Extrakcia a separácia listových farbív

Vzdelávacia oblasť: LÁTKY A ICH VLASTNOSTI
Tematický celok: ZMESI A CHEMICKY ČISTÉ LÁTKY
Téma: CHROMATOGRAFIA

Akú farbu má list kríčka či nechtíka lekárskeho z dažďovej záhradky pred školou? A čo tráva či list púpavy z divokého kúta školskej záhrady, alebo drobné listy agátu, ktorý rastie pri plote? Otázka pre škôlkara, čo sa práve učí farby – veď predsa zelenú, zelenú… to neviete? Všetko je zelené… alebo keď prichádza jeseň, tak zase žltú … Áno, aj to je správna odpoveď a to i z fyzikálneho pohľadu – lom svetla a videnie farieb… ale pre chemika nie jednoznačná odpoveď. V rastlinách a teda aj v ich listoch sa nachádzajú rôzne pigmenty (chlorofyly, karotenoidy, fykobilíny). Pigmenty sú látky, ktoré okrem špeciálnej funkcie (ako napr. chlorofyl – potrebný k fotosyntéze), dávajú rastline aj jej špecifické sfarbenie (prevažnú časť roka zelené). Týchto pigmentov je v jednom liste niekoľko, aj keď navonok môžeš o liste určite povedať, že je zelený. Lenže tieto pigmenty nie sú len tak viditeľné. „Pozri“ sa na ne pomocou špeciálnej separačnej metódy – chromatografie (jednoduchší experiment s chromatografiou si si už mohol vyskúšať v lekcii Chromatografia). Pomocou chromatografie na TLC doštičke sa Kremíkom podarilo z listu oddeliť okolo 10 i viac rôznych pigmentov – zelené, žlté, oranžové. Kremíci skúmali niekoľko rôznych rastlín zo školskej záhrady a porovnávali pigmenty obsiahnuté v zelených listoch a v listoch zožltnutých – jesenných. Zistili, že zožltnuté a suché listy majú farbiva menej a nie tak sýteho, ako listy zelené, niektorým zožltnutým listom zelené farbivo úplne chýbalo. Chlorofyly – zelené farbivá, sa na zimu rozkladajú, chloroplasty odumierajú – učíš sa na biológii. Pomocou chromatografie si to môžeš potvrdiť. No a akú farbu má teda zelený či žltý list? Pre chemika je určite mnohofarebný 🙂 Stačí spraviť chromatogram.

TLC znamená tenkovrstvá chromatografia (Thin Layer Chromatography). Stacionárnou fázou je tenká vrstva adsorbentu (napr. oxid kremičitý), ktorá je nanesená na platničke (hliníkovej, sklenej alebo z plastu). Pomocou TLC môžeš rozdeliť zmes zlúčenín na základe ich rôznej afinity k povrchu adsorbentu a rôznej rozpustnosti v zmesi organických rozpúšťadiel (mobilná/pohyblivá fáza).

Pomôcky:

trecia miska, filtračná aparatúra, kadička, sklená tyčinka, malá banka, pipeta, elektrická platnička, nádoba na vodný kúpeľ, držiak na banku, rukavice

Chemikálie:

uhličitan vápenatý, jemný piesok, acetón, destilovaná voda, isopropanol, lekárenský benzín, listy a kvety rastlín

Postup: 

  1. Približne 2 g listov rozotri v trecej miske s malým množstvom jemného piesku, uhličitanom vápenatým a niekoľkými ml acetónu.
  2. Zmes prefiltruj cez hladký papierový filter namočený v acetóne do malej banky.
  3. Filtračný koláč premy 10 ml acetónu.
  4. Filtrát odpar vo vodnom kúpeli do sucha.
  5. Odparok rozpusti v niekoľkých ml acetónu.
  6. Vzorku nanes na TLC doštičku pipetou na štartovaciu čiaru v podobe malých bodiek.
  7. TLC platničku so vzorkou vlož do vyvíjacej zmesi, nádobu uzavri a nechaj vyvíjať.
  8. Chromatogram po vyvinutí vyber a nechaj vysušiť.

Chromatogramy pripravené žiakmi z chemického krúžku Kremík – porovnanie zelených a farebných/suchých listov rôznych rastlín

TIPY:

  • 2 g listov je minimálne množstvo na vytvorenie extraktu. Môžeš pokojne spracovať aj väčšie množstvo – extrakt bude silnejší a následne chromatogram výraznejší.
  • Malá banka so širším hrdlom je vhodnejšia, pretože acetón sa z nej skôr vyparí.
  • Pracuješ s acetónom, veľmi prchavou a dráždivou chemickou látkou. Preto pracuj s použitím ochranných prostriedkov a v digestore.
  • Ako nádobu na vyvíjanie môžeš použiť aj veľkú kadičku prípadne zavárací pohár.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Pokús sa vysvetliť, prečo chemik nemôže jednoznačne povedať, že list je zelený.
  2. Vysvetli, akou metódou si získal zmes farbív z listu rastliny.
  3. Uveď aké rozpúšťadlo si použil na extrakciu farbív z listu rastliny.
  4. Opíš ako, akým spôsobom zistíš, aké farbivá obsahuje zelený list.
  5. Uveď čo znamená TLC
  6. Opíš stacionárnu a pohyblivú fázu chromatografie na tenkej vrstve.
  7. Popremýšľaj, prečo sú listy počas roka zelené a na jeseň žltnú až hnednú.
  8. Vieš dokázať, že jesenné listy už skutočne neobsahujú zelený chlorofyl? Uveď akým spôsobom.
  9. Okrem extrakcie a chromatografie si v experimente použil ešte jednu metódu oddeľovania zložiek zmesi. Uveď ktorá to bola.
  10. Uveď čo sa nachádza po ukončení filtrácie na filtračnom papieri.
  11. Uveď ako sa nazýva kvapalina, ktorá počas filtrácie pretiekla cez filtračný materiál do zbernej nádoby (kadičky, banky).



Zrkadlo

Vzdelávacia oblasť: ORGANICKÉ LÁTKY
Tematický celok:  ORGANICKÉ LÁTKY V ŽIVÝCH ORGANIZMOCH
Téma: SACHARIDY

Zrkadielko, zrkadielko, povedz že mi… Veru, zrkadlám boli od pradávna prikladané zvláštne vlastnosti, ktoré nemal žiadny iný predmet. Raz sa cez ne pozeral diabol, inokedy odháňali zlých duchov, odrážali smrť a nešťastie, alebo naopak, nešťastie priniesli na sedem rokov, keď sa rozbili… pokiaľ boli rozbitné, pretože nebolo to vždy tak. Tie prvé najstaršie zrkadlá boli vyrobené z lešteného kameňa a z čierneho sopečného skla obsidiánu a ich vek sa odhaduje na šesť až osem tisíc rokov. Neskôr starí Egypťania, Rimania a Gréci vyrábali zrkadlá z kovu alebo zliatin kovov, ktoré bolo možné vysoko leštiť, najčastejšie z medi, bronzu či mosadze. Kovové zrkadlá boli v staroveku veľmi cennými predmetmi, ktoré si mohli dovoliť len tí najbohatší.

Prvé sklenené zrkadlá z fúkaného skla (presnejšie zo sklenených dlaždíc vyrezaných z fúkaného skla, čiže vždy mierne zakrivené) s oloveným reflexným podkladom boli vyrobené až niekedy medzi prvým a tretím storočím nášho letopočtu a boli celkom bežné v Egypte, Galii aj v Ázii. Až niekedy okolo 12. storočia začali výrobcovia zrkadiel svoje remeslo merateľne zlepšovať. Olovený podklad nahradila ortuť a cín, neskôr špeciálna reflexná zmes zlata a bronzu, namiesto fúkaného zakriveného skla už vedeli vyrobiť ploché. Majstrami vo výrobe zrkadiel sa stali benátski a neskôr i francúzski sklári. Zrkadlá boli aj v tejto dobe stále drahým luxusným predmetom a dokonalým estetickým prvkom reprezentačných i súkromných komnát aristokracie. Ich funkčnosť sa využívala najmä počas vojen a to v podobe kódovania a dekódovania tajných správ v zrkadlovom obraze (tento tajný kódovací systém zaviedol Leonardo da Vinci), na oslepenie nepriateľa jasným odrazom slnečného svetla a tiež sa stali podstatou periskopu, systému interaktívnych zrkadiel, ktorým špehovali náprotivnú stranu.

V dnešnej dobe nie je domov, miesto bez zrkadla. Zrkadlá sa stali súčasťou našej každodennosti. Používajú sa bežne v domácnosti, dopravných prostriedkoch, zdravotníctve, optických zariadeniach, osvetľovacích telesách, meracích prístrojoch, ďalekohľadoch a pod. Aj ich príprava je dnes úplne iná ako v minulosti.

Vráťme sa však predsa len ešte kúsok do histórie, do roku 1835, kedy istý nemecký chemik vyvinul postriebrené sklenené zrkadlo. Tenkú vrstvu kovového striebra naniesol na sklo chemickou redukciou dusičnanu strieborného.

Strieborné zrkadlá sa používajú dodnes a aj ty si môžeš vyskúšať pripraviť jedno také malinké podľa nižšie uvedeného postupu.

Pomôcky:

varič, kadičky, váhy, Petriho miska, kliešte, sklená tyčinka, lyžička, pipeta, malé sklené nádobky, hodinové sklíčko

Chemikálie:

hydroxid sodný, dusičnan strieborný, glukóza, destilovaná voda, amoniak

Postup: 

Príprava Tollensovho činidla

  1. 1 g dusičnanu strieborného rozpusti v 10 cm3 amoniaku.
  2. 1 g hydroxidu sodného rozpusti v 10 cm3 destilovanej vody.
  3. Roztok hydroxidu sodného nalej do roztoku amoniaku s dusičnanom strieborným.

Postriebrovanie – dôkazová reakcia redukujúcich cukrov

  1. Do väčšej širšej kadičky priprav horúci vodný kúpeľ.
  2. 4 g glukózy rozpusti v 10 cm3 destilovanej vody
  3. Malú sklenú nádobku naplň do polovice roztokom glukózy a doplň Tollensovým činidlom.
  4. Sklenú nádobku ponorenú po jej okraj do vodného kúpeľa opatrne zahrievaj – dbaj aby sa neponorila do horúcej vody celá.

Po chvíľke zahrievania pozoruješ na stenách sklenej nádobky strieborný lesklý povlak.

Tento povlak v podobe čistého striebra je dôkazom pozitívnej reakcii redukujúceho cukru s Tollensovýcm činidlo:

C6H12O6 + [Ag(NH3 )2]OH  →  C6H12O7 + Ag + NH3 + H2O


Počas reakcie dochádza k oxidácii jednoduchého sacharidu – glukózy na kyselinu glukónovú (aldehydová skupina na glukóze sa oxiduje na karboxylovú skupinu) a k redukcii katiónu Ag+ z Tollensovho činidla na Ag0.

TIPY:

  • Tollensova skúška redukujúcich sacharidov sa využívala v nedávnej minulosti aj pri výrobe strieborných termosiek alebo strieborných vianočných sklených ozdôb. Z malých sklených bánk, ktoré si postriebril môžeš tiež vyrobiť originálne vianočné ozdôbky.
  • V experimente používaj len destilovanú vodu. Voda z vodovodu obsahuje anióny chlóru, ktoré vytvoria s dusičnanom strieborným zrazeninu.
  • Tollensovo činidlo pripravuj vždy čerstvé (max. niekoľko hodín pred realizovaním experimentu), pretože jeho státím môže v roztoku vzniknúť traskavé striebro, ktoré môže samovoľne explodovať. Ak by sa tak stalo a v kadičke s Tollensovým činidlom spozoruješ strieborný povlak, čiastočky striebra, opatrne prikvapkaj niekoľko kvapiek amoniaku, ktorý vzniknutú zrazeninu zriedi a tak sa traskavé striebro rozpustí v nadbytku amoniaku. V žiadnom prípade nerieď vodou! Aj jedna kvapka vody či jemný náraz môže spôsobiť explóziu.
  • Po vyredukovaní striebra na stenách banky zohrievanej vo vodnom kúpeli jej obsah opatrne vylej a povlak nechaj chvíľu zaschnúť
  • Zrkadielko najjednoduchšie pripravíš z hodinového sklíčka – nakvapkaj naň pár kvapiek roztoku glukózy a rovnaký počet kvapiek Tollensovho činidla. Hodinové sklíčko polož na podložku vytvorenú z drôtika a opatrne zahrievaj vo vodnom kúpeli. Dávaj pozor, aby si hodinové sklíčko neponoril celkom do vodného kúpeľa, drž ho len na vodnej hladine. Po prebehnutí reakcie zmes z hodinového sklíčka opatrne vylej, povlak nechaj zaschnúť a potom môžeš zrkadielko vložiť do vhodného rámika
  • Praktickejšie je vyrobiť malé zrkadlové fľaštičky, ako sme pripravovali počas Noci s Andersenom – Zrkadielka pre cisára, ktoré si deti zavesili na šnúrku ako náhrdelník.
  • S amoniakom, ktorý je prchavý a dráždivý pracuj opatrne, v dobre vetranej miestnosti alebo najlepšie v digestore.

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Vyhľadaj z čoho človek zostrojil prvé zrkadlá.
  2. Opíš prečo bolo možné použiť aj niektoré kovy na výrobu zrkadiel.
  3. Uveď aké dve časti obsahovali zrkadlá, ktoré sa už podobali tým používaným v dnešnej dobe.
  4. Popremýšľaj prečo boli prvé sklené zrkadlá zakrivené.
  5. Uveď aké reflexné podklady sa používali pri výrobe zrkadiel v minulosti.
  6. Vyskúšaj napísať text, slovo, svoje meno či len písmeno na papier pomocou zrkadla tak, že sa nebudeš pozerať na papier ale len do zrkadla. Opíš čo si zistil.
  7. Vyhľadaj čo sa stalo v roku 1835 a uveď ako to súvisí s experimentom v tejto lekcii.
  8. Napíš molekulový a Fisherov vzorec glukózy. Vyznač aldehydovú skupinu.
  9. Uveď medzi ktoré sacharidy patrí glukóza.
  10. Opíš prípravu Tollensovho činidla.
  11. Uveď prečo nie je bezpečné pripraviť Tollensovo činidlo niekoľko dní vopred.
  12. Počas dôkazovej reakcie Tollensovým činidlom sa glukóza oxiduje na kyselinu. Uveď názov tejto kyseliny a napíš jej molekulový aj štruktúrny Fischerov vzorec.
  13. Počas uvedenej reakcie dochádza k tvorbe strieborného povlaku na stenách sklenej nádobky. Opíš tento dej pomocou chemickej rovnice (napíš čiastkový dej redukcie).
  14. Chemickú rovnicu postriebrovania vyrovnaj:

    C6H12O6 + [Ag(NH3 )2]OH  →  C6H12O7 + Ag + NH3 + H2O

  15. Napíš molekulový a Fischerov vzorec fruktózy.
  16. Popremýšľaj či by si mohol použiť aj fruktózu s Tollensovým činidlom pri tvorbe zrkadla.  
  17. Uveď medzi aké sacharidy patrí sacharóza a napíš jej molekulový aj štruktúrny Fischerov vzorec.
  18. Myslíš, že reakcia sacharózy s Tollensovým činidlom by prebiehala a vyredukovalo by sa tiež striebro? Zdôvodni

Medená, strieborná a zlatá minca

Vzdelávacia oblasť: VÝZNAMNÉ CHEMICKÉ PRVKY A ZLÚČENINY; CHEMICKÉ VÝPOČTY
Tematický celok:  NEUTRALIZAČNÉ A REDOXNÉ REAKCIE; ZLOŽENIE ROZTOKOV
Téma: REDOXNÉ DEJE, REDOXNÉ REAKCIE; HMOTNOSTNÝ ZLOMOK A KONCENTRÁCIA

Hlavnou snahou starovekých alchymistov bolo premeniť obyčajné kovy na zlato prípadne striebro, pretože hlavne tieto dva drahé kovy mali v ich dobe veľkú cenu. Alchymisti, hoci akýsi predchodcovia chemikov, nevedeli ako na to a keď sa im aj niečo zaujímavé podarilo, chýbalo vysvetlenie. Dnes už vieš, že akýkoľvek kov na skutočné zlato či striebro premeniť nevieš. Vieš však získať kryštáliky čistého striebra z roztoku, v ktorom sa katióny striebra už nachádzajú. A podľa postupu uvedeného nižšie sa naučíš pripraviť kov s podobnou farbou ako striebro i zlato, hoci zlato ani striebro to nebude.

V experimente využiješ proces galvanizácie a následne proces tvorby zliatiny.

Galvanizácia, galvanické pokovovanie je elektrolytické nanášanie vrstvy kovu na vodivý povrch, teda zväčša na iný kov. Nanesením už tenkej vrstvy sa vylepšujú vlastnosti pokrývaného materiálu – zvyšuje sa jeho odolnosť voči korózii, tvrdosť, lesk, elektrická vodivosť či iné. Účel pokovovania môže byť funkčný ale i estetický.

Pokovovať budeš medený predmet vrstvou zinku. Na túto jednoduchú galvanizáciu nepotrebuješ vonkajší zdroj elektrického napätia, pretože elektrochemický článok (chemický zdroj elektrického napätia) sa vytvorí priamo z medi a zinku vo vzniknutom elektrolyte.

Jedna medená minca a dve pôvodne medené mince pokryté vrstvou zinku

Mosadz, zliatinu medi a zinku žltozlatej farby poznal človek už dávno, napriek tomu si asi nikdy nepočul o dobe mosadznej. Dôvod je jednoduchý, výroba mosadze bola veľmi náročná, vyžadovala tavenie a varenie kovov pri veľmi vysokých teplotách, preto sa nevyrábala v tak obrovskom množstve. V Rímskej ríši nazvali mosadz „Aes“ – zlatá meď  a používali ju na výrobu mincí, sôch, dekoratívnych predmetov, šperkov a vojenských prilieb. Aj neskôr sa používala hlavne na vytváranie architektonických a umeleckých prvkov, ozdobných predmetov a náboženských artefaktoch. Až priemyselná revolúcia priniesla významný pokrok vo výrobe mosadze a dnes, čo bolo v minulosti zložité vieme spraviť oveľa ľahšie.

Mosadz sa stále bežne používa tam, kde sa vyžaduje odolnosť voči korózii – zámky, pánty, ozubené kolieska, ložiská, zipsy, ventily, elektrické zástrčky, dokonca hudobné nástroje. Vďaka žiarivej zlatej farbe sa z nej dodnes vyrábajú i šperky.

Medené pozinkované mince a mosadzné mince

V nasledovnom videu nájdeš postup jednoduchej galvanizácie medeného pliešku zinkom a následne tvorbu mosadze.

Pomôcky:

varič, kadička menšia a väčšia, váhy, Petriho miska, kliešte, kahan, zápalky, sklená tyčinka

Chemikálie:

kuchynská soľ, ocot 8%, hydroxid sodný, zinok, medené pliešky/mince

Postup: 

  1. Medené pliešky vlož na niekoľko minút do roztoku kuchynskej soli a octu (cca 25ml octu a 1-2 lyžičky NaCl), kde sa zbavia nečistôt a mastnoty.
  2. Po vytiahnutí z octovo-slaného kúpeľa ich opláchni v čistej vode.

Pozinkovanie – „strieborná“ minca

  1. Približne 2g zinkových granuliek (čím najmenšie kúsky) vlož do väčšej kadičky.
  2. K zinku prilej 50ml 3M roztoku NaOH.
  3. Túto zmes zahrievaj, až kým nie je úplne horúca a mierne bublinkuje, no nesmie sa zohriať do varu.
  4. Do horúcej zmesi vlož práve očistené a lesklé medené pliešky.
  5. Zmes s medenými plieškami mierne zahrievaj a dbaj na to, aby sa medené pliešky nedotýkali jeden druhého. Kontakt so Zn granulkami je však žiaduci.
  1. Medené pliešky občas jemne premiešaj chemickými kliešťami, prípadne opatrne obráť.
  2. Reakcia je ukončená, keď medené pliešky získajú striebornú farbu – sú pozinkované.
  3. Pliešky vyber chem. kliešťami, opláchni vo vode a osuš.

„Zlatá“ minca – mosadz

  1. Jeden strieborný pliešok vlož do plameňa kahana a zahrievaj.
  2. Strieborný pliešok po chvíľke získa zlatú farbu – zinok na povrchu medenej mince pod vplyvom tepla prenikne do vrstvy medi a vytvorí sa zliatina medi a zinku – mosadz 
  3. Mosadzný pliešok opláchni v studenej vode.

Zinok sa rozpúšťa v horúcom roztoku hydroxidu sodného a vzniká komplexná zlúčenina tetrahydroxozinočnatan sodný Na2[Zn(OH) 4] rozpustná vo vode. Reakciu zapíšeme nasledovne:

Zn  +  NaOH  +  H2O  →  Na2[Zn(OH)4]  +  H2

Po vložení medeného pliešku do roztoku vznikne medzi plieškom a kúskom zinku elektrické napätie, vytvorí sa elektrochemický článok, ktorým prechádza prúd elektrónov.

Kovový zinok na povrchu zinkovej elektródy (anódy) sa oxiduje:

Zn → Zn2+ +  2e

a zároveň na povrchu medenej elektródy (katódy) prebieha vylučovanie zinku z iónov [Zn(OH)42-:

[Zn(OH)4]2–  +  2e  →  Zn  +  4OH 

Povlak zinku vylúčený na medenej elektróde vyvoláva dojem, akoby bol pliešok potiahnutý striebrom.

Keď pozinkovaný pliešok zohreješ, zinok sa vplyvom tepla premieša s vrchnou vrstvou medi. Na povrchu pliešku vznikne zliatina medi a zinku – mosadz, ktorá mu dáva zlatý vzhľad.

TIPY:

  • Zmes zinku a NaOH zahrievaj opatrne aby nevrela. Ak by začala vrieť, uvoľňovali by sa nepríjemné pary hydroxidu sodného, ktoré dráždia sliznice. 
  • Pri práci používaj ochranné okuliare.
  • Dbaj na to, aby sa medený pliešok dotýkal zinku, inak sa reakcia neuskutoční a zinok sa nebude vylučovať.
  • Povlak zinku na povrchu medeného pliešku je trvácny, preto si pozinkovaný pliešok po jeho umytí vo vode a vysušení pokojne môžeš odložiť na neskoršie experimentovanie
  • Vrstvička mosadze na medenej minci je veľmi tenká. Jej zlatý vzhľad zvýrazníš opláchnutím pliešku v studenej vode.
  • Pár fotografií z procesu prípravy “striebornej” a “zlatej” mince.
  • Ako zdroj medi môžeš použiť medené mince, ale aj medený pliešok, z ktorého môžeš neskôr vyrobiť zaujímavý šperk.
  • Vyskúšaj pripraviť dvojfarebný pliešok – najskôr ho celý pozinkuj (nadobudne striebornú farbu) a potom ohrievaj len časť z neho (táto časť zmení farbu na zlatú)

POPREMÝŠĽAJ, VYHĽADAJ, ZISTI a POPÍŠ…

  1. Opíš všeobecný proces galvanizácie.
  2. Pokús sa vysvetliť prečo sú mnohé predmety zo železa pozinkované.
  3. Popremýšľaj aký môže byť funkčný a aký estetický účel pokovovania.
  4. Vysvetli význam pojmu zliatina a uveď medzi aké zmesi patria zliatiny kovov.
  5. Uveď z čoho je zložená zliatina mosadz.
  6. Mosadz obsahuje 65% medi. Vypočítaj:
    – Koľko % zinku sa v nej nachádza.
    – Aké množstvo medi obsahuje 13 kg mosadze.
    – Aké množstvo zinku sa nachádza v 2,5 kg mosadze.
    – Aká je hmotnosť mosadze, ak obsahuje 3,8 g medi.
    – Koľko medi obsahuje mosadz, ak sa v nej nachádza 2,3 g zinku.
  7. Popremýšľaj prečo sa mosadz používa na výrobu hudobných nástrojov a tiež prečo na výrobu šperkov.
  8. K pozinkovaniu medenej mince potrebuješ roztok hydroxidu sodného, ktorého koncentrácia je 3M, čiže 3 mol/dm3. Vypočítaj hmotnosť hydroxidu sodného na prípravu 50 ml roztoku uvedenej koncentrácie.
  9. Uveď prečo je nebezpečné zohriať zmes hydroxidu a zinku do varu.
  10. Reakciu rozpúšťania zinku v horúcom hydroxide sodnom zapíšeš nasledovne:

    Zn  +  NaOH  +  H2O  →  Na2[Zn(OH)4]  +  H2

    – Uvedenú chemickú rovnicu vyrovnaj
    – Napíš oxidačné čísla všetkých prvkov
    – Označ dvojice prvkov, ktorých oxidačné čísla sa v priebehu chemickej reakcie zmenili
    – Uveď, ktorý prvok sa oxidoval a ktorý sa redukoval
    – Napíš čiastkové deje oxidácie a redukcie
  11. Počas chemickej reakcie pozoruješ únik bubliniek plynu z reakčnej zmesi. Uveď aký plyn vzniká.
  12. Popremýšľaj a opíš prečo pri galvanizácii medi zinkom v realizovanom experimente nepotrebuješ vonkajší zdroj elektrického napätia.
  13. Opíš ako premeníš „strieborný“ pliešok na „zlatý“

Vzory dub a stroj (interaktívne cvičenia)

Na tejto stránke nájdeš množstvo zaujímavých cvičení, ktoré ti pomôžu precvičiť si vzory dub a stroj.

Zaručujem ti pri cvičeniach množstvo zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com. Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

Vzory dlaň a kosť (interaktívne cvičenia)

Ak si sa dostal až na túto stránku, tak predpokladám, že si si už pozrel aj moje predchádzajúce videá o vzoroch dlaň a kosť a prelustroval si aj interaktívne poznámky. Ak nie, tak možno budú pre teba nasledujúce cvičenia trošku náročnejšie a možno ani nie.

Môže sa stať, že niečomu nebudeš poriadne rozumieť alebo narazíš na nejakú výnimku, toto všetko ti veľmi pekne a pomaly vysvetľuje naša Ariana už v spomínaných videách.

Zaručujem ti pri cvičeniach množstvo zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Máš radšej vôňu papiera a nechceš sedieť za počítačom? V tom prípade tu mám pre teba aj tlačenú verziu niektorých cvičení.

Správne odpovede k materiálu Vzory dlaň a kosť cvičenie č. 1:

  1. studňa – Sg, N, dlaň
  2. ryby – Pl, A, žena
  3. súťaží – Pl, G, dlaň
  4. posteli – Sg, L, dlaň
  5. maľby – Pl, N, žena
  6. vecami – Pl, I, kosť
  7. opravám – Pl, D, žena
  8. stopu – Sg, A, žena
  9. mastiam – Pl, D, dlaň
  10. husiach – Pl, L, kosť
  11. kytici – Sg, L, ulica
  12. žaby – Pl, N žena
  13. kože – Sg, G, ulica
  14. myseľ – Sg, A, dlaň
  15. soli – Sg, G, kosť
  16. otázkou – Sg, I, žena

Správne odpovede k materiálu Vzory dlaň a kosť cvičenie č. 2:

Správne odpovede k materiálu Vzory dlaň a kosť cvičenie č. 3:

Across
4 továrne

7 sieťam

8 garážam

11 piesní

12 piesne

13 básňou

Down

1 lode

2 koľaje

3 koľají

5 tovární

6 básní

9 básňam

10 piesňach

Správne odpovede k materiálu Vzory dlaň a kosť cvičenie č. 4:

1B, 2A, 3B, 4B, 5D, 6B, 7A, 8D, 9B, 10C, 11D, 12D, 13B, 14C, 15D

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA 🙂

Vzory dlaň a kosť (interaktívne poznámky)

Ak si sa dostal až na túto stránku, tak predpokladám, že si si už pozrel aj moje predchádzajúce videá o vzoroch dlaň a kosť. Ty si tak neurobil? Pokoj. To vôbec nevadí! Ak máš záujem, môžeš si videá pozrieť na týchto linkoch:

Video vzor dlaň

Video vzor kosť

Na tejto stránke ale nájdeš poznámky k obidvom vzorom. Dozvieš sa tu nielen ako tieto vzory určujeme, ale aj ako ich skloňujeme. Lenže bude to ako z rýchlika. Ak niečomu nebudeš rozumieť alebo narazíš na nejakú výnimku, toto všetko ti veľmi pekne a pomaly vysvetľuje naša Ariana už v spomínaných videách. Ariana je obyvateľka Funlangu a expertka na slovenčinu. Okrem poznámok natrafíš na tejto stránke aj na online aktivity, ktoré ti pomôžu poriadne si precvičiť vzory dlaň a kosť.

Zaručujem ti pri cvičeniach a mojich poznámkach veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Verím, že sa ti cvičenia páčili. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo! DOVIDENIA 🙂

Vzor kosť (vysvetlenie učiva)

Na tejto stránke nájdeš video, v ktorom sa zoznámiš so vzorom kosť. Predstaví ti ho obyvateľka Funlangu Ariana. Nielenže ťa s týmto vzorom zoznámi, ale aj ti vysvetlí, ako sa skloňuje a ktoré podstatné mená ho nasledujú. Na konci videa nájdeš aj veľmi krátke cvičenie, na ktorom si môžeš vyskúšať či si to poriadne pochopil.

Zaručujem ti s videom veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Ak si chceš po pozeraní videa precvičiť či si všetkému dôkladne porozumel, tak choď na túto stránku. Nájdeš tu množstvo online cvičení na precvičovanie.

Verím, že sa ti video páčilo. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA 🙂

Vzor dlaň (vysvetlenie učiva)

Na tejto stránke nájdeš video, v ktorom sa zoznámiš so vzorom dlaň. Predstaví ti ho obyvateľka Funlangu Ariana. Nielenže ťa s týmto vzorom zoznámi, ale aj ti vysvetlí, ako sa skloňuje a ktoré podstatné mená ho nasledujú. Na konci videa nájdeš aj veľmi krátke cvičenie, na ktorom si môžeš vyskúšať či si to poriadne pochopil.

Zaručujem ti s videom veľa zábavy a ani nezbadáš, že sa vlastne niečo učíš.

Ak si chceš po pozeraní videa precvičiť či si všetkému dôkladne porozumel, tak choď na túto stránku. Nájdeš tu množstvo online cvičení na precvičovanie.

Verím, že sa ti video páčilo. Ak mi chceš nechať odkaz alebo sa dozvedieť viac, napíš mi správu na emailovú adresu: adrianap.no@gmail.com.

Teším sa na ďalšie spoločné dobrodružstvo!

DOVIDENIA 🙂

Leto 2023

Opäť sa nám nezadržateľne blíži leto a nastáva otázka, čo s voľným časom počas leta? Aké leto chceme prežiť? K tomu, aby sme prežili super leto nepotrebujeme drahú dovolenku, ani veľa peňazí. Potrebujeme sa rozhodnúť investovať čas do tých správnych aktivít.

Použitie must / mustn’t a don’t have to

Po pozretí minulého videa už iste každý z vás vie, ako by niekomu niečo poradil. Slúžilo nám k tomu modálne sloveso should. Ale, čo ak by sme chceli niekomu niečo prikázať? Aj k tomu budeme potrebovať nejaké modálne sloveso. A tým je sloveso must.

Keďže pravidlá pre prácu s modálnymi slovesami sa nám nemenia, vety s ním budú vyzerať úplne rovnako ako vety so should. Pozor si však musíme dávať na zápor, pretože záporný tvar must not nevyjadruje slovenské nemusieť, ale znamená nesmieť.

Slovenské nemusieť vyjadríme s pomocou frázy don’t have to, ktorú však v tretej osobe jednotného čísla upravíme na doesn’t have to.

Ak by sme si mali všetky tieto modálne slovesá zhrnúť podľa slovenských prekladov, tak:

  • should – mal by si,
  • shouldn’t – nemal by si,
  • must – musíš,
  • mustn’t – nesmieš,
  • don’t have to – nemusíš, ale v tretej osobe jednotného čísla ho zmeníme na doesn’t have to.

Krok po kroku si to však prejdeme v nasledujúcom videu, takže ak máte momentálne v hlave zmätok, dúfam, že po jeho pozornom pozretí z vás opadne.

Príjemné učenie, priatelia.