Milí žiaci pripravil som si pre vás geografický kvíz s názvom „Geografické rekordy Zeme“. Kvíz je tvorený 1. a 2. kolom, v rámci ktorého je pripravených 20 otázok a bonusové otázky.
Pri každej otázke môžeš získať za správnu odpoveď 3, 2 alebo 1 bod podľa toho, v ktorej fáze vieš odpovedať.
Ak vieš odpoveď hneď po prečítaní otázky, tak získaš 3 body.
Ak po prečítaní indícií, tak získaš 2 body a keď po výbere z ponúknutých možností, tak 1 bod.
Za bonusové otázky si vieš pripísať až 5 bod.
Maximálny počet bodov, ktoré môžeš získať je 80 bodov.
Kvíz si môžeš zahrať sám, prípadne s kamarátmi alebo s rodinou.
Držím palce 🙂
Otázky kvízu a odpoveďpový hárok si môžeš stiahnuť aj ako súbory PDF na odkazoch nižšie.
Vzdelávacia oblasť: ZLOŽENIE LÁTOK Tematický celok: CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY Téma: SYMBOLICKÉ VYJADRENIE ZLOŽENIA LÁTOK
Pohľadaj správny pár CHEMICKÁ ZNAČKA – CHEMICKÝ NÁZOV prvku.
Môžeš hrať vo dvojici tak, že sa budeš striedať s kamarátom (ako pri klasickom kartičkovom pexese)…
… alebo si zaznamenávaj čas, za ktorý sa ti podarilo nájsť všetky páry správne.
Pexeso slúži na precvičenie si chemických značiek a slovenských názvov vybraných 30 prvkov z PSP. Pokiaľ ešte neovládaš správne priradenie názov-značka, pomôcť ti môže aj obrázok ktorý znázorňuje niektorú vlastnosť, využitie či výskyt daného prvku a tiež rovnaké protónové číslo Z prvku.
Pre správne zobrazenie pexesa odporúčame použiť prehliadač Google Chrome.
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY Tematický celok: NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE Téma: REDOXNÉ DEJE
Vlož kúsok kovu Fe do roztoku CuSO4 a kúsok kovu Cu do roztoku FeSO4
Pozoruj…
Čo z pokusu vyplýva?
Fe reagovalo s CuSO4, pozoroval si vznik vrstvičky Cu na povrchu Fe klinčeka.
Cu s FeSO4 nereagovala.
Fe, ktoré sa nachádza v RRK vľavo, redukovalo/vytesnilo Cu, ktorá sa nachádza v RRK napravo z jej zlúčeniny
Cu, ktorá sa nachádza v RRK vpravo, nevytesnila Fe, ktoré sa nachádza v RRK naľavo z jeho zlúčeniny
Kovy nachádzajúce sa v RRK na ľavo sú schopné redukovať/vytesniť kovy (z ich zlúčenín) napravo od nich !!!
A preto je možné hliníkovú lyžičku postriebriť, zlato potiahnuť vrstvou platiny, železný kľúč poniklovať…
Experiment pokrytia železe vrstvičkou medi, alebo redukcie medi železom si môžeš vyskúšať aj doma.
Pomôcky
sklený pohárik menší a väčší, vrchnáčik/tanierik
Chemikálie
mince zo severského zlata (10, 20 alebo 50 centovka), železný klinček, kuchynský ocot.
Postup:
Do skleného pohárika nalej 1 dcl kuchynského octu a vlož 2-3 mince zo severského zlata.
Pohárik prikry, aby sa kvapalina tak rýchlo neodparovala a zmes nechaj 2 týždne reagovať na výrazne teplom mieste (radiátor, krb).
Po dvoch týždňoch prelej 1/3 pripraveného zeleného roztoku octanu meďnatého do menšieho pohárika a vlož do neho železný klinček.
Pozoruj.
Pozorovanie:
Na povrchu železného klinčeka sa po chvíľke začne tvoriť súvislá vrstva medi – klinček striebornej farby začne hnednúť. Zelená farba roztoku sa mení na žlto-hnedú, pretože vzniká octan železnatý.
Železný klinček pokrytý vrstvičkou medi v mikroskope, L. Dovalová
Kryštáliky octanu meďnatého v mikroskope, L. Dovalová
Kryštáliky octanu železnatého v mikroskope, L. Dovalová
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY Tematický celok: NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE Téma: REDOXNÉ DEJE
Vlož kúsky kovov Cu, Zn, Fe, Mg do zriedenej H2SO4 a pozoruj čo sa s nimi v kyseline deje…
Čo z pokusu vyplýva?
Intenzita tvorby bubliniek plynu je rôzna => reaktivita kovov je rôzna.
Podľa reaktivity môžeme zaradiť skúmané kovy do radu:
Mg (najreaktívnejší), Zn, Fe, Cu (nereagovala vôbec).
Keď rad doplníme o ďalšie kovy a vodík:
K Na Ca Mg Al Mn Zn Fe Co Ni Sn Pb H Cu Hg Ag Au Pt
=> vznikne Rad reaktivity kovov, v ktorom reaktivita kovov z ľava do prava klesá.
neušľachtilé kovy (naľavo od vodíka)
ľahko sa oxidujú – odovzdávajú e- (ox. číslo sa zvyšuje) a tvoria katióny
reagujú so zriedenými kyselinami a nahradia v nich vodík
v prírode sa nachádzajú len v zlúčeninách
ušľachtilé kovy (napravo od vodíka)
neoxidujú sa, ale redukujú sa – prijímajú e- (ox. číslo sa zmenšuje) a ich katióny tvoria čisté kovy
nereagujú so zriedenou kyselinou – nenahradia vodík v kyseline
v prírode aj v nezlúčenom stave – striebro, zlato
Projekt
Rad reaktivity kovov alebo Elektrochemický rad napätia kovov… pamätám si ho stále od „zédešky“ tak ako nás ho učila naša pani učiteľka podľa „nezmyselnej“ slovnej hračky. Aj moji žiaci si sami mali za úlohu niečo svoje vymyslieť na „ľahšie“ zapamätanie si RRK…
Tá prvá hra slov je od mojej pani učiteľky, tá pôvodná.
A tie ďalšie sú od mojich žiakov.
Pokús sa aj ty vytvoriť si svoju vlastnú slovnú hračku na RRK.
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY Tematický celok: PERIODICKÁ SÚSTAVA PRVKOV Téma: HALOGÉNY
Halogény, z gréčtiny solitvorné (gr. hals – soľ, gr. gennaó – tvorím), chemické prvky toxické a zároveň nevyhnutné pre život. Viac v prezentácii.
Bieliace účinky chlóru
Chlór patrí medzi halogény, prvky VII.A skupiny. Tento veľmi reaktívny chemický prvok tvorí dvojatómové molekuly Cl2 žltozeleného plynu. Jednoducho ho dokážeme pripraviť elektrolýzou jeho najbežnejšej zlúčeniny, kamennej soli NaCl. Počas experimentu zacítiš jeho charakteristický zápach.
Experiment realizuj podľa postupu.
Pomôcky:
9V batéria, drôtik, tuha z ceruzky, tanierik, pohárik, papier, fixka
Chemikálie:
kuchynská soľ, voda
Postup:
Priprav cca 0,5 dcl nasýteného roztoku NaCl.
Nasýtený roztok nalej na tanierik.
Do roztoku ponor tuhy napojené drôtikom na batériu.
Pozoruj, čo sa deje na koncoch tuhy ponorenej do roztoku NaCl.
K tuhe napojenej na kladný pól batérie ponor kúsok papierika nafarbeného fixkou a pozoruj.
Ako experimentovali žiaci
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Opíš, čo spôsobil plynný chlór tvorený počas elektrolýzy?
Ako sa volá táto vlastnosť alebo účinok chlóru, ktorý bol ukázaný vo videu (ktorý si pozoroval počas experimentu)?
Ako a na čo sa táto vlastnosť využíva v praxi, v domácnosti?
V akých prostriedkoch (nájdi u vás v domácnosti) sa nachádza chlór? Uveď presný názov 2 prostriedkov.
Vyhľadaj a uveď presný názov jednej chemickej zlúčeniny obsahujúcej chlór, ktorá sa nachádza v prostriedku, ktorý si našiel doma.
Vyhľadaj a napíš chemický vzorec uvedenej zlúčeniny.
Z chemického vzorca urč zloženie a druh molekuly chemickej zlúčeniny
Vyhľadaj chlór v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme chlóru z PSP určiť.
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY Tematický celok: PERIODICKÁ SÚSTAVA PRVKOV Téma: VODÍK A KYSLÍK
Vodík a kyslík, dva rôzne chemické prvky z PSP, ktoré majú aj veľa spoločného. Viac sa dozvieš v nasledovnej prezentácii.
Pozri si pozorne video experimenty a vyrieš zadané otázky a úlohy
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Ktorý plyn vznikal v banke?
Aká vlastnosť kyslíka spôsobila, že špajdľa sa rozhorela?
Kde všade sa táto vlastnosť kyslíka využíva?
Vyhľadaj chemický názov zlúčeniny s chemickým vzorcom KI, pomenuj chemické prvky, ktoré obsahuje a urči o akú molekulu ide.
Vyhľadaj kyslík v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme kyslíka z PSP určiť (Z, počet e- a p+, číslo skupiny a periódy, počet el. vrstiev a počet e- na poslednej vrstve).
Nakresli model atómu kyslíka.
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Čím boli naplnené mydlové bubliny v experimente?
Aká vlastnosť vodíka bola vo videu ukázaná?
Je možné niekde túto vlastnosť vodíka využiť? Ak áno, kde?
Vyhľadaj chemický vzorec kyseliny sírovej, pomenuj chemické prvky, ktoré obsahuje a urči o akú molekulu ide.
Vyhľadaj vodík v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme vodíka z PSP určiť (Z, počet e- a p+, číslo skupiny a periódy, počet el. vrstiev a počet e- na poslednej vrstve).
Sodík je prvok, ktorý sa pomerne bežne vyskytuje v rôznych prípravkoch a látkach používaných v domácnosti.
Môžeš sa pokúsiť dokázať či zistiť jeho prítomnosť pomocou plameňovej skúšky, pretože sodík horí jasných žltým plameňom.
Pomôcky:
drôtik, pohárik, sviečka (zapaľovač)
Chemikálie:
kuchynský ocot, vzorky chemických látok obsahujúcich sodík
Postup:
Na jednom konci drôtika urob malé očko.
Drôtik ponor do kyseliny octovej v poháriku.
Zapáľ sviečku pomocou zápaliek alebo zapaľovača.
Drôtik vlož na chvíľku do plameňa sviečky, aby sa očistil a vypálil od nečistôt.
Drôtik namoč do kyseliny octovej a následne do 1. vzorky chemickej látky obsahujúcej sodík.
Drôtik so vzorkou chemickej látky vlož do plameňa kahana a pozoruj sfarbenie, zmenu sfarbenia plameňa.
Drôtik dôkladne opláchni v kyseline octovej a opäť vlož do plameňa sviečky, aby sa vypálil.
Pokus opakuj so všetkými vzorkami chemických látok obsahujúcich sodík.
Ako experimentovali žiaci
POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…
Vyhľadaj látky/prípravky v domácnosti, ktoré obsahujú Na.
Vyhľadaj a napíš chemické vzorce a tiež chemické názvy všetkých troch nájdených chemických zlúčenín sodíka.
Z chemických vzorcov urč zloženie a druh molekuly chemickej zlúčeniny (počet prvkov, počet atómov, druh molekuly).
Vyhľadaj sodík v PSP a vypíš známe informácie, ktoré môžeš o atóme sodíka z PSP určiť (Z, číslo skupiny a periódy, počet elektrónových vrstiev, počet e- na poslednej elektrónovej vrstve, celkový počet p+ a e-).
Nakresli model atómu sodíka.
Zrealizuj plameňovú skúšku podľa zadaného postupu.
Zapíš, čo si zistil pomocou plameňovej skúšky o pozorovaných vzorkách.
Zakresli a tiež odfotografuj (alebo natoč video) zmenu farby plameňa sviečky po vložení vzorky chem. látky obsahujúcej sodík.
Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY Tematický celok: PERIODICKÁ SÚSTAVA PRVKOV Téma: ALKALICKÉ KOVY A KOVY ALKALICKÝCH ZEMÍN
Pozorne si pozri prezentáciu, v ktorej sa dozvieš, ktoré chemické prvky patria medzi alkalické kovy a ktoré sú kovy alkalických zemín. Tiež sa dozvieš aký význam majú tieto prvky pre človeka.
Nasledujúce video zachytáva vlastnosti chemického prvku SODÍKA, ktorý patrí medzi alkalické kovy.
Vzdelávacia oblasť: ZLOŽENIE LÁTOK Tematický celok: ČASTICE LÁTOK Téma: ATÓM
Pozorne si pozri prezentáciu Atóm a zodpovedz pripravené otázky.
Z ktorých častí je zložený atóm?
Aké častice obsahuje atóm?
Čím sa odlišujú protóny, neutróny a elektróny?
V ktorej časti atómu sa nachádzajú protóny, neutróny a elektróny?
Aký je maximálny počet elektrónových vrstiev?
Aký maximálny počet elektrónov môže byť na prvej elektrónovej vrstve?
Maximálne koľko elektrónov môže byť na druhej elektrónovej vrstve?
Ako zistíš počet elektrónov v obale atómu?
Ako zistíš počet protónov v jadre atómu?
Prečo je atóm elektricky neutrálna častica aj keď sa v ňom nachádzajú elektricky nabité častice?
Je zaujímavé vytvoriť si vlastný, hoci len zjednodušený model atómu takmer ktoréhokoľvek prvku – možno radšej tie jednoduchšie pre začiatok 😉 Z čoho sa vlastne ten atóm skladá? V jadre sú neutróny a protóny, v obale elektróny na elektrónových vrstvách usporiadané podľa výstavbového princípu. Už len ten správny počet „guličiek“ a je to …
Priprav si počet guličiek potrebný na prípravu tvojho atómu. Guličky, ktoré budú predstavovať elektróny, natri napríklad zelenou farbou. Guličky, ktoré budú predstavovať protóny, natri červenou farbou. Guličky, ktoré budú predstavovať neutróny, natri modrou farbou. Jadro pripravíš postupným zošitím červených a modrých guličiek. Z drôtu si priprav elektrónové vrstvy a postupne na ne navleč guličky – elektróny (postupuj podľa výstavbového princípu). Nakoniec nitkou spoj jadro s vrstvami.
Modely atómov prvkov, ktoré pripravili žiaci
Táto webstránka používa súbory cookies
Na našej webovej stránke používame cookies. Používanie určitých druhov cookies je nevyhnutné na neobmedzené používanie našej webovej stránky. Môžete nám tiež dať svoj súhlas s používaním iných ako nevyhnutných cookies - s Vaším súhlasom budeme spracúvať Vaše údaje aj na analytické a marketingové účely a na zobrazovanie personalizovaného obsahu. V takom prípade nám udelíte súhlas aj na spracúvanie osobných údajov mimo Európskej únie - v USA a v Írsku. Ďalšie informácie nájdete v osobitných nastaveniach a v Informácii o spracúvaní údajov na našej webovej stránke. Svoj súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.