývoj peňazí na Slovensku

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

Našu menu EURO určite poznáš. Vieš ale niečo aj menách ktorými sa na našom území platilo v minulosti? Napovie ti video:

Svoje vedomosti si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver si otestuj ako sa vyznáš v peňažných menách na území Slovenska.

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Švédsko – Vývoj peňazí

Rozumieť peniazom je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Cestou po Európe sa dozviete veľa zaujímavosti nielen o jednotlivých krajinách ale naučíte sa aj finančné pojmy a ich aplikáciu v bežných životných situáciách.

S peniazmi sa stretávaš denne. Vieš ale ako sa vyvíjali? Napovie ti video:

Svoje vedomosti o Švédsku a vývoji peňazí si môžeš upevniť a rozšíriť v nasledujúcich úlohách.

A na záver sa otestuj

Ak sa hra nespustí priamo na stránke, klikni na tento odkaz alebo naskenuj QR kód.

Tance

Salsa, tango, polka a mnohé ďalšie… tance, o ktorých ste už určite počuli, ale (možno) ste sa nikdy nezamysleli nad tým, odkiaľ tieto populárne a známe tance pochádzajú, respektívne kde vznikli. Prostredníctvom tohto pracovného listu sa to dozviete. A nie len to! Tanec ako taký je neodmysliteľnou súčasťou kultúry daného národa, takže sa dozviete aj ďalšie informácie o kultúre daného štátu. Stanete sa ozajstnými pátračmi. Aj toto je geografia. 🙂

Úloha č. 1

Otvor si v internetovom prehliadači nasledovné odkazy a pozri si videá (nemusíš celé):

Haka: https://youtu.be/G_OMxvhc358

Samba: https://www.youtube.com/watch?v=X1CJ9-2oSDg

Čárdáš: https://www.youtube.com/watch?v=DnekDd6Xwjg

Hula: https://www.youtube.com/watch?v=QMD1hYuAL40

Kankán: https://www.youtube.com/watch?v=PgRwDVfXzm8

Salsa: https://www.youtube.com/watch?v=R7E9cNydevg

Tango: https://www.youtube.com/watch?v=jst_PFEBgEw

Flamenko: https://www.youtube.com/watch?v=jN4Qw2nAL9Y

Valčík: https://www.youtube.com/watch?v=EBLaMmxyibE

Sirtaki: https://www.youtube.com/watch?v=par4zqR6n80

Polka: https://www.youtube.com/watch?v=NcDprsVXmEA

Merengue: https://www.youtube.com/watch?v=AS7pPCclvg8

Úloha č. 2

Priraď tance uvedené v tabuľke k štátom, odkiaľ pochádzajú, respektíve kde vznikli. Ak nevieš, pomôž si internetom.

Štáty: Grécko, Argentína, Brazília, Nový Zéland, Francúzsko, Španielsko, Maďarsko, Havaj, Dominikánska republika, Česko, Kuba, Rakúsko

ŠtátTanecSlávnosť/sviatok/tradíciaOblasťIné
 Haka   
 Samba   
 Čárdáš   
 Hula   
 Kankán   
 Salsa   
 Tango   
 Flamenko   
 Valčík   
 Sirtaki   
 Polka   
 Merengue   

Úloha č. 3

Priraď k daným štátom (tancom) slávnosti/sviatky/tradície, ktoré sa k nim viažu a geografickú oblasť (lokalitu). Ak nevieš, pomôž si internetom, prípadne atlasom.

  • karneval, lei, mulatság, býčie zápasy, viac dňové svadby, veselice, maorské tetovanie, dobytie Bastily, tradičná výroba cigár, pitie tradičného nápoja maté, Krampuslauf (beh čertov), kohútie zápasy
  • Polynézia, stredná Európa, Pyrenejský polostrov, stredná Amerika, Karibská oblasť, Južná Amerika, Oceánia, stredná Európa, Južná Amerika, západná Európa, Balkánsky polostrov, stredná Európa.

Úloha č. 4

Napíš k daným štátom v časti „iné“ ďalšiu zaujímavosť, ktorá Ťa zaujala pri pátraní. 🙂

Polárne oblasti

Na našej planéte sú aj také miesta, kde je celý rok (prípadne väčšinu časť roka) zima a krajina je pokrytá snehom a ľadom. Teplota sa tu pohybuje pod 0°C. Dokonca časť roka Slnko vôbec nevychádza nad obzor, čiže je úplná tma (polárna noc). Ruku hore, kto by chcel na takomto mieste žiť? 🙂

Najdôležitejšie fakty:

v oblasti pólov sa striedajú 2 obdobia – polárny deň a polárna noc (trvajú 6 mesiacov)

ANTARKTÍDA:

  • južná pologuľa, Južný oceán, južná polárna kružnica, najjužnejší svetadiel
  • pokrytá je hrubou vrstvou pevninského ľadovca v okolí južného pólu = obrovské zásoby vody
  • vysoké pohoria a sopky
  • nameraná najnižšia teplota na Zemi – 90°C
  • málo rastlín (lišajníky) a živočíchov (tučniaky, tulene, albatrosy)
  • veľké zásoby nerastných surovín (ich ťažba by však bola drahá…)
  • jej územie sa využíva len na mierový výskum
  • je tu približne 40 vedeckých základní
  • Dnes stojí na južnom póle výskumná stanica. Pomenovaná na počesť odvážnych polárnikov: Amundsen – Scott
  • ako prvý dobyl južný pól nórsky polárnik Roald Amundsen v decembri 1911. O 35 dní neskôr dorazil na južný pól Angličan Robert Scott, ktorý na spiatočnej ceste zahynul

ARKTÍDA:

  • Severná pologuľa
  • chladné oblasti za severnou polárnou kružnicou
  • tvorená väčšinou Severným ľadovým oceánom (väčšinu roka zamrznutým), ostrovmi v SĽO a najsevernejšími časťami pevniny Európy, Ázie a Ameriky
  • Severný pól bol v r. 1909 dobytý americkým polárnikom Robertom Pearym
  • Grónsko: Hlavné mesto: Nuuk; Úradný jazyk: grónčina; Mena: dánska koruna; Obyvatelia: Inuiti (Eskimáci), ktorí žijú na juhu a juhozápade ostrova a venujú sa najmä lovu rýb, veľrýb a tuleňov. Štátne zriadenie: autonómne územie Dánska s vlastnou vládou a parlamentom. Najväčší ostrov sveta. Väčšinu ostrova pokrýva pevninský ľadovec, ktorý sa počas leta čiastočne topí

Rozdielne znaky:

  • Arktída zaberá územie okolo severného pólu.
  • Prvým dobyvateľom severného pólu bol Robert Peary  v roku 1909.
  • Antarktída je kontinent a zaberá územie okolo južného pólu.
  • Prvým dobyvateľom južného pólu bol  Roald Amundsen v roku 1911.
  • Tučniaky sú typické živočíchy Antarktídy sú symbolom kontinentu
  • rovnako, ako je ľadový medveď symbolom Arktídy.

Spoločné znaky:

  • Arktída a Antarktída sú najchladnejšie miesta na Zemi.
  • Arktídou a Antarktídou prechádzajú všetky poludníky.
  • V Arktíde i v Antarktíde sa vyskytujú polárne dni a noci.

Úloha č. 1 – Roztrieď pojmy

Po prečítaní najdôležitejších faktov o polárnych oblastiach si vyskúšajte svoju pamäť. Nižšie uvedené pojmy alebo dvojice pojmov roztrieďte podľa toho, či patria k Antarktíde alebo k Arktíde, prípadne ide o spoločné znaky:

AntarktídaSpoločné znakyArktída
   
   
   
   
   
   
   
   

Pojmy:

  1. Južný oceán – Severný ľadový oceán
  2. Inuiti
  3. Robert Peary – Amundsen
  4. Všetky poludníky
  5. Severný pól – Južný pól
  6. Južná polárna kružnica – Severná polárna kružnica
  7. Oblasť – kontinent
  8. Najchladnejšie miesta na Zemi
  9. Medveď ľadový – tučniak ,
  10. Polárny deň a polárna noc
  11. Grónsko

*správnosť si skontrolujte v riešení. 🙂

Úloha č. 2 – zamyslite sa nad tým, čo by sa stalo, ak by sa roztopili všetky ľadovce.

Čo by sa stalo? V internetovom prehliadači si otvorte tento link a pozrite si priložené mapy: https://www.nationalgeographic.com/magazine/article/rising-seas-ice-melt-new-shoreline-maps

Napríklad v Európe by sme prišli o časť Talianska, Holandsko a Dánsko.

Úloha č. 3

Cez youtube si nájdite voľne dostopný dokumentárny film o polárnych oblastiach, napr. Divoká Antarktída, a pozrite si ho. 🙂

Výškové stupne

A teraz, keď už vieme, aké živočíchy môžeme stretnúť v prírode Slovenska, priradíme si ich k jednotlivým výškovým stupňom. Živočíšstvo Slovenskej republiky je špecifické tým, že územie nášho štátu nemá veľkú rozlohu, čiže vo väčšej miere sa prejavuje výšková stupňovitosť, ako šírková pásmovitosť.

Výškové stupne:

Úloha č. 1 – Vytvor myšlienkovú mapu: Živočíšstvo SR

Môžeš pracovať prostredníctvom online web aplikácie „coggle“, kde vytvoríš myšlienkovú mapu. Samozrejme, môže sa využiť aj iný program, respektíve aplikácia určená na tvorbu myšlienkovej mapy. Výhodou tejto je, že je k dispozícii online a nemusí sa inštalovať. Názov myšlienkovej mapy bude „Živočíšstvo SR“, od ktorej sa budú odvíjať názvy jednotlivých vegetačných (výškových) stupňov. Následne budete hľadať na internete živočíchy žijúce na Slovensku a priraďovať ich k vegetačným (výškovým) stupňom. Ku každému vegetačnému (výškovému) stupňu aspoň 3 zástupcov fauny.  Môžete vyhľadávať živočíchy z voľne dostupných internetových zdrojov alebo môžete použiť nasledovný web http://www.nasarodnazem.weblahko.sk/Zivocisstvo-Slovenska.html

Postup pri tvorbe myšlienkovej mapy:

  • V prehliadači si otvor nasledovný odkaz: https://coggle.it/
  •  V spodnej časti webovej stránky, v časti Pricing Plans, Free Forever klikni na Get started.
  • Podľa svojej možnosti sa prihlás, buď cez konto Google, Microsoft alebo s Apple. Najjednodušie je cez Google.
  • Po prihlasení sa zobrazí pracovná plocha – je potrebné kliknúť na Create Diagram:
  • A potom už len tvoriť myšlienkovú mapu podľa inštrukcií.

Ukážka hotovej myšlienkovej mapy:

Úloha č. 2 – vyhľadaj na internete obrázky živočíchy, ktoré si napísal do myšlienkovej mapy.

Hra: Doma so súrodencami alebo s rodičmi sa môžete zahrať hru „Hádaj, aký som živočích“. Prvému hráčovi prilepíme na čelo papier (lepku) s názvom živočícha, napr. medveď hnedý. Hráč musí prostredníctvom otázok kladených svojim spoluhráčom uhádnuť názov živočícha, ktorého  má napísaný na papieri (napr. Mám telo pokryté srsťou? Som mäsožravec? Žijem v lese? a podobne). Spoluhráči môžu odpovedať: ÁNO, NIE, ÁNO-AJ. Ak žiak uhádne, určí ďalšieho hráča, ktorý bude ďalej hádať.